Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Węże w dżungli
Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych doskonalących słuch fonemowy, przeznaczony dla dzieci pięcio- i sześcioletnich
Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie”
Cele główne:
• kształtowanie słuchu fonemowego,
• doskonalenie uwagi słuchowej,
• doskonalenie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby,
• stymulacja dotykowa.
Cele operacyjne:
Dziecko:
• poprawnie dzieli wyrazy na sylaby,
• rozpoznaje sylaby w nagłosie,
• odnajduje wyrazy zaczynające się tą samą sylabą,
• prawidłowo naśladuje rytm,
• lepi z masy plastycznej proste kształty,
• planuje swoją pracę i sprząta stanowisko pracy.
Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały
1. Wprowadzenie Nauczyciel przedstawia dzieciom temat zajęć. Pokazuje różne gatunki węży, mówi o różnych miejscach ich występowania. Dzieci naśladują syczenie • zainteresowanie dzieci tematem • załącznik nr 1 – gatunki węży
2. Grzechotniki Dzieci samodzielnie przygotowują grzechotki. Do pudełek od jajek niespodzianek wsypują ryż lub groch. Ważne, aby znajdował się on w dużej skrzyni, do której dzieci będą miały swobodny dostęp, dzięki temu będą stymulować zmysł dotyku.
Zabawy rytmiczne z wykorzystaniem grzechotek. Naśladowanie rytmów, granie głośno/cicho, szybko/wolno • kształtowanie uwagi słuchowej,
• stymulacja dotykowa,
• doskonalenie koncentracji,
• usprawniane koordynacji wzrokowo-ruchowej • puste pudełka, np. po jajkach niespodziankach,
• ryż lub groch w dużej skrzyni
3. Wąż w dżungli Dzieci siedzą w kole z zamkniętymi oczami. Jedno z nich jest wężem, trzyma grzechotkę i chodzi za pozostałymi dziećmi. Wszyscy uważnie słuchają, czy wąż się za nimi nie skrada. Jeśli usłyszą węża blisko siebie, zamieniają się z nim rolami • kształtowanie uwagi słuchowej,
• doskonalenie koncentracji • grzechotka
4. Domino sylabowe W skrzyni wypełnionej ryżem nauczyciel chowa kartoniki domina. Zadaniem dzieci jest odnalezienie wszystkich elementów i ich prawidłowe ułożenie • stymulacja dotykowa,
• kształtowanie słuchu fonemowego,
• doskonalenie umiejętności dzielenia na sylaby • załącznik nr 2 – domino,
• skrzynia z ryżem lub grochem
5. Wąż z kaszoliny Dzieci samodzielnie przygotowują masę z kaszy manny, z której lepią węże różnej długości. Doczepiają oczy, samodzielnie wycinają języki z pianki • stymulacja dotykowa,
• doskonalenie motoryki małej • opakowanie kaszy manny,
• zielony barwnik,
• ciepła woda,
• ruchome oczy,
• czerwona pianka kreatywna
6. Podsumowanie Rozmowa podsumowująca zajęcia i wspólne sprzątanie sali • kształtowanie umiejętności współpracy i odpowiedzialności za wspólną przestrzeń