Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 20 PAŹDZIERNIKA 2021
Zajęcia w klasach łączonych
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz licznych publikacji z zakresu prawa oświatowego
W klasach I (11 uczniów) i II (11 uczniów) szkoły podstawowej prowadzonej przez JST edukacja plastyczna i edukacja muzyczna będą się odbywać w klasach łączonych. Podobna sytuacja jest w klasach IV (11 uczniów) i V (13 uczniów) – tylko muzyka i plastyka łączone, pozostałe zajęcia oddzielnie. Organ prowadzący traktuje te klasy jako jeden oddział łączony i zaleca wyznaczenie jednego wspólnego wychowawcy. Czy taka interpretacja jest prawidłowa?
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082),
• Rozporządzenie MEN z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2019 r. poz. 502).
Zgodnie z art. 96 ust. 4 Prawa oświatowego w szkołach podstawowych działających w szczególnie trudnych warunkach demograficznych lub geograficznych, w zakresie danego etapu edukacyjnego dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych. W takim przypadku w szkole podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, dopuszcza się łączenie zajęć prowadzonych w oddziale przedszkolnym dla dzieci sześcioletnich z zajęciami edukacyjnymi prowadzonymi w klasie I, z tym że co najmniej połowa zajęć prowadzonych w oddziale przedszkolnym oraz co najmniej połowa obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu odpowiednio edukacji polonistycznej, przyrodniczej, matematycznej oraz języka obcego nowożytnego w klasie I powinna być prowadzona oddzielnie w oddziale przedszkolnym i w klasie I.
Przepisy te nie wykluczają możliwości połączenia klasy I i klasy II, a jedynie wskazują, ile godzin należy realizować wspólnie w przypadku połączenia oddziału przedszkolnego i klasy I. Bardziej szczegółowe zasady wynikają z § 13 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, stosownie do którego jeżeli w szkole podstawowej jest organizowane nauczanie w klasach łączonych, to:
• obowiązkowe zajęcia edukacyjne w klasie I, z wyjątkiem edukacji muzycznej, edukacji plastycznej i wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami,
• w klasach II i III co najmniej połowę wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem edukacji muzycznej, edukacji plastycznej i wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami,
• w klasach IV–VII co najmniej połowę wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem muzyki, plastyki i wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami,
• obowiązkowe zajęcia edukacyjne w klasie VIII, z wyjątkiem wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami.
Te regulacje wskazują już wyłączenia co do możliwości łączenia klas I i II. Co do zasady łączenie jest zatem dopuszczalne wyłącznie w przypadku edukacji muzycznej, edukacji plastycznej i wychowania fizycznego, zatem połączenie opisane w pytaniu jest dopuszczalne. Również w klasach IV–V muzyka i plastyka mogą być łączone bez ograniczeń.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM.