Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Arkusz obserwacji pracownika administracyjnego pracującego w szatni, w przypadku podejrzenia stosowania wobec dziecka przemocy domowej ze strony jego bliskich
Rodzaj zdarzenia Sposób Stopień nasilenia
rzadko czasami często
Ubiór ucznia Uczeń jest ubrany adekwatnie do pory roku oraz okoliczności
Ubranie ucznia jest czyste i schludne
Siniaki, ślady zadrapań, oparzeń Na ciele dziecka są widoczne ślady siniaków, układające się w symetryczne, powtarzające się wzory, zwłaszcza na przedramionach, twarzy, udach, ma zadrapania i ślady oparzeń
Dziecko nie potrafi wyjaśnić ich pochodzenia lub zmienia wersję wydarzeń
Opuszczanie budynku szkoły Uczeń wykazuje niechęć powrotu do domu. Wyraża się ona w ociąganiu, przedłużającym się pobytem w szatni lub dziecko mówi wprost, że nie chce lub boi się wracać do domu
Sposób reagowania ucznia na nagły niespodziewany ruch ręką ze strony dorosłych, zwłaszcza w sytuacjach trudnych Dziecko reaguje obronnie poprzez zasłonięcie twarzy i głowy ręką, kulenie się „w sobie”
Relacje dziecka z personelem administracyjnym Szukanie oparcia u pań woźnych, częste przesiadywanie po lekcjach, „zaprzyjaźnienie” się z personelem, robi wrażenie, że najchętniej zamieszkałoby w szatni i nie opuszczałoby jej
Relacje dziecka z rodzicem Stale ponaglanie dziecka w szatni, werbalne wyrażanie dezaprobaty na jego zachowanie, pokrzykiwanie, stosowanie wulgaryzmów podczas zwracania się do niego