Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny – przykład
(dotyczy okresu, na jaki wydano orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego)
Imię i nazwisko ucznia – Jan Kowalski
Nazwa szkoły – Szkoła Podstawowa nr …
Klasa III
Rok szkolny – 20…/20…
Okres udzielania pomocy – rok szkolny 20…/20...
Wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania ucznia – podsumowanie: uczeń zagrożony niedostosowaniem społecznym. Wykazuje zwiększoną potrzebę aktywności ruchowej. Zachowaniom ekspansywnym towarzyszą niepokój ruchowy, nierzadko zachowania agresywne werbalne i pozawerbalne wobec kolegów oraz nauczycieli. Często odmawia wykonywania poleceń nauczycieli. Wykazuje obniżoną sprawność manualną oraz umiejętność płynnego czytania. Wyraźnie zaniżona samoocena w znaczny sposób wpływa na jakość wykonywanych przez chłopca poleceń.
Realizacja celów edukacyjnych – stymulacja ucznia w zakresie:
• aktywizowania do pracy na lekcjach, poprzez częste podchodzenie do ucznia i włączanie go do toku lekcji,
• rozwijania motywacji wewnętrznej do nauki, zdobywania wiedzy i wykonywania zadań, poprzez stawianie przed uczniem celów krótkotrwałych na poziomie możliwym do realizacji przez chłopca,
• zaspokajania wzmożonej potrzeby aktywności ruchowej, poprzez aktywizowanie chłopca do zadań związanych z czynnościami porządkowymi,
• rozwijania funkcji poznawczych w zakresie analizy, syntezy wzrokowej i odtwarzania zapamiętanych treści, poprzez udział chłopca w zajęciach w zakresie terapii pedagogicznej,
• kształtowania umiejętności koncentrowania się na wykonywanych czynnościach, poprzez częste podchodzenie do ucznia, korygowanie zachowania ucznia oraz stosowanie wzmocnień pozytywnych oraz wydawanie poleceń dzielonych na etapy, z jednoczesną kontrolą ich wykonania,
• rozwijania koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń sprawności grafomotorycznej,
• doskonalenia techniki i tempa czytania, poprzez dostosowanie ilości materiału oraz częstotliwości podejmowanych ćwiczeń do możliwości ucznia,
• rozwijania motoryki wielkiej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej, poprzez aktywizację chłopca podczas lekcji wychowania fizycznego.
Realizacja celów wychowawczych w zakresie:
• kształtowania u ucznia pozytywnego obrazu siebie poprzez akceptację i nagradzanie jego pozytywnych zachowań, zachętę i nagrody,
• podnoszenia samooceny poprzez częste stosowanie wzmocnień pozytywnych w postaci pochwały opisowej,
• nazywania swoich emocji, poprzez stosowanie odzwierciedlania w sytuacji przeżywania przez ucznia silnych emocji,
• trenowania odraczania trudnych emocji poprzez wyuczone wcześniej sposoby,
• kształtowania pozytywnych zachowań, np. wyrażających życzliwość w stosunku do innych, poprzez uwrażliwianie ucznia na potrzeby innych,
• zaspokajania potrzeby akceptacji ucznia – poprzez tworzenie atmosfery akceptacji w kontaktach z dorosłymi oraz rówieśnikami,
• zapewnienia spójności działań podejmowanych przez szkołę oraz dom ucznia w celu uporządkowania trybu życia dziecka, zrozumienia jego potrzeb, zagwarantowania poczucia bezwarunkowej akceptacji niezależnej od jego zachowania,
• zaspokajania wzmożonej potrzeby aktywności ruchowej, poprzez angażowanie chłopca w zajęcia o charakterze sportowym, wdrażanie ucznia podczas zajęć do przestrzegania zasady fair play oraz zdrowej rywalizacji oraz angażowanie ucznia do współpracy i pomocy w zajęciach domowych i szkolnych,
• dostosowania się podczas zajęć do obowiązujących zasad i norm, poprzez wielokrotne ich przypominanie w sytuacjach trudnych i konfliktowych; motywowanie do ich przestrzegania poprzez stosowanie wzmocnień pozytywnych,
• kształtowania umiejętności działania w grupie, nawiązywania i podtrzymywania relacji z rówieśnikami, poprzez używanie akceptowalnych form w zakresie komunikacji werbalnej oraz pozawerbalnej, naukę zachowań asertywnych poprzez wyrażanie swojego zdania bez używania wulgarnych zwrotów,
• podporządkowania się obowiązującym normom i zasadom poprzez konsekwentne egzekwowanie wykonywanych przez ucznia poleceń i zadań,
• rozbudzania zainteresowań ucznia poprzez włączenie go w zajęcia pozalekcyjne zgodne z zainteresowaniami chłopca.
1. Wprowadzone modyfikacje, data modyfikacji: …………
2. Rodzaj i zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem:
• rozwijanie pozytywnej motywacji dzięki docenianiu zmian w zachowaniu ucznia, stałe stosowanie wzmocnień pozytywnych, udzielanie pochwał i nagród za dokonane postępy w zachowaniu oraz w nauce,
• wykorzystanie uzdolnień plastycznych i pasji sportowych ucznia do poprawy jego wizerunku wśród nauczycieli i rówieśników,
• wdrażanie procedury ART (Trening Zastępowania Agresji) wobec zachowań przemocowych i agresywnych, wyuczonej podczas treningu w czasie zajęć lekcyjnych,
• zaspokojenie potrzeby bezpieczeństwa ucznia poprzez stosowanie wobec niego w domu i szkole jasnych, spójnych i wcześniej określonych norm i granic,
• wykorzystywanie codziennych szkolnych sytuacji do wspierania rozwoju psychospołecznego poprzez udzielanie wzmocnień pozytywnych w postaci nagradzania zachowań pożądanych i akceptowanych,
• systematyczne korygowanie niewłaściwych zachowań poprzez wspólne z uczniem poszukiwanie rozwiązań akceptowalnych społecznie,
• regularne omawianie z uczniem sytuacji trudnych i konfliktowych, wspólne odnajdywanie ich źródeł i konstruktywnych sposobów reagowania,
• stała obserwacja zachowania ucznia i jego aktywności na lekcjach,
• stosowanie pochwały i krytyki opisowej podczas oceny pracy ucznia,
• podczas rozwiązywania sytuacji konfliktowych z udziałem ucznia stosowanie metod służących konstruktywnemu radzeniu sobie z sytuacja trudną, aktywnego słuchania, negocjowania oraz arbitrażu.
3. Zakres i sposób dostosowania programu do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:
• stawianie zadań dostosowanych do możliwości ucznia oraz zapewnienie mu warunków koniecznych do poprawnego wykonywania ćwiczeń,
• płynne, powolne i systematyczne przechodzenie od zadań łatwiejszych do coraz trudniejszych, od prostych do bardziej złożonych,
• dostosowanie czasu trwania poszczególnych ćwiczeń od indywidualnych możliwości ucznia,
• mobilizowanie dziecka do wykonywania zadań poprzez stosowanie różnorodnych form ćwiczeń uwzględniających pasje i zainteresowania ucznia,
• stopniowe egzekwowanie wiedzy i umiejętności uwzględniające uzupełnienie zaległości podczas zajęć wyrównawczych,
• egzekwowanie wiedzy i umiejętności w sposób werbalny, sprzyjający podniesieniu samooceny ucznia,
• zmniejszenie liczby zadań podczas sprawdzianów pisemnych lub wydłużenie czasu przewidzianego na ich realizację.
Formy i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane: zajęcia wyrównawcze dwa razy w tygodniu po 45 min; celem jest wyrobienie nawyku odrabiania zadanych prac domowych.
4. Działania wspierające rodziców ucznia oraz zakres współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży:
• podniesienie kompetencji wychowawczych w zakresie komunikacji interpersonalnej oraz stawiania granic dziecku poprzez zaproponowanie udziału w warsztacie umiejętności wychowawczych,
• konsultacje rodziców z wychowawcą oraz pedagogiem szkolnym indywidualne na terenie szkoły oraz poprzez media (telefon, internet), których celem jest podniesienie spójności działań pomiędzy szkołą a domem.
5. Zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne, socjoterapeutyczne odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia:
Forma Okres Wymiar godzin
Zajęcia grupowe z psychologiem w ramach treningu zastępowania agresji I semestr Raz w tygodniu po 90 min
Zajęcia socjoterapeutyczne II semestr Raz w tygodniu po 60 min
Zajęcia z zakresu terapii pedagogicznej Cały rok szkolny Dwa razy w tygodniu po 30 min
Data i podpis koordynatora zespołu
Podpisy członków zespołu
, dnia