Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Dzień Kapsla Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych doskonalących motorykę małą, koordynację wzrokowo-ruchową oraz podstawowe umiejętności matematyczne, przeznaczony dla dzieci w wieku od czterech do sześciu lat Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie” Cele główne: • usprawnianie motoryki małej, • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, • doskonalenie umiejętności przeliczania i porównywania zbiorów, • doskonalenie umiejętności liczenia na konkretach, • doskonalenie umiejętności grafomotorycznych. Cele operacyjne: Dziecko: • doskonali sprawność palców i ich rozdzielną pracę, • potrafi przeliczać elementy w zbiorze i je porównać pod względem ilości, • wie, jak należy dbać o środowisko, • wie, czym jest recykling, • potrafi lepić z plasteliny proste kształty. Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały 1. Wprowadzenie Nauczyciel wyjaśnia dzieciom ideę związaną z Dniem Kapsla: jest to święto wymyślone niedawno, bo w 2019 r. Ma ono znaczenie ekologiczne: odkręcanie zakrętek z butelek ułatwia ich recykling, a same kapsle można wykorzystać na wiele sposobów. Dzieci wymyślają różne zastosowania kapsli i zakrętek • uświadomienie znaczenia zachowań proekologicznych 2. Motoryka duża Dzieci pokonują tor przeszkód: • slalom między zakrętkami, • skoki obunóż przez szarfy wypełnione kapslami, • przechodzenie pod linką z nawleczonymi na nią zakrętkami, • przejście po zakrętkach ułożonych w jednej linii. Dzieci mogą także przygotować własny tor przeszkód z wykorzystaniem kapsli i zakrętek • doskonalenie motoryki dużej w zakresie równowagi, planowania ruchu, • wzmacnianie mięśni posturalnych, • stymulacja dotykowa i proprioceptywna • dużo różnego rodzaju zakrętek, • zakrętki nawleczone na sznurek 3. Odrysuj sam! Dzieci losują nazwę zwierzęcia, które będą rysować tylko za pomocą odrysowywania zakrętek • grafomotoryka, • koordynacja wzrokowo-ruchowa, • planowanie ruchu, • kreatywność • zakrętki różnej wielkości, • kartki, • ołówki, • złącznik nr 1 – losy z nazwami zwierząt 4. Znajdź i policz! Dzieci otrzymują karty z konturami kapsli w różnych kolorach. Zadanie polega na policzeniu kapsli w tym samym kolorze oraz porównaniu wielkości zbiorów • doskonalenie percepcji wzrokowej w zakresie odróżniania figur i tła, • rozwijanie koncentracji, • doskonalenie umiejętności przeliczania i porównywania zbiorów • załącznik nr 2 – kapsle 5. Wyścig Dzieci otrzymują plastelinę, z której formują wałeczki i budują z nich wspólny tor wyścigowy. Następnie rozgrywają wyścig, przesuwając kapsle za pomocą pstrykania kciukiem i palcem wskazującym • motoryka mała, • przestrzeganie zasad, • czekanie na swoją kolej • plastelina, • duży arkusz szarego papieru, • kapsle lub zakrętki dla każdego gracza 6. Podsumowanie Wspólne sprzątanie sali. Wspólne wymienienie doskonalonych umiejętności: co dzisiaj ćwiczyliśmy? • doskonalenie umiejętności autorefleksji i wypowiadania się