Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Świąteczny łańcuch Tygodniowy plan pracy dydaktyczno-wychowawczej Opracowanie merytoryczne i graficzne: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia peda-gogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny; Wojciech Uhlik, przedsiębiorca, z zamiłowania grafik i ilustrator, zwo-lennik pedagogiki zabawy Cele główne: • zapoznanie ze zwyczajami i tradycjami bożonarodzeniowymi, • rozwijanie kompetencji matematycznych, • rozwijanie słuchu fonematycznego, • ćwiczenie pamięci, • kreowanie różnych rozwiązań i pomysłów. Cele operacyjne – dziecko: • tworzy rytmy matematyczne, • przelicza w zakresie 10, • mierzy i porównuje długości, • poznaje gatunki drzew służących za bożonarodzeniowe choinki, • zapoznaje się z różnymi ozdobami choinkowymi i tworzy je, • dokonuje analizy głoskowej wyrazów, • uczestniczy w zabawach słownych, • wykonuje prace plastyczne związane z ozdobami, • relaksuje się z wykorzystaniem różnych kanałów sensorycznych. Materiały dydaktyczne: • mała jodła, lampki choinkowe, karton z ozdobami choinkowymi, papier kolorowy, no-życzki, klej w sztyfcie, brokat w żelu, flamastry, koce, poduszki, muzyka świąteczna. W grudniu wieczory rozbłyskują tysiącami świateł. Spacerując po zmierzchu, dostrzec można wiele kolorowych, migoczących lampek. Jakby świat przystroił się w najpiękniejsze barwy w oczekiwaniu na Boże Narodzenie. Świąt wyczekują także przedszkolaki, wykonując roz-maite czynności w czasie przedszkolnych zajęć. Czyszczą buty, tworzą list do św. Mikołaja czy ozdabiają pierniczki. Atmosfera wokół nich staje się coraz bardziej magiczna. W tym scenariuszu wykorzystamy motyw choinkowego łańcucha, aby przez kolejny tydzień przywo-ływać bożonarodzeniowy klimat. ZADANIA DO WYKONANIA Wychowawca siada z dziećmi w kole na środku sali. Nagle ktoś puka do drzwi, lecz za drzwiami nikogo nie ma. Tajemniczy gość zostawił jednak bardzo miły prezent – niewielkie drzewko ozdobione światełkami. Nauczyciel wnosi je do sali i pyta najmłodszych, z jakimi świętami kojarzy im się choinka? Jakie wydarzenia mają wtedy miejsce? W jaki sposób można ozdobić drzewko? Przedszkolaki podają swoje pomysły i opowiadają o swoich wcześniej-szych doświadczeniach związanych z Bożym Narodzeniem. 1. Łańcuch choinkowy Prowadzący rozmawia z dziećmi o drzewku (gatunkach, miejscu występowania, owocach, igłach) i tradycji z nim związanej (ozdabianie). Uczestnicy rozmowy poszukują z wycho-wawcą odpowiedzi. Następnie nauczyciel przynosi do sali olbrzymie pudło z wieloma ozdo-bami. Rozmawia z dziećmi o rodzajach ozdób. Przedszkolaki podają przykłady: bombki, łań-cuchy, lampki, orzechy, cukierki, pierniczki, wstążki, ozdoby ze słomy itd. Następnie nauczy-ciel otwiera przyniesiony ze sobą karton i podaje dzieciom kolejne ozdoby, którymi dekorują jodełkę. Karta główna Nauczyciel prezentuje dzieciom główną kartę pracy, która przedstawia przepiękną choinkę. Umieszczono na niej bardzo długi świecący łańcuch lampek choinkowych oraz drugi łańcuch wykonany z papieru. Zadaniem dzieci jest dokończenie rytmów: 1. Kolory – prowadzący kieruje uwagę najmłodszych na błyszczące światełka. Każde z nich jest w innym kolorze. Przedszkolaki kolorują lampki zgodnie z rytmem. 2. Kształty – zainteresowanie najmłodszych pada na papierowe ogniwa (drugi łańcuch). Mają one różne kształty. Zadaniem dzieci jest naniesienie kolejnych figur geome-trycznych zgodnie z rytmem. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania. Na karcie umieszczono symbole ozdób choinkowych oraz cyfry. Zadaniem uczestników za-bawy jest narysowanie poszczególnych ozdób na drzewku w takiej liczbie, jaka została im przyporządkowana. 2. Mierzymy łańcuchy Nauczyciel prezentuje dzieciom różne rodzaje łańcuchów. Dzieci próbują określić ich długość za pomocą kroków. Sprawdzają, który jest najdłuższy, a który najkrótszy. Przykładają do sie-bie, starając się porównać ich długości. Na koniec prowadzący stawia kolejne wyzwanie: stworzenie łańcucha dłuższego od zaprezentowanych. 3. Nasz łańcuch Prowadzący prezentuje przedszkolakom sposób tworzenia łańcucha z kolorowego papieru. Uczestnicy zabawy otrzymują od nauczyciela pocięte kolorowe paski papieru i za pomocą kleju w sztyfcie starają się je ze sobą połączyć. Do powstałego pierwszego ogniwa dokładają kolejne. Gdy łańcuch każdego dziecka osiągnie odpowiednią długość, łączymy je ze sobą za pomocą kolejnych ogniw. Na koniec powstały łańcuch przykładamy do najdłuższego z zapre-zentowanych i oceniamy, czy udało się stworzyć najdłuższy. W starszej grupie przedszkolnej działania plastyczne można ograniczyć czasowo, dając dzieciom na stworzenie łańcucha od 15 do 20 min. 4. Łańcuchy inne niż wszystkie Prowadzący zaprasza przedszkolaki do tworzenia innego rodzaju „łańcuchów”, które mogą stanowić spore wyzwanie. Łańcuch słowny – zabawa polega na stworzeniu łańcucha ze słów według wskazanej reguły. Nauczyciel zaprasza dzieci do budowy trzech różnych łańcuchów. Każdy łańcuch uznany zo-stanie za ukończony w momencie, gdy każde dziecko dołoży do niego przynajmniej jedno słowo-ogniwo: • łańcuch świąteczny – składa się ze słów nawiązujących do Bożego Narodzenia, • łańcuch literowy – składa się ze słów rozpoczynających się na ostatnią literę słowa poprzedzającego (pierwsze słowo podaje prowadzący), • łańcuch lodowy – składa się ze słów, które są nazwami rzeczy oznaczających mróz / zimno. Łańcuch obrazkowy Prowadzący rozdaje dzieciom kartę pracy. Umieszczono na niej pięć rysunków, które należy połączyć według zasady: głoska, na którą kończy się nazwa danego przedmiotu, jest jedno-cześnie głoską rozpoczynającą nazwę przedmiotu następującego po nim. Obrazek rozpoczy-nający ciąg oznaczony został gwiazdką. Dzieci kreślą linię od przedmiotu do przedmiotu. Na koniec nauczyciel omawia z dziećmi wykonanie zadania, akcentując odpowiednio głoski i ćwicząc z nimi słuch fonematyczny. Karta pracy nr 1 Łańcuch gestów Czas na trochę ruchu. Przedszkolaki stają w kole. Wyznaczona przez nauczyciela osoba pre-zentuje dowolny ruch. Kolejne dziecko powtarza jej czynność i dodaje kolejną aktywność. Następny uczestnik ma do powtórzenia gesty zaprezentowane przez dwie osoby, po czym do-daje kolejny. Zabawy trwa dopóty, dopóki „łańcuch” nie zatoczy koła i nie dotrze do osoby, która rozpoczęła zabawę. 5. Ozdabiamy drzewko łańcuchami Dzieci otrzymują kartę, która przedstawia pięć drzewek. Zadaniem wychowanków jest ich ozdobienie. Na każdej choince powinien się jednak znaleźć tylko jeden rodzaj ozdoby. Dzieci decydują, jaki rodzaj ozdoby i w jakiej liczbie umieszczą na każdej z choinek. Wszystkie ukończone prace wychowawca rozwiesza na tablicy w przedszkolnej sali. Karta pracy nr 2 6. Moja własna bombka Nauczyciel rozdaje dzieciom szablony bombki. Warto zadbać, aby karta wydrukowana została na papierze z bloku technicznego. Następnie przedszkolaki wycinają elementy i ozdabiają za pomocą brokatu w żelu. Gdy tekturki przeschną, dzieci łączą je zgodnie z instrukcją podaną przez prowadzącego. Na koniec do powstałych bombek nauczyciel dokłada sznureczki. W ten sposób każde dziecko tworzy własną ozdobę choinkową, którą zawiesi na domowym drzewku. Karta pracy nr 3 10. Relaksacja wśród świateł Prowadzący zaprasza dzieci do wyciemnionej sali, która wcześniej ozdobiona została koloro-wymi lampkami. Na podłodze znajdują się rozłożone koce i poduszki. Dzieci kładą się i wsłuchują w delikatną, świąteczna muzykę.