Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Czapka Świętego Mikołaja
Tygodniowy plan pracy dydaktyczno-wychowawczej
Opracowanie merytoryczne i graficzne: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia peda-gogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny; Wojciech Uhlik, przedsiębiorca, z zamiłowania grafik i ilustrator, zwo-lennik pedagogiki zabawy
Cele główne:
• poznawanie zwyczajów i tradycji związanych z Bożym Narodzeniem,
• poznawanie zawodów,
• rozwijanie myślenia skojarzeniowego (podobieństwa/przeciwieństwa).
Cele operacyjne – dziecko:
• uczy się piosenki świątecznej,
• przyporządkowuje wyrazy odpowiednim rekwizytom,
• odpowiada na pytania,
• uczestniczy w zabawach tematycznych,
• ogląda film animowany o strażaku,
• odgrywa scenki sytuacyjne,
• buduje dialogi,
• rozpoznaje zawody po rekwizytach.
Materiały dydaktyczne:
• czerwone czapki świąteczne, piosenka świąteczna do nauki, podkład muzyczny, no-życzki, klej, blok techniczny, różne nakrycia głowy (w tym czapka policjanta, hełm strażacki i czepek pielęgniarki), zestawy małego lekarza/małej pielęgniarki, bajka te-lewizyjna o strażaku, zabawki (samochody/komisariat policji), białe rękawiczki, bombka, opłatek, prezent, płyta z muzyką, rekwizyty dotyczące różnych zawodów.
Przed nami zabawa w tworzenie postaci. Możemy do tego wykorzystać dowolny element, np. nakrycie głowy. Z grudniem najbardziej kojarzy się czapka Świętego Mikołaja. Stając się motywem przewodnim, pozwoli nam poruszyć temat zbliżających się świąt i tradycji z nimi związanych, ale też okazję do zapoznania się z kilkoma ważnymi społecznie zawodami wła-śnie przez nakrycia głowy osób, które je wykonują.
ZADANIA DO WYKONANIA
1. Czapka Świętego Mikołaja
Nauczyciel prezentuje wychowankom czapkę Świętego Mikołaja. Każdy z przedszkolaków otrzymuje również taką czapkę jako upominek. Dzieci wraz z nauczycielem uczą się dowolnej świątecznej piosenki, następnie wychowawca nakręca filmik z całą grupą ubraną w czerwone czapki i udostępnia go rodzicom przy jakiejś świątecznej okazji, np. 6 grudnia. Taka świą-teczna niespodzianka na pewno wszystkich ucieszy.
Karta główna
Nauczyciel prezentuje dzieciom główną kartę pracy. Przedstawia ona Świętego Mikołaja. Kartę należy pociąć na paski. Zadaniem wychowanków będzie ułożenie elementów w odpo-wiedniej kolejności. Następnie prowadzący rozdaje dzieciom kartki z bloku technicznego oraz kleje, aby przedszkolaki przykleiły elementy, tworząc świąteczną pracę plastyczną.
Wychowankowie otrzymują od prowadzącego kolejną kartę pracy. Przedstawia ona cztery nakrycia głowy. Jednym z nich jest dobrze znana dzieciom czapka Świętego Mikołaja. Zada-niem przedszkolaków jest rozpoznanie pozostałych. Prowadzący wysłuchuje ich propozycji.
Karta pracy nr 1
2. Słowne skojarzenia
Przed uczestnikami zabawy pojawia się dwanaście wyrazów. Nauczyciel odczytuje słowa, a zadaniem dzieci jest skojarzenie ich z odpowiednim nakryciem głowy. Wyrazy przyklejają w odpowiednim miejscu na karcie pracy:
CHOINKA BANDAŻ KAJDANKI
STRZYKAWKA OGIEŃ PIERNIKI
MANDAT SANIE PLASTER
DRABINA WĄŻ PREZENT
3. Z wizytą w przychodni, remizie i na komisariacie
Nauczyciel podejmuje rozmowę z dziećmi, próbując uzyskać od nich kilka informacji. Uczestnicy zabawy mierzą się z następującymi pytaniami:
1. Na czym polega praca pielęgniarki/pielęgniarza?
2. W jaki sposób pielęgniarka/pielęgniarz pomaga ludziom?
3. Gdzie można spotkać pielęgniarki/pielęgniarzy?
Po odbyciu wspólnej rozmowy dzieci otrzymują od wychowawcy kilka zabawek związanych z tym zawodem (zestaw małego lekarza/pielęgniarki). Korzystając z dostępnych akcesoriów, strzykawek, opatrunków, plastrów wacików, robią przegląd stanu zdrowia wszystkim swoim zabawkom.
Kolejna postacią jest strażak. Uczestnicy po raz kolejny mierzą się z pytaniami zadanymi przez nauczyciela:
1. Na czym polega praca strażaka?
2. Czy jest ona niebezpieczna? Dlaczego?
3. Do jakich zdarzeń, oprócz pożarów, wzywa się straż pożarną?
Po uzyskaniu i utrwaleniu informacji wychowawca zaprasza najmłodszych do obejrzenia jed-nego odcinka filmu animowanego o dzielnym strażaku. Po emisji odcinka dzieci dzielą się z prowadzącym swoimi odczuciami i przeżyciami w związku z filmem, który obejrzały.
Ostatnim z zawodów, o który pyta nauczyciel, jest zawód policjanta:
1. Dlaczego praca policjantów jest nam potrzebna każdego dnia?
2. Co takiego robią policjanci, abyśmy mogli czuć się bezpiecznie?
3. Czy ich praca jest niebezpieczna? Dlaczego?
4. Czy dzieci spotkały kiedyś policjanta? W jakiej sytuacji?
Po chwili rozmowy nauczyciel zaprasza najmłodszych do zabawy torem złożonym z samo-chodów i komisariatu. Do miejsca zabawy muszą jednak dotrzeć zgodnie z instrukcją nadzo-rującego ruch wychowawcy. Prowadzący zajęcia ubiera białe rękawiczki oraz policyjną czap-kę. Dzieci zaś tworzą zwartą kolumnę pojazdów. Nauczyciel wskazuje dzieciom gestami kie-runek jazdy czy konieczność zatrzymania.
4. Scenki sytuacyjne
Zabawa polegać będzie na odgrywaniu różnych ról. W tym celu nauczyciel przynosi dzieciom różne nakrycia głowy i zachęca najmłodszych do podjęcia teatralnego wyzwania. Przed wy-stępem podaje dzieciom informacje, gdzie toczy się każda ze scen i czego ma dotyczyć roz-mowa, np.:
• restauracja – rozmowa klientki (kapelusz z kwiatkiem) z kucharzem (czapka kucharska) o muszce, która znalazła się w zupie,
• droga – rozmowa kierowcy (czapka z daszkiem) z policjantem (czapka policyjna) podczas zatrzymania samochodu do rutynowej kontroli.
Każdy z występów nagradzamy wielkimi brawami. Kapelusze i postaci zmieniamy tak często, jak tego oczekują uczestnicy.
5. Od czapki Świętego Mikołaja wszystko się zaczęło...
Na koniec wracamy do czapki Świętego Mikołaja. Podczas każdej rundy nauczyciel umiesz-cza w niej dwa przedmioty charakterystyczne dla jakiegoś zawodu. Zadaniem przedszkola-ków jest odgadnięcie, o jaką profesję może chodzić, np.:
• łyżka i fartuch – kucharz,
• kreda i literki – nauczyciel,
• nożyczki i gumka do włosów – fryzjer,
• miara i kawałek materiału – krawiec,
• myszka do komputera i pendrive – informatyk.
Nauczyciel chowa w czapce różne bożonarodzeniowe przedmioty, a następnie prezentując dzieciom rekwizyty, pyta, z jakimi świątecznymi tradycjami mogą się one kojarzyć? Dzieci opowiadają o wydarzeniach, które się z nimi wiążą, np.:
• bombka – ubieranie choinki,
• opłatek – składanie świątecznych życzeń,
• prezent – odwiedziny Świętego Mikołaja
• płyta z muzyką – śpiewanie kolęd.
Po rozszyfrowaniu wszystkich zagadek wychowankowie siadają w kole i podsumowują ty-dzień pracy dwoma zdaniami: „W tym tygodniu najbardziej podobało mi się... Lubię Boże Narodzenie, ponieważ...”.