Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
wzmacniających poczucie własnej wartości
(przeznaczony dla klas I–III)
Dzień Kropki
Cele główne:
• poznanie i zrozumienie idei Dnia Kropki,
• zaktywizowanie dzieci do poznania swoich mocnych stron,
• doskonalenie koncentracji,
• poznanie relaksacji jako techniki wyciszania się,
• kształtowanie umiejętności uważnego słuchania i autorefleksji.
Cele operacyjne:
Dziecko:
• potrafi wyciszyć się i skoncentrować w trakcie relaksacji,
• rysuje oburącz w skupieniu,
• zna swoje mocne strony i talenty,
• przestrzega zasad gry planszowej.
Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały
1. Wprowadzenie Nauczyciel wyjaśnia uczniom ideę Dnia Kropki. Inicjuje rozmowę o mocnych stronach i talentach swoich oraz dzieci • Zainteresowanie tematem,
• wyjaśnienie, czym są mocne strony i talenty oraz dlaczego są ważne –
2. Relaksacja Uczniowie siadają wygodnie. Nauczyciel odczytuje treść relaksacji.
Po zakończonej wizualizacji uczniowie dzielą się (jeśli mają ochotę) swoimi odczuciami • Doskonalenie koncentracji,
• zaktywizowanie dzieci do uświadomienia sobie mocnych stron,
• rozwijanie wyobraźni,
• kształtowanie umiejętności wyciszenia się Załącznik nr 1 – tekst relaksacji
3. Rysowanie kolorowych kropek oburącz Nauczyciel przykleja do ściany kartki A3. Zadaniem uczniów jest rysowanie oburącz kolorowych kropek. Ważne, aby obie kropki rysowane były jednocześnie, jak w lustrzanym odbiciu.
Po skończonym zadaniu każde dziecko zapisuje na jednej kropce swoje mocne strony i talenty. Kropki można wykorzystać w gazetce ściennej • Wzmacnianie obręczy barkowej,
• zwiększanie zakresu ruchów obręczy barkowej,
• koordynacja wzrokowo-
-ruchowa,
• synchronizacja półkul mózgowych,
• kształtowanie umiejętności autorefleksji,
• zwiększanie samoświadomości • Kartki formatu A3,
• kredki,
• taśma malarska do przyklejenia kartek do ściany
4. Gra planszowa Na koniec zajęć uczniowie razem z nauczycielem grają w grę planszową, której celem jest uświadomienie im ich mocnych stron • Poprawa koncentracji,
• uświadomienie uczniom mocnych stron,
• wyciszenie,
• poprawa świadomości własnego ciała Załącznik nr 2
5. Podsumowanie Uczniowie dzielą się refleksją na temat zajęć. Jeszcze raz głośno powtarzają swoje mocne strony i ostatnie sukcesy • Doskonalenie umiejętności słuchania innych i autorefleksji –
Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeuta pedagogiczny, polonistka, terapeuta ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie”