Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Święto Dyni Tygodniowy plan pracy dydaktyczno-wychowawczej Opracowanie merytoryczne i graficzne: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia peda-gogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny; Wojciech Uhlik, przedsiębiorca, z zamiłowania grafik i ilustrator, zwo-lennik pedagogiki zabawy Cele główne: • rozwijanie dobrych nawyków – zdrowe odżywianie, • wielozmysłowe poznawanie świata, • rozwijanie umiejętności językowych – słuch fonematyczny, • kształtowanie motoryki małej, • rozwijanie umiejętności matematycznych, • ćwiczenie uwagi i koncentracji. Cele szczegółowe: • poznanie właściwości, wyglądu i smaku dyni, • wyklaskiwanie sylab, • głoskowanie, • wskazywanie wyrazów rozpoczynających się na głoskę „d”, • klasyfikowanie ze względu na cechę, • segregowanie od największego do najmniejszego, • wskazywanie obiektów koloru pomarańczowego, • tworzenie galerii fotograficznej, • wykonanie ćwiczeń fizycznych, • przeliczanie pestek dyni, • poszukiwanie pestek wśród innych ziaren, • tworzenie rysunków z pestek, • tworzenie grzechotki – gra na instrumencie. Materiały dydaktyczne: • dynie, pompony, cekiny, tasiemki, mocny klej, pisaki i kredki, popularne warzywa: marchew, pietruszka, kalafior, ogórek, seler; zupa dyniowa, aparat, pestki dyni, plasti-kowe kubeczki z nakładkami, taśma izolacyjna, nożyczki. ZADANIA DO WYKONANIA Październik to czas, w którym na targu króluje często dynia. Ma ona wiele cennych właści-wości. Zawiera potrzebne minerały i witaminy. Podobnie jak marchewka zawiera karoten. Aby propagować wśród przedszkolaków zdrowy styl życia oraz zachęcać ich do spożywania warzyw, warto wykorzystać okazję i zorganizować dzieciom Dzień Dyni. 1. Poznawanie dyni zmysłami Nauczyciel prezentuje dzieciom przyniesione do przedszkola dynie. Maja one różne kształty i kolory, ale dominuje pomarańczowy. Wychowankowie oglądają dokładnie warzywa. Starają się określić ich kształt, zapach, ciężar, fakturę itd. Następnie prowadzący zajęcia przynosi dzieciom dynię z wydrążonym środkiem. Znajduje się w nim karta pracy. Pyta dzieci: „Czy ktoś z was jadł kiedyś dynię? Jak smakuje? Jaka to była potrawa?”. Ci, którzy nie mieli takiej okazji, poznają jej smak podczas przedszkolnego obiadu. Karta pracy Milusińscy siadają z kartami do stoliczków. Ich zadaniem jest ozdobienie rysunkowych dyni za pomocą dostępnych pomponów, cekinów i tasiemek. W końcu dynia ma święto i choć sama z siebie prezentuje się doskonale, warto to podkreślić. 2. Sylaby i głoski Na karcie zostały umieszczone puste pola. Zadaniem dzieci jest wyklaskanie słowa „dynia” i zaznaczenie tylu kratek, ile sylab jest w tym słowie. Następnie przedszkolaki jeszcze raz wy-raźnie wypowiadają to słowo. Wszystko po to, by głoska po głosce omówić wyraz. Liczbę głosek zaznaczamy dowolnym kolorem w kolejnym wierszu. Jeśli wychowankowie poznali już podział głosek na samogłoski i spółgłoski, mogą je oznaczyć za pomocą niebieskich i czerwonych kredek. Zabawę w głoskowanie warto kontynuować. Prowadzący wraz z uczestnikami pochyla się nad nazwami innych dobrze znanych dzieciom warzyw. Można również przynieść niektóre z nich do przedszkola, by wychowankowie poznali ich wygląd. Proponowane warzywa to: marchew, pietruszka, kalafior, ogórek i seler. Innym rodzajem zabawy, pozwalającym kontynuować ćwiczenia związane z głoskowaniem, jest wskazywanie rzeczy, których nazwy rozpoczynają się na głoskę „d”. Wprowadzeniem może być krótkie zdanie: „D jak dynia. D jak... co?”. 3. Dyniowy smakosz Czas na poznanie smaku dyni w porze obiadowej. Po smakowaniu zupy przyrządzonej z tego warzywa następuje krótka przerwa w posiłku i wymiana zdań na temat wrażeń. „Czy wycho-wankowie chcieliby częściej jeść taka zupę?”. 4. Klasyfikowanie dyni według cechy Dzieci stają w kole. Wychowawca umieszcza w środku wszystkie dynie, jakie udało mu się przynieść do przedszkola. Zadaniem dzieci jest ich poklasyfikowanie według podanej przez nauczyciela cechy, np. układamy dynie od największej do najmniejszej; wskazujemy tylko pomarańczowe dynie; wybieramy dynie z falistą fakturą; układamy dynie od najmniejszej do największej; wskazujemy dynie ozdobne; dotykamy dyni, która najbardziej nam się podoba. 5. Świat w kolorze dyni Przedszkolaki wybierają się z wychowawcą na krótką wycieczkę. Ich zadaniem jest wypa-trzenie w otoczeniu: roślin, zwierząt lub przedmiotów, które mają taki sam kolor jak dynia. Maluszki z uwagą obserwują świat i wskazują na jego pomarańczowe elementy. Nauczyciel fotografuje znaleziska. Po wywołaniu zdjęć powstanie w przedszkolu galeria pt. „Wspomi-namy dynię”. 6. Ćwiczenia ruchowe z dynią Po powrocie do placówki dzieci dobierają się parami. Każdy duet otrzymuje od wychowawcy jedną dynię. Zadaniem dzieci jest wykonanie kilku prostych ćwiczeń: przeturlanie dyni po podłodze do koleżanki/kolegi; podawanie dyni z rąk do rąk; turlanie dyni wokół siebie itp. Następnie dzieci, siadając w parach naprzeciw siebie, umieszczają dynię pośrodku. Wykonują kolejne proste zadania: skłon w stronę dyni; dotykanie dyni palcami stóp (naprzemiennie jed-ną/drugą stopą); dotykanie dyni rękami (naprzemiennie prawą/ lewą ręką) z siadu skrzyżnego. 7. Co dynia skrywa w środku? Czas na kolejny eksperyment. „Czy dzieci wiedzą, co takiego dynia skrywa w środku?”. Może to być dla nich zaskakujące. Cały środek wypełniony jest miąższem i pestkami. Wycho-wankowie dotykają go i dowiadują się, w jaki sposób można wykorzystać miąższ do przygo-towania pysznych, zdrowych potraw. 8. Zabawy z pestkami dyni Prowadzący zaprasza dzieci do stoliczków. Rozdaje dzieciom woreczki, w których znajdują się pestki dyni. Wychowankowie wysypują je, a następnie przystępują do kilku wyzwań. 1. Układają przed sobą pestki w rządku i przeliczają je (dziewięć pestek). Następnie wskazują pierwszą, piątą i ósmą pestkę. Chwilę później odkładają na bok dziewiątą. Ile pestek zostało na stole? Co się stanie, gdy ze stołu zabierzemy wszystkie pestki? 2. Wychowawca daje dzieciom woreczek wypełniony różnymi ziarnami i pestkami. Za-daniem wychowanków jest odnalezienie pestek dyni. 3. Wychowawca wysypuje na stolikach dzieci mnóstwo pestek. Następnie przedszkolaki podchodzą do dowolnego stolika i tworzą z nich wybrane przez siebie rysunki. Wszystkie prace zostają utrwalone za pomocą zdjęć wykonanych z góry. 5. Grzechotka Nauczyciel daje dzieciom plastikowe kubeczki. Ich zadaniem jest zebranie pestek ze stołu do pojemniczka. Gdy ziaren będzie odpowiednio dużo, dzieci zamykają górną część kubka osłonką i tworzą w ten sposób małą grzechotkę. Na koniec prowadzący zabezpiecza instru-menty maluszków, przyklejając dokładnie wieczko do kubka taśmą izolacyjną. Każdy uczest-nik zabawy otrzymuje ponownie wykonany przez siebie instrument. Dzieci wraz z nauczycie-lem wygrywają rytm dowolnej piosenki.