Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Scenariusz zajęć integracyjnych
Cele:
• reintegracja zespołu klasowego,
• przeciwdziałanie osadzeniu członków zespołu klasowego w niekorzystnych rolach grupowych,
• podniesienie spoistości grupy rówieśniczej.
Cele operacyjne:
Uczniowie:
• mają poczucie wspólnoty i akceptacji w zespole klasowym,
• chętnie współpracują przy działaniach, które podejmują wspólnie z koleżankami i kolegami,
• doskonalą umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej konieczne do efektywnej współpracy.
Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały
1. Tworzymy swój herb Każdy uczeń na matrycy „herbu” tworzy własną wizytówkę. Zawiera ona odpowiedź na pytania w formie graficznej uzupełnioną krótkim opisem:
• ulubiony sposób spędzania wolnego czasu,
• ulubiony kolor,
• ulubiona potrawa,
• ulubione miejsce spędzania czasu.
Następnie prowadzący zbiera kartki, miesza i rozdaje losowo. Uczestnicy sprawdzają, czy nie dostali swojego herbu. Zadaniem ucznia jest jak najszybsze odszukanie autora kartki na podstawie zawartych na niej informacji. Następnie chętni uczniowie prezentują na forum informacje zamieszczone w swoim herbie.
Nauczyciel pokazuje atrybuty wspólne oraz różniące członków społeczności klasowej Wzajemne zapoznanie się oraz prezentacja na forum swojej pracy Kartka papieru wycięta w formie herbu i podzielona na cztery części , długopis, flamastry
2. Bingo Każdy uczeń otrzymuje kartkę z wypisanymi atrybutami bądź przedmiotami posiadania. Jego zadaniem jest zapełnienie tabelki podpisami kolegów, którzy są w posiadaniu wymienionych elementów. Należy zwrócić uwagę, że każdy przy zbieraniu podpisów musi podejść do jak największej liczby osób i dopytać o ich stan posiadania. Na koniec wszyscy zliczają uzyskane podpisy, wygrywa ten uczeń, który zbierze ich najwięcej Wzajemne poznanie się, podniesienie energii w grupie oraz poprawa komunikacji interpersonalnej pomiędzy uczniami Dla każdego ucznia: kartka papieru podzielona na osiem pól, w każdym z nich wpisany jest inny atrybut bądź przedmiot posiadania, np. ma siostrę, ma brata, ma niebieskie oczy, nosi okulary
3. Wspólne dzieło Każdy z uczniów rysuje na osobnej kartce przedmiot, który wprawia go w dobry nastrój. Następnie uczniowie zostają podzieleni na sześcioosobowe zespoły. Ich zadaniem jest ułożenie z rysunków wspólnego obrazu w taki sposób, aby przedstawiał on powiązane ze sobą dzieło na temat „Jesteśmy szczęśliwi, kiedy…” Podnoszenie umiejętności współpracy w zespole, podnoszenie komunikacji interpersonalnej pomiędzy jego członkami Dla każdego ucznia: kartki A4, flamastry, kredki
4. „Labirynt” Uczniów dzielimy na pary. Warto, aby nie były to pary, w których uczniowie zazwyczaj siedzą w ławce. Jednemu z uczniów zasłaniamy oczy, jego zadaniem jest przejść przez labirynt pod dyktando kolegi. Wygrywa ta para, która najszybciej przejdzie labirynt Podnoszenie umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej Odbity na ksero prosty labirynt, szalik lub opaska, ołówek lub długopis – po jednej sztuce na parę uczniów
5. Łapki sympatii Uczniowie siadają w kręgu na krzesełkach. Prowadzący poleca im odrysować na kartce swoją dłoń oraz podpisać imieniem i pierwszą literą nazwiska w górnym rogu. Następnie informuje, że na jego znak każda osoba poda swoją kartkę osobie po lewej stronie. Uczeń, który ją otrzyma, na odrysowanej dłoni wpisze jej autorowi coś pochlebnego, co u niego zauważył, coś, za co go lubi, ceni, coś, co mu się u niego podoba. Ważne, aby wpisy zawierały wyłącznie pozytywną informacje zwrotną. Czynność przekazania kartki powtarzamy tak długo, aż wróci ona zapełniona pochlebnymi informacjami do jej autora. Na zakończenie chętni uczniowie czytają wpisy, dzieląc się ze sobą uzyskanymi informacjami zwrotnymi Podnoszenie poczucia akceptacji w grupie oraz tworzenie dobrych relacji Dla każdego ucznia: kartka w formacie A4, ołówek lub długopis, podkładka lub książka, na której można oprzeć kartkę podczas pisania
6. „Teraz już wiem…” Każdy uczeń dokańcza zdanie „Teraz już wiem…” w rundce końcowej Podsumowanie zajęć –
Opracowała: Jagna Niepokólczycka-Gac, pedagog, socjoterapeuta, wieloletni kurator społeczny sądu rodzinnego i dla nieletnich