Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Plan nadzoru pedagogicznego Zespołu Szkolno-Przedszkolnego ....................................................... w roku szkolnym 2021/2022 (przykład) Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1551 ze zm.), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2198). 1. Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022: 1) Wspomaganie przez zespół wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego. 2) Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie. 3) Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych. Szersze i przemyślane wykorzystanie w tym względzie m.in. wycieczek edukacyjnych. 4) Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19, w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat placówki oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne. 5) Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych. 6) Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne. 2. Nadzór pedagogiczny realizowany jest przez wykonywanie zadań i czynności określonych w art. 55 Ustawy Prawo oświatowe, w trybie planowanych lub doraźnych działań. 3. Dyrektor zespołu szkolno-przedszkolnego, we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego: 1) kontroluje: a) przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej zespołu, b) przebieg procesów kształcenia i wychowania w zespole oraz efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej zespołu; 2) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez: a) diagnozę pracy zespołu, b) planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego, c) prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad. 4. Źródła planowania nadzoru: 1) wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w ubiegłym roku szkolnym: a) poprawa efektów nauczania przez:  pełną realizację podstawy programowej,  zapewnienie nauczycielom właściwej bazy lokalowej i pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji podstawy programowej i wybranych programów nauczania,  systematyczny nadzór pedagogiczny dyrektora nad prawidłową realizacją zadań wykonywanych przez nauczycieli, w szczególności dotyczących właściwie dobranych i skutecznych metod pracy,  organizację zajęć dodatkowych uwzględniającą potrzeby, uzdolnienia i zainteresowania uczniów; 2) kontrola realizacji kierunków polityki oświatowej państwa: a) przyjmowanie do szkół i wspomaganie nauki osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi podlegającymi obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, b) organizacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. 5. Wybrane podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022, o których mowa w art. 60 ust. 3 pkt 1 Ustawy Prawo oświatowe: 1) wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro, kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie, 2) podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19, w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat przedszkola oraz poczucie bezpieczeństwa; roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, 3) wzmocnienie edukacji ekologicznej w przedszkolach – rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne. 6. Rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego, Rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek, Ustawa Prawo oświatowe: a) procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się, b) uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej, c) uczniowie są aktywni, d) kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne, e) zespół wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji. 7. Kontrola będzie dotyczyć przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa regulujących działalność dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą oraz innej działalności statutowej zespołu, z uwzględnieniem: 1) realizacji podstawy programowej i ramowych planów nauczania, 2) przestrzegania praw człowieka oraz upowszechniania wiedzy o nich, 3) zapewnienia młodzieży bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki, 4) kontroli prowadzonej przez nauczycieli dokumentacji pedagogicznej, 5) monitorowania wybranych obszarów pracy nauczycieli, 6) zgodności z przepisami prawa funkcjonowania monitoringu wizyjnego w zespole, 7) zgodności z przepisami prawa organizowania zajęć w grupie do pięciu uczniów lub w formie indywidualnej oraz udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia, 8) przyjmowania osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi podlegającymi obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw. 8. Wspomaganie nauczycieli ma na celu: 1) organizowanie szkoleń i narad zgodnie z potrzebami zespołu, 2) opracowanie planu WDN, 3) finansowe wspieranie i motywowanie nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji oraz rozwoju zawodowego, 4) inspirowanie nauczycieli do wprowadzania innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych, 5) pomoc nauczycielom w zdobyciu kolejnego stopnia awansu zawodowego. Zawartość planu nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2021/2022 Lp. Zakres realizacji – forma nadzoru Numer załącznika Uwagi 1. Ocena pracy nauczycieli 1 2. Obserwacja zajęć nauczycieli 2 3. Wspomaganie rozwoju zawodowego – plan WDN 3 4. Kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa 4 5. Harmonogram poprawy efektów nauczania 5