Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Plan nadzoru pedagogicznego Przedszkola w ................................................. obowiązujący w roku szkolnym 2021/2022 Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082), 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1551 ze zm.), 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2198). 1. Nadzór pedagogiczny realizowany jest przez wykonywanie zadań i czynności określonych w art. 55 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, w trybie działań planowanych lub działań doraźnych: 1) działania planowane realizowane są zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2021/2022, 2) działania doraźne realizowane są w sytuacji, gdy zaistnieje potrzeba podjęcia działań nieujętych w planie nadzoru pedagogicznego, 3) działania planowane i doraźne wynikają z potrzeb przedszkola. 2. Nadzór pedagogiczny polega na: 1) obserwowaniu, analizowaniu i ocenianiu przebiegu procesów kształcenia i wychowania oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola, 2) ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola, 3) udzielaniu pomocy przedszkolu, a także nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, 4) inspirowaniu nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji dzieci. 3. Nadzorowi podlegają w szczególności: 1) posiadanie przez nauczycieli wymaganych kwalifikacji do prowadzenia przydzielonych im zajęć, 2) realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania, 3) przestrzeganie statutu przedszkola, 4) przestrzeganie praw dziecka oraz upowszechnianie wiedzy o tych prawach, 5) zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki. 4. Dyrektor przedszkola, zgodnie z zapisem § 22 Rozporządzenia MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego: 1) kontroluje: a) przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola, b) przebieg procesów kształcenia i wychowania w przedszkolu oraz efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej placówki; 2) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez: a) diagnozę pracy przedszkola, b) planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego, c) prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad. 5. Dyrektor przedszkola, realizując zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego, w szczególności obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej placówki. 6. Plan nadzoru opracowywany jest z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w przedszkolu w poprzednim roku szkolnym, z których wynika, że należy: 1) poszerzyć zakres działań nowatorskich w przedszkolu, 2) zwiększyć zakres indywidualizacji oddziaływań, 3) organizować wystawy tematyczne i kąciki zabaw tematycznych, 4) wzmocnić działania nauczycieli w planowaniu indywidualizacji zadań stawianych dzieciom, szczególnie w grupach łączonych, 5) modyfikować formy współpracy z rodzicami w celu zwiększania ich decyzyjności, 6) udoskonalić organizację spotkań samokształceniowych w celu wymiany doświadczeń, wiedzy i umiejętności zdobytych podczas szkoleń, 7) podejmować dalsze działania w kierunku rozwijania samodzielności dzieci. 7. Źródła planowania: 1) wybrane podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022, o których mowa w art. 60 ust. 3 pkt 1 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe: a) wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro, kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie, b) podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19, w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat przedszkola oraz poczucie bezpieczeństwa; roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, c) wzmocnienie edukacji ekologicznej w przedszkolach – rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne; 2) wnioski z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w przedszkolu w poprzednim roku szkolnym: a) czy różnorodne sposoby indywidualizacji procesu nauczania, stosowane powszechnie przez nauczycieli, sprzyjają rozwojowi zainteresowań i kreatywności dzieci, b) w jakim zakresie nauczyciele wykorzystują narzędzia i zasoby cyfrowe stosowane w nauczaniu zdalnym do nauczania w trybie stacjonarnym, c) w jaki sposób przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo zarówno podczas zajęć realizowanych stacjonarnie w przedszkolu, jak i podczas organizacji kształcenia na odległość, d) czy przedszkole wyposażone jest w wysokiej jakości sprzęt TIK, aby w sytuacji ograniczenia funkcjonowania placówki można było sprawnie realizować zadania w trybie zdalnym, e) czy nauczyciele monitorują i analizują osiągnięcia każdego dziecka, z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb i możliwości, na podstawie których formułuje się i wdraża wnioski z tych analiz, f) czy systematycznie monitoruje się udzielaną dzieciom pomoc psychologiczno-pedagogiczną i bada skuteczność tej pomocy. 9. Formy nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora: 1) kontrola, 2) wspomaganie. 10. Zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego: 1) nadzór pedagogiczny sprawuje dyrektor, 2) nadzorowi podlegają wszyscy pracownicy pedagogiczni, 3) nadzór prowadzony jest z uwzględnieniem: a) jawności wymagań i sposobów kontroli ich realizacji, b) obiektywnej i pełnej oceny jakości pracy poszczególnych nauczycieli, c) etyki zawodowej, d) dokumentowania uwag, spostrzeżeń i wyników nadzoru. Zawartość planu nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2021/2022 1. Kontrola (wybrane obszary) Lp. Przedmiot kontroli Podstawa prawna Termin kontroli Osoba odpowiedzialna 1. Prawidłowość prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania, w tym dokumentacji organizacji wycieczek oraz wyjść poza teren przedszkola Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r. poz. 1646 ze zm.) Rozporządzenie MEN z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz.U. z 2018 r. poz. 1055) Dyrektor przedszkola 2. Zapewnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej każdemu dziecku Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1280) Koordynator zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej 3. Zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom przebywającym w przedszkolu Rozporządzenie MENiS z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1604) Dyrektor przedszkola 4. Organizacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w przedszkolu Rozporządzenie MEN z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 2017 r. poz.1635) Dyrektor przedszkola 5. Kontrola realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego w zakresie rytmiczności sposobu i warunków Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.) Dyrektor przedszkola 6. Zgodność z prawem procesu rekrutacji oraz arkuszy organizacji pracy przedszkola Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082) Dyrektor przedszkola 7. Badanie prowadzonego w przedszkolu wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro, kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie (przedmiot kontroli zgodny z kierunkami polityki oświatowej państwa) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082) Dyrektor przedszkola 8. Badanie zapewniania dzieciom dodatkowej opieki i pomocy oraz poczucia bezpieczeństwa, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 (przedmiot kontroli zgodny z kierunkami polityki oświatowej państwa) Dyrektor przedszkola 3. Obserwacja zajęć nauczycieli Cele obserwacji Tematyka obserwacji Ocena efektów pracy nauczyciela w zakresie wybranych elementów procesu dydaktycznego, wychowawczego lub opiekuńczego. Cele obserwacji zajęć to: 1) stosowanie przez nauczyciela zaleconych warunków i sposobu realizacji podstawy programowej, 2) indywidualizacja procesu edukacji w odniesieniu do potrzeb dzieci, 3) organizacja i sposoby udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb rozwojowych w realizowanym procesie kształcenia, 4) roztropne korzystanie przez nauczycieli z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, 5) rodzaj stosowanych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne w prowadzeniu zajęć w systemie stacjonarnym, 6) formy współpracy z rodzicami wspierające rodziców w wychowywaniu dzieci, 7) uwrażliwianie dzieci na wartości takie jak prawda i dobro, kształtowane są postawy szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie. Obserwacji mogą podlegać zajęcia, spotkania z rodzicami, imprezy przedszkolne 1. Treści zajęć są zgodne z podstawą programową, wprowadzają w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, umożliwiają poznawanie polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych. 2. Nauczyciele diagnozują potrzeby dzieci, w wyniku których indywidualizuje się proces edukacji i zapewnia każdemu dziecku wsparcie psychologiczno-pedagogiczne uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe w realizowanym procesie kształcenia. 3. Realizacja zajęć stacjonarnych z uwzględnieniem technik zdalnego nauczania. 4. Nauczyciele współpracują z rodzicami na rzecz rozwoju ich dzieci, wspomagają wychowawczą funkcję rodziny. 5. Zajęcia dodatkowe realizowane z dziećmi uwzględniają metody wychowania do wrażliwości na prawdę i dobro, kształtują właściwe postawy szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie Plan obserwacji zajęć w roku szkolnym 2021/2022 Lp. Imię i nazwisko nauczyciela Wrzesień Październik Listopad Grudzień Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Uwagi 1. X 2. X 3. X 4. X 5. X 6. X 7. X 8. X 9. X 10. X 4. Wspomaganie nauczycieli w doskonaleniu zawodowym Lp. Zakres wspomagania Zadania do realizacji 1. Organizacja szkoleń i narad w zakresie: 1) działań na rzecz szerszego udostępnienia edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych, 2) profesjonalnej pomocy przy rozwiązywaniu problemów wychowawczych – współpraca z psychologiem, pedagogiem i poradnią psychologiczno-pedagogiczną, 3) zapewniania wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dzieciom, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19, przez organizację dodatkowej opieki i pomocy, wzmacnianie pozytywnego klimatu oraz poczucia bezpieczeństwa, 4) działań przedszkola na rzecz wzmacniania wychowawczej funkcji rodziny Opracowanie planu wspomagania nauczycieli przedszkola, planu zebrań zespołów rady pedagogicznej. Wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy w zespołach 2. Wspieranie rozwoju zawodowego nauczycieli Opracowanie planu doskonalenia nauczycieli w ramach WDN. Omówienie procedury awansu zawodowego na poszczególne stopnie 3. Doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela stażysty i kontraktowego Gromadzenie przykładów dobrej praktyki pedagogicznej oraz dzielenie się wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniami w pracy z dziećmi (zajęcia otwarte) 4. Przedstawienie wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego Opracowanie sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego. Wykorzystywanie wyników nadzoru pedagogicznego z poprzedniego roku w celu doskonalenia pracy przedszkola 5. Diagnoza pracy przedszkola – dokonana pod koniec roku szkolnego (podsumowanie pracy placówki) Zajęcia warsztatowe rady pedagogicznej – określenie celu dalszego rozwoju przedszkola i potrzeb nauczycieli Przykład wspomagania Lp. Tematyka narad Termin Osoba odpowiedzialna 1. 1. Zaopiniowanie aneksu do arkusza organizacji pracy przedszkola. 2. Zaopiniowanie programu wychowawczo-profilaktycznego. 3. Przydzielenie dodatkowych obowiązków nauczycielom. 4. Powołanie zespołów zadaniowych ds.: 1) opracowania planu pracy przedszkola na rok szkolny 2021/2022, 2) opracowania zmian w statucie, 3) edukacji zdrowotnej, 4) edukacji ekologicznej, 5) oceny ryzyka w odniesieniu do zadań wychowawczo-dydaktycznych na rok 2021/2022. 5. Zatwierdzenie planu pracy przedszkola na rok szkolny 2021/2022. 6. Zapoznanie ze zmianami w prawie oświatowym. 7. Dokonanie zmian w statucie Sierpień Dyrektor 2. 1. Zapoznanie z planem nadzoru pedagogicznego dyrektora przedszkola na rok szkolny 2021/2022. 2. Zaopiniowanie planu finansowego na rok 2022 Wrzesień Dyrektor 3. 1. Podsumowanie obserwacji pedagogicznych i diagnozy wstępnej. 2. Przypomnienie zasad udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz sposobów wykorzystania wyników diagnozy i obserwacji Październik Nauczyciele, wicedyrektor 4. 1. Podsumowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej w I półroczu. 2. Wnioski do pracy w II półroczu Styczeń/luty Nauczyciele, dyrektor 5. Wybór przedstawicieli do komisji rekrutacyjnej Marzec Dyrektor 6. Zaopiniowanie arkusza organizacji pracy przedszkola na rok szkolny 2021/2022 Kwiecień Dyrektor 7. Zebranie rady pedagogicznej podsumowującej pracę w roku szkolnym 2021/2022 Czerwiec Nauczyciele, dyrektor Doskonalenie nauczycieli Lp. Zadanie Termin Osoba odpowiedzialna 1. Badanie potrzeb i oczekiwań nauczycieli w zakresie doskonalenia. Wybór problemu wymagającego doskonalenia w ramach WDN, wynikającego z nadzoru pedagogicznego. Opracowanie planu wewnętrznego i zewnętrznego doskonalenia nauczycieli przedszkola Lider WDN, dyrektor 2. Szkolenia w ramach wewnętrznego doskonalenia Prowadzone przez nauczycieli i dyrektora: 1) .......................................................................................................................................... 2) .......................................................................................................................................... Prowadzone przez firmy zewnętrzne: 1) .......................................................................................................................................... 2) .......................................................................................................................................... 3. Zajęcia otwarte: 1) .......................................................................................................................................... 2) .......................................................................................................................................... 3) .......................................................................................................................................... 4. Udział nauczycieli w szkoleniach zewnętrznych według ich zainteresowań i potrzeb przedszkola W ciągu całego roku Wszyscy nauczyciele 5. Wzbogacenie biblioteczki przedszkolnej o nowe pozycje związane z tematyką wiodącą oraz o nowości na rynku wydawniczym W ciągu całego roku Dyrektor Awans zawodowy nauczycieli Nazwisko i imię nauczyciela będącego w trakcie stażu na kolejny stopień awansu Nazwisko i imię opiekuna stażu Aktualny stopień awansu zawodowego Data rozpoczęcia stażu Planowana data zakończenia stażu Plan nadzoru pedagogicznego opracowany dnia .............................. przez Dyrektora Przedszkola w .......................................................... (pieczęć i podpis dyrektora)