Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Dzień Misia
Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych rozwijających motorykę dużą i małą oraz orientację w schemacie własnego ciała i orientację kierunkową, przeznaczony dla dzieci w wieku od trzech do pięciu lat
Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie”
Cele główne:
• doskonalenie pamięci słuchowej,
• doskonalenie umiejętności naśladowania i zapamiętywania sekwencji ruchowych,
• utrwalenie różnicowania prawej i lewej strony,
• rozwijanie umiejętności wypowiadania się na forum grupy,
• stymulacja dotykowa,
• doskonalenie motoryki dużej i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• doskonalenie motoryki małej w zakresie zwiększania ruchomości nadgarstka.
Cele operacyjne:
Dziecko:
• rozróżnia stronę prawą i lewą,
• orientuje się w schemacie własnego ciała,
• zapamiętuje wierszyk,
• naśladuje gesty pokazane przez nauczyciela,
• tworzy ubranie dla misia.
Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały
1. Wprowadzenie Dzieci siedzą w kręgu. Nauczyciel informuje dzieci o obchodzonym Dniu Misia. Każde dziecko ma okazję opowiedzieć o misiu, którego przyniosło na zajęcia • nauka uważnego słuchania,
• nauka wypowiadania się na forum grupy,
• zaciekawienie dzieci tematem • misie przyniesione przez dzieci
2. Wierszyk-pokazywanka Nauczyciel odczytuje dzieciom wierszyk o misiu i pokazuje towarzyszące mu gesty. Następnie dzieci próbują zapamiętać treść wierszyka i pokazują gesty razem z nauczycielem • doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała,
• usprawnianie pamięci wzrokowej i zapamiętywania sekwencji ruchowych,
• doskonalenie pamięci słuchowej i słuchu fonemowego • załącznik nr 1 – wierszyk-pokazywanka
3. Śladami misia Nauczyciel układa przed dziećmi tor złożony z odcisków łap misia. Dzieci po kolei skaczą, układając stopy w odpowiednich kierunkach • rozwijanie orientacji kierunkowej i płynności ruchów,
• rozwijanie motoryki dużej, w tym skoczności i umiejętności hamowania • załącznik nr 2 – ślady misia
4. Ciepły sweterek dla misia Nauczyciel rozdaje dzieciom kolorową wełnę i misia wyciętego z kartonu. Zadaniem dzieci jest zrobienie misiom sweterków – nawinięcie kolorowej wełny na tułów i ręce misia • rozwijanie motoryki małej i koncentracji,
• doskonalenie pracy nadgarstka,
• rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i płynności ruchów,
• stymulacja dotykowa • załącznik nr 3 – szablon misia,
• kolorowe włóczki o różnej teksturze (szorstkie, miękkie, sztywne itp.)
5. Podsumowanie Sprzątanie stanowisk pracy.
Rozmowa podsumowująca zajęcia. Uświadomienie dzieciom, jakie umiejętności ćwiczyły • kształtowanie umiejętności współpracy i odpowiedzialności za wspólną przestrzeń