Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych wzmacniających poczucie własnej wartości (przeznaczony dla klas I–III) Dzień Kropki Cele główne: • poznanie i zrozumienie idei Dnia Kropki, • zaktywizowanie dzieci do poznania swoich mocnych stron, • doskonalenie koncentracji, • poznanie relaksacji jako techniki wyciszania się, • kształtowanie umiejętności uważnego słuchania i autorefleksji. Cele operacyjne: Dziecko: • potrafi wyciszyć się i skoncentrować w trakcie relaksacji, • rysuje oburącz w skupieniu, • zna swoje mocne strony i talenty, • przestrzega zasad gry planszowej. Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały 1. Wprowadzenie Nauczyciel wyjaśnia uczniom ideę Dnia Kropki. Inicjuje rozmowę o mocnych stronach i talentach swoich oraz dzieci • Zainteresowanie tematem, • wyjaśnienie, czym są mocne strony i talenty oraz dlaczego są ważne – 2. Relaksacja Uczniowie siadają wygodnie. Nauczyciel odczytuje treść relaksacji. Po zakończonej wizualizacji uczniowie dzielą się (jeśli mają ochotę) swoimi odczuciami • Doskonalenie koncentracji, • zaktywizowanie dzieci do uświadomienia sobie mocnych stron, • rozwijanie wyobraźni, • kształtowanie umiejętności wyciszenia się Załącznik nr 1 – tekst relaksacji 3. Rysowanie kolorowych kropek oburącz Nauczyciel przykleja do ściany kartki A3. Zadaniem uczniów jest rysowanie oburącz kolorowych kropek. Ważne, aby obie kropki rysowane były jednocześnie, jak w lustrzanym odbiciu. Po skończonym zadaniu każde dziecko zapisuje na jednej kropce swoje mocne strony i talenty. Kropki można wykorzystać w gazetce ściennej • Wzmacnianie obręczy barkowej, • zwiększanie zakresu ruchów obręczy barkowej, • koordynacja wzrokowo- -ruchowa, • synchronizacja półkul mózgowych, • kształtowanie umiejętności autorefleksji, • zwiększanie samoświadomości • Kartki formatu A3, • kredki, • taśma malarska do przyklejenia kartek do ściany 4. Gra planszowa Na koniec zajęć uczniowie razem z nauczycielem grają w grę planszową, której celem jest uświadomienie im ich mocnych stron • Poprawa koncentracji, • uświadomienie uczniom mocnych stron, • wyciszenie, • poprawa świadomości własnego ciała Załącznik nr 2 5. Podsumowanie Uczniowie dzielą się refleksją na temat zajęć. Jeszcze raz głośno powtarzają swoje mocne strony i ostatnie sukcesy • Doskonalenie umiejętności słuchania innych i autorefleksji – Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeuta pedagogiczny, polonistka, terapeuta ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie”