Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Program naprawczy – poprawa efektywności nauczania w roku szkolnym 2021/2022
Cel główny: poprawa efektów kształcenia, podwyższenie wyników egzaminu ósmoklasisty.
Cele szczegółowe:
• rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem,
• doskonalenie umiejętności wnioskowania na podstawie zebranych danych,
• przeprowadzanie analizy treści tekstów, trafne ocenianie wyników,
• rozwijanie umiejętności odczytywania przenośni, jej interpretowania,
• doskonalenie sprawności dokonywania obliczeń i rozwiązywania zadań z tekstem,
• wzbogacanie słownictwa i kształtowanie potrzeby stosowania poprawności językowej w wypowiedziach pisemnych i konwersacji,
• rozwijanie motywacji i aspiracji uczniów do nauki.
Informacje ogólne: w ostatnich latach (2018/2019, 2019/2020, 2020/2021) wyniki egzaminu ósmoklasisty w Szkole Podstawowej im………………….. w …………………….. plasowały się na poziomie niskim, w staninie 2–3. Szczególną trudność uczniom sprawiły: myślenie krytyczne, wnioskowanie, argumentowanie, łączenie teorii z praktyką. Problemem były odczytywanie informacji i umiejętne poszukiwanie odpowiedzi na zadane pytania. Analiza wyniku egzaminu ósmoklasisty dowiodła, że uczniowie mają problemy z czytaniem ze zrozumieniem, co w znacznym stopniu ogranicza poprawne wykonywanie poleceń i zadań
w arkuszu egzaminacyjnym. Powołany przez dyrektora zespół ds. analizy egzaminu ósmoklasisty dokonał szczegółowej diagnozy, porównał wyniki testów diagnostycznych
w młodszych klasach z egzaminem zewnętrznym na koniec edukacji w szkole podstawowej. Wskazano mocne i słabe strony uczniów oraz obszary dalszej pracy nad poprawą wyników nauczania i egzaminu ósmoklasisty.
Proponowane metody i formy pracy: aktywizujące, praktycznego działania, wizualizacje, pogadanki, dyskusje, debaty, metody obserwacji i pomiaru, praca w grupach, parach, zespołach i indywidualizacja pracy na lekcji.
Szczegółowe treści i założenia programowe:
Kto? Dla kogo? Zakres działań Terminy Uwagi
Dyrektor Rada pedagogiczna • organizacja doskonalenia zawodowego nauczycieli,
• dofinansowanie szkoleń i warsztatów dla nauczycieli,
• monitorowanie działań w zakresie podnoszenia jakości nauczania, analiza podjętych działań,
• organizacja warsztatu pracy nauczycieli, zakup niezbędnych pomocy dydaktycznych, dbałość o wyposażenie szkoły w sprzęt np. multimedialny, komputerowy i inne wrzesień
cały rok szkolny
listopad,
styczeń, kwiecień
Dyrektor, wicedyrektor Rada pedagogiczna i uczniowie • realizacja planu nadzoru pedagogicznego, w szczególności nadzór nad badaniem osiągnięć uczniów, przeprowadzanie diagnozy wyników nauczania,
• przeprowadzanie obserwacji zajęć ze zwróceniem uwagi na zastosowane metody pracy oraz indywidualizację pracy na lekcji,
• organizacja próbnego egzaminu ósmoklasisty oraz testów kompetencji, monitorujących postępy uczniów wrzesień/październik
Dyrektor, wicedyrektor Rada pedagogiczna i uczniowie • zachęcenie uczniów do brania udziału w konkursach przedmiotowych na szczeblu szkoły, gminy, powiatu, województwa,
• opracowanie systemu nagród za udział w konkursach, reprezentowanie szkoły, wysokie wyniki w nauce i zachowaniu oraz wysokie wyniki egzaminu ósmoklasisty od października do maja
po półroczu i koniec roku szkolnego
Dyrektor, wicedyrektor Rada pedagogiczna i uczniowie • organizacja zajęć dydaktyczno-wyrównawczych dla uczniów mających trudności w nauce oraz kół zainteresowań dla uczniów rozwijających talenty i pasje,
• pozyskiwanie dodatkowych środków na zajęcia pozalekcyjne,
• dokładne zapoznanie uczniów z kryteriami wymagań na egzaminie ósmoklasisty,
• przedstawienie oferty edukacyjnej szkoły po wcześniejszym przeprowadzeniu diagnozy potrzeb uczniów w zakresie zajęć pozalekcyjnych
Dyrektor, nauczyciele Rodzice • zapoznanie rodziców z organizacją egzaminu ósmoklasisty, wymaganiami i dostosowaniami egzaminacyjnymi,
• zapoznanie rodziców z kryteriami wymagań stawianych uczniom na poszczególnych przedmiotach,
• ścisła współpraca nauczycieli i rodziców w zakresie przekazywania informacji zwrotnej o postępach uczniów w nauce,
• organizacja pogadanek dla rodziców na temat wsparcia ich dzieci w kształceniu i możliwości niesienia pomocy psychologiczno-pedagogicznej we współpracy ze szkołą,
• wspieranie rodziców we właściwej organizacji pracy dziecka w domu, udzielanie wskazówek i porad wrzesień
w ciągu roku szkolnego
Nauczyciele Uczniowie • opracowanie w zespołach nauczycielskich przejrzystych kryteriów wymagań, przedmiotowych zasad oceniania,
• wypracowanie „banku scenariuszy lekcyjnych” wzbogacających warsztat nauczyciela,
• przygotowanie i opracowanie konkursów przedmiotowych,
• dzielenie się wiedzą nauczycieli z zakresu ich udziału w doskonaleniu zawodowym, przełożenie wiedzy i doświadczeń na pracę z uczniami,
• podjęcie działań motywujących uczniów do nauki, zaangażowania w konkursach i życiu szkoły,
• przeprowadzanie lekcji otwartych będących sposobem dzielenia się wiedzą i umiejętnościami w zakresie atrakcyjności i skuteczności metod nauczania
Nauczyciele
języka polskiego
Nauczyciele
matematyki
Nauczyciele języków obcych
Uczniowie
Uczniowie
Uczniowie
• zachęcanie do czytania lektur oraz literatury młodzieżowej będącej w kręgu zainteresowań uczniów,
• doskonalenie umiejętności manualnych, ćwiczenia grafomotoryczne,
• doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem, ze zwróceniem uwagi na doskonalenie tej umiejętności na wszystkich przedmiotach,
• usprawnianie umiejętności tworzenia wypowiedzi pisemnych poprawnych pod względem językowym, ortograficznym i interpunkcyjnym,
• wdrażanie nawyku korzystania ze słowników językowych,
• recytowanie utworów literackich, ćwiczenia pamięci,
• wyrabianie nawyku starannego i estetycznego pisma poprzez wprowadzenie ćwiczeń kaligraficznych,
• doskonalenie umiejętności argumentowania poprzez dyskusje i debaty,
• zachęcanie do przeprowadzenia tzw. lekcji odwróconych,
• stosowanie metod aktywizujących, zachęcanie do samodzielności i odpowiedzialności za własną naukę,
• organizacja gier dydaktycznych, zabaw ortograficznych,
• organizacja wycieczek i wyjazdów edukacyjnych wzbogacających wiedzę uczniów,
• wskazywanie różnych źródeł wiedzy, zwracanie uwagi na selekcję i umiejętność wyboru właściwych informacji,
• rozwijanie logicznego myślenia oraz myślenia krytycznego,
• rozwiązywanie krzyżówek, łamigłówek, zadań z tekstem,
• dokonywanie praktycznych obliczeń mających zastosowanie w życiu,
• wykorzystanie programów komputerowych i multimedialnych celem uatrakcyjnienia metod pracy,
• tworzenie brył przestrzennych celem utrwalenia pojęć geometrycznych,
• wykonywanie obliczeń (mierzenia, przeliczania, ważenia, odczytywania tabel, wykresów, wzorów, linii czasu) na podstawie zadań z tekstem z zastosowaniem ich w praktyce,
• organizowanie konkursów i matematycznych imprez, np. Mistrz Tabliczki Mnożenia, Dzień Liczby Pi, Dzień Bryły itp.,
• zwracanie uwagi na dokładne czytanie poleceń i treści zadań z tekstem, zadawanie pytań i objaśnienie treści zadań,
• analizowanie danych, wyjaśnianie niezrozumiałych pojęć i znaczeń,
• motywowanie uczniów do pracy na lekcjach i w domu poprzez wprowadzenie systemu np. motywatorów i zachętek,
• systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanych treści matematycznych,
• zwiększenie liczby ćwiczeń rozwijających matematyczną wyobraźnię, w tym przestrzenną,
• zwiększenie liczby ćwiczeń pomagających posługiwać się symbolami matematycznymi i wyrażeniami algebraicznymi,
• doskonalenie posługiwania się językiem obcym w konwersacjach i symulowanych sytuacjach z życia codziennego,
• systematyczne wzbogacanie słownictwa,
• czytanie literatury obcojęzycznej, czasopism, komiksów, opowiadań, wypowiadanie się na ich temat,
• konstruowanie poprawnych zdań, z zachowaniem szyku wyrazów,
• ćwiczenia w redagowaniu poprawnych językowo wypowiedzi pisemnych,
• utrwalanie słownictwa poprzez stosowanie różnorodnych ćwiczeń gramatyczno-leksykalnych,
• odgrywanie scenek dramowych w języku obcym,
• doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem, odpowiadanie na pytania dotyczące przeczytanego tekstu,
• rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, tłumaczenia tekstów czytanych i wysłuchanych,
• udział w organizowanych w szkole i poza szkołą konkursach, imprezach, przedsięwzięciach, związanych z promowaniem języków obcych
Przewidywane osiągnięcia uczniów:
• umiejętność radzenia sobie w rozwiązywaniu zadań egzaminacyjnych,
• nabycie umiejętności uważnego czytania poleceń i dokonywania analizy danych,
• zapamiętywanie poznanych treści, zastosowanie wiedzy w praktyce,
• zdolności do analizowania, wnioskowania i argumentowania,
• umiejętność poprawnej interpretacji tekstów,
• znajomość pojęć i definicji,
• poprawne redagowanie tekstów,
• uważne słuchanie ze zrozumieniem.
Ewaluacja programu:
Program będzie podlegał ewaluacji poprzez analizę wyników egzaminu ósmoklasisty. Ponadto ewaluacja przybierze formę ankiet dla rodziców i uczniów oraz nauczycieli. Dane posłużą ocenie skuteczności programu naprawczego. Zdobyte informacje zwrotne będą miały znaczenie dla planowania dalszej pracy z uczniem.
Wnioski końcowe:
Program poprawy efektywności nauczania (program naprawczy) nie tylko będzie służył poprawie wyników egzaminu ósmoklasisty, ale także wpłynie na poprawę aktywności uczniów i ich motywację do nauki. Ważne będą również działania wpływające na poprawę współpracy nauczycieli z rodzicami. Wspólne dążenie do polepszenia wyników nauczania będzie przekładało się także na budowanie dobrych relacji w środowisku szkolnym.