Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Studium przypadku i arkusz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia
(przykład)
1. Studium przypadku
Antek w wieku pięciu lat ma zdiagnozowany (od trzeciego roku życia) autyzm wczesnodziecięcy (w kierunku rozpoznania zespołu Aspergera, czyli autyzmu wysoko funkcjonującego). Zachowania, które dla rodziców były pierwszym powodem do zaniepokojenia, to:
• opóźnienia w rozwoju wczesnej funkcji języka,
• tendencja do unikania spontanicznych kontaktów lub słaba zdolność do interakcji społecznych,
• problemy z podtrzymaniem prostej rozmowy,
• trudności w kontrolowaniu reakcji społecznych/emocjonalnych, szczególnie gniewu
i nadmiernego niepokoju,
• nadaktywność,
• deficyty uwagi.
Od momentu diagnozy, po konsultacji neurologicznej i psychiatrycznej, chłopiec został objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną i zajęciami rewalidacyjnymi na terenie placówki oraz terapią równoległą w prywatnym gabinecie. W związku z wszechstronną stymulacją nastąpiła poprawa funkcjonowania. Obecnie Antek:
• komunikuje się pojedynczymi zdaniami z rówieśnikami oraz osobami dorosłymi (jednak język komunikacji jest prosty i wymaga stymulacji w zakresie mowy dialogowej),
• ma bogatą wiedzę w obszarze kosmosu i zjawisk z nim związanych,
• interakcje społeczne są ciągle sugerowane (brak ze strony Antka spontanicznej inicjatywy),
• reaktywność emocjonalna jest wysoka, zwłaszcza w sytuacjach, gdy coś nie idzie po myśli Antka,
• charakteryzuje go duża potrzeba zmienności w zakresie aktywności,
• koncentruje się na wskazanym zadaniu przez krótki czas,
• ma zaburzenia integracji sensorycznej (szczególnie: nadwrażliwość słuchowa).
W związku z wymienionymi zachowaniami chłopiec wymaga ciągłego wsparcia w przedszkolu w ramach zajęć specjalistycznych oraz w zakresie bieżącej pracy (w trakcie zajęć edukacyjnych wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego).
2. Arkusz WOPFU
Imię i nazwisko dziecka: Antoni K.
Wiek: 5 lat
Wychowawca/koordynator: Joanna W.
Nr orzeczenia: ZPPP/16/06/2023
Data utworzenia WOPFU: 23 lutego 2025 r.
Źródło informacji
Rozpoznanie w obszarze mocnych stron oraz odchyleń/zaburzeń rozwojowych Potrzeby dziecka
Orzeczenie Autyzm wczesnodziecięcy (rozpoznanie w kierunku zespołu Aspergera)
• zajęcia rewalidacyjne w wymiarze dwóch godzin tygodniowo,
• zajęcia w ramach form pomocy psychologiczno-pedagogicznej: logopedyczne i rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne (za zgodą rodziców),
• porady i konsultacje dla rodziców i nauczycieli
Nauczyciele
Antek ma trudność z wejściem do przedszkola, po ok. 30 min adaptuje się już prawidłowo. Częściej komunikuje się z dorosłymi niż z dziećmi • adaptacja w momencie wejścia do przedszkola poprzez stosowanie żetonów wzmacniających,
• inicjowanie aktywności i stwarzanie możliwości sytuacyjnych w komunikacji z rówieśnikami
Rodzice Zauważają dużą zmienność zachowań po powrocie Antka z przedszkola, być może związaną z napięciem funkcjonowania w grupie • redukowanie napięcia w trakcie pobytu dziecka w przedszkolu poprzez stosowanie kołderki obciążeniowej i dociski przedramion
Lekarze i specjaliści pracujący z dzieckiem (dokumentacja medyczna) Zaświadczenie od neurologa dziecięcego potwierdzające rozpoznanie w kierunku zespołu Aspergera • obserwacja zachowań osiowych w tym kierunku za pomocą narzędzia CARS
Inni specjaliści pracujący z dzieckiem
Chłopiec uczestniczy w zajęciach dodatkowych ze specjalistą w zakresie terapii behawioralno-poznawczej • kontakt koordynatora ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej ze specjalistą zewnętrznym w celu ujednolicenia działań terapeutycznych
Badania specjalistyczne
prowadzone w przedszkolu Badania przesiewowe – logopedyczne • na podstawie zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, jak również na podstawie rozpoznań logopedy na terenie przedszkola – stymulacja mowy dialogowej
Dokumentacja prowadzona przez wychowawcę grupy
Karta obserwacji dziecka • systematyczne zapisy w karcie z uwzględnieniem kryteriów rozpoznania narzędzia diagnostycznego CARS
Zakres i charakter wsparcia ze strony nauczycieli, specjalistów, asystentów lub pomocy nauczyciela Zatrudniony dodatkowo nauczyciel współorganizujący edukację przebywa z Antkiem w wymiarze 15 godzin zegarowych w ciągu tygodnia (co dzień 3 godziny podczas zajęć z zakresu realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego). Nauczyciel ten prowadzi wspólnie z innymi nauczycielami zajęcia edukacyjne oraz wspólnie z innymi nauczycielami/specjalistami realizuje zintegrowane działania i zajęcia określone w programie
Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia zawierająca: mocne strony, predyspozycje, zainteresowania
i uzdolnienia, przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym bariery i ograniczenia utrudniające funkcjonowanie i uczestnictwo dziecka w życiu przedszkolnym.
W przypadku dziecka realizującego zajęcia edukacyjne indywidualnie lub w grupie do pięciu osób – rodzaj trudności w zakresie włączenia dziecka do zajęć realizowanych z oddziałem przedszkolnym oraz efekty działań podejmowanych w celu ich przezwyciężenia Mocną stroną Antka jest wiedza na temat kosmosu i zjawisk z nim związanych. U chłopca w okresie trzech lat od diagnozy nastąpił progres w zakresie komunikacji. Antek ma predyspozycje do funkcjonowania w grupie przy wsparciu nauczyciela współorganizującego edukację. W bieżącej pracy z dzieckiem należy skupić się na niwelowaniu deficytów:
• w zakresie mowy dialogowej,
• w obszarze interakcji społecznych – praca nad spontaniczną inicjatywą chłopca,
• w zakresie reaktywności emocjonalnej,
• w koncentracji,
• w zrównoważonym funkcjonowaniu,
• w zakresie integrowania sensorycznego.
Przyczyną ww. odchyleń i zaburzeń rozwojowych jest zdiagnozowany autyzm wczesnodziecięcy.
Dwa razy w tygodniu Antek realizuje wymagania podstawy programowej z nauczycielem współorganizującym – indywidualnie (dwa razy po jednej godzinie zegarowej). Efektem indywidualnej pracy jest opanowanie podstawy programowej na poziomie z grupą rówieśniczą
Data: 15 września 2025 r.
Podpis dyrektora:
Podpisy członków zespołu:
Podpisy rodziców: