Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Jeż
Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych doskonalących motorykę dużą i małą oraz koordynację wzrokowo-ruchową, przeznaczony dla dzieci w wieku od trzech do pięciu lat
Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie”
Cele główne:
• usprawnianie motoryki dużej w zakresie obręczy barkowej,
• doskonalenie motoryki małej i siły nacisku,
• doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• usprawnianie pamięci słuchowej,
• stymulowanie zmysłu dotyku.
Cele operacyjne:
Dziecko:
• zapamiętuje treść wierszyka i towarzyszące mu gesty,
• zna podstawowe informacje na temat jeży,
• potrafi przygotować masę solną i ulepić z niej kształt jeża,
• rozpoznaje i nazywa miękkie i kolczaste przedmioty.
Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały
1. Wprowadzenie Dzieci siadają w kręgu. Nauczyciel wyciąga worek z miękkimi i kłującymi przedmiotami. Dzieci z zamkniętymi oczami losują po jednym przedmiocie i za pomocą zmysłu dotyku określają, czy jest miękki, czy kolczasty. Próbują zgadnąć, co wylosowały.
Nauczyciel informuje dzieci, że tematem zajęć będzie jeż. Prowadzi krótką rozmowę na jego temat • stymulacja zmysłu dotyku,
• rozwijanie uważności i koncentracji,
• zaciekawienie dzieci tematem,
• poszerzenie wiedzy na temat jeża i jego zwyczajów • worek z miękkimi i kolczastymi przedmiotami,
• załącznik nr 1 – jeż
2. Wierszyk-pokazywanka Dzieci siedzą naprzeciwko nauczyciela, który czytając wierszyk, pokazuje odpowiednie gesty. Dzieci je naśladują, jednocześnie ucząc się wierszyka na pamięć • poprawa koncentracji i uwagi słuchowej,
• doskonalenie pamięci,
• doskonalenie umiejętności naśladowania i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• utrwalanie schematu własnego ciała • załącznik nr 2 – wierszyk-pokazywanka
3. Jestem jeżem Dzieci przypinają sobie nawzajem klamerki na plecach, zamieniając się w ten sposób w jeże. Ich zadaniem jest jak najszybsze odczepienie klamerek i doczepienie innemu dziecku. Po kilku próbach odmierzamy czas i proponujemy dzieciom zabawę w berka. Które dziecko będzie miało najmniej przypiętych klamerek, wygrywa.
Uwaga! Taką rywalizację proponujemy tylko w grupie, w której dzieci mają podobny poziom sprawności motorycznej • rozwijanie motoryki dużej w obrębie obręczy barkowej,
• doskonalenie motoryki małej,
• nauka radzenia sobie z emocjami,
• kształtowanie umiejętności rywalizacji w duchu fair play • klamerki
4. Masa solna Dzieci, z pomocą nauczyciela, przygotowują masę solną, z której lepią jeża z kolcami z sosnowych igieł • doskonalenie motoryki małej,
• stymulacja zmysłu dotyku i powonienia • mąka pszenna,
• sól,
• woda,
• kakao,
• sosnowe igły
5. Podsumowanie Dzieci wspólnie z nauczycielem sprzątają stanowiska pracy i podsumowują zajęcia. Opowiadają, co zapamiętały na temat jeża i jego zwyczajów • kształtowanie umiejętności publicznego wypowiadania się,
• doskonalenie umiejętności uważnego słuchania innych