Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Plan nadzoru pedagogicznego Przedszkola w .................................................
obowiązujący w roku szkolnym 2021/2022
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082),
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1551 ze zm.),
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2198).
1. Nadzór pedagogiczny realizowany jest przez wykonywanie zadań i czynności określonych w art. 55 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, w trybie działań planowanych lub działań doraźnych:
1) działania planowane realizowane są zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2021/2022,
2) działania doraźne realizowane są w sytuacji, gdy zaistnieje potrzeba podjęcia działań nieujętych w planie nadzoru pedagogicznego,
3) działania planowane i doraźne wynikają z potrzeb przedszkola.
2. Nadzór pedagogiczny polega na:
1) obserwowaniu, analizowaniu i ocenianiu przebiegu procesów kształcenia i wychowania oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola,
2) ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola,
3) udzielaniu pomocy przedszkolu, a także nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
4) inspirowaniu nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji dzieci.
3. Nadzorowi podlegają w szczególności:
1) posiadanie przez nauczycieli wymaganych kwalifikacji do prowadzenia przydzielonych im zajęć,
2) realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania,
3) przestrzeganie statutu przedszkola,
4) przestrzeganie praw dziecka oraz upowszechnianie wiedzy o tych prawach,
5) zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki.
4. Dyrektor przedszkola, zgodnie z zapisem § 22 Rozporządzenia MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego:
1) kontroluje:
a) przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola,
b) przebieg procesów kształcenia i wychowania w przedszkolu oraz efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej placówki;
2) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:
a) diagnozę pracy przedszkola,
b) planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego,
c) prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad.
5. Dyrektor przedszkola, realizując zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego, w szczególności obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej placówki.
6. Plan nadzoru opracowywany jest z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w przedszkolu w poprzednim roku szkolnym, z których wynika, że należy:
1) poszerzyć zakres działań nowatorskich w przedszkolu,
2) zwiększyć zakres indywidualizacji oddziaływań,
3) organizować wystawy tematyczne i kąciki zabaw tematycznych,
4) wzmocnić działania nauczycieli w planowaniu indywidualizacji zadań stawianych dzieciom, szczególnie w grupach łączonych,
5) modyfikować formy współpracy z rodzicami w celu zwiększania ich decyzyjności,
6) udoskonalić organizację spotkań samokształceniowych w celu wymiany doświadczeń, wiedzy i umiejętności zdobytych podczas szkoleń,
7) podejmować dalsze działania w kierunku rozwijania samodzielności dzieci.
7. Źródła planowania:
1) wybrane podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022, o których mowa w art. 60 ust. 3 pkt 1 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe:
a) wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro, kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie,
b) podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19, w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat przedszkola oraz poczucie bezpieczeństwa; roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne,
c) wzmocnienie edukacji ekologicznej w przedszkolach – rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne;
2) wnioski z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w przedszkolu w poprzednim roku szkolnym:
a) czy różnorodne sposoby indywidualizacji procesu nauczania, stosowane powszechnie przez nauczycieli, sprzyjają rozwojowi zainteresowań i kreatywności dzieci,
b) w jakim zakresie nauczyciele wykorzystują narzędzia i zasoby cyfrowe stosowane w nauczaniu zdalnym do nauczania w trybie stacjonarnym,
c) w jaki sposób przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo zarówno podczas zajęć realizowanych stacjonarnie w przedszkolu, jak i podczas organizacji kształcenia na odległość,
d) czy przedszkole wyposażone jest w wysokiej jakości sprzęt TIK, aby w sytuacji ograniczenia funkcjonowania placówki można było sprawnie realizować zadania w trybie zdalnym,
e) czy nauczyciele monitorują i analizują osiągnięcia każdego dziecka, z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb i możliwości, na podstawie których formułuje się i wdraża wnioski z tych analiz,
f) czy systematycznie monitoruje się udzielaną dzieciom pomoc psychologiczno-pedagogiczną i bada skuteczność tej pomocy.
9. Formy nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora:
1) kontrola,
2) wspomaganie.
10. Zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego:
1) nadzór pedagogiczny sprawuje dyrektor,
2) nadzorowi podlegają wszyscy pracownicy pedagogiczni,
3) nadzór prowadzony jest z uwzględnieniem:
a) jawności wymagań i sposobów kontroli ich realizacji,
b) obiektywnej i pełnej oceny jakości pracy poszczególnych nauczycieli,
c) etyki zawodowej,
d) dokumentowania uwag, spostrzeżeń i wyników nadzoru.
Zawartość planu nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2021/2022
1. Kontrola (wybrane obszary)
Lp. Przedmiot kontroli Podstawa prawna Termin kontroli Osoba odpowiedzialna
1. Prawidłowość prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania, w tym dokumentacji organizacji wycieczek oraz wyjść poza teren przedszkola Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r. poz. 1646 ze zm.)
Rozporządzenie MEN z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz.U. z 2018 r. poz. 1055) Dyrektor przedszkola
2. Zapewnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej każdemu dziecku Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1280) Koordynator zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej
3. Zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom przebywającym w przedszkolu Rozporządzenie MENiS z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1604) Dyrektor przedszkola
4. Organizacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w przedszkolu Rozporządzenie MEN z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 2017 r. poz.1635) Dyrektor przedszkola
5. Kontrola realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego w zakresie rytmiczności sposobu i warunków Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.) Dyrektor przedszkola
6. Zgodność z prawem procesu rekrutacji oraz arkuszy organizacji pracy przedszkola Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082) Dyrektor przedszkola
7. Badanie prowadzonego w przedszkolu wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro, kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie (przedmiot kontroli zgodny z kierunkami polityki oświatowej państwa) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082) Dyrektor przedszkola
8. Badanie zapewniania dzieciom dodatkowej opieki i pomocy oraz poczucia bezpieczeństwa, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 (przedmiot kontroli zgodny z kierunkami polityki oświatowej państwa) Dyrektor przedszkola
3. Obserwacja zajęć nauczycieli
Cele obserwacji Tematyka obserwacji
Ocena efektów pracy nauczyciela w zakresie wybranych elementów procesu dydaktycznego, wychowawczego lub opiekuńczego. Cele obserwacji zajęć to:
1) stosowanie przez nauczyciela zaleconych warunków i sposobu realizacji podstawy programowej,
2) indywidualizacja procesu edukacji w odniesieniu do potrzeb dzieci,
3) organizacja i sposoby udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb rozwojowych w realizowanym procesie kształcenia,
4) roztropne korzystanie przez nauczycieli z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne,
5) rodzaj stosowanych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne w prowadzeniu zajęć w systemie stacjonarnym,
6) formy współpracy z rodzicami wspierające rodziców w wychowywaniu dzieci,
7) uwrażliwianie dzieci na wartości takie jak prawda i dobro, kształtowane są postawy szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.
Obserwacji mogą podlegać zajęcia, spotkania z rodzicami, imprezy przedszkolne 1. Treści zajęć są zgodne z podstawą programową, wprowadzają w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, umożliwiają poznawanie polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych.
2. Nauczyciele diagnozują potrzeby dzieci, w wyniku których indywidualizuje się proces edukacji i zapewnia każdemu dziecku wsparcie psychologiczno-pedagogiczne uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe w realizowanym procesie kształcenia.
3. Realizacja zajęć stacjonarnych z uwzględnieniem technik zdalnego nauczania.
4. Nauczyciele współpracują z rodzicami na rzecz rozwoju ich dzieci, wspomagają wychowawczą funkcję rodziny.
5. Zajęcia dodatkowe realizowane z dziećmi uwzględniają metody wychowania do wrażliwości na prawdę i dobro, kształtują właściwe postawy szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie
Plan obserwacji zajęć w roku szkolnym 2021/2022
Lp. Imię i nazwisko nauczyciela Wrzesień Październik Listopad Grudzień Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Uwagi
1. X
2. X
3. X
4. X
5. X
6. X
7. X
8. X
9. X
10. X
4. Wspomaganie nauczycieli w doskonaleniu zawodowym
Lp. Zakres wspomagania Zadania do realizacji
1. Organizacja szkoleń i narad w zakresie:
1) działań na rzecz szerszego udostępnienia edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych,
2) profesjonalnej pomocy przy rozwiązywaniu problemów wychowawczych – współpraca z psychologiem, pedagogiem i poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
3) zapewniania wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dzieciom, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19, przez organizację dodatkowej opieki i pomocy, wzmacnianie pozytywnego klimatu oraz poczucia bezpieczeństwa,
4) działań przedszkola na rzecz wzmacniania wychowawczej funkcji rodziny Opracowanie planu wspomagania nauczycieli przedszkola, planu zebrań zespołów rady pedagogicznej. Wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy w zespołach
2. Wspieranie rozwoju zawodowego nauczycieli Opracowanie planu doskonalenia nauczycieli w ramach WDN. Omówienie procedury awansu zawodowego na poszczególne stopnie
3. Doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela stażysty i kontraktowego Gromadzenie przykładów dobrej praktyki pedagogicznej oraz dzielenie się wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniami w pracy z dziećmi (zajęcia otwarte)
4.
Przedstawienie wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego Opracowanie sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego. Wykorzystywanie wyników nadzoru pedagogicznego z poprzedniego roku w celu doskonalenia pracy przedszkola
5. Diagnoza pracy przedszkola – dokonana pod koniec roku szkolnego (podsumowanie pracy placówki) Zajęcia warsztatowe rady pedagogicznej – określenie celu dalszego rozwoju przedszkola i potrzeb nauczycieli
Przykład wspomagania
Lp. Tematyka narad Termin Osoba odpowiedzialna
1. 1. Zaopiniowanie aneksu do arkusza organizacji pracy przedszkola.
2. Zaopiniowanie programu wychowawczo-profilaktycznego.
3. Przydzielenie dodatkowych obowiązków nauczycielom.
4. Powołanie zespołów zadaniowych ds.:
1) opracowania planu pracy przedszkola na rok szkolny 2021/2022,
2) opracowania zmian w statucie,
3) edukacji zdrowotnej,
4) edukacji ekologicznej,
5) oceny ryzyka w odniesieniu do zadań wychowawczo-dydaktycznych na rok 2021/2022.
5. Zatwierdzenie planu pracy przedszkola na rok szkolny 2021/2022.
6. Zapoznanie ze zmianami w prawie oświatowym.
7. Dokonanie zmian w statucie Sierpień Dyrektor
2. 1. Zapoznanie z planem nadzoru pedagogicznego dyrektora przedszkola na rok szkolny 2021/2022.
2. Zaopiniowanie planu finansowego na rok 2022 Wrzesień Dyrektor
3. 1. Podsumowanie obserwacji pedagogicznych i diagnozy wstępnej.
2. Przypomnienie zasad udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz sposobów wykorzystania wyników diagnozy i obserwacji Październik Nauczyciele, wicedyrektor
4. 1. Podsumowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej w I półroczu.
2. Wnioski do pracy w II półroczu Styczeń/luty Nauczyciele, dyrektor
5. Wybór przedstawicieli do komisji rekrutacyjnej Marzec Dyrektor
6. Zaopiniowanie arkusza organizacji pracy przedszkola na rok szkolny 2021/2022 Kwiecień Dyrektor
7. Zebranie rady pedagogicznej podsumowującej pracę w roku szkolnym 2021/2022 Czerwiec Nauczyciele, dyrektor
Doskonalenie nauczycieli
Lp. Zadanie Termin Osoba odpowiedzialna
1. Badanie potrzeb i oczekiwań nauczycieli w zakresie doskonalenia.
Wybór problemu wymagającego doskonalenia w ramach WDN, wynikającego z nadzoru pedagogicznego.
Opracowanie planu wewnętrznego i zewnętrznego doskonalenia nauczycieli przedszkola Lider WDN, dyrektor
2. Szkolenia w ramach wewnętrznego doskonalenia
Prowadzone przez nauczycieli i dyrektora:
1) ..........................................................................................................................................
2) ..........................................................................................................................................
Prowadzone przez firmy zewnętrzne:
1) ..........................................................................................................................................
2) ..........................................................................................................................................
3. Zajęcia otwarte:
1) ..........................................................................................................................................
2) ..........................................................................................................................................
3) ..........................................................................................................................................
4. Udział nauczycieli w szkoleniach zewnętrznych według ich zainteresowań i potrzeb przedszkola W ciągu całego roku Wszyscy nauczyciele
5. Wzbogacenie biblioteczki przedszkolnej o nowe pozycje związane z tematyką wiodącą oraz o nowości na rynku wydawniczym W ciągu całego roku Dyrektor
Awans zawodowy nauczycieli
Nazwisko i imię nauczyciela będącego w trakcie stażu na kolejny stopień awansu Nazwisko i imię opiekuna stażu Aktualny stopień awansu zawodowego Data rozpoczęcia stażu Planowana data zakończenia stażu
Plan nadzoru pedagogicznego opracowany dnia .............................. przez Dyrektora Przedszkola w ..........................................................
(pieczęć i podpis dyrektora)