Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Plan nadzoru pedagogicznego Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej …………………………………………………………… w roku szkolnym 2021/2022 (wzór) Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082), • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2215 ze zm.), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1551 ze zm.), • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1327 ze zm.), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (t.j. Dz.U z 2020 r. poz. 2198). Plan nadzoru pedagogicznego został opracowany na podstawie: • wniosków z nadzoru sprawowanego w ubiegłym roku szkolnym 2020/2021, • kierunków polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022. I. Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022 ogłoszone przez Ministra Edukacji i Nauki 8 lipca 2021 r. 1. Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych „wychowanie do życia w rodzinie” oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego. 2. Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie. 3. Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych. Szersze i przemyślane wykorzystanie w tym względzie m.in. wycieczek edukacyjnych. 4. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne. 5. Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych. 6. Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne. Zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty w zakresie kontroli: 1. W szkołach ponadpodstawowych: Zgodność z przepisami prawa funkcjonowania oddziałów międzynarodowych. 2. W niepublicznych szkołach policealnych prowadzących kształcenie w zawodach z branży opieki zdrowotnej: Zgodność z przepisami prawa organizacji kształcenia zawodowego w branży opieki zdrowotnej. 3. W szkołach i placówkach prowadzących kształcenie na kwalifikacyjnych kursach zawodowych i kursach umiejętności zawodowych: Zgodność z przepisami prawa kształcenia na kwalifikacyjnych kursach zawodowych i kursach umiejętności zawodowych. 4. W przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego: Organizacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. 5. W szkołach specjalnych podstawowych i ponadpodstawowych, w tym zorganizowanych w placówkach wskazanych w art. 2 pkt 7 Ustawy Prawo oświatowe: Organizacja kształcenia i wsparcia dla uczniów objętych kształceniem specjalnym w szkołach specjalnych. 6. W publicznych szkołach podstawowych i ponadpodstawowych: Przyjmowanie do szkół i wspomaganie nauki osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi podlegającymi obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw. 7. W publicznych szkołach podstawowych, prowadzanych przez jednostki samorządu terytorialnego, w stosunku do których podjęto zamiar likwidacji w roku 2020, 2021 lub 2022: Zgodność z prawem procesu rekrutacji, przyjmowania i przenoszenia uczniów do innej szkoły w latach 2019–2021 oraz arkuszy organizacji pracy szkoły. I. Cele ogólne nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2021/2022 z uwzględnieniem realizacji kierunków polityki oświatowej państwa: 1. Wspomaganie szkół w zakresie wychowawczej roli rodziny, przeprowadzanie diagnoz i analiz w ramach realizacji m.in. zadań programu wychowawczo-profilaktycznego. 2. Dbałość o zdrowie, szczególnie psychiczne uczniów, prowadzenie szeroko rozumianej profilaktyki zdrowia psychicznego, w szczególności w kontekście sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 oraz izolacji uczniów w czasie nauczania zdalnego. 3. Zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, opieki i pomocy wzmacniających poczucie bezpieczeństwa uczniów i nauczycieli. 4. Wsparcie szkół w zakresie doradztwa zawodowego. 5. Wzmocnienie efektywności działań poradni poprzez szersze wsparcie nauczycieli szkół i przedszkoli w zakresie radzenia sobie z trudnościami wychowawczo-dydaktycznymi, podejmowanie działań systemowych na terenie placówek oświatowych. II. Zawartość planu nadzoru na rok szkolny 2021/2022: 1. Zakres kontroli: • zgodność z przepisami prawa orzeczeń i opinii wydawanych przez zespół orzekający, • celowość i efektywność przeprowadzania diagnoz i badań w ramach kompetencji pracowników poradni, • zgodność z obowiązującymi przepisami prawa organizowania i przeprowadzania zajęć terapeutycznych, • sposoby i efekty prowadzenia przez nauczycieli poradni profilaktyki zdrowia psychicznego, w szczególności w kontekście sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 oraz izolacji uczniów w czasie nauczania zdalnego (kierunek polityki oświatowej państwa). 2. Wspomaganie: • opracowanie planu doskonalenia zawodowego nauczycieli, • ustalenie wewnętrznych szkoleń, warsztatów, konferencji i innych form doskonalenia zawodowego, • wspomaganie w zakresie rozwoju zawodowego nauczycieli, • oceny dorobku zawodowego nauczycieli ubiegających się o kolejne stopnie awansu oraz oceny pracy. III. Działania wynikające z wniosków z poprzedniego roku szkolnego: • Konieczność wsparcia szkół w zakresie profilaktyki zdrowia psychicznego uczniów i nauczycieli, opracowanie harmonogramu zajęć terapeutycznych. • Doskonalenie współpracy ze szkołami w zakresie doradztwa zawodowego. • Systematyczne przeprowadzanie diagnoz potrzeb edukacyjnych uczniów w procesie kształcenia, wskazywanie sposobów pracy z uczniami. • Uczestnictwo w szkoleniach wspomagających pracę nauczycieli poradni, które służą efektywności podejmowanych zadań terapeutyczno- -diagnozujących. IV. Obserwacje zajęć – cele ogólne: • Sposoby i metody pracy terapeutycznej z uczniami, atrakcyjność i efektywność zajęć. • Realizacja zadań związanych z doradztwem zawodowym. • Sposoby diagnozowania uczniów, celowość i funkcjonalność diagnoz. V. Harmonogram kontroli przeprowadzonej przez dyrektora poradni: Lp. Zakres kontroli Przedmiot kontroli Terminy przeprowadzenia kontroli 1. Zgodność z przepisami prawa orzeczeń i opinii wydawanych przez zespół orzekający • analiza dokumentacji służącej wydawaniu opinii i orzeczeń, • analiza opinii i orzeczeń pod kątem ich zgodności z aktualnymi przepisami prawa, • jasność i przejrzystość wydawanych zaleceń, ich skuteczność w indywidualizowaniu pracy z uczniem Październik 2021 r. Marzec 2022 r. 2. Celowość i efektywność przeprowadzania diagnoz i badań w ramach kompetencji pracowników poradni • analiza harmonogramu przeprowadzanych badań i diagnoz, ich celowość i efektywność, • współpraca zespołu pracowników poradni w zakresie przeprowadzanych badań i diagnoz, • innowacyjność i metodologia badań i diagnoz Listopad 2021 r. 3. Zgodność z obowiązującymi przepisami prawa organizowania i przeprowadzania zajęć terapeutycznych • obserwacja zajęć terapeutycznych, kontrola zgodności organizowania zajęć z aktualnymi przepisami prawa oświatowego, • stosowanie metod pracy terapeutycznej dla skuteczności zaspokajania indywidualnych potrzeb ucznia Grudzień 2021 r. Kwiecień 2022 r. 4. Sposoby i efekty prowadzenia przez nauczycieli poradni profilaktyki zdrowia psychicznego, w szczególności w kontekście sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 oraz izolacji uczniów w czasie nauczania zdalnego (kierunek polityki oświatowej państwa) • kontrola przestrzegania przepisów dotyczących pracy zdalnej Październik 2021 VI. Harmonogram wspomagania: Lp. Tematyka form doskonalenia zawodowego Forma wspomagania Termin / prowadzący, trener 1. Nowelizacja prawa oświatowego w pracy poradni psychologiczno-pedagogicznej Rada szkoleniowa Sierpień–wrzesień 2021 r. / dyrektor poradni 2. Diagnoza dzieci i młodzieży – planowanie i organizowanie w świetle aktualnych przepisów prawa oświatowego, współpraca z placówkami oświatowymi Szkolenie, warsztaty Październik 2021 r. / trener zewnętrzny (pani/pan ………………………, firma szkoleniowa …………………) 3. Narzędzia do zajęć terapeutycznych Warsztat metodyczny Listopad 2021 r. / nauczyciel poradni 4. Zaburzenia zachowania, zagrożenie niedostosowaniem i niedostosowanie społeczne – rozpoznawanie potrzeb, prawidłowe opiniowanie i orzekanie, planowanie i organizacja pracy Szkolenie, kurs Luty–marzec 2022 r. / trener zewnętrzny (pani/pan ………………………, firma szkoleniowa …………………) 5. Zindywidualizowana ścieżka kształcenia, nauczanie indywidualne, indywidualny program nauki – formy wsparcia dzieci i młodzieży Konferencja metodyczna Maj 2022 r. / trenerzy zewnętrzni (pani/pan ………………………, firma szkoleniowa …………………) Ocena dorobku zawodowego: 1. Nauczyciel ubiegający się o stopień awansu nauczyciela kontraktowego – dwie oceny dorobku zawodowego. 2. Nauczyciel ubiegający się o stopień awansu nauczyciela mianowanego – jedna ocena dorobku zawodowego. Oceny pracy: planowanych troje nauczycieli. VII. Harmonogram obserwacji: Cele obserwacji: • atrakcyjność metod pracy terapeutycznej, w tym realizacja profilaktyki zdrowia psychicznego, • zgodność prowadzenia dokumentacji nauczyciela z aktualnymi przepisami prawa oświatowego, • przestrzeganie procedur wydawania opinii i orzeczeń, • skuteczność przeprowadzanych diagnoz, potrzeb edukacyjnych uczniów w procesie kształcenia, wskazywanie sposobów pracy z uczniami, • motywacja i zaangażowanie nauczycieli w pracy z uczniami, • wykorzystanie w pracy narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnej, • wspieranie szkół w zakresie profilaktyki zdrowia psychicznego uczniów i nauczycieli, • doskonalenie współpracy ze szkołami w zakresie doradztwa zawodowego, • uczestnictwo w szkoleniach wspomagających pracę nauczycieli poradni służących efektywności podejmowanych zadań terapeutyczno- -diagnozujących. Lp. Imię i nazwisko nauczyciela Zakres obserwacji, tematyka Termin obserwacji Przeprowadzający obserwację 1. 2. 3. 4. 5. Plan nadzoru pedagogicznego został przedstawiony na posiedzeniu rady pedagogicznej w dniu …………… ………………………………… …………………………………………… (data) (podpis dyrektora)