Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Zestawy ćwiczeń i zabaw
(schematy)
1. Schemat ćwiczeń i zabaw porannych
Zestawy dla dzieci pięcio- i sześcioletnich obejmują kilka krótkich zabaw (od pięciu do sied-miu min przed śniadaniem):
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa/integracyjna – można wprowadzić zabawę z zasto-sowaniem jednej z opisanych w artykule metod.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych.
3. Zabawa wyprostna / na czworakach / ze skłonem.
4. Zabawa z elementem skoku / równoważna / bieżna.
5. Zabawa wyciszająca, np. marsz / relaksacyjna / z rymowanką / oddechowa / artykula-cyjna – można wprowadzić element innej wybranej metody opisanej w artykule.
2. Schemat ćwiczeń i zabaw ruchowych dla trzy- i czterolatków
Zestaw zabaw ruchowych dla młodszych przedszkolaków (trzy- i czterolatków) trwa od 10 do 20 min. Dzieci czteroletnie, jeśli są już samodzielne, mogą przebierać się w stroje gimna-styczne. Ze względu na wiek dzieci przydadzą się wszelkie zabawy naśladowcze.
Uwaga! Pamiętajmy o tym, żeby ćwiczyć razem z dziećmi. Jesteśmy dla nich najlepszym przykładem.
Zestaw zabaw ruchowych obejmuje zabawy:
• orientacyjno-porządkową/integracyjną,
• na czworakach,
• bieżną / z marszem – można włączyć zabawę muzyczną, np. z piosenką,
• ćwiczenia równowagi,
• z elementem rzutu, celowania, toczenia/skoku,
• uspokajającą – znajdą tu zastosowanie zabawy z ćwiczeniami oddechowymi i ortofo-nicznymi,
• z rymowanką / relaksacyjną – można wprowadzić element wybranej metody, np. Orffa lub Labana.
Jeżeli taki zestaw zabaw prowadzimy zgodnie w wymogami trzy razy w tygodniu, możemy go lekko modyfikować, aby nie pojawiła się monotonia. Pamiętajmy jednak, że jeśli któraś z zabaw przypadnie dzieciom szczególnie do gustu, będą chętnie ją powtarzać.
3. Schemat ćwiczeń i zabaw ruchowych dla pięcio- i sześciolatków (metoda zadaniowa)
Część wstępna:
• zabawy lub ćwiczenia orientacyjno-porządkowe / zabawa integracyjna,
• ćwiczenia uruchamiające duże grupy mięśniowe (kształtujące postawę).
Część główna:
• ćwiczenia lub zabawa z elementem równowagi,
• ćwiczenia kształtujące mięśnie tułowia w wybranej płaszczyźnie: czołowej, strzałko-wej, bocznej,
• zabawa z elementem biegu lub podskoku,
• ćwiczenia kształtujące i wzmacniające mięśnie grzbietu lub brzucha,
• zabawa lub ćwiczenie z elementem rzutu, celowania, wspinania, podnoszenia, pchania.
Część końcowa:
• ćwiczenia przeciw płaskostopiu,
• ćwiczenia wyprostne,
• zabawa lub ćwiczenie o małym natężeniu ruchu (wyciszające, relaksacyjne).
Podany przykład obejmuje zabawy i ćwiczenia prowadzone metodą zadaniową. Możemy oczywiście tworzyć zestawy ćwiczeń i zabaw z wykorzystaniem elementów różnych metod. Nauczyciele w przedszkolu mogą poznać bliżej metody aktywizujące, uczestnicząc w szkole-niach lub przez kontakt ze specjalistami, którzy określonymi metodami się zajmują.
Chcąc stworzyć zestaw urozmaicony i atrakcyjniejszy dla dzieci, warto łączyć elementy róż-nych metod w jednym zestawie. W oferowanych nauczycielom przewodnikach metodycznych znajdują się zestawy ćwiczeń porannych, gimnastycznych i zabaw ruchowych, prowadzone najczęściej metodami zadaniowymi.