Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Dzień Kapsla
Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych doskonalących motorykę małą, koordynację wzrokowo-ruchową oraz podstawowe umiejętności matematyczne, przeznaczony dla dzieci w wieku od czterech do sześciu lat
Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie”
Cele główne:
• usprawnianie motoryki małej,
• doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• doskonalenie umiejętności przeliczania i porównywania zbiorów,
• doskonalenie umiejętności liczenia na konkretach,
• doskonalenie umiejętności grafomotorycznych.
Cele operacyjne:
Dziecko:
• doskonali sprawność palców i ich rozdzielną pracę,
• potrafi przeliczać elementy w zbiorze i je porównać pod względem ilości,
• wie, jak należy dbać o środowisko,
• wie, czym jest recykling,
• potrafi lepić z plasteliny proste kształty.
Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały
1. Wprowadzenie Nauczyciel wyjaśnia dzieciom ideę związaną z Dniem Kapsla: jest to święto wymyślone niedawno, bo w 2019 r. Ma ono znaczenie ekologiczne: odkręcanie zakrętek z butelek ułatwia ich recykling, a same kapsle można wykorzystać na wiele sposobów. Dzieci wymyślają różne zastosowania kapsli i zakrętek • uświadomienie znaczenia zachowań proekologicznych
2. Motoryka duża Dzieci pokonują tor przeszkód:
• slalom między zakrętkami,
• skoki obunóż przez szarfy wypełnione kapslami,
• przechodzenie pod linką z nawleczonymi na nią zakrętkami,
• przejście po zakrętkach ułożonych w jednej linii.
Dzieci mogą także przygotować własny tor przeszkód z wykorzystaniem kapsli i zakrętek • doskonalenie motoryki dużej w zakresie równowagi, planowania ruchu,
• wzmacnianie mięśni posturalnych,
• stymulacja dotykowa i proprioceptywna • dużo różnego rodzaju zakrętek,
• zakrętki nawleczone na sznurek
3. Odrysuj sam! Dzieci losują nazwę zwierzęcia, które będą rysować tylko za pomocą odrysowywania zakrętek • grafomotoryka,
• koordynacja wzrokowo-ruchowa,
• planowanie ruchu,
• kreatywność • zakrętki różnej wielkości,
• kartki,
• ołówki,
• złącznik nr 1 – losy z nazwami zwierząt
4. Znajdź i policz! Dzieci otrzymują karty z konturami kapsli w różnych kolorach. Zadanie polega na policzeniu kapsli w tym samym kolorze oraz porównaniu wielkości zbiorów • doskonalenie percepcji wzrokowej w zakresie odróżniania figur i tła,
• rozwijanie koncentracji,
• doskonalenie umiejętności przeliczania i porównywania zbiorów • załącznik nr 2 – kapsle
5. Wyścig Dzieci otrzymują plastelinę, z której formują wałeczki i budują z nich wspólny tor wyścigowy. Następnie rozgrywają wyścig, przesuwając kapsle za pomocą pstrykania kciukiem i palcem wskazującym • motoryka mała,
• przestrzeganie zasad,
• czekanie na swoją kolej • plastelina,
• duży arkusz szarego papieru,
• kapsle lub zakrętki dla każdego gracza
6. Podsumowanie Wspólne sprzątanie sali. Wspólne wymienienie doskonalonych umiejętności: co dzisiaj ćwiczyliśmy? • doskonalenie umiejętności autorefleksji i wypowiadania się