Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Studium przypadku i arkusz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia (przykład) 1. Studium przypadku Antek w wieku pięciu lat ma zdiagnozowany (od trzeciego roku życia) autyzm wczesnodziecięcy (w kierunku rozpoznania zespołu Aspergera, czyli autyzmu wysoko funkcjonującego). Zachowania, które dla rodziców były pierwszym powodem do zaniepokojenia, to: • opóźnienia w rozwoju wczesnej funkcji języka, • tendencja do unikania spontanicznych kontaktów lub słaba zdolność do interakcji społecznych, • problemy z podtrzymaniem prostej rozmowy, • trudności w kontrolowaniu reakcji społecznych/emocjonalnych, szczególnie gniewu i nadmiernego niepokoju, • nadaktywność, • deficyty uwagi. Od momentu diagnozy, po konsultacji neurologicznej i psychiatrycznej, chłopiec został objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną i zajęciami rewalidacyjnymi na terenie placówki oraz terapią równoległą w prywatnym gabinecie. W związku z wszechstronną stymulacją nastąpiła poprawa funkcjonowania. Obecnie Antek: • komunikuje się pojedynczymi zdaniami z rówieśnikami oraz osobami dorosłymi (jednak język komunikacji jest prosty i wymaga stymulacji w zakresie mowy dialogowej), • ma bogatą wiedzę w obszarze kosmosu i zjawisk z nim związanych, • interakcje społeczne są ciągle sugerowane (brak ze strony Antka spontanicznej inicjatywy), • reaktywność emocjonalna jest wysoka, zwłaszcza w sytuacjach, gdy coś nie idzie po myśli Antka, • charakteryzuje go duża potrzeba zmienności w zakresie aktywności, • koncentruje się na wskazanym zadaniu przez krótki czas, • ma zaburzenia integracji sensorycznej (szczególnie: nadwrażliwość słuchowa). W związku z wymienionymi zachowaniami chłopiec wymaga ciągłego wsparcia w przedszkolu w ramach zajęć specjalistycznych oraz w zakresie bieżącej pracy (w trakcie zajęć edukacyjnych wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego). 2. Arkusz WOPFU Imię i nazwisko dziecka: Antoni K. Wiek: 5 lat Wychowawca/koordynator: Joanna W. Nr orzeczenia: ZPPP/16/06/2023 Data utworzenia WOPFU: 23 lutego 2025 r. Źródło informacji Rozpoznanie w obszarze mocnych stron oraz odchyleń/zaburzeń rozwojowych Potrzeby dziecka Orzeczenie Autyzm wczesnodziecięcy (rozpoznanie w kierunku zespołu Aspergera) • zajęcia rewalidacyjne w wymiarze dwóch godzin tygodniowo, • zajęcia w ramach form pomocy psychologiczno-pedagogicznej: logopedyczne i rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne (za zgodą rodziców), • porady i konsultacje dla rodziców i nauczycieli Nauczyciele Antek ma trudność z wejściem do przedszkola, po ok. 30 min adaptuje się już prawidłowo. Częściej komunikuje się z dorosłymi niż z dziećmi • adaptacja w momencie wejścia do przedszkola poprzez stosowanie żetonów wzmacniających, • inicjowanie aktywności i stwarzanie możliwości sytuacyjnych w komunikacji z rówieśnikami Rodzice Zauważają dużą zmienność zachowań po powrocie Antka z przedszkola, być może związaną z napięciem funkcjonowania w grupie • redukowanie napięcia w trakcie pobytu dziecka w przedszkolu poprzez stosowanie kołderki obciążeniowej i dociski przedramion Lekarze i specjaliści pracujący z dzieckiem (dokumentacja medyczna) Zaświadczenie od neurologa dziecięcego potwierdzające rozpoznanie w kierunku zespołu Aspergera • obserwacja zachowań osiowych w tym kierunku za pomocą narzędzia CARS Inni specjaliści pracujący z dzieckiem Chłopiec uczestniczy w zajęciach dodatkowych ze specjalistą w zakresie terapii behawioralno-poznawczej • kontakt koordynatora ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej ze specjalistą zewnętrznym w celu ujednolicenia działań terapeutycznych Badania specjalistyczne prowadzone w przedszkolu Badania przesiewowe – logopedyczne • na podstawie zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, jak również na podstawie rozpoznań logopedy na terenie przedszkola – stymulacja mowy dialogowej Dokumentacja prowadzona przez wychowawcę grupy Karta obserwacji dziecka • systematyczne zapisy w karcie z uwzględnieniem kryteriów rozpoznania narzędzia diagnostycznego CARS Zakres i charakter wsparcia ze strony nauczycieli, specjalistów, asystentów lub pomocy nauczyciela Zatrudniony dodatkowo nauczyciel współorganizujący edukację przebywa z Antkiem w wymiarze 15 godzin zegarowych w ciągu tygodnia (co dzień 3 godziny podczas zajęć z zakresu realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego). Nauczyciel ten prowadzi wspólnie z innymi nauczycielami zajęcia edukacyjne oraz wspólnie z innymi nauczycielami/specjalistami realizuje zintegrowane działania i zajęcia określone w programie Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia zawierająca: mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia, przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym bariery i ograniczenia utrudniające funkcjonowanie i uczestnictwo dziecka w życiu przedszkolnym. W przypadku dziecka realizującego zajęcia edukacyjne indywidualnie lub w grupie do pięciu osób – rodzaj trudności w zakresie włączenia dziecka do zajęć realizowanych z oddziałem przedszkolnym oraz efekty działań podejmowanych w celu ich przezwyciężenia Mocną stroną Antka jest wiedza na temat kosmosu i zjawisk z nim związanych. U chłopca w okresie trzech lat od diagnozy nastąpił progres w zakresie komunikacji. Antek ma predyspozycje do funkcjonowania w grupie przy wsparciu nauczyciela współorganizującego edukację. W bieżącej pracy z dzieckiem należy skupić się na niwelowaniu deficytów: • w zakresie mowy dialogowej, • w obszarze interakcji społecznych – praca nad spontaniczną inicjatywą chłopca, • w zakresie reaktywności emocjonalnej, • w koncentracji, • w zrównoważonym funkcjonowaniu, • w zakresie integrowania sensorycznego. Przyczyną ww. odchyleń i zaburzeń rozwojowych jest zdiagnozowany autyzm wczesnodziecięcy. Dwa razy w tygodniu Antek realizuje wymagania podstawy programowej z nauczycielem współorganizującym – indywidualnie (dwa razy po jednej godzinie zegarowej). Efektem indywidualnej pracy jest opanowanie podstawy programowej na poziomie z grupą rówieśniczą Data: 15 września 2025 r. Podpis dyrektora: Podpisy członków zespołu: Podpisy rodziców: