Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Arkusz obserwacji wychowawcy klasy / nauczyciela przedmiotowego w przypadku podejrzenia stosowania wobec dziecka przemocy domowej ze strony jego bliskich
Rodzaj zdarzenia Sposób Stopień nasilenia zjawiska
rzadko czasem często
Ubiór ucznia Uczeń jest ubrany adekwatnie do pory roku oraz okoliczności
Ubranie ucznia jest czyste i schludne
Wyposażenie w przybory i pomoce dydaktyczne Uczeń posiada plecak i jego wyposażenie adekwatne do potrzeb
Wyżywienie Uczeń zawsze ma ze sobą drugie śniadanie, zdrowo skomponowane
Uczeń ma opłacone obiady
Siniaki, ślady zadrapań, oparzeń Na ciele dziecka są widoczne ślady układające się w symetryczne, powtarzające się wzory, zwłaszcza na przedramionach, twarzy, udach
Dziecko nie potrafi wyjaśnić ich pochodzenia lub zmienia wersję wydarzeń
Sposób reagowania ucznia na nagły niespodziewany ruch ręką ze strony dorosłych, zwłaszcza w sytuacjach trudnych Dziecko reaguje obronnie na reakcję, niespodziewany gest ręką osoby dorosłej poprzez zasłonięcie twarzy i głowy ręką, kulenie się „w sobie”
Sposób reagowania ucznia na brak oceny bardzo dobrej lub wstawienie uwagi dotyczącej jego dysfunkcyjnego zachowania Płacz, prośba, błaganie o zmianę decyzji
Uczeń wykazuje niechęć powrotu do domu. Wyraża się ona w ociąganiu w opuszczeniu budynku, przesiadywaniem na korytarzu lub np. w bibliotece szkolnej. Niejednokrotnie mówi ono wprost, że nie chce lub boi się wracać do domu
Zainteresowanie rodzica problemami dziecka Obecność na zebraniach i dniach otwartych
Reagowanie natychmiastową obecnością w szkole na prośbę nauczyciela, pojawienia się w niej
Systematyczne sprawdzanie postępów dziecka poprzez analizę zapisów w dzienniku elektronicznym
Sposób reagowania rodzica na problemy edukacyjne i wychowawcze dziecka Otwarta agresja, szukanie winy w dziecku
Uczestnictwo dziecka w wydarzeniach i uroczystościach szkolnych Uczeń nie uczestniczy w wyjściach i wycieczkach szkolnych pomimo możliwości finansowych ze strony rodziców