Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 2 LISTOPADA 2021
Współfinansowanie zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka przez rodziców
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa oświatowego
Rozporządzenie z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomaga-nia rozwoju dzieci mówi o tym, że dziecku przysługuje od czterech do ośmiu godzin w miesiącu zajęć wczesnego wspomagania rozwoju (WWR), a w szczególnych przypad-kach, za zgodą organu prowadzącego, można przyznać więcej godzin. Prowadzę WWR w przedszkolu niepublicznym, wszystkie moje dzieci potrzebują co najmniej ośmiu go-dzin w miesiącu. Nie jestem w stanie opłacić tylu zajęć z dotacji, którą otrzymujemy z JST. Czy współfinansowanie zajęć przez rodziców według zasady, że za pierwszą godzinę płaci placówka z dotacji, a za drugą i trzecią (jeśli zgodę na to wyrazi zarząd stowarzyszenia, które prowadzi placówkę) płacą rodzice – byłoby zgodne z tym Rozporządzeniem? Czy kwestię współfinansowania zajęć dotowanych przez JST regulują inne/wyższe akty prawne?
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1930),
• Rozporządzenie z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 2017 r. poz. 1635).
W tym wypadku mają zastosowanie nie tyle przepisy dotyczące organizacji WWR-u, ale fi-nansowania niepublicznych placówek. Odnieść się zatem tu należy do art. 5 Ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, zgodnie z którym placówki pro-wadzone przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz osoby fizyczne prowadzą gospodarkę finansową na zasadach określonych przez organ prowadzący, z uwzględnieniem odrębnych przepisów. Niezależnie więc od otrzymywanej dotacji organ prowadzący przedszkole może zadecydować o pobieraniu opłat od rodziców i może je pobie-rać według przez siebie wyłącznie określonych zasad. Rozwiązanie opisane w pytaniu, wiążą-ce się z pobraniem opłaty za dodatkowe, niedotowane godziny zajęć, jest więc dopuszczalne.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM