Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Karta samooceny pracy nauczyciela
Imię (imiona), nazwisko nauczyciela:
Data i miejsce urodzenia:
Miejsce zatrudnienia i zajmowane stanowisko:
Staż pracy pedagogicznej:
Stopień awansu zawodowego:
Wykształcenie: wyższe magisterskie
Data dokonania ostatniej oceny pracy:
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 sierpnia 2019 r. w sprawie trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, szczegółowego zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz szczegółowego trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2019 r. poz. 1625) oraz w związku z dokonywaną oceną Pani/Pana pracy proszę o uzupełnienie poniższego arkusza samooceny.
Obowiązki nauczyciela wynikające z przepisów Karty nauczyciela oraz Ustawy Prawo oświatowe Szczegółowy opis sposobu realizacji obowiązków
Działania dydaktyczne nauczyciela
Art. 6. ust. 1 pkt 1 KN:
Nauczyciel zobowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami przedszkola: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole (poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, przygotowanie do zajęć, stosowane metody pracy , pomoce dydaktyczne, przygotowanie zajęć zdalnych, informacja zwrotna dla dzieci, realizacja podstawy programowej, kompetencje kluczowe, ewaluacja zajęć).
Art. 42 ust. 2 pkt 2 i 3 KN:
W ramach czasu pracy oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel zobowiązany jest realizować: inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych przedszkola, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania dzieci, a także zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym (zaangażowanie nauczyciela w działalność pozalekcyjną i samodoskonalenie, prowadzenie kół zainteresowań, działalność wolontariacka, działania na rzecz środowiska lokalnego, współpraca ze środowiskiem lokalnym, instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz oświaty) Przykładowe zapisy
Rzetelnie realizuję funkcję dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą przedszkola. Na uwagę zasługuje stosowanie przeze mnie różnorodnych i trafnie dobranych metod pracy z dziećmi: Kodowanie na dywanie, metoda Aktywnego słuchania muzyki B. Strauss, Metoda ruchu rozwijającego V. Sherborne, Kinezjologia edukacyjna P. Dennisona, oraz metod aktywizujących: burza mózgów, drama, praca w grupach, kłębek, słoneczko, gry dydaktyczne: .................................................................................
Stosuję w pracy technologie informacyjno-komunikacyjne, korzystam np. z tablicy multimedialnej, aplikacji ........................................
Systematycznie dokonuję analizy diagnoz rozwojowych dzieci, które są wyznacznikiem doboru zadań i materiału edukacyjnego do indywidualnych potrzeb rozwojowych dzieci ich możliwości. Wnioski z analiz doprowadziły do zmian w planach dydaktycznych i planach pracy indywidualnej, np. ..................................................
Wspieranie rozwoju każdego dziecka
Art. 6. ust. 1 pkt 2 KN:
Nauczyciel zobowiązany jest wspierać każde dziecko w jego rozwoju
(praca z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych – sposoby motywowania dzieci do nauki, pracy, sposoby pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, sposoby rozwijania dziecięcych zainteresowań i talentów, przeprowadzone i zorganizowane przez siebie konkursy lub udział dzieci w oferowanych przedszkolu konkursach, zawodach i innych, sukcesy wychowawcze, opiekuńcze, osiągnięcia dzieci ) Przykładowe zapisy
Zadania realizuję przez organizowanie i udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
W roku szkolnym ................... udzielałam pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecku posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. W ramach tych działań organizowałam .......................................................
Podejmowane działania prowadzą do pokonywania przez dzieci trudności rozwojowych, do nabywania określonych umiejętności wymaganych podstawą programową.
Uzyskany przez dzieci ................ poziom rozwoju pozwala prezentować swoje umiejętności i sukcesy rozwojowe zarówno w przedszkolu, jak i przez udział w zewnętrznych konkursach oraz turniejach, np. dzieci .............................................. brały udział w konkursach zewnętrznych: .................................................................................,
wystąpiły w przedstawieniu zorganizowanym w ramach ................................................, prezentując ilustrację ruchową do piosenki o przyjaźni.
Działania wychowawcze opiekuńcze
Art. 6 ust. 1 pkt 1, 4 i 5 KN:
Nauczyciel zobowiązany jest:
• rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami przedszkola: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
• kształcić i wychowywać dzieci w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka,
• dbać o kształtowanie u dzieci postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów
(realizacja zadań wynikających z zapisów statutowych przedszkola, współpraca z rodzicami, zadania wychowawcy, organizacja wyjazdów, wycieczek, uroczystości przedszkolnych, imprez, zawodów sportowych, dbałość o poprawną polszczyznę, kulturę zachowania dzieci, kształtowanie wartości patriotycznych, postaw moralnych i społecznych – przykłady działań promujących ww. wartości, przykłady aktywności nauczyciela w realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego w przedszkolu, programu wychowania przedszkolnego)
Art. 42 ust. 2 pkt 2 KN:
W ramach czasu pracy oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel zobowiązany jest realizować inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych przedszkola, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania dzieci (współpraca z innymi nauczycielami, dzielenie się wiedzą i umiejętnościami, działania w ramach zespołu nauczycieli, zajęcia otwarte, funkcja opiekuna stażu) Przykładowe zapisy
W zakresie funkcji wychowawczej realizuję działania zawarte w przyjętym do realizacji programie wychowania przedszkolnego pod tytułem ....................................................................
Podejmuję systemowe działania wychowawcze, realizuję projekty i przedsięwzięcia kształtujące postawy dzieci, np. realizując program działań proekologicznych pod nazwą ..................................
Umożliwiłam dzieciom kształtowanie postaw ................................................... Organizowałam w przedszkolu akcje charytatywne: ..........................., kształtując postawy szacunku do każdego człowieka i niesienia potrzeby w sytuacjach kryzysowych. Byłam organizatorką takich uroczystości przedszkolnych jak: ...........................
Udział dzieci w realizacji ww. uroczystości pozwalał kształtować postawy patriotyczne.
Systematycznie organizuje zajęcia rozwijające uzdolnienia dzieci ...................................................
Działania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa i zdrowia
Art. 6. ust. 1 pkt 1 KN:
Nauczyciel zobowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami przedszkola: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole (bezpieczeństwo i zdrowie dzieci – przykłady działań nauczyciela w kierunku zapewnienia bezpieczeństwa, promowanie postaw prozdrowotnych)
Art. 5 Prawa oświatowego:
Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską, z poszanowaniem godności osobistej dziecka (formy pobudzania inicjatywy u dzieci, innowacyjne metody pracy, realizacja autorskich programów nauczania, innowacji pedagogicznych, sposoby motywowania dzieci do nauki – innowacyjne metody pracy, wykorzystanie multimediów, programy autorskie, atrakcyjność zajęć, indywidualna praca z dzieckiem) Przykładowe zapisy
Przestrzegam zasad bezpieczeństwa na zajęciach przez punktualne stawianie się do pracy, przestrzeganie ustalonej długości dnia pracy, punktualne rozpoczynanie i kończenie zajęć, niepozostawianie dzieci bez opieki. Organizując wycieczki, przestrzegam zasad Regulaminu wyjść grupowych i wycieczek oraz poprawnie prowadzę dokumentację wyjść i wycieczek
Postawa nauczyciela
Art. 6. ust. 1 pkt 1 KN:
Nauczyciel zobowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami przedszkola: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole (przestrzeganie dyscypliny pracy – punktualność, pełne wykorzystanie czasu zajęć, właściwe prowadzenie dokumentacji)
Art. 5 Prawa oświatowego
Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską, z poszanowaniem godności osobistej dziecka (sposoby ewaluacji własnej pracy, częstotliwość, wnioski z pracy przedszkola i ich wykorzystanie w pracy z dziećmi) Przykładowe zapisy
Staranne i rzetelne prowadzę wymaganą dokumentację wychowawcy oddziału (plany pracy, analizy diagnoz edukacyjnych), w tym dokumentację pomocy psychologiczno-pedagogicznej (teczki). Dokumentacja prowadzona jest zgodnie z ustalonymi w przedszkolu wzorami, jest dostosowana do potrzeb oddziału/dziecka i oddawana w ustalonych terminach. Upowszechniam prawa dziecka. Brałam udział w przedsięwzięciu związanym z prawami dziecka: ....................................................
Rozwój własny nauczyciela
Art. 6. ust. 1 pkt 3a KN:
Nauczyciel zobowiązany jest doskonalić się zawodowo zgodnie z potrzebami przedszkola (aktywność nauczyciela w doskonaleniu zawodowym – formy doskonalenia zawodowego ukończone na przestrzeni pięciu lat, studia podyplomowe, kursy kwalifikacyjne, szkolenia online – ich przydatność w pracy zawodowej)
Art. 42 ust. 2 pkt 3 KN:
W ramach czasu pracy oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel zobowiązany jest realizować zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym Przykładowe zapisy
Biorę systematyczny udział w doskonaleniu zawodowym zarówno wewnętrznym, jak i zewnętrznym, w spotkaniach zespołu nauczycielskiego. W minionym roku szkolnym ukończyłam takie formy doskonalenia jak: ..................................................................................
Wykorzystuję umiejętności nabyte w trakcie doskonalenia we własnej praktyce, tj. ....................
(data sporządzenia samooceny) (podpis nauczyciela)