Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Plan nadzoru pedagogicznego (przykład – wzór uniwersalny) Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.), • Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1551 ze zm.). I. Zasady ogólne Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022 (na podstawie dokumentu nr: DKO-WNP.4092.46.2021.DB): 1. Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego. 2. Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie. 3. Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych. Szersze i przemyślane wykorzystanie w tym względzie m.in. wycieczek edukacyjnych. 4. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19, w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne. 5. Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych. 6. Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne. Nadzór pedagogiczny jest realizowany przez wykonywanie zadań i czynności określonych w art. 55 Prawa oświatowego, w trybie planowanych lub doraźnych działań. Dyrektor, we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego: 1) kontroluje: a) przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły, b) przebieg procesów kształcenia i wychowania w szkole oraz efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły; 2) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez: a) diagnozę pracy szkoły, b) planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego, c) prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad. II. Formy nadzoru Tematyka i terminy prowadzenia kontroli 1. Kontrole wynikające z podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa: „Przyjmowanie do szkół i wspomaganie nauki osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi podlegającymi obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw”. 2. Kontrole planowane dotyczyć będą przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa regulujących działalność dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą oraz innej działalności statutowej szkoły, z uwzględnieniem: • realizacji podstawy programowej i ramowych planów nauczania, • przestrzegania praw człowieka oraz upowszechniania wiedzy o nich, • zapewnienia młodzieży bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki, • kontroli prowadzonej przez nauczycieli dokumentacji pedagogicznej, • zgodności z przepisami prawa funkcjonowania monitoringu wizyjnego w szkołach, • ………………………… • ………………………… (można wskazać obszary kontroli wynikające z wymagań określonych Rozporządzeniem MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2198). III. Zakres wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań (przykład) 1. Organizowanie szkoleń, warsztatów metodycznych zgodnie z potrzebami szkoły. 2. Opracowanie planu Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli. 3. Finansowe wspieranie i motywowanie nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji oraz rozwoju zawodowego. 4. Pomoc nauczycielom w zdobyciu kolejnego stopnia awansu zawodowego. Lp. Formy wspomagania Tematyka Planowany termin 1. Szkolenie rady pedagogicznej Zasady organizacji zdalnego nauczania październik 2. Warsztaty metodyczne Praca z nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi listopad 3. Warsztaty metodyczne Jak skutecznie zachęcać uczniów do aktywności na rzecz własnego rozwoju i rozwoju innych uczniów? grudzień 4. Warsztaty metodyczne Jak postępować z uczniami przewlekle chorymi? styczeń 5. Warsztaty metodyczne Skuteczne sposoby zachęcania uczniów do czytania luty 6. Konferencja Promocja i budowanie pozytywnego wizerunku szkoły marzec 7. Warsztaty metodyczne Bezpieczeństwo w szkole kwiecień IV. Plan obserwacji Obserwacja ma na celu ocenę efektów pracy nauczyciela w zakresie wybranych elementów procesu dydaktycznego, wychowawczego lub opiekuńczego. Cele obserwacji: a) gromadzenie informacji o pracy nauczyciela i stopniu realizacji przez niego zadań edukacyjnych, b) diagnoza realizacji wybranych zadań edukacyjnych, c) ocena rezultatów procesu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego na podstawie bezpośredniej obserwacji umiejętności, postaw i prezentowanej wiedzy uczniów. Obserwacji mogą podlegać zajęcia z uczniami. Lp. Miesiąc Zajęcia Nauczyciel prowadzący Uwagi 1. wrzesień 2. październik 3. listopad 4. grudzień 5. styczeń 6. luty 7. marzec 8. kwiecień 9. maj 10. czerwiec