Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Węże w dżungli Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych doskonalących słuch fonemowy, przeznaczony dla dzieci pięcio- i sześcioletnich Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie” Cele główne: • kształtowanie słuchu fonemowego, • doskonalenie uwagi słuchowej, • doskonalenie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby, • stymulacja dotykowa. Cele operacyjne: Dziecko: • poprawnie dzieli wyrazy na sylaby, • rozpoznaje sylaby w nagłosie, • odnajduje wyrazy zaczynające się tą samą sylabą, • prawidłowo naśladuje rytm, • lepi z masy plastycznej proste kształty, • planuje swoją pracę i sprząta stanowisko pracy. Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały 1. Wprowadzenie Nauczyciel przedstawia dzieciom temat zajęć. Pokazuje różne gatunki węży, mówi o różnych miejscach ich występowania. Dzieci naśladują syczenie • zainteresowanie dzieci tematem • załącznik nr 1 – gatunki węży 2. Grzechotniki Dzieci samodzielnie przygotowują grzechotki. Do pudełek od jajek niespodzianek wsypują ryż lub groch. Ważne, aby znajdował się on w dużej skrzyni, do której dzieci będą miały swobodny dostęp, dzięki temu będą stymulować zmysł dotyku. Zabawy rytmiczne z wykorzystaniem grzechotek. Naśladowanie rytmów, granie głośno/cicho, szybko/wolno • kształtowanie uwagi słuchowej, • stymulacja dotykowa, • doskonalenie koncentracji, • usprawniane koordynacji wzrokowo-ruchowej • puste pudełka, np. po jajkach niespodziankach, • ryż lub groch w dużej skrzyni 3. Wąż w dżungli Dzieci siedzą w kole z zamkniętymi oczami. Jedno z nich jest wężem, trzyma grzechotkę i chodzi za pozostałymi dziećmi. Wszyscy uważnie słuchają, czy wąż się za nimi nie skrada. Jeśli usłyszą węża blisko siebie, zamieniają się z nim rolami • kształtowanie uwagi słuchowej, • doskonalenie koncentracji • grzechotka 4. Domino sylabowe W skrzyni wypełnionej ryżem nauczyciel chowa kartoniki domina. Zadaniem dzieci jest odnalezienie wszystkich elementów i ich prawidłowe ułożenie • stymulacja dotykowa, • kształtowanie słuchu fonemowego, • doskonalenie umiejętności dzielenia na sylaby • załącznik nr 2 – domino, • skrzynia z ryżem lub grochem 5. Wąż z kaszoliny Dzieci samodzielnie przygotowują masę z kaszy manny, z której lepią węże różnej długości. Doczepiają oczy, samodzielnie wycinają języki z pianki • stymulacja dotykowa, • doskonalenie motoryki małej • opakowanie kaszy manny, • zielony barwnik, • ciepła woda, • ruchome oczy, • czerwona pianka kreatywna 6. Podsumowanie Rozmowa podsumowująca zajęcia i wspólne sprzątanie sali • kształtowanie umiejętności współpracy i odpowiedzialności za wspólną przestrzeń