Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Plan nadzoru pedagogicznego
Zespołu Szkolno-Przedszkolnego .......................................................
w roku szkolnym 2021/2022
(przykład)
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1551 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2198).
1. Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022:
1) Wspomaganie przez zespół wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego.
2) Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.
3) Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych. Szersze i przemyślane wykorzystanie w tym względzie m.in. wycieczek edukacyjnych.
4) Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19, w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat placówki oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.
5) Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych.
6) Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.
2. Nadzór pedagogiczny realizowany jest przez wykonywanie zadań i czynności określonych w art. 55 Ustawy Prawo oświatowe, w trybie planowanych lub doraźnych działań.
3. Dyrektor zespołu szkolno-przedszkolnego, we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego:
1) kontroluje:
a) przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej zespołu,
b) przebieg procesów kształcenia i wychowania w zespole oraz efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej zespołu;
2) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:
a) diagnozę pracy zespołu,
b) planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego,
c) prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad.
4. Źródła planowania nadzoru:
1) wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w ubiegłym roku szkolnym:
a) poprawa efektów nauczania przez:
pełną realizację podstawy programowej,
zapewnienie nauczycielom właściwej bazy lokalowej i pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji podstawy programowej i wybranych programów nauczania,
systematyczny nadzór pedagogiczny dyrektora nad prawidłową realizacją zadań wykonywanych przez nauczycieli, w szczególności dotyczących właściwie dobranych i skutecznych metod pracy,
organizację zajęć dodatkowych uwzględniającą potrzeby, uzdolnienia i zainteresowania uczniów;
2) kontrola realizacji kierunków polityki oświatowej państwa:
a) przyjmowanie do szkół i wspomaganie nauki osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi podlegającymi obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw,
b) organizacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
5. Wybrane podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022, o których mowa w art. 60 ust. 3 pkt 1 Ustawy Prawo oświatowe:
1) wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro, kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie,
2) podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19, w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat przedszkola oraz poczucie bezpieczeństwa; roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne,
3) wzmocnienie edukacji ekologicznej w przedszkolach – rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.
6. Rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego, Rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek, Ustawa Prawo oświatowe:
a) procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się,
b) uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej,
c) uczniowie są aktywni,
d) kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne,
e) zespół wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.
7. Kontrola będzie dotyczyć przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa regulujących działalność dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą oraz innej działalności statutowej zespołu, z uwzględnieniem:
1) realizacji podstawy programowej i ramowych planów nauczania,
2) przestrzegania praw człowieka oraz upowszechniania wiedzy o nich,
3) zapewnienia młodzieży bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,
4) kontroli prowadzonej przez nauczycieli dokumentacji pedagogicznej,
5) monitorowania wybranych obszarów pracy nauczycieli,
6) zgodności z przepisami prawa funkcjonowania monitoringu wizyjnego w zespole,
7) zgodności z przepisami prawa organizowania zajęć w grupie do pięciu uczniów lub w formie indywidualnej oraz udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia,
8) przyjmowania osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi podlegającymi obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw.
8. Wspomaganie nauczycieli ma na celu:
1) organizowanie szkoleń i narad zgodnie z potrzebami zespołu,
2) opracowanie planu WDN,
3) finansowe wspieranie i motywowanie nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji oraz rozwoju zawodowego,
4) inspirowanie nauczycieli do wprowadzania innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych,
5) pomoc nauczycielom w zdobyciu kolejnego stopnia awansu zawodowego.
Zawartość planu nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2021/2022
Lp. Zakres realizacji – forma nadzoru Numer załącznika Uwagi
1. Ocena pracy nauczycieli 1
2. Obserwacja zajęć nauczycieli 2
3. Wspomaganie rozwoju zawodowego – plan WDN 3
4. Kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa 4
5. Harmonogram poprawy efektów nauczania 5