Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

DZIENNIK USTAW RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Warszawa, dnia 26 listopada 2021 r. Poz. 2149 OBWIESZCZENIE MINISTRA KULTURY, DZIEDZICTWA NARODOWEGO I SPORTU1) z dnia 4 października 2021 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych 1. Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1461) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst roz-porządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (Dz. U. poz. 1247), z uwzględnieniem zmiany wprowadzonej roz-porządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 8 lipca 2020 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (Dz. U. poz. 1223). 2. Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity rozporządzenia nie obejmuje § 2 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 8 lipca 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (Dz. U. poz. 1223), który stanowi: „§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2020 r.”. Minister Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu: P. Gliński 1) Minister Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu kieruje działem administracji rządowej – kultura i ochrona dziedzictwa narodo-wego, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu (Dz. U. z 2021 r. poz. 970). Dziennik Ustaw – 2 – Poz. 2149 Załącznik do obwieszczenia Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu z dnia 4 października 2021 r. (poz. 2149) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1) z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych Na podstawie art. 47 ust. 1a i 4a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082) za-rządza się, co następuje: § 1. 1. Określa się ramowe plany nauczania dla publicznych szkół i placówek artystycznych: 1) ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia – stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia; 2) szkoły muzycznej I stopnia – stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia; 3) ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia – stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia; 4) szkoły muzycznej II stopnia – stanowiący załącznik nr 4 do rozporządzenia; 5) liceum sztuk plastycznych – stanowiący załącznik nr 5 do rozporządzenia; 6) ogólnokształcącej szkoły baletowej – stanowiący załącznik nr 6 do rozporządzenia; 7) szkoły sztuki tańca – stanowiący załącznik nr 7 do rozporządzenia; 8) szkoły sztuki cyrkowej – stanowiący załącznik nr 8 do rozporządzenia; 9) policealnej szkoły muzycznej – stanowiący załącznik nr 9 do rozporządzenia; 10) policealnej szkoły plastycznej – stanowiący załącznik nr 10 do rozporządzenia; 11) ogniska artystycznego – stanowiący załącznik nr 11 do rozporządzenia. 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o podstawie programowej kształcenia ogólnego, należy przez to rozumieć odpo-wiednio podstawę programową kształcenia ogólnego określoną w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy progra-mowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły spe-cjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. poz. 356, z 2018 r. poz. 1679 oraz z 2021 r. poz. 1533) albo w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz. U. poz. 467, z 2020 r. poz. 1248 oraz z 2021 r. poz. 1537). § 2. 1. Ramowy plan nauczania określa: 1) tygodniowy, a w przypadku policealnej szkoły artystycznej – semestralny, wymiar godzin obowiązkowych zajęć edu-kacyjnych; 2)2) tygodniowy wymiar godzin zajęć z wychowawcą, w szczególności zajęć dotyczących istotnych problemów społecz-nych: zdrowotnych, prawnych, finansowych, klimatycznych i ochrony środowiska – w przypadku szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne; 3) inne zajęcia edukacyjne; 4) tygodniowy, a w przypadku policealnej szkoły artystycznej – semestralny, wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły i ich przeznaczenie. 2. Minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych wynosi 2 godziny na ucznia. 1) Obecnie działem administracji rządowej – kultura i ochrona dziedzictwa narodowego kieruje Minister Kultury i Dziedzictwa Naro-dowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1951). 2) W brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 8 lipca 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (Dz. U. poz. 1223), które weszło w życie z dniem 1 września 2020 r. Dziennik Ustaw – 3 – Poz. 2149 § 3. 1. Dyrektor szkoły, uwzględniając ramowy plan nauczania, ustala dla poszczególnych klas tygodniowy, a w przy-padku policealnej szkoły artystycznej – semestralny, rozkład zajęć, w którym określa dla poszczególnych klas na danym etapie edukacyjnym wymiar godzin odpowiednio: 1) poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego oraz zajęć z wychowawcą; 2) poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych; 3) innych zajęć edukacyjnych artystycznych; 4) dodatkowych zajęć edukacyjnych, jeżeli takie zajęcia są prowadzone; 5) godzin do dyspozycji dyrektora szkoły przeznaczonych w szczególności na: a) zwiększenie liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w tym zajęć prowadzonych indywi-dualnie z uczniami wybitnie uzdolnionymi osiągającymi znaczące sukcesy artystyczne, b) zajęcia realizujące potrzeby i zainteresowania uczniów. 2. W tygodniowym, a w przypadku policealnej szkoły artystycznej – semestralnym, rozkładzie zajęć szkoły artystycznej uwzględnia się zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych, a w przypadku szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne również wymiar godzin: 1) zajęć religii lub etyki zgodnie z przepisami w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach; 2) zajęć wychowania do życia w rodzinie zgodnie z przepisami w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. 3. W tygodniowym, a w przypadku policealnej szkoły artystycznej – semestralnym, rozkładzie zajęć dopuszcza się wprowadzenie innej niż w systemie lekcyjno-klasowym organizacji zajęć edukacyjnych, w szczególności w formie plene-rów artystycznych, zielonych szkół, obozów naukowych lub artystycznych, realizacji spektakli, przedstawień, koncertów i wystaw, jeżeli ich łączny czas realizacji nie przekroczy 5 tygodni w roku szkolnym i zostanie zagwarantowane co najmniej 30 tygodni nauki w roku szkolnym. 4. Zajęcia w ramach udzielanej uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole są organizowane, zgodnie z przepisami w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w publicznych przedszko-lach, szkołach i placówkach. § 4. 1. Dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełno-sprawność można przedłużyć okres nauki: 1) w szkole artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej: a) o jeden rok – na I etapie edukacyjnym, b) o dwa lata – na II etapie edukacyjnym; 2) w szkole artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie liceum ogólnokształcącego – o jeden rok; 3) w szkole artystycznej realizującej wyłącznie kształcenie artystyczne – o jeden rok. 2. Decyzję o przedłużeniu okresu nauki uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność podejmuje rada pedagogiczna po uzyskaniu: 1) opinii zespołu, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, z której wynika potrzeba przedłużenia uczniowi okresu nauki, w szczególności z powodu znacznych trudności w opanowaniu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efek-tów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego, oraz 2) zgody rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia. 3. Decyzję, o której mowa w ust. 2, podejmuje się: 1) w przypadku szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej: a) na I etapie edukacyjnym – nie później niż do końca roku szkolnego w klasie odpowiadającej klasie III szkoły podstawowej, b) na II etapie edukacyjnym – nie później niż do końca roku szkolnego w klasie odpowiadającej klasie VIII szkoły podstawowej; Dziennik Ustaw – 4 – Poz. 2149 2) w przypadku szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie liceum ogólnokształcącego – nie później niż do końca roku szkolnego w ostatnim roku nauki; 3) w przypadku szkoły artystycznej realizującej wyłącznie kształcenie artystyczne – nie później niż do końca roku szkol-nego w ostatnim roku nauki. § 5. 1. W szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne podział na grupy jest obowiązkowy na: 1) obowiązkowych zajęciach z informatyki – w oddziałach liczących więcej niż 24 uczniów, z tym że liczba uczniów w grupie nie może przekraczać liczby stanowisk komputerowych w pracowni komputerowej; 2) nie więcej niż połowie godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych – w oddziałach liczących wię-cej niż 30 uczniów. 2. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne z języków obcych są prowadzone w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych lub międzyklasowych liczących do 24 uczniów, z tym że przy podziale na grupy uwzględnia się stopień zaawansowania znajomości języka obcego. 3. W szkole liczącej nie więcej niż dwa oddziały każdej klasy zajęcia z języków obcych oraz z przedmiotów ujętych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym mogą być prowadzone w grupach, w tym w gru-pach międzyoddziałowych, liczących nie mniej niż 5 uczniów. 4. Obowiązkowe zajęcia wychowania fizycznego są prowadzone w grupach liczących do 26 uczniów. Dopuszcza się tworzenie grup międzyoddziałowych, międzyklasowych, a w zespołach szkół – także międzyszkolnych, w zależności od realizowanej formy tych zajęć. Zajęcia wychowania fizycznego, w zależności od realizowanej formy, mogą być prowadzo-ne łącznie albo oddzielnie dla dziewcząt i chłopców. § 6. W uzasadnionych przypadkach, z wyłączeniem klas albo semestrów programowo najniższych, na wniosek dyrektora szkoły artystycznej, specjalistyczna jednostka nadzoru, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 53 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, może wyrazić zgodę na prowadzenie zajęć w grupach o liczebności innej niż określona w załącznikach do rozporządzenia. § 7. Uczeń ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia realizujący specjalność instrumentalistyka, rytmika lub lutnictwo może po ukończeniu klasy II zmienić dotychczas realizowaną specjalność na specjalność instrumentalistyka jazzowa, wokali-styka lub wokalistyka jazzowa. W takim przypadku, począwszy od klasy III, uczeń realizuje zajęcia edukacyjne artystyczne określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia odpowiednio w tabeli 3, 6 lub 7. § 8. 1. Ramowy plan nauczania dla ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia oraz ramowy plan nauczania dla ogólnokształcącej szkoły baletowej, określony odpowiednio w załączniku nr 3 i 6 do rozporządzenia, w zakresie dotyczą-cym ustalania przez dyrektora szkoły jednego przedmiotu spośród przedmiotów: filozofia, plastyka oraz język łaciński i kultura antyczna stosuje się począwszy od roku szkolnego 2020/2021. W roku szkolnym 2019/2020 dyrektor szkoły ustali jeden przedmiot spośród przedmiotów: filozofia i plastyka. 2. Ramowy plan nauczania dla liceum sztuk plastycznych, określony w załączniku nr 5 do rozporządzenia, w zakresie dotyczącym ustalania przez dyrektora szkoły jednego przedmiotu spośród przedmiotów: filozofia, muzyka oraz język łaciń-ski i kultura antyczna stosuje się począwszy od roku szkolnego 2020/2021. W roku szkolnym 2019/2020 dyrektor szkoły ustali jeden przedmiot spośród przedmiotów: filozofia i muzyka. § 9. 1. Począwszy od roku szkolnego 2019/2020 ramowe plany nauczania określone w rozporządzeniu stosuje się we wszystkich klasach albo semestrach publicznych szkół artystycznych oraz we wszystkich latach nauki w publicznych pla-cówkach artystycznych. 2. W ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia ramowy plan nauczania określony w załączniku nr 4 do rozporzą-dzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 31 sierpnia 2016 r. w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (Dz. U. poz. 1408) stosuje się: 1) w roku szkolnym 2019/2020 w klasach IV-VI; 2) w roku szkolnym 2020/2021 w klasach V i VI; 3) w roku szkolnym 2021/2022 w klasie VI. Dziennik Ustaw – 5 – Poz. 2149 3. W ogólnokształcącej szkole baletowej ramowy plan nauczania określony w załączniku nr 7 do rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 31 sierpnia 2016 r. w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szko-łach i placówkach artystycznych stosuje się: 1) w roku szkolnym 2019/2020 w klasach VII-IX; 2) w roku szkolnym 2020/2021 w klasach VIII i IX; 3) w roku szkolnym 2021/2022 w klasie IX. 4. W szkole sztuki cyrkowej ramowy plan nauczania określony w załączniku nr 8 do rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 6 września 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i pla-cówkach artystycznych (Dz. U. poz. 1763 oraz z 2018 r. poz. 1161) stosuje się: 1) w roku szkolnym 2019/2020 w klasach II i III; 2) w roku szkolnym 2020/2021 w klasie III. § 10. Klasy dotychczasowego liceum plastycznego prowadzone w liceum sztuk plastycznych stosują ramowe plany nauczania określone w rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 31 sierpnia 2016 r. w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych, do czasu zakończenia kształcenia w tych klasach. § 11. 1. Dotychczasowe ogólnokształcące szkoły sztuk pięknych stosują ramowe plany nauczania określone w roz-porządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 31 sierpnia 2016 r. w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych, do czasu wygaśnięcia kształcenia w tych szkołach, o którym mowa w § 9 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 26 maja 2017 r. w sprawie typów szkół artystycz-nych publicznych i niepublicznych (Dz. U. poz. 1125 oraz z 2018 r. poz. 2485). 2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do klas dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych prowadzo-nych w liceum sztuk plastycznych, o których mowa w § 9a ust. 3 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodo-wego z dnia 26 maja 2017 r. w sprawie typów szkół artystycznych publicznych i niepublicznych, do czasu zakończenia kształcenia w tych klasach. § 12. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2019 r.3) 3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 6 września 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (Dz. U. poz. 1763 oraz z 2018 r. poz. 1161), które utraciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 169 ust. 1 ustawy z dnia 22 listopa-da 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2245 i 2432 oraz z 2019 r. poz. 534). Dziennik Ustaw – 6 – Poz. 2149 Załączniki do rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 6 czerwca 2019 r. Załącznik nr 1 RAMOWY PLAN NAUCZANIA OGÓLNOKSZTAŁCĄCEJ SZKOŁY MUZYCZNEJ I STOPNIA ZAJĘCIA EDUKACYJNE OGÓLNOKSZTAŁCĄCE* 8-letni cykl kształcenia klasy I–VIII Tabela 1 Tygodniowy wymiar godzin w klasie Razem Poz. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne w 3-letnim okresie I II III nauczania 1 Edukacja wczesnoszkolna 19 19 19 57 Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły 3 3 Ogółem 60 60 Poz. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne Tygodniowy wymiar godzin Razem i zajęcia z wychowawcą w klasie w 5-letnim okresie IV V VI VII VIII nauczania 1 Język polski 5 5 5 5 5 25 2 Język obcy nowożytny 3 3 3 3 3 15 3 Drugi język obcy nowożytny - - - 2 2 4 4 Plastyka 1 1 1 1 - 4 5 Historia 1 2 2 2 2 9 6 Wiedza o społeczeństwie - - - - 2 2 7 Przyroda 2 - - - - 2 8 Geografia - 1 1 2 1 5 9 Biologia - 1 1 2 1 5 10 Chemia - - - 2 2 4 11 Fizyka - - - 2 2 4 12 Matematyka 4 4 4 4 4 20 13 Informatyka 1 1 1 1 1 5 14 Technika 1 1 - - - 2 15 Wychowanie fizyczne 4 4 4 4 4 20 16 Edukacja dla bezpieczeństwa - - - - 1 1 17 Zajęcia z wychowawcą 1 1 1 1 1 5 Razem na obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą 23 24 23 31 31 132 Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły 3 3 Ogółem 135 Religia/etyka Dziennik Ustaw – 7 – Poz. 2149 Wychowanie do życia w rodzinie Dodatkowe zajęcia edukacyjne Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno- -pedagogicznej * Realizowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego. Objaśnienia do tabeli 1 1. W klasach I–III szkoły podstawowej na zajęcia wychowania fizycznego należy przeznaczyć po 3 godziny tygodniowo w każdej klasie. 2. W przypadku powierzenia prowadzenia zajęć z zakresu edukacji plastycznej, edukacji informatycznej, wychowania fizycznego lub edukacji językowej – języka obcego nowożytnego – nauczycielom posiadającym odpowiednie kwalifikacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762), innym niż nauczyciel, któremu powierzono prowadzenie edukacji wczesnoszkolnej, tygodniowy wymiar godzin tych zajęć wynosi dla: 1) edukacji plastycznej i edukacji informatycznej – po 1 godzinie w każdej klasie; 2) wychowania fizycznego – po 3 godziny w każdej klasie; 3) edukacji językowej – języka obcego nowożytnego – po 2 godziny w każdej klasie. 3. Minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, w każdym roku szkolnym, wynosi po 2 godziny na ucznia. 4. Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć wychowania do życia w rodzinie określają przepisy wydane na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz. U. poz. 78, z późn. zm.). 5. Wymiar godzin zajęć religii lub etyki określają przepisy wydane na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915). 6. Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej są realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082). Dziennik Ustaw – 8 – Poz. 2149 ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE 8-letni cykl kształcenia klasy I–VIII Tabela 2 Poz. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia 1 Instrument główny 14 2 Fortepian dodatkowy 2 2/3 3 Rytmika 3 4 Kształcenie słuchu 16 5 Zajęcia z akompaniatorem X 6 Audycje muzyczne 3 7 Chór, orkiestra lub zespół instrumentalny 10 8 Literatura muzyczna 2 9 Zasady muzyki z elementami edycji nut 2 Razem 52 2/3 Inne zajęcia edukacyjne X Godziny do dyspozycji dyrektora 8 Objaśnienia do tabeli 2 Poz. 1 Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dla uczniów wybitnie uzdolnionych osiągających znaczne sukcesy artystyczne wymiar czasu zajęć może być zwiększony, nie więcej jednak niż o 30 minut tygodniowo. Poz. 2 Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej. Poz. 3 i 4 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 10 do 16 uczniów. W klasach I–III zaleca się prowadzenie zajęć w bloku przedmiotowym przez nauczyciela rytmiki. Poz. 5 Zajęcia są prowadzone w wymiarze średnio 15 minut tygodniowo w przeliczeniu na jednego ucznia. Zaleca się prowadzenie zajęć pod kierunkiem nauczyciela instrumentu głównego. Zajęcia nie są oceniane. Organizację zajęć ustala nauczyciel instrumentu głównego i nauczyciel akompaniator w porozumieniu z dyrektorem szkoły. Zajęcia nie obowiązują uczniów klas: fortepianu, klawesynu, organów, harfy, akordeonu i gitary. Dziennik Ustaw – 9 – Poz. 2149 Poz. 6, 8 i 9 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów. Poz. 7 Zajęcia są prowadzone odpowiednio do stopnia zaawansowania uczniów. Liczbę zespołów oraz grup chóru ustala dyrektor szkoły. Zajęcia mogą być współprowadzone przez drugiego nauczyciela, który wspiera nauczyciela prowadzącego zajęcia. Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: instrument dodatkowy, instrumenty ludowe i zespoły ludowe, improwizację z elementami kompozycji, zespół, naukę akompaniamentu, czytanie nut głosem, grę a vista. Dziennik Ustaw –10– Poz. 2149 Załącznik nr 2 RAMOWY PLAN NAUCZANIA SZKOŁY MUZYCZNEJ I STOPNIA ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE 6-letni cykl kształcenia klasy I–VI Tabela 1 Poz. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia 1 Instrument główny 10 2 Fortepian dodatkowy 1 1/3 3 Rytmika 15 4 Kształcenie słuchu 5 Zajęcia z akompaniatorem X 6 Audycje muzyczne 3 7 Chór, orkiestra lub zespół instrumentalny 6 Razem 35 1/3 Inne zajęcia edukacyjne X Godziny do dyspozycji dyrektora 6 Objaśnienia do tabeli 1 Poz. 1 Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dla uczniów wybitnie uzdolnionych osiągających znaczące sukcesy artystyczne wymiar czasu zajęć może być zwiększony, nie więcej jednak niż o 30 minut tygodniowo. Poz. 2 Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej. Poz. 3 i 4 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 10 do 16 uczniów. W klasach I–III zaleca się prowadzenie zajęć w bloku przedmiotowym przez nauczyciela rytmiki. Poz. 5 Zajęcia są prowadzone w wymiarze średnio 15 minut tygodniowo w przeliczeniu na jednego ucznia. Zaleca się prowadzenie zajęć pod kierunkiem nauczyciela instrumentu głównego. Zajęcia nie są oceniane. Organizację zajęć ustala nauczyciel instrumentu głównego i nauczyciel akompaniator w porozumieniu z dyrektorem szkoły. Zajęcia nie obowiązują uczniów klas: fortepianu, klawesynu, organów, harfy, akordeonu i gitary. Dziennik Ustaw –11– Poz. 2149 Poz. 6 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 10 do 16 uczniów. Poz. 7 Zajęcia są prowadzone odpowiednio do stopnia zaawansowania uczniów. Liczbę zespołów oraz grup chóru ustala dyrektor szkoły. Zajęcia mogą być współprowadzone przez drugiego nauczyciela, który wspiera nauczyciela prowadzącego zajęcia. Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: instrument dodatkowy, instrumenty ludowe i zespoły ludowe, improwizację z elementami kompozycji, zespół, naukę akompaniamentu, czytanie nut głosem, grę a vista. Dziennik Ustaw –12– Poz. 2149 ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE 4-letni cykl kształcenia klasy I–IV Tabela 2 Poz. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia 1 Instrument główny 8 2 Fortepian dodatkowy 1 1/3 3 Kształcenie słuchu 8 4 Zajęcia z akompaniatorem X 5 Audycje muzyczne 3 6 Chór, orkiestra lub zespół instrumentalny 6 Razem 26 1/3 Inne zajęcia edukacyjne X Godziny do dyspozycji dyrektora 4 Objaśnienia do tabeli 2 Poz. 1 Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dla uczniów wybitnie uzdolnionych osiągających znaczące sukcesy artystyczne wymiar czasu zajęć może być zwiększony, nie więcej jednak niż o 30 minut tygodniowo. Poz. 2 Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej. Poz. 3 i 5 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 10 do 16 uczniów. Poz. 4 Zajęcia są prowadzone w wymiarze średnio 15 minut w przeliczeniu na jednego ucznia. Zaleca się prowadzenie zajęć pod kierunkiem nauczyciela instrumentu głównego. Zajęcia nie są oceniane. Organizację zajęć ustala nauczyciel instrumentu głównego i nauczyciel akompaniator w porozumieniu z dyrektorem szkoły. Zajęcia nie obowiązują uczniów klas: fortepianu, klawesynu, organów, harfy, akordeonu i gitary. Poz. 6 Zajęcia są prowadzone odpowiednio do stopnia zaawansowania uczniów. Liczbę zespołów oraz grup chóru ustala dyrektor szkoły. Zajęcia mogą być współprowadzone przez drugiego nauczyciela, który wspiera nauczyciela prowadzącego zajęcia. Dziennik Ustaw –13– Poz. 2149 Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: instrument dodatkowy, instrumenty ludowe i zespoły ludowe, improwizację z elementami kompozycji, zespół, naukę akompaniamentu, czytanie nut głosem, grę a vista. Dziennik Ustaw –14– Poz. 2149 Załącznik nr 3 RAMOWY PLAN NAUCZANIA OGÓLNOKSZTAŁCĄCEJ SZKOŁY MUZYCZNEJ II STOPNIA ZAJĘCIA EDUKACYJNE OGÓLNOKSZTAŁCĄCE* 6-letni cykl kształcenia klasy I–VI Tabela 1 Tygodniowy wymiar godzin w klasie Razem liczba Obowiązkowe zajęcia edukacyjne I II III IV V VI godzin Poz. tygodniowo i zajęcia z wychowawcą w cyklu kształcenia Zakres podstawowy 1 Język polski 5 5 4 4 4 4 26 2 Język obcy nowożytny 3 3 3 3 3 3 18 3 Drugi język obcy nowożytny 2 2 2 2 2 2 12 4 Plastyka 1 - - - - - 1 5 Filozofia lub plastyka, lub język - - 1 - - - 1 łaciński i kultura antyczna 6 Historia 2 2 2 2 2 2 12 7 Wiedza o społeczeństwie - 2 1 1 - - 4 8 Podstawy przedsiębiorczości - - 1 1 - - 2 9 Geografia 2 1 2 1 1 - 7 10 Biologia 2 1 2 1 1 - 7 11 Chemia 2 2 2 1 1 - 8 12 Fizyka 2 2 2 1 1 - 8 13 Matematyka 4 4 3 4 3 4 22 14 Informatyka 1 1 1 1 1 - 5 15 Wychowanie fizyczne 4 4 3 3 3 3 20 16 Edukacja dla bezpieczeństwa - 1 1 - - - 2 17 Zajęcia z wychowawcą 1 1 1 1 1 1 6 Razem przedmioty w zakresie podstawowym i zajęcia z wychowawcą 31 31 31 26 23 19 161 Przedmioty w zakresie rozszerzonym - - 3 3 4 4 14 Razem na obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą 31 31 34 29 27 23 175 Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły 3 3 Ogółem 178 Religia/etyka Wychowanie do życia w rodzinie Dodatkowe zajęcia edukacyjne Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno- -pedagogicznej * Realizowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego. Dziennik Ustaw –15– Poz. 2149 Objaśnienia do tabeli 1 1. Minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, w każdym roku szkolnym, wynosi po 2 godziny na ucznia. 2. Przedmiot podstawy przedsiębiorczości jest realizowany z uwzględnieniem zagadnień związanych z pojęciem dzieła sztuki (utworu) jako autonomicznego tworu stanowiącego towar, procesu obrotu dziełami sztuki (utworami) oraz prawnych aspektów obrotu dziełami sztuki (utworami). 3. Na przedmioty w zakresie rozszerzonym (dodatkowo, poza wymiarem godzin określonym dla przedmiotów w zakresie podstawowym), wymienione w podstawie programowej kształcenia ogólnego, w klasach III–VI, należy przeznaczyć: 1) w przypadku języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, historii muzyki, historii sztuki, języka łacińskiego i kultury antycznej oraz filozofii – po 8 godzin tygodniowo; 2) w przypadku języka obcego nowożytnego, historii, geografii, biologii, chemii, fizyki, matematyki oraz informatyki – po 6 godzin tygodniowo. 4. Dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe szkoły, a także specyfikę kształcenia w szkole artystycznej, ustala z uczniem do realizacji 2 przedmioty obowiązkowe, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym. 5. Dyrektor szkoły ustala jeden przedmiot spośród przedmiotów: filozofia, plastyka oraz język łaciński i kultura antyczna, który będzie realizowany w klasie III. 6. Przedmioty w zakresie rozszerzonym, z wyjątkiem przedmiotów wymienionych w ust. 7, mogą być realizowane w klasach III–VI. 7. Realizacja przedmiotów w zakresie rozszerzonym: historia muzyki, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia rozpoczyna się w klasie III, IV lub V. 8. Jeżeli w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych w zakresie rozszerzonym uczeń wybierze przedmiot historia muzyki, który zrealizował w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych, wymiar godzin tego przedmiotu uwzględnia się w ogólnej liczbie co najmniej 14 godzin przeznaczonych na przedmioty obowiązkowe w zakresie rozszerzonym. 9. Dyrektor szkoły, na wniosek uczniów oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej), w którym tygodniowy wymiar godzin przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym jest niższy niż 14: 1) może zwiększyć liczbę godzin przeznaczonych na przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym albo 2) może przydzielić godziny na przedmioty uzupełniające, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych przedmiotów został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania. Tygodniowy wymiar godzin w czteroletnim okresie nauczania dla przedmiotu uzupełniającego wynosi co najmniej 2 godziny. Przedmioty uzupełniające ustala dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii uczniów danego oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej). Dziennik Ustaw –16– Poz. 2149 10. W przypadku przedmiotów geografia, biologia, chemia i fizyka dopuszcza się inny przydział godzin niż wynikający z tabeli, przy założeniu, że w klasach III–VI na przedmioty te przeznaczy się łącznie 16 godzin. 11. Wymiar godzin zajęć religii lub etyki określają przepisy wydane na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915). 12. Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć wychowania do życia w rodzinie określają przepisy wydane na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz. U. poz. 78, z późn. zm.). 13. Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej są realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 20 21 r. poz. 1082). Dziennik Ustaw –17– Poz. 2149 ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE 6-letni cykl kształcenia klasy I–VI Zawód: muzyk Specjalność: instrumentalistyka Tabela 2 Poz. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia 1 Instrument główny 13 2 Fortepian obowiązkowy od 3 1/3 do 5 3 Praca z akompaniatorem X 4 Improwizacja organowa 2 5 Zespół kameralny 3 6 Orkiestra lub chór 6 7 Kształcenie słuchu 12 8 Zasady muzyki z elementami edycji nut 2 9 Harmonia 6 10 Literatura muzyczna 2 11 Historia muzyki 8 12 Formy muzyczne 4 Razem do 63 Inne zajęcia edukacyjne X Godziny do dyspozycji dyrektora 6 Objaśnienia do tabeli 2 Poz. 1 Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dla uczniów wybitnie uzdolnionych osiągających znaczące sukcesy artystyczne wymiar czasu zajęć instrumentu głównego może być zwiększony, nie więcej jednak niż o 45 minut tygodniowo. Poz. 2 Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zajęcia są obowiązkowe dla wszystkich uczniów, z wyjątkiem uczniów realizujących zajęcia z fortepianu jako instrumentu głównego. Dla uczniów klas organów i klawesynu wymiar zajęć wynosi od 3 godzin 15 minut do 5 godzin tygodniowo. Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej. Poz. 3 W klasach I–V zajęcia z akompaniatorem są prowadzone w wymiarze od 15 do 45 minut tygodniowo w przeliczeniu na jednego ucznia, a w klasie VI – do 2 godzin tygodniowo w przeliczeniu na jednego ucznia. Zajęcia nie są oceniane. Zajęcia nie obowiązują uczniów klas: fortepianu, organów, akordeonu, harfy i gitary. Poz. 4 Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zajęcia są obowiązkowe tylko dla uczniów klasy organów. Dziennik Ustaw –18– Poz. 2149 Poz. 5 Zajęcia mogą być prowadzone łącznie z nauką akompaniamentu. W przypadku uczniów klasy perkusji zajęcia są prowadzone jako zespół perkusyjny. Poz. 6 Zajęcia są prowadzone w okresie nie krótszym niż 3 lata w cyklu kształcenia. Poz. 7 i 9 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów. Poz. 8 i 10–12 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów. Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: ćwiczenia z harmonii, kontrapunkt, analizę form muzycznych, ćwiczenia z kompozycji, dyrygowanie, emisję głosu, podstawy aranżacji, zespół muzyki rozrywkowej, naukę akompaniamentu. Dziennik Ustaw –19– Poz. 2149 ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE 4-letni cykl kształcenia* klasy III–VI Zawód: muzyk Specjalność: instrumentalistyka jazzowa Tabela 3 Poz. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia 1 Instrument główny – jazzowy 9 2 Fortepian obowiązkowy – jazzowy 3 3 Kształcenie słuchu 8 4 Harmonia jazzowa z podstawami improwizacji 6 5 Historia jazzu z literaturą 6 6 Big-band 4 7 Combo (zespół jazzowy) 8 8 Historia muzyki 8 9 Formy muzyczne 4 10 Ćwiczenia rytmiczne 2 11 Zasady muzyki z elementami edycji nut 2 Razem 60 Inne zajęcia edukacyjne X Godziny do dyspozycji dyrektora 4 * Realizacja 4-letniego cyklu kształcenia w specjalności instrumentalistyka jazzowa jest możliwa po ukończeniu klasy II. Objaśnienia do tabeli 3 Poz. 1 Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zalecane jest prowadzenie zajęć w obecności innych uczniów. Poz. 2 Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej. Zajęcia są obowiązkowe dla wszystkich uczniów, z wyjątkiem uczniów realizujących zajęcia z fortepianu jazzowego jako instrumentu głównego – jazzowego. Poz. 3 i 4 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów. Dziennik Ustaw –20– Poz. 2149 Poz. 5, 9 i 10 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów. Poz. 6 Zajęcia są prowadzone w maksymalnym możliwym dla szkoły składzie. Poz. 7 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 3 do 7 uczniów grających jednocześnie. Zajęcia są prowadzone w każdym roku kształcenia, począwszy od klasy IV. Poz. 8 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów. Liczba godzin zajęć zostaje obniżona proporcjonalnie do wymiaru zrealizowanego w klasie I i II. Poz. 11 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów. Zajęcia są realizowane wyłącznie przez uczniów, którzy nie zrealizowali przedmiotu w klasie I i II. Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: instrument dodatkowy, techniki kompozytorskie XX wieku, technikę sceniczno-studyjną, pracę z komputerem, aranżację, instrumentoznawstwo. Dziennik Ustaw –21– Poz. 2149 ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE 6-letni cykl kształcenia klasy I–VI Zawód: muzyk Specjalność: rytmika Tabela 4 Poz. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia 1 Przedmiot główny – rytmika 12 2 Fortepian 12 3 Improwizacja fortepianowa 10 4 Technika ruchu 4 5 Metodyka nauczania rytmiki 2 6 Kształcenie słuchu 12 7 Zasady muzyki z elementami edycji nut 2 8 Harmonia 6 9 Literatura muzyczna 2 10 Historia muzyki 8 11 Formy muzyczne 4 Razem 74 Inne zajęcia edukacyjne X Godziny do dyspozycji dyrektora 6 Objaśnienia do tabeli 4 Poz. 1, 4 i 5 Zajęcia są prowadzone w grupach. Poz. 2 i 3 Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Poz. 6 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów. Poz. 7 i 9–11 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów. Poz. 8 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów. Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: zespół rytmiki, ćwiczenia z harmonii, podstawy aranżacji, chór, emisję głosu, pedagogikę i psychologię. Dziennik Ustaw –22– Poz. 2149 ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE 6-letni cykl kształcenia klasy I–VI Zawód: muzyk Specjalność: lutnictwo Tabela 5 Poz. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia 1 Przedmiot główny – lutnictwo 18 2 Skrzypce lub inny instrument lutniczy 6 3 Kształcenie słuchu 12 4 Zasady muzyki z elementami edycji nut 2 5 Harmonia 6 6 Literatura muzyczna 2 7 Historia muzyki 8 8 Formy muzyczne 4 9 Korekta lutnicza 10 Projektowanie i modelowanie 30 11 Akustyka lutnicza 12 Historia sztuki lutniczej 13 Pracownia lutnicza – ćwiczenia Razem 88 Inne zajęcia edukacyjne X Godziny do dyspozycji dyrektora 6 Objaśnienia do tabeli 5 Poz. 1 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 3 do 4 uczniów. Poz. 2 Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Poz. 3 i 5 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów. Poz. 4 i 6–12 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów. Poz. 13 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 4 uczniów. Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: orkiestrę, chór, wiedzę o kulturze. Dziennik Ustaw –23– Poz. 2149 ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE 4-letni cykl kształcenia* klasy III–VI Zawód: muzyk Specjalność: wokalistyka Tabela 6 Poz. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia 1 Przedmiot główny – śpiew 9 2 Praca z akompaniatorem od 4 do 7 3 Fortepian dla wokalistów 6 4 Dykcja i recytacja 3 5 Zespół wokalny 6 6 Chór 2 7 Kształcenie słuchu 8 8 Zasady muzyki z elementami edycji nut 2 9 Harmonia 6 10 Historia muzyki 8 11 Formy muzyczne 4 Razem do 61 Inne zajęcia edukacyjne X Godziny do dyspozycji dyrektora 4 * Realizacja 4-letniego cyklu kształcenia w specjalności wokalistyka jest możliwa po ukończeniu klasy II. Objaśnienia do tabeli 6 Poz. 1–3 Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Poz. 4 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 4 do 8 uczniów. Poz. 5 i 6 Zajęcia są prowadzone w grupach. Poz. 7 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów. Dziennik Ustaw –24– Poz. 2149 Poz. 8 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów. Zajęcia realizowane są wyłącznie przez uczniów, którzy nie zrealizowali przedmiotu w klasie I i II. Poz. 9 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów. Zajęcia obejmują również ćwiczenia. Poz. 10 i 11 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów. Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: interpretację piosenki, elementy gry aktorskiej, konsultacje językowe, czytanie nut głosem, ruch sceniczny. Dziennik Ustaw –25– Poz. 2149 ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE 4-letni cykl kształcenia* klasy III–VI Zawód: muzyk Specjalność: wokalistyka jazzowa Tabela 7 Poz. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia 1 Przedmiot główny – śpiew 9 2 Fortepian dla wokalistów 3 3 Praca z akompaniatorem od 4 do 7 4 Dykcja z recytacją 4 5 Emisja głosu 2 2/3 6 Kształcenie słuchu 8 7 Combo (zespół jazzowy) 8 8 Historia jazzu z literaturą 6 9 Historia muzyki 8 10 Harmonia jazzowa z podstawami improwizacji 6 11 Formy muzyczne 4 12 Ćwiczenia rytmiczne 3 13 Zasady muzyki z elementami edycji nut 2 Razem do 70 2/3 Inne zajęcia edukacyjne X Godziny do dyspozycji dyrektora 4 * Realizacja 4-letniego cyklu kształcenia w specjalności wokalistyka jazzowa jest możliwa po ukończeniu klasy II. Objaśnienia do tabeli 7 Poz. 1 i 5 Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Poz. 2 Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Uczniowie zaawansowani instrumentalnie mogą zamiast zajęć z fortepianu dla wokalistów realizować zajęcia z fortepianu obowiązkowego – jazzowego. Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej. Poz. 3 Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dopuszcza się prowadzenie zajęć z wykorzystaniem urządzeń do odtwarzania. Dziennik Ustaw –26– Poz. 2149 Poz. 4 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 4 do 8 uczniów. Poz. 6 i 10 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów. Poz. 7 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 3 do 7 uczniów. Zajęcia są prowadzone razem z uczniami ze specjalności instrumentalistyka jazzowa. Zajęcia są prowadzone w każdym roku kształcenia, począwszy od klasy IV. Poz. 8, 9, 11 i 12 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów. Poz. 13 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów. Zajęcia są realizowane wyłącznie przez uczniów, którzy nie zrealizowali przedmiotu w klasie I i II. Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: interpretację piosenki, elementy gry aktorskiej, konsultacje językowe, instrumentoznawstwo. Dziennik Ustaw –27– Poz. 2149 Załącznik nr 4 RAMOWY PLAN NAUCZANIA SZKOŁY MUZYCZNEJ II STOPNIA ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE 6-letni cykl kształcenia klasy I–VI Zawód: muzyk Specjalność: instrumentalistyka Tabela 1 Poz. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia 1 Instrument główny 13 2 Fortepian obowiązkowy od 3 1/3 do 5 3 Zajęcia z akompaniatorem X 4 Improwizacja organowa 2 5 Zespół kameralny 3 6 Orkiestra lub chór 6 7 Kształcenie słuchu 12 8 Zasady muzyki z elementami edycji nut 2 9 Harmonia 6 10 Literatura muzyczna 2 11 Historia muzyki 8 12 Formy muzyczne 4 Razem do 63 Inne zajęcia edukacyjne X Godziny do dyspozycji dyrektora 6 Objaśnienia do tabeli 1 Poz. 1 Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dla uczniów wybitnie uzdolnionych osiągających znaczące sukcesy artystyczne wymiar czasu zajęć może być zwiększony, nie więcej jednak niż o 45 minut tygodniowo. Poz. 2 Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zajęcia są obowiązkowe dla wszystkich uczniów, z wyjątkiem uczniów realizujących zajęcia z fortepianu jako instrumentu głównego. Dziennik Ustaw –28– Poz. 2149 Dla uczniów klas organów i klawesynu wymiar zajęć z fortepianu obowiązkowego wynosi od 3 godzin i 15 minut do 5 godzin tygodniowo w cyklu kształcenia. Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej. Poz. 3 W klasach I–V zajęcia są prowadzone w wymiarze od 15 do 45 minut tygodniowo w przeliczeniu na jednego ucznia, a w klasie VI – do 2 godzin tygodniowo w przeliczeniu na jednego ucznia. Zajęcia nie są oceniane. Zajęcia nie obowiązują uczniów klas: fortepianu, organów, akordeonu, harfy i gitary. Poz. 4 Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zajęcia są obowiązkowe tylko dla uczniów klasy organów. Poz. 5 Zajęcia mogą być prowadzone łącznie z nauką akompaniamentu. W przypadku uczniów klasy perkusji zajęcia są prowadzone jako zespół perkusyjny. Poz. 6 Zajęcia są prowadzone w okresie nie krótszym niż 3 lata w cyklu kształcenia. Poz. 7 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów. Poz. 8 i 10–12 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów. Poz. 9 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów. Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: ćwiczenia z harmonii, kontrapunkt, analizę form muzycznych, ćwiczenia z kompozycji, dyrygowanie, emisję głosu, podstawy aranżacji, zespół muzyki rozrywkowej, naukę akompaniamentu. Dziennik Ustaw –29– Poz. 2149 ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE 6-letni cykl kształcenia klasy I–VI Zawód: muzyk Specjalność: instrumentalistyka jazzowa Tabela 2 Poz. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia 1 Instrument główny – jazzowy 13 2 Fortepian obowiązkowy – jazzowy 3 3 Kształcenie słuchu 12 4 Harmonia jazzowa z podstawami improwizacji 6 5 Historia jazzu z literaturą 6 6 Big-band 4 7 Combo (zespół jazzowy) 8 8 Historia muzyki 8 9 Formy muzyczne 4 10 Ćwiczenia rytmiczne 3 11 Zasady muzyki z elementami edycji nut 2 Razem 69 Inne zajęcia edukacyjne X Godziny do dyspozycji dyrektora 6 Objaśnienia do tabeli 2 Poz. 1 Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zalecane jest prowadzenie zajęć w obecności innych uczniów. Poz. 2 Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej. Zajęcia są obowiązkowe dla wszystkich uczniów, z wyjątkiem uczniów realizujących zajęcia z fortepianu jazzowego jako instrumentu głównego – jazzowego. Poz. 3 i 4 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów. Poz. 5 i 8–11 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów. Dziennik Ustaw –30– Poz. 2149 Poz. 6 Zajęcia są prowadzone w maksymalnym możliwym dla szkoły składzie. Poz. 7 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 3 do 7 uczniów grających jednocześnie. Zajęcia są prowadzone w każdym roku kształcenia, począwszy od klasy II. Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: instrument dodatkowy, techniki kompozytorskie XX wieku, technikę sceniczno-studyjną, pracę z komputerem, aranżację, instrumentoznawstwo. Dziennik Ustaw –31– Poz. 2149 ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE 4-letni cykl kształcenia klasy I–IV Zawód: muzyk Specjalność: instrumentalistyka jazzowa Tabela 3 Poz. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia 1 Instrument główny – jazzowy 9 2 Fortepian obowiązkowy – jazzowy 3 3 Kształcenie słuchu 8 4 Harmonia jazzowa z podstawami improwizacji 6 5 Historia jazzu z literaturą 6 6 Big-band 4 7 Combo (zespół jazzowy) 8 8 Historia muzyki 8 9 Formy muzyczne 4 10 Ćwiczenia rytmiczne 2 11 Zasady muzyki z elementami edycji nut 2 Razem 60 Inne zajęcia edukacyjne X Godziny do dyspozycji dyrektora 4 Objaśnienia do tabeli 3 Poz. 1 Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zalecane jest prowadzenie zajęć w obecności innych uczniów. Poz. 2 Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej. Zajęcia są obowiązkowe dla wszystkich uczniów, z wyjątkiem uczniów realizujących zajęcia z fortepianu jazzowego jako instrumentu głównego – jazzowego. Poz. 3 i 4 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów. Poz. 5 i 8–11 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów. Dziennik Ustaw –32– Poz. 2149 Poz. 6 Zajęcia są prowadzone w maksymalnym możliwym dla szkoły składzie. Poz. 7 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 3 do 7 uczniów grających jednocześnie. Zajęcia są prowadzone w każdym roku kształcenia, począwszy od klasy II. Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: instrument dodatkowy, techniki kompozytorskie XX wieku, technikę sceniczno-studyjną, pracę z komputerem, aranżację, instrumentoznawstwo. Dziennik Ustaw –33– Poz. 2149 ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE 6-letni cykl kształcenia klasy I–VI Zawód: muzyk Specjalność: rytmika Tabela 4 Poz. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia 1 Przedmiot główny – rytmika 12 2 Fortepian 12 3 Improwizacja fortepianowa 10 4 Technika ruchu 4 5 Metodyka nauczania rytmiki 2 6 Kształcenie słuchu 12 7 Zasady muzyki z elementami edycji nut 2 8 Harmonia 6 9 Literatura muzyczna 2 10 Historia muzyki 8 11 Formy muzyczne 4 Razem 74 Inne zajęcia edukacyjne X Godziny do dyspozycji dyrektora 6 Objaśnienia do tabeli 4 Poz. 1, 4 i 5 Zajęcia są prowadzone w grupach. Poz. 2 i 3 Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Poz. 6 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów. Poz. 7 i 9–11 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów. Poz. 8 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów. Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: zespół rytmiki, ćwiczenia z harmonii, podstawy aranżacji, chór, emisję głosu, pedagogikę i psychologię. Dziennik Ustaw –34– Poz. 2149 ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE 4-letni cykl kształcenia klasy I–IV Zawód: muzyk Specjalność: wokalistyka Tabela 5 Poz. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia 1 Przedmiot główny – śpiew 9 2 Praca z akompaniatorem od 4 do 7 3 Fortepian dla wokalistów 6 4 Dykcja i recytacja 3 5 Zespół wokalny 6 6 Chór 2 7 Kształcenie słuchu 8 8 Zasady muzyki z elementami edycji nut 2 9 Harmonia 6 10 Historia muzyki 8 11 Formy muzyczne 4 Razem do 61 Inne zajęcia edukacyjne X Godziny do dyspozycji dyrektora 4 Objaśnienia do tabeli 5 Poz. 1–3 Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Poz. 4 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 4 do 8 uczniów. Poz. 5 i 6 Zajęcia są prowadzone w grupach. Poz. 7 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów. Poz. 9 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów. Poz. 8, 10 i 11 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów. Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: interpretację piosenki, elementy gry aktorskiej, konsultacje językowe, czytanie nut głosem, ruch sceniczny. Dziennik Ustaw –35– Poz. 2149 ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE 6-letni cykl kształcenia klasy I–VI Zawód: muzyk Specjalność: wokalistyka jazzowa Tabela 6 Poz. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia 1 Przedmiot główny – śpiew 13 2 Fortepian dla wokalistów 3 3 Praca z akompaniatorem od 4 do 7 4 Dykcja z recytacją 2 5 Emisja głosu 2 2/3 6 Kształcenie słuchu 12 7 Combo (zespół jazzowy) 8 8 Historia jazzu z literaturą 6 9 Historia muzyki 8 10 Harmonia jazzowa z podstawami improwizacji 6 11 Formy muzyczne 4 12 Ćwiczenia rytmiczne 3 13 Zasady muzyki z elementami edycji nut 2 Razem do 76 2/3 Inne zajęcia edukacyjne X Godziny do dyspozycji dyrektora 4 Objaśnienia do tabeli 6 Poz. 1 i 5 Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Poz. 2 Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Uczniowie zaawansowani instrumentalnie mogą zamiast zajęć z fortepianu dla wokalistów realizować zajęcia z fortepianu obowiązkowego – jazzowego. Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej. Poz. 3 Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dopuszcza się prowadzenie zajęć z wykorzystaniem urządzeń do odtwarzania. Poz. 4 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 4 do 8 uczniów. Dziennik Ustaw –36– Poz. 2149 Poz. 6 i 10 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów. Poz. 7 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 3 do 7 uczniów. Zajęcia są prowadzone łącznie z uczniami realizującymi specjalność instrumentalistyka jazzowa. Zajęcia są prowadzone w każdym roku kształcenia, począwszy od klasy II. Poz. 8, 9 i 11–13 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów. Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: interpretację piosenki, elementy gry aktorskiej, konsultacje językowe, instrumentoznawstwo. Dziennik Ustaw –37– Poz. 2149 ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE 4-letni cykl kształcenia klasy I–IV Zawód: muzyk Specjalność: wokalistyka jazzowa Tabela 7 Poz. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia 1 Przedmiot główny – śpiew 9 2 Fortepian dla wokalistów 3 3 Praca z akompaniatorem od 4 do 7 4 Dykcja z recytacją 4 5 Emisja głosu 2 2/3 6 Kształcenie słuchu 8 7 Combo (zespół jazzowy) 8 8 Historia jazzu z literaturą 6 9 Historia muzyki 8 10 Harmonia jazzowa z podstawami improwizacji 6 11 Formy muzyczne 4 12 Ćwiczenia rytmiczne 3 13 Zasady muzyki z elementami edycji nut 2 Razem do 70 2/3 Inne zajęcia edukacyjne X Godziny do dyspozycji dyrektora 4 Objaśnienia do tabeli 7 Poz. 1 i 5 Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Poz. 2 Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Uczniowie zaawansowani instrumentalnie mogą zamiast zajęć z fortepianu dla wokalistów realizować zajęcia z fortepianu obowiązkowego – jazzowego. Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej. Poz. 3 Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dopuszcza się prowadzenie zajęć z wykorzystaniem urządzeń do odtwarzania. Poz. 4 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 4 do 8 uczniów. Dziennik Ustaw –38– Poz. 2149 Poz. 6 i 10 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów. Poz. 7 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 3 do 7 uczniów. Zajęcia są prowadzone łącznie z uczniami realizującymi specjalność instrumentalistyka jazzowa. Zajęcia są prowadzone w każdym roku kształcenia, począwszy od klasy II. Poz. 8, 9 i 11–13 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów. Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: interpretację piosenki, elementy gry aktorskiej, konsultacje językowe, instrumentoznawstwo. Dziennik Ustaw –39– Poz. 2149 ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE 6-letni cykl kształcenia klasy I–VI Zawód: muzyk Specjalność: lutnictwo Tabela 8 Poz. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia 1 Przedmiot główny – lutnictwo 18 2 Skrzypce lub inny instrument lutniczy 6 3 Kształcenie słuchu 12 4 Zasady muzyki z elementami edycji nut 2 5 Harmonia 6 6 Literatura muzyczna 2 7 Historia muzyki 8 8 Formy muzyczne 4 9 Korekta lutnicza 10 Projektowanie i modelowanie 30 11 Akustyka lutnicza 12 Historia sztuki lutniczej 13 Pracownia lutnicza – ćwiczenia Razem 88 Inne zajęcia edukacyjne X Godziny do dyspozycji dyrektora 6 Objaśnienia do tabeli 8 Poz. 1 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 3 do 4 uczniów. Poz. 2 Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Poz. 3 i 5 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów. Poz. 4 i 6–12 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów. Poz. 13 Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 4 uczniów. Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: orkiestrę, chór, wiedzę o kulturze. Dziennik Ustaw –40– Poz. 2149 Załącznik nr 5 RAMOWY PLAN NAUCZANIA LICEUM SZTUK PLASTYCZNYCH ZAJĘCIA EDUKACYJNE OGÓLNOKSZTAŁCĄCE* 5-letni cykl kształcenia klasy I–V Tabela 1 Tygodniowy wymiar godzin w klasie Razem liczba Poz. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne I II III IV V godzin tygodniowo i zajęcia z wychowawcą w cyklu kształcenia Zakres podstawowy 1 Język polski 4 3 3 3 3 16 2 Język obcy nowożytny 3 3 2 2 2 12 3 Drugi język obcy nowożytny 1 2 2 2 1 8 4 Filozofia lub muzyka, lub język 1 - - - - 1 łaciński i kultura antyczna 5 Historia 2 2 2 1 1 8 6 Wiedza o społeczeństwie - - - 1 1 2 7 Podstawy przedsiębiorczości - - 1 1 - 2 8 Geografia 1 1 1 1 - 4 9 Biologia 1 1 1 1 - 4 10 Chemia 1 1 1 1 - 4 11 Fizyka 1 1 1 1 - 4 12 Matematyka 2 3 3 3 3 14 13 Informatyka 1 1 1 - - 3 14 Wychowanie fizyczne 3 3 3 3 3 15 15 Edukacja dla bezpieczeństwa 1 - - - - 1 16 Zajęcia z wychowawcą 1 1 1 1 1 5 Razem przedmioty w zakresie podstawowym i zajęcia z wychowawcą 23 22 22 21 15 103 Przedmioty w zakresie rozszerzonym 2 2 3 3 4 14 Razem na obowiązkowe zajęcia 25 24 25 24 19 117 edukacyjne i zajęcia z wychowawcą Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły 3 3 Ogółem 120 Religia/etyka Wychowanie do życia w rodzinie Dodatkowe zajęcia edukacyjne Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno- -pedagogicznej Doradztwo zawodowe minimum 10 godzin w klasach I–V * Realizowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego. 35 Dziennik Ustaw –41– Poz. 2149 Objaśnienia do tabeli 1 1. Minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, w każdym roku szkolnym, wynosi po 2 godziny na ucznia. 2. Przedmiot podstawy przedsiębiorczości jest realizowany z uwzględnieniem zagadnień związanych z pojęciem dzieła sztuki (utworu) jako autonomicznego tworu stanowiącego towar, procesu obrotu dziełami sztuki (utworami) oraz prawnych aspektów obrotu dziełami sztuki (utworami). 3. Na przedmioty w zakresie rozszerzonym (dodatkowo, poza wymiarem godzin określonym dla przedmiotów w zakresie podstawowym), wymienione w podstawie programowej kształcenia ogólnego, w klasach I–V, należy przeznaczyć: 1) w przypadku języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, historii muzyki, historii sztuki, języka łacińskiego i kultury antycznej oraz filozofii – po 8 godzin tygodniowo; 2) w przypadku języka obcego nowożytnego, historii, geografii, biologii, chemii, fizyki, matematyki oraz informatyki – po 6 godzin tygodniowo. 4. Dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe szkoły, a także specyfikę kształcenia w szkole artystycznej, ustala z uczniem do realizacji 2 przedmioty obowiązkowe, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym. 5. Dyrektor szkoły ustala jeden przedmiot spośród przedmiotów: filozofia, muzyka oraz język łaciński i kultura antyczna, który będzie realizowany w klasie I. 6. Przedmioty w zakresie rozszerzonym, z wyjątkiem przedmiotów wymienionych w ust. 7, mogą być realizowane w klasach I–V. 7. Realizacja przedmiotów w zakresie rozszerzonym: historia muzyki, historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia rozpoczyna się w klasie I, II, III lub IV. 8. Jeżeli w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych w zakresie rozszerzonym uczeń wybierze przedmiot historia sztuki, który zrealizował w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych, wymiar godzin tego przedmiotu uwzględnia się w ogólnej liczbie co najmniej 14 godzin przeznaczonych na przedmioty obowiązkowe w zakresie rozszerzonym. 9. Dyrektor szkoły, na wniosek uczniów oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej), w którym tygodniowy wymiar godzin przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym jest niższy niż 14: 1) może zwiększyć liczbę godzin przeznaczonych na przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym albo 2) może przydzielić godziny na przedmioty uzupełniające, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych przedmiotów został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania. Tygodniowy wymiar godzin w pięcioletnim cyklu kształcenia dla przedmiotu uzupełniającego wynosi co najmniej 2 godziny. Przedmioty uzupełniające ustala dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii uczniów danego oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej). Dziennik Ustaw –42– Poz. 2149 10. W przypadków przedmiotów geografia, biologia, chemia i fizyka dopuszcza się inny przydział godzin, przy założeniu, że w pięcioletnim cyklu kształcenia na przedmioty te przeznaczy się łącznie 16 godzin. 11. Wymiar godzin zajęć religii lub etyki określają przepisy wydane na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915). 12. Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć wychowania do życia w rodzinie określają przepisy wydane na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz. U. poz. 78, z późn. zm.). 13. Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej są realizowane zgodn ie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 20 21 r. poz. 1082). Dziennik Ustaw –43– Poz. 2149 ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE 5-letni cykl kształcenia klasy I–V Zawód: plastyk Tabela 2 Poz. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia 1 Historia sztuki 8 2 Rysunek i malarstwo 16