Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Załącznik nr ....... do Regulaminu kontroli zarządczej Karta kontroli zarządczej w związku ze sprawowaniem nadzoru pedagogicznego dla Przedszkola .......................................... w ............................................... (przykład) Część 1 – środowisko wewnętrzne Lp. Pytanie Tak Nie Nie całkiem Podstawa prawna Kompetencje zawodowe 1. Czy nauczyciele posiadają wymagane kwalifikacje do prowadzenia przydzielonych im zajęć? Rozporządzenie MEiN z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2023 r. poz. 2102) 2. Czy poziom wiedzy i umiejętności zawodowych nauczycieli jest odpowiedni do skutecznej realizacji zadań przedszkola? 3. Czy nauczyciele poszerzają i aktualizują wiedzę niezbędną do realizowania nałożonych zadań? Art. 6 ust. 3a Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 986) 4. Czy nauczyciele przedszkola uczestniczą w szkoleniach podwyższających ich kompetencje i umiejętności? 5. Czy w przedszkolu przeprowadza się diagnozę pracy? Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 15) 6. Czy w przedszkolu planowane są działania rozwojowe, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego? 7. Czy w przedszkolu prowadzone są działania rozwojowe, w tym szkolenia i narady? Struktura planu nadzoru 8. Czy przedszkolny plan nadzoru pedagogicznego określa tematykę i terminy przeprowadzania kontroli oraz zakres wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań? Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 15) 9. Czy ustalona struktura planu nadzoru pedagogicznego zawiera tematykę i terminy przeprowadzania kontroli dotyczących przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola, a także przebiegu procesów kształcenia i wychowania w przedszkolu oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola? 10. Czy ustalona struktura planu nadzoru pedagogicznego zawiera plan obserwacji? Część 2 – cele i zarządzanie ryzykiem Lp. Pytanie Tak Nie Nie całkiem Podstawa prawna Określenie celów i zadań. Kontrola i ocena ich realizacji 1. Czy w przedszkolu określa się każdego roku cele i zadania strategiczne? Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.) 2. Czy w przedszkolu określa się efekty w zakresie kształcenia, wychowania i opieki oraz realizacji celów i zadań statutowych? Art. 44 ust. 1 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 737) 3. Czy w przedszkolu organizacja procesów kształcenia, wychowania i opieki odbywa się w sposób planowy? 4. Czy w przedszkolu tworzy się warunki do rozwoju i aktywności, w tym kreatywności dzieci? 5. Czy w przedszkolu określono jasne zasady i formy współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym? 6. Czy zarządzanie przedszkolem jest efektywne? 7. Czy cele i zadania znane są pracownikom przedszkola? 8. Czy do realizacji poszczególnych celów/zadań przypisane zostały określone zespoły nauczycielskie / osoby odpowiedzialne za ich realizację? Art. 111 pkt 5 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 737) 9. Czy wykonywanie celów/zadań jest kontrolowane? Art. 68 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 737) 10. Czy realizacja celów/zadań była poddawana ocenie? Identyfikacja ryzyka 11. Czy w przedszkolu dokonuje się identyfikacji ryzyka w odniesieniu do realizowanych celów nadzoru pedagogicznego? Art. 68 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 737) Analiza ryzyka 12. Czy określa się prawdopodobieństwo wystąpienia danego ryzyka i możliwych jego skutków? Art. 68 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 737) 13. Czy określa się każdorazowo akceptowalny poziom istotności ryzyka? 14. Czy podejmowane są działania w celu zmniejszenia skutków oddziaływania ryzyka? 15. Czy istnieje dokumentacja potwierdzająca dokonanie identyfikacji ryzyka (np. rejestr ryzyka)? 16. Czy analiza ryzyka dokonywana jest co najmniej raz w roku? Art. 69 ust. 7 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 737) Reakcja na ryzyko 17. Czy określono sposoby eliminacji ryzyka? Art. 69 ust. 7 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 737) 18. Czy są podejmowane działania mające na celu zmniejszenie skutków ryzyka? Część 3 – mechanizmy kontroli Lp. Pytanie Tak Nie Nie całkiem Podstawa prawna Dokumentowanie systemu nadzoru pedagogicznego 1. Czy przedszkole posiada plan nadzoru pedagogicznego i inne dokumenty (narzędzia) pozwalające realizować ten plan ? § 23 ust. 1 Rozporządzenia MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 15) 2. Czy nauczyciele przedszkola mają dostęp do planu nadzoru pedagogicznego i innych dokumentów pozwalających realizować ten plan (arkusze kontroli, arkusze obserwacji zajęć), niezbędnych do wykonywania zadań? Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 15) 3. Czy plan nadzoru pedagogicznego i inne dokumenty pozwalające realizować ten plan są na bieżąco aktualizowane? 4. Czy wewnętrzna dokumentacja związana z nadzorem pedagogicznym i inne dokumenty pozwalające realizować ten plan są tworzone, ewidencjonowane i przechowywane zgodnie z zasadami określonymi w obowiązującej w przedszkolu instrukcji kancelaryjnej? Nadzór 5. Czy dyrektor i wicedyrektor zapewniają odpowiedni nadzór nad realizacją zadań przez nauczycieli? Art. 68 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 737) Ciągłość działalności 6. Czy sporządzony przez dyrektora plan nadzoru pedagogicznego w przedszkolu uwzględnia wnioski z nadzoru sprawowanego w poprzednim roku szkolnym oraz podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa? § 23 ust. 2 Rozporządzenia MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 15) 7. Czy dyrektor przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informację o działalności przedszkola? Art. 69 ust. 7 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 737) § 24 Rozporządzenia MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 15) 8. Czy dyrektor kontroluje sposób realizacji wniosków z nadzoru pedagogicznego w poprzednim roku szkolnym oraz podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa? Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 15) Część 4 – informacja i komunikacja Lp. Pytanie Tak Nie Nie całkiem Podstawa prawna Bieżąca informacja 1. Czy dostarczana pracownikom informacja jest aktualna, rzetelna, kompletna i zrozumiała, a jednocześnie pomocna w realizowaniu nałożonych zadań? Art. 68 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 737) Komunikacja wewnętrzna 2. Czy istniejący system komunikacji wewnętrznej zapewnia przepływ informacji? Art. 68 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 737) 3. Czy istniejący system komunikacji wewnętrznej zapewnia właściwe zrozumienie informacji przez odbiorców? 4. Czy istnieją mechanizmy, które zapewniają przekazywanie ważnych informacji wewnątrz przedszkola? Komunikacja zewnętrzna 5. Czy system komunikacji przedszkola z organem prowadzącym oraz nadzorującym jest efektywny i sprawny? Art. 68 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 737) 6. Czy wymiana informacji z podmiotami zewnętrznymi ma wpływ na osiąganie celów i realizację zadań w jednostce? 7. Czy przedszkole posiada stronę internetową? 8. Czy informacje na stronie są na bieżąco aktualizowane? Część 5 – kontrola i ocena Lp. Pytanie Tak Nie Nie całkiem Podstawa prawna 1. Czy w przedszkolu dokonywana jest analiza systemu kontroli nadzoru pedagogicznego w formie samooceny? Art. 68 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 737) 2. Czy w przedszkolu prowadzony jest proces bieżącej kontroli realizacji zadań? Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 15) 3. Czy w przedszkolu znane są zasady kontroli realizowanej w ramach nadzoru pedagogicznego? 4. Czy funkcjonujący w przedszkolu system kontroli nadzoru pedagogicznego ogranicza wpływ ryzyka na realizację przez placówkę celów i zadań? 5. Czy wyniki przeprowadzonych kontroli, obserwacji, samooceny oraz wspomagania pozwalają na uzyskanie zapewnienia, że kontrola zarządcza w zakresie nadzoru pedagogicznego funkcjonuje bez zastrzeżeń? (data) (podpis osoby wypełniającej kwestionariusz) Uwagi osoby odpowiedzialnej za przeprowadzenie oceny stanu kontroli zarządczej w nadzorze pedagogicznym: (data i podpis)