Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Propozycje zabaw sensorycznych z okazji
Światowego Dnia Owoców i Warzyw
Opracowała: Jolanta Molenda
GRUPA WIEKOWA:
uczniowie klas I–III szkoły podstawowej.
O SCENARIUSZU:
Tematy związane z owocami i warzywami często pojawiają się podczas lekcji organizowanych w ramach nauczania początkowego. Nie wszyscy zdają sobie jednak sprawę z tego, że 18 października warzywa i owoce obchodzą oficjalnie swoje międzynarodowe święto!
Jako terapeuta integracji sensorycznej wiem doskonale, jak istotne jest stymulowanie wszystkich dziecięcych zmysłów (niezależnie od wieku uczniów). Proponuję zatem, aby zaprosić swoich podopiecznych w podróż po owocowo-warzywnych zabawach sensorycznych pobudzających zmysły: wzroku, słuchu, smaku, zapachu, a nawet równowagi i propriocepcji. Większość z przedstawionych w scenariuszu aktywności będzie stymulowała wiele zmysłów jednocześnie (w codziennym życiu postrzegamy przecież rzeczywistość wielozmysłowo). Wystarczy wybrać po jednej zabawie z każdego działu, aby w pełni zaktywizować dziecięce zmysły. Jeśli macie jednak więcej czasu, zachęcam do wykorzystania jak największej liczby zabaw. Wspaniale byłoby bowiem, gdyby Światowy Dzień Owoców i Warzyw stał się prawdziwym festiwalem zmysłów.
DOTYK
• Zgadnij, jaki to owoc? – rozpoznawanie owoców jedynie za pomocą dotyku
Nauczyciel zasłania ochotnikom oczy (może do tego celu wykorzystać apaszkę lub opaskę na oczy) i wręcza im wybrany owoc. Uczniowie starają się odgadnąć, czego dotykają (w pracy ze starszymi uczniami możemy wykorzystać mniej znane lub egzotyczne owoce, np. karambolę, marakuję, figę, liczi, pitaję czy kaki).
• Co to za warzywo? – zagadka dotykowa
Nauczyciel owija przed lekcją wybrane warzywa w folię aluminiową lub folię bąbelkową. Uczniowie próbują wyczuć jedynie poprzez dotyk, jakiego warzywa dotykają.
• Owocowo-warzywne ciastoliny
Utarło się, że zabawy z substancjami o zróżnicowanej konsystencji (np. masami plastycznymi, slime, glutkami) zarezerwowane są wyłącznie dla dzieci uczęszczających do żłobków i przedszkoli. Nic bardziej mylnego! Warto, aby uczniowie nauczania początkowego także eksplorowali otoczenie za pomocą układu dotykowego. W internecie można znaleźć wiele przepisów na ekspresowe ciastoliny wykonane z marchewki, dyni, buraków, banana, ziemniaków, szpinaku i innych warzyw. Gwarantuję, że zrobią furorę na waszych zajęciach. Przygotowane masy mogą służyć jako podstawa do wielu aktywności – lepienia, klejenia, wykrawania kształtów foremkami, wyklejania itp.
• Opisz, co czujesz – opisywanie wrażeń dotykowych
Uczniowie dotykają przygotowanych owoców i warzyw, a następnie opisują, co czują. Aby wzbogacać ich zasób słownictwa, nauczyciel może ich zachęcać do tego, aby używali przy tym określonych słów, takich jak: szorstki, ciężki, miękki, lekki, gładki, przyjemny, chropowaty, delikatny, porowaty.
SMAK
• Zabawy degustacyjne
Dzieci próbują przygotowanych przez nauczyciela produktów: surowych owoców i warzyw, suszonych owoców, gotowanych warzyw, świeżo wyciśniętych soków, określając swoje wrażenia smakowe. Uczniowie mogą używać przymiotników typu: słodki, kwaśny, cierpki, gorzki itp.
• Zabawy kulinarne połączone z degustacją przygotowanych przysmaków
Podczas klasowych obchodów Światowego Dnia Owoców i Warzyw możemy przygotować sałatkę owocową, surówkę, owocowe szaszłyki, owocowy sok, a nawet pokusić się o wspólne wykonanie ciasta bananowego lub babki marchewkowej (niezbędna może okazać się pomoc pań kucharek pracujących w szkolnej kuchni – sądzę jednak, że jeśli poinformujemy je o swoim pomyśle odpowiednio wcześnie, chętnie pomogą w pieczeniu). Warto nadmienić, że podczas wspólnych zabaw w gotowanie oprócz smaku stymulujemy również zmysł wzroku, węchu oraz dotyku.
WĘCH
• Buteleczki zapachowe
Dzieci otrzymują buteleczki wypełnione aromatami spożywczymi (w internecie i większych hipermarketach można znaleźć m.in. aromaty: cytrynowy, pomarańczowy, owoce leśne, poziomkowy, truskawkowy, ananasowy). Zadaniem uczniów jest opisanie i nazwanie poszczególnych zapachów, a następnie przyporządkowanie ich do konkretnych owoców.
• Rozpoznawanie owoców i warzyw po zapachu
Nauczyciel zasłania uczniom oczy i podsuwa im pod nos pojemniki wypełnione wybranymi owocami i warzywami (warto wybrać te o intensywnym zapachu: pomidory, truskawki, wiśnie, mandarynki, ziemniaki, banany itp.). Aby zapach był bardziej wyczuwalny, owoce i warzywa można pokroić. Uczniowie zgadują, jaki owoc lub warzywo wąchają.
SŁUCH
• Warzywno-owocowe instrumenty
Niektóre warzywa i owoce doskonale sprawdzą się jako baza do stworzenia instrumentów. Arbuz może pełnić funkcję bębna, kokos może wydawać dźwięk podobny do marakasa, a łupiny cebuli świetnie sprawdzą się w roli guiro (tarki). Instrumenty można również wykonać z marchewki, ogórka czy papryki (do przygotowania niektórych z nich niezbędna będzie jednak wiertarka).
Nie wiem, czy wiecie, ale w Wiedniu w 1998 r. powstała The Vegetable Orchestra, czyli Warzywna Orkiestra, która podczas koncertów wykorzystuje instrumenty wykonane (przez samych muzyków) jedynie ze świeżych warzyw. Zainteresowanych tematem odsyłam na oficjalną stronę austriackich instrumentalistów (https://www.vegetableorchestra.org/), na której odnaleźć można nagrania ich koncertów i domowych występów. Dla mnie odkrycie warzywno-owocowych orkiestr było bardzo inspirujące i z pewnością wykorzystam podpatrzone u nich instrumenty podczas swojej codziennej pracy. Koniecznie zaprezentujcie waszym uczniom choć jeden z występów Warzywnej Orkiestry!
UKŁAD PROPRIOCEPTYWNY (CZUCIE GŁĘBOKIE)
• Warzywno-owocowy masaż
Masowanie pleców koledze z ławki twardymi warzywami lub owocami (ziemniakiem, pomarańczą, marchewką, pietruszką) to nie tylko świetna zabawa, lecz także doskonały sposób na stymulowanie czucia głębokiego. Przed masażem warto zadbać o dokładne umycie „przyborów”.
• Przenoszenie ciężkich owoców i warzyw
Dobrze sprawdzą się przy tym dynie lub arbuzy. Uczniowie mogą również przepychać kosze wypełnione lżejszymi owocami czy warzywami.
• Żucie
Warto zaproponować uczniom żucie suszonych śliwek, rodzynek lub pestek dyni i słonecznika.
• Ściskanie i ugniatanie
Zaproponujmy uczniom np. ugniatanie kapusty podczas warsztatów kulinarnych z kiszeniem kapusty w roli głównej, ściskanie jabłek startych na tarce w celu uzyskania soku, wyciskanie soku z cytryny lub limonki, wydrążanie dyni itp.
• Owocowo-warzywne zabawy manipulacyjne
Wyciąganie pestek z arbuza czy odrywanie szypułek owoców to świetne ćwiczenia manipulacyjne.
UKŁAD PRZEDSIONKOWY (RÓWNOWAGA)
• Tor przeszkód wykonany z owoców i warzyw
Zadaniem uczniów może być przeskakiwanie między owocami, wrzucanie warzyw do pojemnika, stojąc jednocześnie na jednej nodze, albo omijanie przeszkód.
• Noszenie na głowie wybranego owocu
Świetnie sprawdzą się przy tym mandarynki czy jabłka.
WZROK
• Dobieranie owoców i warzyw do kart pracy
• Zabawy z cieniem
Uczniowie próbują odgadnąć, o jaki owoc lub warzywo chodzi, widząc jedynie jego cień. Do zabawy można wykorzystać realne produkty lub wyciąć szablony z tektury czy kartonu.
• Odszukiwanie wzrokiem
Uczniowie szukają wzrokiem owoców i warzyw pochowanych (przed zajęciami) przez nauczyciela w klasie.
• Wyszukiwanie różnic i podobieństw
Uczniowie szukają podobieństw i różnic pośród warzyw i owoców (również w ich przekrojach).
• Warzywno-owocowe puzzle
Uczniowie składają w całość pocięte na kilka elementów owoce. Zadanie na pozór wydaje się proste, ponieważ jednak pracujemy z przestrzennymi produktami, świetnie sprawdzi się również w pracy ze starszymi uczniami.
• Segregowanie, klasyfikowanie i dobieranie w pary
Uczniowie klasyfikują, segregują i porządkują warzywa i owoce według określonej przez nauczyciela cechy.
• Co z nich wyrośnie? – obserwacja przyrodnicza
Uczniowie układają na tacce, której dno wypełnione jest wodą, końcówki marchwi, cebulę, głąb kapusty, końcówkę korzenia pietruszki itp. Przez kolejne dni obserwują, co dzieje się z warzywami, dbając o to, aby na tacce cały czas znajdowała się woda. Po pewnym czasie z warzyw powinny zacząć kiełkować liście, a nawet kwiaty. Zaobserwowane zmiany uczniowie mogą zapisywać (lub rysować) w przygotowanych do tego celu dzienniczkach obserwacji.
• Owocowo-warzywne portrety
Układanie kompozycji z owoców i warzyw. Zabawę można poprzedzić zapoznaniem uczniów z twórczością renesansowego artysty Giuseppe Arcimboldo. W jego portretach dostrzec można przedmioty codziennego użytku, m.in. książki i garnki, oraz dzieła natury, takie jak kwiaty, warzywa i owoce. Po zaprezentowaniu uczniom kilku reprodukcji włoskiego malarza zaprośmy ich do kreatywnego działania i stworzenia własnych kompozycji. Warzywa i owoce można układać bezpośrednio na stolikach lub wykorzystać do tego celu podkładki pod talerze. Koniecznie uwiecznijcie wykonane portrety na fotografiach i pochwalcie się nimi, tworząc z powstałych zdjęć kolaż.