Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Arkusz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia
(przykład)
Imię i nazwisko ucznia
Wiek 11
Klasa V
Imię i nazwisko wychowawcy
Nr orzeczenia
Rodzaj orzeczenia Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim
(wydane na okres drugiego etapu edukacyjnego – klasy
IV–VI)
Źródło informacji o uczniu Rozpoznanie Potrzeby ucznia Sposób uzyskania informacji
(obserwacja, test)
Orzeczenie Niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim Dostosowanie oddziaływań edukacyjnych do posiadanych przez ucznia dysfunkcji w obrębie funkcjonowania intelektualnego (poznawczego, społeczno-emocjonalnego oraz w zakresie komunikacji interpersonalnej) Analiza dokumentów (orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego)
Inne dokumenty Wrodzona wada serca Umiarkowana aktywność ruchowa Analiza orzeczenia o niepełnosprawności
Członkowie zespołu:
Rodzice/opiekunowie Jacek urodził się przed planowanym terminem. Ogólny rozwój funkcjonowania chłopca od najmłodszych lat przebiegał wolno, szczególnie widoczne było to w nabywaniu umiejętności mówienia. Chłopiec wykazuje brak motywacji do nauki, słabą koncentrację oraz problemy z kontrolowaniem emocji.
Lubi chodzić na basen w ramach rehabilitacji Poprawa poziomu słownictwa, komunikacji interpersonalnej.
Motywowanie i zachęcanie do podejmowania działań.
Rozwijanie umiejętności wyrażania i odraczania emocji. Aktywność fizyczna, dostosowana do możliwości chłopca Wywiad, analiza dokumentów lekarskich,
obserwacja
Specjaliści:
Logopeda Chłopiec posiada ubogi zasób słownictwa. Ma trudności w budowaniu dłuższych wypowiedzi. Mówi wolno, niewyraźnie Wyrównanie opóźnień rozwoju mowy, poszerzenie słownictwa, poprawa artykulacji. Opanowanie odpowiedniego poziomu sprawności językowej, Stosowanie wzmocnień pozytywnych w postaci pochwał, w celu zachęcenia chłopca do dłuższych wypowiedzi Analiza dokumentów (testy), wywiad
Terapeuta pedagogiczny Poziom umiejętności edukacyjnych na poziomie niskim. Jacek ma trudności z abstrahowaniem i skupieniem uwagi. Szybko się rozprasza. Trudność sprawiają mu zapamiętanie informacji i wyciąganie z nich wniosków. Ponadto ma obniżony poziom rozwoju psychoruchowego oraz grafomotorycznego Praca na konkretach.
Motywowanie do osiągnięcia celu, poprzez wyznaczanie realnych dla chłopca celów. Powiązanie celu z praktyczną sytuacją z życia ucznia.
Powiązanie informacji wcześniej przyswojonych z nowo nabytymi. Zajęcia z zakresu terapii ręki oraz integracji sensorycznej.
Stałe, stopniowe podnoszenie poziomu wiedzy i umiejętności z zakresu realizowanego programu nauczania, zwłaszcza języka polskiego, języka obcego i matematyki, przy stałym wracaniu do poznanych już treści Analiza dokumentów (testy), wywiad, obserwacja
Psycholog Chłopiec ma problem z nawiązaniem poprawnych relacji w grupie rówieśniczej. Sytuacje trudne i konfliktowe rozwiązuje z użyciem siły. Ma poważne problemy z odraczaniem trudnych emocji Rozwijanie umiejętności interpersonalnych oraz umiejętności koniecznych do nazywania trudnych emocji i bezinwazyjnego przekazywania swoich oczekiwań. Wdrażanie do poprawnego funkcjonowania w grupie rówieśniczej, rozumienia i przestrzegania norm grupowych. Stosowanie wzmocnień pozytywnych w formie pochwały opisowej w celu podniesienia samooceny chłopca. Wywiad, analiza dokumentów, obserwacja (prace pisemne ucznia, test socjometryczny)
Nauczyciele przedmiotu Niski poziom graficzny pisma, liczne błędy ortograficzne i interpunkcyjne. Ubogi zasób słownictwa, niewyraźna mowa, problemy z czytaniem. Brak umiejętności rozróżniania informacji istotnych od mało ważnych. Słaba pamięć zarówno krótkotrwała jak i długotrwała. Wynikające z tego trudności w opanowaniu tabliczki mnożenia, kojarzeniu ze sobą faktów, wyciąganiu wniosków
Problemy z rozumieniem czytanego tekstu Dostosowanie wymagań do możliwości poznawczych chłopca. Stosowanie metod i form pracy, które sprzyjają przyswojeniu podstawy programowej. Stopniowe opanowanie umiejętności graficznych pisma, poprawa stosowania zasad ortografii i interpunkcji dostosowana do możliwości intelektualnych chłopca.
Dążenie do wzbogacenia słownictwa i artykulacji. Poprawa umiejętności czytania ze zrozumieniem, kojarzenia faktów, selekcji informacji, zapamiętywania znaczeń obcych słów. Poprawa pamięci długotrwałej, poprzez odpowiednie zminimalizowanie i rozłożenie materiału do zapamiętywania oraz wielokrotne powtarzanie już opanowanych treści Analiza dokumentów (kartkówki, prace ucznia, zeszyty), wywiad, obserwacja
Inne źródła (inni specjaliści)
Lekarz Często się przeziębia, problemy z układem krążenia powodujące łatwe zmęczenie Wzmocnienie odporności organizmu. Wdrażanie do adekwatnego do pogody sposobu ubierania się. Umiarkowana aktywność ruchowa dostosowana do możliwości zdrowotnych chłopca Analiza dokumentów
Podsumowanie Funkcjonowanie Jacka jest na poziomie niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim. Sprawność fizyczna chłopca w zakresie motoryki dużej jest niewystarczająca, chociaż dobrze opanował sztukę pływania. Niski poziom rozwoju motorycznego wpływa ujemnie na grafomotorykę. Pismo jest niekształtne, mało czytelne. Sprawność sensoryczna wykazuje nadwrażliwość na niektóre bodźce, przeszkadzają między innymi na zapachy i niektóre dźwięki. Ma również problemy z czuciem głębokim. Uczeń wykazuje słabą koordynację wzrokowo-ruchową. Słownik pojęć jest bardzo ubogi. Uczeń buduje proste zdania. Ma problemy z przekazaniem informacji, doborem słownictwa. Rozumie krótkie i proste zadania. Ma problemy ze zrozumieniem długich zadań. Brak umiejętności opanowania zasad ortografii, interpunkcji. Problemy z myśleniem matematycznym wynikające z deficytami w zakresie operacjonalizacji myślenia oraz zapamiętywania czego skutkiem jest brak umiejętności mnożenia. Nieumiejętność wnioskowania, kojarzenia faktów. Niski poziom koncentracji i podzielności uwagi. Z powodu braku motywacji wewnętrznej chłopiec szybko zniechęca się do podejmowanych zadań.
Uczeń nie potrafi nazywać i odraczać nad trudnych emocji. W sposób nieakceptowalny wyraża swoją złość. Przejawia trudność w akceptowalnym wyrażaniu swoich potrzeb, przez co bywa agresywny wobec swoich rówieśników. Jednocześnie pełni w grupie rolę wyrzutka Motywowanie ucznia do podejmowania działań poprzez wskazywanie na ich sens i korzyści bezpośrednio przekładające się np. na zdrowie i sprawność fizyczną. Wskazane jest kontynuowanie zajęć sportowych na basenie, dzięki którym możliwe staje się podkreślanie jego mocnych stron i drobnych sukcesów. Usprawnianie zdolności manualnych, umiejętności grafomotorycznych – w tym celu wskazane są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, terapia integracji sensorycznej. Wskazana jest też terapia logopedyczna. Podczas wypowiedzi ucznia pomocne jest stosowanie podpowiedzi w formie pytań pomocniczych, naprowadzających na właściwą odpowiedź. Praca z uczniem powinna opierać się na elementach konkretnych, materiale poglądowym z wydłużonym czasem na wykonanie poleceń, wykorzystaniu w pracy ćwiczeń praktycznych, nawiązujących do bezpośredniej sytuacji z życia ucznia, z wykorzystaniem jego doświadczenia. Potrzeba opanowania umiejętności kontrolowania własnych emocji, odraczania złości oraz bezinwazyjnego przekazywania swoich oczekiwań. Nauka nawiązywania i utrzymywania pozytywnych relacji poprzez podnoszenie umiejętności komunikacyjnych oraz funkcjonowania w grupie rówieśniczej. Zalecane zajęcia socjoterapeutyczne Jak wyżej
Data spotkania:
………………………. Data kolejnego spotkania:
………………………..
Podpis członków zespołu:
rodziców:
………………………………………….
specjalistów, nauczycieli:
1. ………………………………………..
2. ………………………………………..
3. ………………………………………..
4. ………………………………………..
5. ………………………………………..
6. ………………………………………..
7. ………………………………………... Uwagi członków zespołu: