Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Ptaki zimujące w Polsce Scenariusz zajęć rozwijających motorykę dużą i małą, przeznaczony dla grupy dzieci trzy-, cztero- i pięcioletnich Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie” Cele główne: • rozwijanie motoryki dużej, • wzmacnianie obręczy barkowej, • rozwijanie motoryki małej w zakresie chwytu, • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, • rozwijanie uwagi słuchowej, • poszerzanie wiedzy na temat życia ptaków. Cele operacyjne – dziecko: • wie, które ptaki odlatują, a które zimują w Polsce, • wie, czym należy karmić ptaki, • potrafi uważnie słuchać, • naśladuje gesty nauczyciela, • doskonali chwyt pensetowy, • formułuje krótką wypowiedź na temat swojego zaangażowania podczas zajęć. Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały 1. Wprowadzenie na dywanie Nauczyciel pokazuje dzieciom różne gatunki ptaków. Sprawdza, czy je znają. Puszcza odgłosy, które próbują dopasować do odpowiednich ilustracji. Nauczyciel pyta, które ptaki zimują w Polsce, a które odlatują do ciepłych krajów • zainteresowanie dzieci tematem, • rozwijanie zmysłu słuchu i uważnego słuchania, • poszerzenie wiedzy na temat ptaków • załącznik nr 1 – odgłosy ptaków (linki do nagrań), • załącznik nr 2 – fotografie przedstawiające ptaki 2. Wierszyk-pokazywanka Dzieci wstają. Nauczyciel odczytuje dzieciom wierszyk, pokazując towarzyszące mu gesty. Dzieci naśladują i próbują powtarzać tekst • rozwijanie motoryki dużej, • doskonalenie umiejętności naśladowania • załącznik nr 3 – wierszyk-pokazywanka 3. Skrzydła – zabawa muzyczna Dzieci rozbiegają się po sali. Na podłodze porozkładane są szarfy dla każdego dziecka. Nauczyciel rozdaje każdemu po dwa skrzydła z bibuły. Dzieci biegają po sali, machając skrzydłami. Kiedy muzyka przestaje grać, wlatują do swojego gniazda • wzmacnianie obręczy barkowej, • rozwijanie uwagi słuchowej • paski bibuły przywiązane do małych kółek lub gumek recepturek, • szarfy, • przykładowa muzyka – Marsz turecki W.A. Mozarta 4. Gniazda Dzieci siadają w wybranych szarfach. Każde otrzymuje koszyk z pomponami, małymi kulkami z papieru, zwiniętymi drucikami kreatywnymi, szczypce i ptaszka z rolki po papierze. Zadaniem dzieci jest nakarmienie ptaszków tym, co znalazły w koszyku • rozwijanie motoryki małej, • doskonalenie chwytu pensetowego, • rozwijanie koncentracji, • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej • rolki po papierze toaletowym, • załącznik nr 4 – głowy ptaków, • koszyki z pomponami, kulkami z papieru, zwiniętymi drucikami kreatywnymi 5. Karmniki Dzieci siadają przy stoliku i otrzymują materiały potrzebne do wykonania karmnika dla ptaków. Gotowe karmniki można zawiesić na przedszkolnym podwórku lub zabrać do domu. Pracę kończy wspólne sprzątanie • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, • rozwijanie koncentracji, • poszerzanie wiedzy o tym, jak należy dokarmiać ptaki • rolki po papierze, • ziarna dla ptaków, • masło orzechowe (bez soli), • sznurek, • łyżki 7. Podsumowanie na dywanie Dzieci w kręgu opowiadają o tym, co im się najbardziej podobało podczas zajęć i czego się nauczyły • kształtowanie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się, • kształtowanie umiejętności autorefleksji