Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Program naprawczy – poprawa efektywności nauczania w roku szkolnym 2021/2022 Cel główny: poprawa efektów kształcenia, podwyższenie wyników egzaminu ósmoklasisty. Cele szczegółowe: • rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem, • doskonalenie umiejętności wnioskowania na podstawie zebranych danych, • przeprowadzanie analizy treści tekstów, trafne ocenianie wyników, • rozwijanie umiejętności odczytywania przenośni, jej interpretowania, • doskonalenie sprawności dokonywania obliczeń i rozwiązywania zadań z tekstem, • wzbogacanie słownictwa i kształtowanie potrzeby stosowania poprawności językowej w wypowiedziach pisemnych i konwersacji, • rozwijanie motywacji i aspiracji uczniów do nauki. Informacje ogólne: w ostatnich latach (2018/2019, 2019/2020, 2020/2021) wyniki egzaminu ósmoklasisty w Szkole Podstawowej im………………….. w …………………….. plasowały się na poziomie niskim, w staninie 2–3. Szczególną trudność uczniom sprawiły: myślenie krytyczne, wnioskowanie, argumentowanie, łączenie teorii z praktyką. Problemem były odczytywanie informacji i umiejętne poszukiwanie odpowiedzi na zadane pytania. Analiza wyniku egzaminu ósmoklasisty dowiodła, że uczniowie mają problemy z czytaniem ze zrozumieniem, co w znacznym stopniu ogranicza poprawne wykonywanie poleceń i zadań w arkuszu egzaminacyjnym. Powołany przez dyrektora zespół ds. analizy egzaminu ósmoklasisty dokonał szczegółowej diagnozy, porównał wyniki testów diagnostycznych w młodszych klasach z egzaminem zewnętrznym na koniec edukacji w szkole podstawowej. Wskazano mocne i słabe strony uczniów oraz obszary dalszej pracy nad poprawą wyników nauczania i egzaminu ósmoklasisty. Proponowane metody i formy pracy: aktywizujące, praktycznego działania, wizualizacje, pogadanki, dyskusje, debaty, metody obserwacji i pomiaru, praca w grupach, parach, zespołach i indywidualizacja pracy na lekcji. Szczegółowe treści i założenia programowe: Kto? Dla kogo? Zakres działań Terminy Uwagi Dyrektor Rada pedagogiczna • organizacja doskonalenia zawodowego nauczycieli, • dofinansowanie szkoleń i warsztatów dla nauczycieli, • monitorowanie działań w zakresie podnoszenia jakości nauczania, analiza podjętych działań, • organizacja warsztatu pracy nauczycieli, zakup niezbędnych pomocy dydaktycznych, dbałość o wyposażenie szkoły w sprzęt np. multimedialny, komputerowy i inne wrzesień cały rok szkolny listopad, styczeń, kwiecień Dyrektor, wicedyrektor Rada pedagogiczna i uczniowie • realizacja planu nadzoru pedagogicznego, w szczególności nadzór nad badaniem osiągnięć uczniów, przeprowadzanie diagnozy wyników nauczania, • przeprowadzanie obserwacji zajęć ze zwróceniem uwagi na zastosowane metody pracy oraz indywidualizację pracy na lekcji, • organizacja próbnego egzaminu ósmoklasisty oraz testów kompetencji, monitorujących postępy uczniów wrzesień/październik Dyrektor, wicedyrektor Rada pedagogiczna i uczniowie • zachęcenie uczniów do brania udziału w konkursach przedmiotowych na szczeblu szkoły, gminy, powiatu, województwa, • opracowanie systemu nagród za udział w konkursach, reprezentowanie szkoły, wysokie wyniki w nauce i zachowaniu oraz wysokie wyniki egzaminu ósmoklasisty od października do maja po półroczu i koniec roku szkolnego Dyrektor, wicedyrektor Rada pedagogiczna i uczniowie • organizacja zajęć dydaktyczno-wyrównawczych dla uczniów mających trudności w nauce oraz kół zainteresowań dla uczniów rozwijających talenty i pasje, • pozyskiwanie dodatkowych środków na zajęcia pozalekcyjne, • dokładne zapoznanie uczniów z kryteriami wymagań na egzaminie ósmoklasisty, • przedstawienie oferty edukacyjnej szkoły po wcześniejszym przeprowadzeniu diagnozy potrzeb uczniów w zakresie zajęć pozalekcyjnych Dyrektor, nauczyciele Rodzice • zapoznanie rodziców z organizacją egzaminu ósmoklasisty, wymaganiami i dostosowaniami egzaminacyjnymi, • zapoznanie rodziców z kryteriami wymagań stawianych uczniom na poszczególnych przedmiotach, • ścisła współpraca nauczycieli i rodziców w zakresie przekazywania informacji zwrotnej o postępach uczniów w nauce, • organizacja pogadanek dla rodziców na temat wsparcia ich dzieci w kształceniu i możliwości niesienia pomocy psychologiczno-pedagogicznej we współpracy ze szkołą, • wspieranie rodziców we właściwej organizacji pracy dziecka w domu, udzielanie wskazówek i porad wrzesień w ciągu roku szkolnego Nauczyciele Uczniowie • opracowanie w zespołach nauczycielskich przejrzystych kryteriów wymagań, przedmiotowych zasad oceniania, • wypracowanie „banku scenariuszy lekcyjnych” wzbogacających warsztat nauczyciela, • przygotowanie i opracowanie konkursów przedmiotowych, • dzielenie się wiedzą nauczycieli z zakresu ich udziału w doskonaleniu zawodowym, przełożenie wiedzy i doświadczeń na pracę z uczniami, • podjęcie działań motywujących uczniów do nauki, zaangażowania w konkursach i życiu szkoły, • przeprowadzanie lekcji otwartych będących sposobem dzielenia się wiedzą i umiejętnościami w zakresie atrakcyjności i skuteczności metod nauczania Nauczyciele języka polskiego Nauczyciele matematyki Nauczyciele języków obcych Uczniowie Uczniowie Uczniowie • zachęcanie do czytania lektur oraz literatury młodzieżowej będącej w kręgu zainteresowań uczniów, • doskonalenie umiejętności manualnych, ćwiczenia grafomotoryczne, • doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem, ze zwróceniem uwagi na doskonalenie tej umiejętności na wszystkich przedmiotach, • usprawnianie umiejętności tworzenia wypowiedzi pisemnych poprawnych pod względem językowym, ortograficznym i interpunkcyjnym, • wdrażanie nawyku korzystania ze słowników językowych, • recytowanie utworów literackich, ćwiczenia pamięci, • wyrabianie nawyku starannego i estetycznego pisma poprzez wprowadzenie ćwiczeń kaligraficznych, • doskonalenie umiejętności argumentowania poprzez dyskusje i debaty, • zachęcanie do przeprowadzenia tzw. lekcji odwróconych, • stosowanie metod aktywizujących, zachęcanie do samodzielności i odpowiedzialności za własną naukę, • organizacja gier dydaktycznych, zabaw ortograficznych, • organizacja wycieczek i wyjazdów edukacyjnych wzbogacających wiedzę uczniów, • wskazywanie różnych źródeł wiedzy, zwracanie uwagi na selekcję i umiejętność wyboru właściwych informacji, • rozwijanie logicznego myślenia oraz myślenia krytycznego, • rozwiązywanie krzyżówek, łamigłówek, zadań z tekstem, • dokonywanie praktycznych obliczeń mających zastosowanie w życiu, • wykorzystanie programów komputerowych i multimedialnych celem uatrakcyjnienia metod pracy, • tworzenie brył przestrzennych celem utrwalenia pojęć geometrycznych, • wykonywanie obliczeń (mierzenia, przeliczania, ważenia, odczytywania tabel, wykresów, wzorów, linii czasu) na podstawie zadań z tekstem z zastosowaniem ich w praktyce, • organizowanie konkursów i matematycznych imprez, np. Mistrz Tabliczki Mnożenia, Dzień Liczby Pi, Dzień Bryły itp., • zwracanie uwagi na dokładne czytanie poleceń i treści zadań z tekstem, zadawanie pytań i objaśnienie treści zadań, • analizowanie danych, wyjaśnianie niezrozumiałych pojęć i znaczeń, • motywowanie uczniów do pracy na lekcjach i w domu poprzez wprowadzenie systemu np. motywatorów i zachętek, • systematyczne powtarzanie i utrwalanie poznanych treści matematycznych, • zwiększenie liczby ćwiczeń rozwijających matematyczną wyobraźnię, w tym przestrzenną, • zwiększenie liczby ćwiczeń pomagających posługiwać się symbolami matematycznymi i wyrażeniami algebraicznymi, • doskonalenie posługiwania się językiem obcym w konwersacjach i symulowanych sytuacjach z życia codziennego, • systematyczne wzbogacanie słownictwa, • czytanie literatury obcojęzycznej, czasopism, komiksów, opowiadań, wypowiadanie się na ich temat, • konstruowanie poprawnych zdań, z zachowaniem szyku wyrazów, • ćwiczenia w redagowaniu poprawnych językowo wypowiedzi pisemnych, • utrwalanie słownictwa poprzez stosowanie różnorodnych ćwiczeń gramatyczno-leksykalnych, • odgrywanie scenek dramowych w języku obcym, • doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem, odpowiadanie na pytania dotyczące przeczytanego tekstu, • rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, tłumaczenia tekstów czytanych i wysłuchanych, • udział w organizowanych w szkole i poza szkołą konkursach, imprezach, przedsięwzięciach, związanych z promowaniem języków obcych Przewidywane osiągnięcia uczniów: • umiejętność radzenia sobie w rozwiązywaniu zadań egzaminacyjnych, • nabycie umiejętności uważnego czytania poleceń i dokonywania analizy danych, • zapamiętywanie poznanych treści, zastosowanie wiedzy w praktyce, • zdolności do analizowania, wnioskowania i argumentowania, • umiejętność poprawnej interpretacji tekstów, • znajomość pojęć i definicji, • poprawne redagowanie tekstów, • uważne słuchanie ze zrozumieniem. Ewaluacja programu: Program będzie podlegał ewaluacji poprzez analizę wyników egzaminu ósmoklasisty. Ponadto ewaluacja przybierze formę ankiet dla rodziców i uczniów oraz nauczycieli. Dane posłużą ocenie skuteczności programu naprawczego. Zdobyte informacje zwrotne będą miały znaczenie dla planowania dalszej pracy z uczniem. Wnioski końcowe: Program poprawy efektywności nauczania (program naprawczy) nie tylko będzie służył poprawie wyników egzaminu ósmoklasisty, ale także wpłynie na poprawę aktywności uczniów i ich motywację do nauki. Ważne będą również działania wpływające na poprawę współpracy nauczycieli z rodzicami. Wspólne dążenie do polepszenia wyników nauczania będzie przekładało się także na budowanie dobrych relacji w środowisku szkolnym.