Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Dzień Misia Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych rozwijających motorykę dużą i małą oraz orientację w schemacie własnego ciała i orientację kierunkową, przeznaczony dla dzieci w wieku od trzech do pięciu lat Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie” Cele główne: • doskonalenie pamięci słuchowej, • doskonalenie umiejętności naśladowania i zapamiętywania sekwencji ruchowych, • utrwalenie różnicowania prawej i lewej strony, • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na forum grupy, • stymulacja dotykowa, • doskonalenie motoryki dużej i koordynacji wzrokowo-ruchowej, • doskonalenie motoryki małej w zakresie zwiększania ruchomości nadgarstka. Cele operacyjne: Dziecko: • rozróżnia stronę prawą i lewą, • orientuje się w schemacie własnego ciała, • zapamiętuje wierszyk, • naśladuje gesty pokazane przez nauczyciela, • tworzy ubranie dla misia. Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały 1. Wprowadzenie Dzieci siedzą w kręgu. Nauczyciel informuje dzieci o obchodzonym Dniu Misia. Każde dziecko ma okazję opowiedzieć o misiu, którego przyniosło na zajęcia • nauka uważnego słuchania, • nauka wypowiadania się na forum grupy, • zaciekawienie dzieci tematem • misie przyniesione przez dzieci 2. Wierszyk-pokazywanka Nauczyciel odczytuje dzieciom wierszyk o misiu i pokazuje towarzyszące mu gesty. Następnie dzieci próbują zapamiętać treść wierszyka i pokazują gesty razem z nauczycielem • doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała, • usprawnianie pamięci wzrokowej i zapamiętywania sekwencji ruchowych, • doskonalenie pamięci słuchowej i słuchu fonemowego • załącznik nr 1 – wierszyk-pokazywanka 3. Śladami misia Nauczyciel układa przed dziećmi tor złożony z odcisków łap misia. Dzieci po kolei skaczą, układając stopy w odpowiednich kierunkach • rozwijanie orientacji kierunkowej i płynności ruchów, • rozwijanie motoryki dużej, w tym skoczności i umiejętności hamowania • załącznik nr 2 – ślady misia 4. Ciepły sweterek dla misia Nauczyciel rozdaje dzieciom kolorową wełnę i misia wyciętego z kartonu. Zadaniem dzieci jest zrobienie misiom sweterków – nawinięcie kolorowej wełny na tułów i ręce misia • rozwijanie motoryki małej i koncentracji, • doskonalenie pracy nadgarstka, • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i płynności ruchów, • stymulacja dotykowa • załącznik nr 3 – szablon misia, • kolorowe włóczki o różnej teksturze (szorstkie, miękkie, sztywne itp.) 5. Podsumowanie Sprzątanie stanowisk pracy. Rozmowa podsumowująca zajęcia. Uświadomienie dzieciom, jakie umiejętności ćwiczyły • kształtowanie umiejętności współpracy i odpowiedzialności za wspólną przestrzeń