Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Kim jesteś w chwili próby? Scenariusz lekcji wychowawczej dotyczącej zachowań w niesprzyjających okolicznościach GRUPA WIEKOWA: VII–VIII klasa szkoły podstawowej, I klasa liceum. CZAS TRWANIA: 45 minut. CELE: • ukazanie różnych sposobów reagowania na doświadczenia, • refleksja nad swoim schematem postępowania w trudnych okolicznościach. MATERIAŁY: • rozgotowana marchewka, jajko ugotowane na twardo, ugotowane ziarna kawy (najlepiej jeszcze we wrzątku), • uszkodzony wazon, cały wazon, świeca, zapałki, • karta pracy nad FitUmysłem – wolnym od ograniczeń i niszczących przekonań (załącznik), • książka Grzegorza Przeliorza Wazuś (filmową recenzję można znaleźć na moim kanale YouTube; odcinek pt. Jak reagujesz na doświadczenia? CzytelniczyCzwartek#11 https://www.youtube.com/watch?v=J2pinNfPe0E&t=25s). PRZEBIEG ZAJĘĆ: Część pierwsza 1. Nauczyciel prosi uczniów, aby zamknęli oczy i wyobrazili sobie gotującą się wodę. Następnie niech w wyobraźni wrzucą do niej: marchewkę, jajko i ziarna kawy. Co się stanie? Wychowawca prezentuje rozgotowaną marchewkę, stwardniałe na kamień jajko i aromatyczne ziarna kawy. 2. Uczestnicy zajęć zastanawiają się, co mogą oznaczać poszczególne elementy eksperymentu. Wnioski: • gotująca się woda – nasze życiowe doświadczenia, niesprzyjające okoliczności, • marchewka – my, gdy doświadczenia nas łamią i „przerabiają na papkę”, • jajko – my, gdy doświadczenia powodują zatwardziałość, • ziarna kawy – my, gdy doświadczenia zmieniają nas w piękny sposób, wydobywają z nas to, co najlepsze. 3. Nauczyciel podaje temat lekcji: „Kim jesteś w chwili próby?”. Czas: 5 minut. Część druga 1. Wychowawca pokazuje uczniom dwa naczynia – wazon uszkodzony i wazon w całości, bez żadnych braków. Prosi, aby wymienili jak najwięcej sposobów na zastosowanie każdego z nich. Można w ten sposób sprawdzić, które naczynie okaże się bardziej użyteczne. 2. Nauczyciel (samodzielnie lub razem z uczniami, z podziałem na role) odczytuje metaforyczną opowieść Grzegorza Przeliorza Wazuś. 3. Od razu po odczytaniu historii o Wazusiu, bez słowa komentarza, nauczyciel stawia utłuczony wazon na stole, wkłada do niego świecę i zapala. Czas: 30 minut. Część trzecia 1. Wychowawca rozdaje uczniom kartę pracy nad FitUmysłem – wolnym od ograniczeń i niszczących przekonań. 2. Nauczyciel przy wyjściu z sali robi „bramkę” i pyta każdego ucznia, jaką lekcję wynosi dla siebie z dzisiejszych zajęć. Czas: 10 minut. Opracowała: Katarzyna Skolimowska, nauczycielka, opiekunka szkolnych klubów wolontariusza, współautorka dwóch części Wychowania do osobistego rozwoju