Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Zestawy ćwiczeń i zabaw (schematy) 1. Schemat ćwiczeń i zabaw porannych Zestawy dla dzieci pięcio- i sześcioletnich obejmują kilka krótkich zabaw (od pięciu do sied-miu min przed śniadaniem): 1. Zabawa orientacyjno-porządkowa/integracyjna – można wprowadzić zabawę z zasto-sowaniem jednej z opisanych w artykule metod. 2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych. 3. Zabawa wyprostna / na czworakach / ze skłonem. 4. Zabawa z elementem skoku / równoważna / bieżna. 5. Zabawa wyciszająca, np. marsz / relaksacyjna / z rymowanką / oddechowa / artykula-cyjna – można wprowadzić element innej wybranej metody opisanej w artykule. 2. Schemat ćwiczeń i zabaw ruchowych dla trzy- i czterolatków Zestaw zabaw ruchowych dla młodszych przedszkolaków (trzy- i czterolatków) trwa od 10 do 20 min. Dzieci czteroletnie, jeśli są już samodzielne, mogą przebierać się w stroje gimna-styczne. Ze względu na wiek dzieci przydadzą się wszelkie zabawy naśladowcze. Uwaga! Pamiętajmy o tym, żeby ćwiczyć razem z dziećmi. Jesteśmy dla nich najlepszym przykładem. Zestaw zabaw ruchowych obejmuje zabawy: • orientacyjno-porządkową/integracyjną, • na czworakach, • bieżną / z marszem – można włączyć zabawę muzyczną, np. z piosenką, • ćwiczenia równowagi, • z elementem rzutu, celowania, toczenia/skoku, • uspokajającą – znajdą tu zastosowanie zabawy z ćwiczeniami oddechowymi i ortofo-nicznymi, • z rymowanką / relaksacyjną – można wprowadzić element wybranej metody, np. Orffa lub Labana. Jeżeli taki zestaw zabaw prowadzimy zgodnie w wymogami trzy razy w tygodniu, możemy go lekko modyfikować, aby nie pojawiła się monotonia. Pamiętajmy jednak, że jeśli któraś z zabaw przypadnie dzieciom szczególnie do gustu, będą chętnie ją powtarzać. 3. Schemat ćwiczeń i zabaw ruchowych dla pięcio- i sześciolatków (metoda zadaniowa) Część wstępna: • zabawy lub ćwiczenia orientacyjno-porządkowe / zabawa integracyjna, • ćwiczenia uruchamiające duże grupy mięśniowe (kształtujące postawę). Część główna: • ćwiczenia lub zabawa z elementem równowagi, • ćwiczenia kształtujące mięśnie tułowia w wybranej płaszczyźnie: czołowej, strzałko-wej, bocznej, • zabawa z elementem biegu lub podskoku, • ćwiczenia kształtujące i wzmacniające mięśnie grzbietu lub brzucha, • zabawa lub ćwiczenie z elementem rzutu, celowania, wspinania, podnoszenia, pchania. Część końcowa: • ćwiczenia przeciw płaskostopiu, • ćwiczenia wyprostne, • zabawa lub ćwiczenie o małym natężeniu ruchu (wyciszające, relaksacyjne). Podany przykład obejmuje zabawy i ćwiczenia prowadzone metodą zadaniową. Możemy oczywiście tworzyć zestawy ćwiczeń i zabaw z wykorzystaniem elementów różnych metod. Nauczyciele w przedszkolu mogą poznać bliżej metody aktywizujące, uczestnicząc w szkole-niach lub przez kontakt ze specjalistami, którzy określonymi metodami się zajmują. Chcąc stworzyć zestaw urozmaicony i atrakcyjniejszy dla dzieci, warto łączyć elementy róż-nych metod w jednym zestawie. W oferowanych nauczycielom przewodnikach metodycznych znajdują się zestawy ćwiczeń porannych, gimnastycznych i zabaw ruchowych, prowadzone najczęściej metodami zadaniowymi.