Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Dzień kredki
Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych doskonalących motorykę małą, przeznaczony dla dzieci w wieku od trzech do pięciu lat
Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie”
Cele główne:
• wzmacnianie ruchomości nadgarstka,
• doskonalenie chwytu pęsetowego,
• rozwijanie wyobraźni i słownictwa,
• doskonalenie umiejętności wypowiadania się na forum grupy,
• usprawnianie pamięci wzrokowej, uwagi słuchowej i orientacji przestrzennej.
Cele operacyjne:
Dziecko:
• samodzielnie tworzy historię i opowiada ją na forum grupy,
• odtwarza układ elementów według wzoru,
• tworzy portret przy pomocy techniki rozcierania.
Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały
1. Wprowadzenie Nauczyciel informuje dzieci o Dniu Kredki, który obchodzony jest 22 listopada • zaciekawienie dzieci tematem zajęć • załącznik nr 1 – historia powstania kredek
2. Ułóż tak jak ja Każde dziecko otrzymuje zestaw kredek ołówkowych i karty z wzorami. Zadanie polega na ułożeniu kredek wg wzorów.
Inne warianty:
• dziecko zapamiętuje wzór i układa go z pamięci,
• praca w parach: jedno dziecko mówi drugiemu, gdzie położyć daną kredkę • rozwijanie percepcji wzrokowej,
• rozwijanie pamięci wzrokowej,
• doskonalenie uwagi słuchowej i orientacji przestrzennej,
• doskonalenie umiejętności odwzorowywania • załącznik nr 2 – układanie kredek według wzoru,
• kredki ołówkowe
3. Potworne rozcieranki Dzieci otrzymują kartki z narysowanymi oczami oraz po kilka kredek bambino i temperówkę. Temperują kredki nad kartką, a następnie w fantazyjny sposób rozcierają strużyny kredek, aby powstały zabawne stworki • doskonalenie motoryki małej w zakresie ruchomości nadgarstka,
• wzmacnianie mięśni dłoni,
• rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej • załącznik nr 3 – buzie
4. Kim jesteś? Dzieci nadają imiona swoim stworkom i próbują stworzyć ich historię. Warto zadać dzieciom pytania pomocnicze: Co lubią robić? Gdzie mieszkają? Co jedzą? Czy lubią ludzi? itp. Dzieci po kolei opowiadają o swoich pracach • rozwijanie wyobraźni,
• kształtowanie umiejętności uważnego słuchania,
• rozwijanie umiejętności wypowiedzi przed grupą,
• bogacenie słownictwa
6. Podsumowanie Dzieci przyczepiają swoje stworki do tablicy. Opowiadają swoje wrażenia po zajęciach, próbują nazwać emocje, jakie im towarzyszyły podczas pracy • rozwijanie uważnego słuchania innych,
• doskonalenie umiejętności wypowiadania się na forum grupy,
• kształtowanie umiejętności autorefleksji