STAN PRAWNY NA 18 LUTEGO 2025
O formie i treści sprawozdań przygotowywanych przez nauczyciela przedszkola, o standardach, wymaganiach i procedurach służących ich sporządzaniu decydują z jednej strony dyrektor placówki, z drugiej natomiast – ustalenia rady pedagogicznej, zapisy w statucie oraz sam nauczyciel.
Konieczność monitorowania pracy i formułowania na jego podstawie wniosków określa Ministerstwo Edukacji i Nauki w wymaganiach wobec przedszkoli (załącznik nr 1 do Rozporządzenia MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek). Dlatego dyrektorzy proponują z reguły nauczycielom opisową formę podsumowywania ich pracy.
Rodzaje sprawozdań
W pracy zawodowej każdy nauczyciel mierzy się z przygotowywaniem sprawozdań:
- z pracy dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczej,
- ze wstępnej obserwacji dzieci,
- z wycieczek,
- z projektów, innowacji, programów, preorientacji zawodowej.
Sprawozdanie z pracy dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczej jest tym, które nauczyciel sporządza najczęściej, i z nim też wiąże się najwięcej niejasności. Nauczyciele często nie wiedzą, jaką formę powinno ono przyjąć i jakie informacje zawierać. W prawie oświatowym nie znajdziemy przepisów, które wprost regulowałyby kwestię przygotowywania tego rodzaju sprawozdań, w związku z czym o konieczności ich sporządzania powiadamia nauczyciela dyrektor. Dokument przygotowuje się zazwyczaj po pierwszym półroczu i na koniec roku szkolnego – jako sprawozdanie całoroczne.
Forma sprawozdania
O formie dokumentu decydują wewnętrzne ustalenia placówki. Może przyjąć on postać tekstu ciągłego, tabelki, wypunktowania lub mieszaną. Jeśli nauczyciel rozpoczyna pracę zawodową lub zmienił miejsce pracy, powinien zgłosić się do mentora, bardziej doświadczonego pracownika lub dyrektora z prośbą o przedstawienie przykładowego sprawozdania z poprzednich lat. Zdarzają się bowiem placówki, w których obowiązuje konkretny wzór dokumentu, ale są też takie, których dyrektorzy pozostawiają nauczycielom w tym zakresie pełną swobodę.
Zawartość sprawozdania
Sprawozdanie z pracy dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczej, jak sugeruje jego nazwa, jest zawsze ściśle związane z konkretną grupą wychowanków. Dlatego należy je przygotować samodzielne. W internecie znajdziemy mnóstwo przykładów, którymi można się inspirować, niemniej ostateczna wersja dokumentu powinna uwzględniać – w możliwie najszerszym zakresie – specyfikę danej grupy przedszkolnej. Można jednak wskazać dane, które powinny obligatoryjnie znaleźć się w sprawozdaniu.
W części wstępnej warto zawrzeć informacje ogólne o grupie, takie jak:
- nazwa grupy,
- liczba dzieci do niej uczęszczających (w tym podział na dziewczynki i chłopców), np.:
„Grupa Stokrotek liczy 25 dzieci, w tym 13 dziewczynek i 12 chłopców”.
- wiek dzieci (jeśli w skład grupy wchodzą dzieci z różnych roczników, trzeba wskazać ich liczbę),
- imiona i nazwiska wychowawców,
- liczba dzieci (jeśli takie były), które dołączyły w trakcie danego roku do grupy, oraz informacja o tym, jak przebiegał proces ich integracji i adaptacji, np.:
„Od września 2024 r. do grupy dołączyło dwoje dzieci: Zofia B. oraz Tadeusz Z. W przypadku Tadeusza Z. integracja z grupą z powodu znacznej absencji dziecka wciąż trwa”.
- w przypadku grupy trzylatków – informacja o tym, jak przebiegał proces adaptacji dzieci, np.: