Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Plan nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły podstawowej/ponadpodstawowej na rok szkolny 2021/2022 Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2198), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1551 ze zm.). Nadzór pedagogiczny jest realizowany przez wykonywanie zadań i czynności określonych w ustawie, w trybie planowych lub doraźnych działań. Działania te są prowadzone przez dyrektora szkoły i wynikają z potrzeb placówki. Art. 55 Ustawy Prawo oświatowe: Nadzór pedagogiczny polega na: 1) obserwowaniu, analizowaniu i ocenianiu przebiegu procesów kształcenia i wychowania oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek, 2) ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek, 3) udzielaniu pomocy szkołom i placówkom, a także nauczycielom, w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, 4) inspirowaniu nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów. Nadzorowi podlegają w szczególności: 1) posiadanie przez nauczycieli wymaganych kwalifikacji do prowadzenia przydzielonych im zajęć, 2) realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania, 3) przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, a także przestrzeganie przepisów dotyczących obowiązku szkolnego oraz obowiązku nauki, 4) przestrzeganie statutu szkoły lub placówki, 5) przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia oraz upowszechnianie wiedzy o tych prawach, 6) zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki. § 22 Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego: 1. Dyrektor szkoły lub placówki, we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego: a) przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły lub placówki, b) kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki, c) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez: • diagnozę pracy szkoły lub placówki, • planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego, • prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad; d) monitoruje pracę szkoły lub placówki. 2. Ewaluację wewnętrzną przeprowadza się w odniesieniu do zagadnień uznanych w szkole lub placówce za istotne w jej działalności. 3. W celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, dyrektor szkoły lub placówki we współpracy z nauczycielami, o których mowa w ust. 1, w szczególności: a) analizuje dokumentację przebiegu nauczania, b) obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej szkoły lub placówki. § 23 Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego: 1. Dyrektor szkoły lub placówki opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia na zebraniu rady pedagogicznej, a w przypadku szkoły lub placówki, w której nie tworzy się rady pedagogicznej – na zebraniu z udziałem nauczycieli i osób niebędących nauczycielami, które realizują zadania statutowe szkoły lub placówki, do 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan. 2. Plan nadzoru pedagogicznego, o którym mowa w ust. 1, jest opracowywany z uwzględnieniem wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w szkole lub placówce w poprzednim roku szkolnym oraz podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa, o których mowa w art. 60 ust. 3 pkt 1 Ustawy Prawo oświatowe. 3. Plan nadzoru pedagogicznego, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności: a) przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz termin jej przeprowadzenia, b) tematykę i terminy przeprowadzania kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki, c) zakres wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań, o którym mowa w § 22 ust. 1 pkt 3, d) plan obserwacji, o której mowa w § 22 ust. 3 pkt 2, e) zakres monitorowania, o którym mowa w § 22 ust. 1 pkt 4. Źródła planowania Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022 Na podstawie art. 60 ust. 3 pkt 1 Ustawy Prawo oświatowe MEN ustalił następujące kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022: 1. Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego. 2. Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie. 3. Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych. Szersze i przemyślane wykorzystanie w tym względzie m.in. wycieczek edukacyjnych. 4. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19, w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne. 5. Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych. 6. Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne. Zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty: 1. W zakresie kontroli: a) w szkołach ponadpodstawowych: • „Zgodność z przepisami prawa funkcjonowania monitoringu wizyjnego w szkołach”, • „Przyjmowanie do szkół i wspomaganie nauki osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi podlegającymi obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw”; b) w szkołach i placówkach prowadzących kształcenie na kwalifikacyjnych kursach zawodowych i kursach umiejętności zawodowych: • „Zgodność z przepisami prawa kształcenia na kwalifikacyjnych kursach zawodowych i kursach umiejętności zawodowych”. 2. W zakresie ewaluacji (ewaluacje problemowe – 60 proc. wszystkich ewaluacji w roku szkolnym): a) w przedszkolach, innych formach wychowania przedszkolnego oraz oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych – w zakresie wymagań: • „Przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju”, • „Zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi”; b) w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych – w zakresie wymagań: • „Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się”, • „Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej”. 3. W zakresie monitorowania: a) we wszystkich typach szkół: • „Uwzględnianie zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów w procesie kształcenia”; b) w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych: • „Zapewnienie wychowankom bezpieczeństwa i odpowiednich warunków pobytu w placówce”; c) w przedszkolach: • „Wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz realizacja zapisów podstawy programowej w zakresie rozwijania kompetencji cyfrowych w przedszkolach”; d) w branżowej szkole II stopnia: • „Organizacja kształcenia w branżowej szkole II stopnia”; e) we wszystkich typach szkół: • „Kształcenie u uczniów kompetencji kluczowych”. Wnioski i rekomendacje z nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły z roku 2020/2021 Należy zbadać, czy w szkole: 1) monitoruje się i analizuje osiągnięcia każdego ucznia, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów, 2) formułuje się i wdraża wnioski z tych analiz, 3) wdrażane wnioski z monitorowania i analizowania osiągnięć uczniów przyczyniają się do rozwijania ich umiejętności i zainteresowań, 4) systematycznie monitoruje się udzielaną uczniom pomoc psychologiczno-pedagogiczną i bada skuteczność tej pomocy. W procesie ewaluacji, kontroli i wspomagania należy w bieżącym roku szkolnym zbadać, w jakim stopniu: 1) organizowane są procesy edukacyjne i czy sprzyjają one uczeniu się uczniów, 2) uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej, 3) zarządzanie sprzyja rozwojowi placówki. Formy nadzoru: 1) ewaluacja wewnętrzna , 2) kontrola, 3) wspomaganie, 4) monitorowanie. Zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego: 1. Nadzór pedagogiczny sprawują: dyrektor, wicedyrektor. 2. Nadzorowi podlegają wszyscy pracownicy pedagogiczni. 3. Nadzór pedagogiczny prowadzony jest z uwzględnieniem zasad: 1) jawności wymagań i sposobów kontroli ich realizacji, 2) obiektywnej i pełnej oceny jakości pracy poszczególnych nauczycieli, 3) etyki zawodowej, 4) dokumentowania uwag, spostrzeżeń i wyników nadzoru. I. Plan nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2021/2022 1. Przedmiot ewaluacji wewnętrznej i terminy jej przeprowadzania: Ewaluacja wewnętrzna w roku szkolnym 2021/2022 zostanie przeprowadzona w zakresie wymagania: …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. Zadania do wykonania Termin Osoby odpowiedzialne Wybór wymagań do ewaluacji sierpień Dyrektor Wybór zespołu ds. ewaluacji brak terminu Rada pedagogiczna Opracowanie zagadnień kluczowych do ewaluacji wrzesień Zespół ds. ewaluacji Zatwierdzenie zagadnień przez dyrektora wrzesień Dyrektor Opracowanie narzędzi do ewaluacji październik Zespół ds. ewaluacji Zbieranie informacji listopad–maj Wszyscy nauczyciele Opracowanie wyników i wniosków z ewaluacji czerwiec Zespół ds. ewaluacji Przedstawienie wyników i projektu wniosków dyrektorowi czerwiec Przewodniczący zespołu ds. ewaluacji Zapoznanie rady pedagogicznej z wynikami ewaluacji czerwiec Dyrektor Ewaluacja wewnętrzna – przykład 1. „Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się”. 2. „Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej”. Lp. Przedmiot ewaluacji Termin przeprowadzenia ewaluacji 1. Szkoła organizuje procesy edukacyjne w taki sposób, by stworzyć najbardziej optymalne warunki do uczenia się dla uczniów …………………………………………... – opracowanie koncepcji ewaluacji, ………………………….……………….. – przeprowadzenie badania, ………………………….……………….. – raport ewaluacyjny. Skład zespołu: ……………….………………………………………………….. Koordynator: ………………….……………………………………………….... 2. W szkole przeprowadza się zajęcia pozwalające rozwijać kreatywność, innowacyjność i samodzielność uczniów w zdobywaniu wiedzy i umiejętności ………………………………………….... – opracowanie koncepcji ewaluacji, ……………………………………………. – przeprowadzenie badania, ……………………………………………. – raport ewaluacyjny. Skład zespołu: ………………………………………….…………………….…. Koordynator: …………………………………………..................................… 3. W szkole wykorzystuje się wyniki badań wewnętrznych i zewnętrznych do podniesienia jakości edukacji matematycznej, przyrodniczej i informatycznej …………………………………………… – opracowanie koncepcji ewaluacji, …………………………………………… – przeprowadzenie badania, …………………………………………… – raport ewaluacyjny. Skład zespołu: …………………………………………………………………... Koordynator: …………………………………………….................................. 4. Szkoła zapewnia wysokiej jakości kształcenie oraz wspiera uczniów przez udzielanie im pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwzględnieniem zróżnicowania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ………………………………………….… – opracowanie koncepcji ewaluacji, ……………………………………………. – przeprowadzenie badania, ……………………………………………. – raport ewaluacyjny. Skład zespołu: ………………………………………………………..……….. Koordynator: …………………………………………………………………... III. Kontrola (wybrane obszary) Lp. Przedmiot kontroli Podstawa prawna Termin kontroli Osoba odpowiedzialna 1. Prawidłowość prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r. poz. 1646 ze zm.), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2019 r. poz. 1664) 2. Zgodność z przepisami prawa organizowania zajęć w grupie do pięciu uczniów lub w formie indywidualnej oraz udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1280) 3. Zapewnienie bezpieczeństwa uczniom przebywającym w szkole Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1604) III. Obserwacja Plan obserwacji zajęć w roku szkolnym 2021/2022 Lp. Imię i nazwisko nauczyciela wrzesień październik listopad grudzień styczeń luty marzec kwiecień maj czerwiec Uwagi 1. X 2. X 3. X 4. X 5. X 6. X 7. X 8. X 9. X 10. X Przedmiot obserwacji Cel obserwacji Rodzaj obserwowanych zajęć/czynności prowadzonych przez nauczyciela Termin Narzędzia obserwacji Prowadzący obserwacje Treści lekcji są zgodne z podstawą programową. Organizacja zajęć uwzględnia narzędzia multimedialne oraz metody aktywizujące. Realizacja zajęć z uwzględnieniem technik zdalnego nauczania. Dobór metod pracy służy rozwijaniu kreatywności i innowacyjności uczniów Stosowanie przez nauczyciela zaleconych warunków i sposobu realizacji podstawy programowej Zajęcia lekcyjne (matematyka, fizyka, biologia, chemia, geografia, informatyka – klasy …………………….) październik 2021 r. grudzień 2021 r. luty 2022 r. kwiecień 2022 r. czerwiec 2022 r. Arkusz obserwacji zajęć Dyrektor, wicedyrektor Indywidualizacja procesu edukacji w odniesieniu do potrzeb uczniów. Rodzaj stosowanych metod pracy sprzyjających rozwijaniu kreatywności uczniów. Sposoby prowadzenia zajęć w systemie zdalnego nauczania Zajęcia lekcyjne (pozostałe przedmioty) listopad 2021 r. styczeń 2022 r. marzec 2022 r. maj 2022 r. Arkusz obserwacji zajęć Dyrektor, wicedyrektor Szkoła współpracuje z rodzicami na rzecz rozwoju ich dzieci. Zajęcia z uczniami, w tym zdalne, uwzględniają wychowanie do wartości oraz kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych Formy współpracy z rodzicami wspierają ich w wychowywaniu dzieci Zebrania z rodzicami, uroczystości z udziałem rodziców wrzesień 2021 r. luty 2022 r. kwiecień 2022 r. czerwiec 2022 r. Arkusz obserwacji zebrań z rodzicami, arkusz obserwacji uroczystości szkolnych Wicedyrektor Uczniowie nabywają wiedzę i umiejętności w zakresie wartości, postaw i norm społecznych Godzina zajęć z wychowawcą, uroczystości szkolne i środowiskowe z udziałem rodziców październik 2021 r. marzec 2022 r. maj 2022 r. Arkusz obserwacji godzin zajęć z wychowawcą Wicedyrektor Pomoc psychologiczno-pedagogiczna Organizacja i sposoby udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb uczniów Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, rewalidacyjne i inne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej listopad 2021 r. luty 2022 r. czerwiec 2022 r. Arkusz obserwacji zajęć Dyrektor, wicedyrektor IV. Wspomaganie nauczycieli w doskonaleniu zawodowym Lp. Zakres wspomagania Zadania do realizacji 1. Organizacja szkoleń i narad: • omówienie i analiza wyników egzaminu zewnętrznego, • techniki i sposoby prowadzenia zdalnego nauczania, • profesjonalna pomoc przy rozwiązywaniu problemów wychowawczych – współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną Opracowanie planu wspomagania nauczycieli. Opracowanie planu zebrań zespołów rady pedagogicznej. Wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy w zespołach przedmiotowych – organizacja doskonalenia wewnętrznego 2. Wspieranie rozwoju zawodowego Opracowanie planu doskonalenia nauczycieli w ramach WDN. Omówienie procedury awansu zawodowego na poszczególne stopnie awansu zawodowego 3. Doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela stażysty i kontraktowego Gromadzenie przykładów dobrej praktyki pedagogicznej oraz dzielenie się wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniami w pracy z uczniami (zajęcia otwarte) 4. Przedstawienie wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego Opracowanie sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego. Wykorzystywanie wyników nadzoru pedagogicznego z poprzedniego roku w celu doskonalenia pracy szkoły Przykład wspomagania: Lp. Tematyka narad Termin Osoba odpowiedzialna 1. 1. Zaopiniowanie aneksu do arkusza organizacji pracy szkoły. 2. Zaopiniowanie programu wychowawczo-profilaktycznego. 3. Przydzielenie dodatkowych obowiązków nauczycielom. 4. Powołanie zespołów zadaniowych ds.: a) opracowania planu pracy na rok szkolny 2021/2022, b) opracowania zmian w statucie, c) ewaluacji wewnętrznej, d) edukacji zdrowotnej, e) edukacji ekologicznej, f) oceny ryzyka w odniesieniu do zadań wychowawczo-dydaktycznych na rok 2021/2022. 5. Zatwierdzenie planu pracy szkoły na rok szkolny 2021/2022. 6. Zapoznanie ze zmianami w prawie oświatowym. 7. Dokonanie zmian w statucie. sierpień Dyrektor 2. 1. Zapoznanie z planem nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły na rok szkolny 2021/2022. 2. Zaopiniowanie planu finansowego na rok 2021 wrzesień Dyrektor 3. 1. Podsumowanie obserwacji pedagogicznych i diagnozy wstępnej. 2. Przypomnienie zasad udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz sposobów wykorzystania wyników diagnozy i obserwacji październik Nauczyciele, wicedyrektor 4. 1. Podsumowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej w I półroczu. 2. Wnioski do pracy w II półroczu styczeń Nauczyciele, dyrektor 5. Wybór przedstawicieli do komisji rekrutacyjnej marzec Dyrektor 6. Zaopiniowanie arkusza organizacji pracy szkoły na rok szkolny 2021/2022 kwiecień Dyrektor 7. Zebranie rady pedagogicznej podsumowującej pracę w roku szkolnym 2021/2022 czerwiec Nauczyciele, dyrektor Doskonalenie nauczycieli Lp. Zadanie Termin Osoba odpowiedzialna 1. Badanie potrzeb i oczekiwań nauczycieli w zakresie doskonalenia. Wybór problemu wymagającego doskonalenia w ramach WDN, wynikającego z nadzoru pedagogicznego. Opracowanie planu wewnętrznego i zewnętrznego doskonalenia nauczycieli Lider WDN, dyrektor 2. Szkolenia w ramach wewnętrznego doskonalenia: Prowadzone przez nauczycieli i dyrektora: 1. ……………………………………………………………….. 2. ……………………………………………………………….. Prowadzone przez firmy zewnętrzne: 1. ……………………………………………………………….. 2. ……………………………………………………………….. 3. Zajęcia otwarte: 1. ……………………………………………………………….. 2. ……………………………………………………………….. 3. ……………………………………………………………..… 4. Udział nauczycieli w szkoleniach zewnętrznych według ich zainteresowań i potrzeb szkoły W ciągu całego roku Wszyscy nauczyciele 5. Wzbogacenie biblioteczki szkolnej o nowe pozycje związane z tematyką wiodącą oraz nowości na rynku wydawniczym W ciągu całego roku Dyrektor Awans zawodowy nauczycieli Nazwisko i imię nauczyciela będącego w trakcie stażu na kolejny stopień awansu Nazwisko i imię opiekuna stażu Aktualny stopień awansu zawodowego Data rozpoczęcia stażu Planowana data zakończenia stażu V. Monitorowanie Lp. Zakres monitorowania 1. Prawidłowa realizacja zadań wykonywanych przez nauczycieli, w szczególności dotyczących właściwie dobranych i skutecznych metod pracy, w tym technik zdalnego nauczania 2. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej 3. Uwzględnianie zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów w procesie kształcenia 4. Kształcenie u uczniów kompetencji kluczowych Członków rady pedagogicznej zapoznano z planem nadzoru pedagogicznego w dniu …………………………………………………………. …………………………………………………… (pieczęć i podpis dyrektora szkoły)