Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Jeż Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych doskonalących motorykę dużą i małą oraz koordynację wzrokowo-ruchową, przeznaczony dla dzieci w wieku od trzech do pięciu lat Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie” Cele główne: • usprawnianie motoryki dużej w zakresie obręczy barkowej, • doskonalenie motoryki małej i siły nacisku, • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, • usprawnianie pamięci słuchowej, • stymulowanie zmysłu dotyku. Cele operacyjne: Dziecko: • zapamiętuje treść wierszyka i towarzyszące mu gesty, • zna podstawowe informacje na temat jeży, • potrafi przygotować masę solną i ulepić z niej kształt jeża, • rozpoznaje i nazywa miękkie i kolczaste przedmioty. Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały 1. Wprowadzenie Dzieci siadają w kręgu. Nauczyciel wyciąga worek z miękkimi i kłującymi przedmiotami. Dzieci z zamkniętymi oczami losują po jednym przedmiocie i za pomocą zmysłu dotyku określają, czy jest miękki, czy kolczasty. Próbują zgadnąć, co wylosowały. Nauczyciel informuje dzieci, że tematem zajęć będzie jeż. Prowadzi krótką rozmowę na jego temat • stymulacja zmysłu dotyku, • rozwijanie uważności i koncentracji, • zaciekawienie dzieci tematem, • poszerzenie wiedzy na temat jeża i jego zwyczajów • worek z miękkimi i kolczastymi przedmiotami, • załącznik nr 1 – jeż 2. Wierszyk-pokazywanka Dzieci siedzą naprzeciwko nauczyciela, który czytając wierszyk, pokazuje odpowiednie gesty. Dzieci je naśladują, jednocześnie ucząc się wierszyka na pamięć • poprawa koncentracji i uwagi słuchowej, • doskonalenie pamięci, • doskonalenie umiejętności naśladowania i koordynacji wzrokowo-ruchowej, • utrwalanie schematu własnego ciała • załącznik nr 2 – wierszyk-pokazywanka 3. Jestem jeżem Dzieci przypinają sobie nawzajem klamerki na plecach, zamieniając się w ten sposób w jeże. Ich zadaniem jest jak najszybsze odczepienie klamerek i doczepienie innemu dziecku. Po kilku próbach odmierzamy czas i proponujemy dzieciom zabawę w berka. Które dziecko będzie miało najmniej przypiętych klamerek, wygrywa. Uwaga! Taką rywalizację proponujemy tylko w grupie, w której dzieci mają podobny poziom sprawności motorycznej • rozwijanie motoryki dużej w obrębie obręczy barkowej, • doskonalenie motoryki małej, • nauka radzenia sobie z emocjami, • kształtowanie umiejętności rywalizacji w duchu fair play • klamerki 4. Masa solna Dzieci, z pomocą nauczyciela, przygotowują masę solną, z której lepią jeża z kolcami z sosnowych igieł • doskonalenie motoryki małej, • stymulacja zmysłu dotyku i powonienia • mąka pszenna, • sól, • woda, • kakao, • sosnowe igły 5. Podsumowanie Dzieci wspólnie z nauczycielem sprzątają stanowiska pracy i podsumowują zajęcia. Opowiadają, co zapamiętały na temat jeża i jego zwyczajów • kształtowanie umiejętności publicznego wypowiadania się, • doskonalenie umiejętności uważnego słuchania innych