Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 15 WRZEŚNIA 2021 Oddanie jednostki nieruchomości w trwały zarząd Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz licznych publikacji z zakresu prawa oświatowego Gmina przekazała szkole w trwały zarząd nieruchomość wraz z działką/gruntem. Czy burmistrz, jako właściciel gruntu i nieruchomości, może bez uzgodnień z dyrektorem szkoły (zarządcą) dokonywać inwestycji na przekazanym gruncie? Jeżeli tak, to jakiego typu inwestycje mogą być wykonywane? Nie jest to dopuszczalne. Ustanowienie trwałego zarządu pozbawia jednostkę macierzystą możliwości swobodnego dysponowania nieruchomością. W przypadku samorządowych szkół, przedszkoli i placówek jednostką macierzystą będzie organ prowadzący, czyli właściwa jednostka samorządu terytorialnego – gmina lub powiat. Stanowisko takie zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w Wyroku z dnia 9 stycznia 2012 r. (II SA/Gl 730/11, Lexis.pl nr 4965900). Zgodnie ze stanowiskiem przyjętym przez ten Sąd oddanie jednostce nieruchomości w trwały zarząd ogranicza uprawnienia właścicielskie jednostki macierzystej (Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego), która z chwilą oddania w trwały zarząd zostaje pozbawiona faktycznego władztwa nad nieruchomością, mimo że nieruchomość taka pozostaje w zasobie odpowiedniej jednostki macierzystej, a ustanowienie trwałego zarządu pozbawia starostów, wójtów (burmistrzów lub prezydentów) możliwości ich wynajmowania, wydzierżawiania lub oddawania w użytkowanie. Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM.