Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny – przykład (dotyczy okresu, na jaki wydano orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego) Imię i nazwisko ucznia – Jan Kowalski Nazwa szkoły – Szkoła Podstawowa nr … Klasa III Rok szkolny – 20…/20… Okres udzielania pomocy – rok szkolny 20…/20... Wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania ucznia – podsumowanie: uczeń zagrożony niedostosowaniem społecznym. Wykazuje zwiększoną potrzebę aktywności ruchowej. Zachowaniom ekspansywnym towarzyszą niepokój ruchowy, nierzadko zachowania agresywne werbalne i pozawerbalne wobec kolegów oraz nauczycieli. Często odmawia wykonywania poleceń nauczycieli. Wykazuje obniżoną sprawność manualną oraz umiejętność płynnego czytania. Wyraźnie zaniżona samoocena w znaczny sposób wpływa na jakość wykonywanych przez chłopca poleceń. Realizacja celów edukacyjnych – stymulacja ucznia w zakresie: • aktywizowania do pracy na lekcjach, poprzez częste podchodzenie do ucznia i włączanie go do toku lekcji, • rozwijania motywacji wewnętrznej do nauki, zdobywania wiedzy i wykonywania zadań, poprzez stawianie przed uczniem celów krótkotrwałych na poziomie możliwym do realizacji przez chłopca, • zaspokajania wzmożonej potrzeby aktywności ruchowej, poprzez aktywizowanie chłopca do zadań związanych z czynnościami porządkowymi, • rozwijania funkcji poznawczych w zakresie analizy, syntezy wzrokowej i odtwarzania zapamiętanych treści, poprzez udział chłopca w zajęciach w zakresie terapii pedagogicznej, • kształtowania umiejętności koncentrowania się na wykonywanych czynnościach, poprzez częste podchodzenie do ucznia, korygowanie zachowania ucznia oraz stosowanie wzmocnień pozytywnych oraz wydawanie poleceń dzielonych na etapy, z jednoczesną kontrolą ich wykonania, • rozwijania koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń sprawności grafomotorycznej, • doskonalenia techniki i tempa czytania, poprzez dostosowanie ilości materiału oraz częstotliwości podejmowanych ćwiczeń do możliwości ucznia, • rozwijania motoryki wielkiej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej, poprzez aktywizację chłopca podczas lekcji wychowania fizycznego. Realizacja celów wychowawczych w zakresie: • kształtowania u ucznia pozytywnego obrazu siebie poprzez akceptację i nagradzanie jego pozytywnych zachowań, zachętę i nagrody, • podnoszenia samooceny poprzez częste stosowanie wzmocnień pozytywnych w postaci pochwały opisowej, • nazywania swoich emocji, poprzez stosowanie odzwierciedlania w sytuacji przeżywania przez ucznia silnych emocji, • trenowania odraczania trudnych emocji poprzez wyuczone wcześniej sposoby, • kształtowania pozytywnych zachowań, np. wyrażających życzliwość w stosunku do innych, poprzez uwrażliwianie ucznia na potrzeby innych, • zaspokajania potrzeby akceptacji ucznia – poprzez tworzenie atmosfery akceptacji w kontaktach z dorosłymi oraz rówieśnikami, • zapewnienia spójności działań podejmowanych przez szkołę oraz dom ucznia w celu uporządkowania trybu życia dziecka, zrozumienia jego potrzeb, zagwarantowania poczucia bezwarunkowej akceptacji niezależnej od jego zachowania, • zaspokajania wzmożonej potrzeby aktywności ruchowej, poprzez angażowanie chłopca w zajęcia o charakterze sportowym, wdrażanie ucznia podczas zajęć do przestrzegania zasady fair play oraz zdrowej rywalizacji oraz angażowanie ucznia do współpracy i pomocy w zajęciach domowych i szkolnych, • dostosowania się podczas zajęć do obowiązujących zasad i norm, poprzez wielokrotne ich przypominanie w sytuacjach trudnych i konfliktowych; motywowanie do ich przestrzegania poprzez stosowanie wzmocnień pozytywnych, • kształtowania umiejętności działania w grupie, nawiązywania i podtrzymywania relacji z rówieśnikami, poprzez używanie akceptowalnych form w zakresie komunikacji werbalnej oraz pozawerbalnej, naukę zachowań asertywnych poprzez wyrażanie swojego zdania bez używania wulgarnych zwrotów, • podporządkowania się obowiązującym normom i zasadom poprzez konsekwentne egzekwowanie wykonywanych przez ucznia poleceń i zadań, • rozbudzania zainteresowań ucznia poprzez włączenie go w zajęcia pozalekcyjne zgodne z zainteresowaniami chłopca. 1. Wprowadzone modyfikacje, data modyfikacji: ………… 2. Rodzaj i zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem: • rozwijanie pozytywnej motywacji dzięki docenianiu zmian w zachowaniu ucznia, stałe stosowanie wzmocnień pozytywnych, udzielanie pochwał i nagród za dokonane postępy w zachowaniu oraz w nauce, • wykorzystanie uzdolnień plastycznych i pasji sportowych ucznia do poprawy jego wizerunku wśród nauczycieli i rówieśników, • wdrażanie procedury ART (Trening Zastępowania Agresji) wobec zachowań przemocowych i agresywnych, wyuczonej podczas treningu w czasie zajęć lekcyjnych, • zaspokojenie potrzeby bezpieczeństwa ucznia poprzez stosowanie wobec niego w domu i szkole jasnych, spójnych i wcześniej określonych norm i granic, • wykorzystywanie codziennych szkolnych sytuacji do wspierania rozwoju psychospołecznego poprzez udzielanie wzmocnień pozytywnych w postaci nagradzania zachowań pożądanych i akceptowanych, • systematyczne korygowanie niewłaściwych zachowań poprzez wspólne z uczniem poszukiwanie rozwiązań akceptowalnych społecznie, • regularne omawianie z uczniem sytuacji trudnych i konfliktowych, wspólne odnajdywanie ich źródeł i konstruktywnych sposobów reagowania, • stała obserwacja zachowania ucznia i jego aktywności na lekcjach, • stosowanie pochwały i krytyki opisowej podczas oceny pracy ucznia, • podczas rozwiązywania sytuacji konfliktowych z udziałem ucznia stosowanie metod służących konstruktywnemu radzeniu sobie z sytuacja trudną, aktywnego słuchania, negocjowania oraz arbitrażu. 3. Zakres i sposób dostosowania programu do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia: • stawianie zadań dostosowanych do możliwości ucznia oraz zapewnienie mu warunków koniecznych do poprawnego wykonywania ćwiczeń, • płynne, powolne i systematyczne przechodzenie od zadań łatwiejszych do coraz trudniejszych, od prostych do bardziej złożonych, • dostosowanie czasu trwania poszczególnych ćwiczeń od indywidualnych możliwości ucznia, • mobilizowanie dziecka do wykonywania zadań poprzez stosowanie różnorodnych form ćwiczeń uwzględniających pasje i zainteresowania ucznia, • stopniowe egzekwowanie wiedzy i umiejętności uwzględniające uzupełnienie zaległości podczas zajęć wyrównawczych, • egzekwowanie wiedzy i umiejętności w sposób werbalny, sprzyjający podniesieniu samooceny ucznia, • zmniejszenie liczby zadań podczas sprawdzianów pisemnych lub wydłużenie czasu przewidzianego na ich realizację. Formy i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane: zajęcia wyrównawcze dwa razy w tygodniu po 45 min; celem jest wyrobienie nawyku odrabiania zadanych prac domowych. 4. Działania wspierające rodziców ucznia oraz zakres współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży: • podniesienie kompetencji wychowawczych w zakresie komunikacji interpersonalnej oraz stawiania granic dziecku poprzez zaproponowanie udziału w warsztacie umiejętności wychowawczych, • konsultacje rodziców z wychowawcą oraz pedagogiem szkolnym indywidualne na terenie szkoły oraz poprzez media (telefon, internet), których celem jest podniesienie spójności działań pomiędzy szkołą a domem. 5. Zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne, socjoterapeutyczne odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia: Forma Okres Wymiar godzin Zajęcia grupowe z psychologiem w ramach treningu zastępowania agresji I semestr Raz w tygodniu po 90 min Zajęcia socjoterapeutyczne II semestr Raz w tygodniu po 60 min Zajęcia z zakresu terapii pedagogicznej Cały rok szkolny Dwa razy w tygodniu po 30 min Data i podpis koordynatora zespołu Podpisy członków zespołu , dnia