Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Dzień kredki Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych doskonalących motorykę małą, przeznaczony dla dzieci w wieku od trzech do pięciu lat Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie” Cele główne: • wzmacnianie ruchomości nadgarstka, • doskonalenie chwytu pęsetowego, • rozwijanie wyobraźni i słownictwa, • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na forum grupy, • usprawnianie pamięci wzrokowej, uwagi słuchowej i orientacji przestrzennej. Cele operacyjne: Dziecko: • samodzielnie tworzy historię i opowiada ją na forum grupy, • odtwarza układ elementów według wzoru, • tworzy portret przy pomocy techniki rozcierania. Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały 1. Wprowadzenie Nauczyciel informuje dzieci o Dniu Kredki, który obchodzony jest 22 listopada • zaciekawienie dzieci tematem zajęć • załącznik nr 1 – historia powstania kredek 2. Ułóż tak jak ja Każde dziecko otrzymuje zestaw kredek ołówkowych i karty z wzorami. Zadanie polega na ułożeniu kredek wg wzorów. Inne warianty: • dziecko zapamiętuje wzór i układa go z pamięci, • praca w parach: jedno dziecko mówi drugiemu, gdzie położyć daną kredkę • rozwijanie percepcji wzrokowej, • rozwijanie pamięci wzrokowej, • doskonalenie uwagi słuchowej i orientacji przestrzennej, • doskonalenie umiejętności odwzorowywania • załącznik nr 2 – układanie kredek według wzoru, • kredki ołówkowe 3. Potworne rozcieranki Dzieci otrzymują kartki z narysowanymi oczami oraz po kilka kredek bambino i temperówkę. Temperują kredki nad kartką, a następnie w fantazyjny sposób rozcierają strużyny kredek, aby powstały zabawne stworki • doskonalenie motoryki małej w zakresie ruchomości nadgarstka, • wzmacnianie mięśni dłoni, • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej • załącznik nr 3 – buzie 4. Kim jesteś? Dzieci nadają imiona swoim stworkom i próbują stworzyć ich historię. Warto zadać dzieciom pytania pomocnicze: Co lubią robić? Gdzie mieszkają? Co jedzą? Czy lubią ludzi? itp. Dzieci po kolei opowiadają o swoich pracach • rozwijanie wyobraźni, • kształtowanie umiejętności uważnego słuchania, • rozwijanie umiejętności wypowiedzi przed grupą, • bogacenie słownictwa 6. Podsumowanie Dzieci przyczepiają swoje stworki do tablicy. Opowiadają swoje wrażenia po zajęciach, próbują nazwać emocje, jakie im towarzyszyły podczas pracy • rozwijanie uważnego słuchania innych, • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na forum grupy, • kształtowanie umiejętności autorefleksji