Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 18 WRZEŚNIA 2025

Dyrektor placówki, tworząc arkusz organizacji pracy szkoły, nie zawsze jest w stanie wszystko dokładnie przewidzieć, zaplanować i poprawnie zamieścić wszystkie dane dotyczących uczniów, nauczycieli i pracowników niepedagogicznych.

Nie sposób bowiem w kwietniu przewidzieć, jaki będzie nabór do klas I, ile uda się otworzyć klas, o jakich profilach lub zawodach i liczebności, ile zostanie otwartych klas integracyjnych, jakie języki obce wybiorą uczniowie, jakie powstaną grupy na zajęciach wychowania fizycznego itd. Te wszystkie dane zamieszcza się w projekcie arkusza w kwietniu jedynie w oparciu o plan naboru i przewidywania wynikające z doświadczeń z lat ubiegłych. W kwietniu dyrektor nie wie też, jak będą się kształtowały kwestie kadrowe, które także są uzależnione od naboru, wyników klasyfikacji rocznej (w kwietniu nie wiadomo jeszcze, ilu uczniów ukończy szkołę, czy nie trzeba będzie dokonać łączenia klas, jak zmieni się liczba grup językowych w klasach starszych itd.).

Od kwietnia do września mija prawie pół roku i w tym czasie wiele może się zmienić. Różnice pomiędzy tym, co zostało zaplanowane w kwietniu, a sytuacją z początku września najczęściej związane są z naborem do klas I, ze zmianą liczby etatów w szkole, zatrudnieniem nowych pracowników, liczbą godzin zajęć specjalistycznych w związku z organizacją pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Jeżeli okaże się, że konieczne zmiany ingerują we wcześniej przygotowany i zatwierdzony arkusz organizacyjny, trzeba przygotować aneks do arkusza, tzn. przeprowadzić procedurę naniesienia poprawek i zmian w arkuszu z kwietnia.

Procedura dokonywania zmian w arkuszu

Po zakończeniu rekrutacji do klas I można dokonać pierwszych przeliczeń: ilu jest uczniów, ile i jakich klas uda się otworzyć, jakie powstaną grupy językowe oraz inne – na zajęciach wychowania fizycznego, na informatyce, chemii, fizyce i innych zajęciach laboratoryjnych, a następnie sprawdzić, czy zachodzą zmiany w stosunku do danych zawartych w arkuszu przygotowanym w kwietniu. Jeśli zmiany zaistnieją, należy dokonać poprawek w innych danych, które zmienią się w ich konsekwencji, takich jak liczba godzin poszczególnych zajęć edukacyjnych, liczba wynikających z nich etatów. W obliczeniach należy również uwzględnić sytuację w klasach starszych, w których od kwietnia też mogło się wiele zmienić: w wyniku klasyfikacji mogła się zmienić liczebność klas, a nawet ich liczba. Należy pamiętać o uwzględnieniu opinii, a w szczególności orzeczeń z poradni psychologiczno-pedagogicznych, powodujących konieczność organizacji zajęć specjalistycznych dla uczniów.

Konsekwencją tych zmian może być potrzeba zatrudnienia nowych pracowników z powodu zwiększenia liczby godzin, nauczycieli posiadających uprawnienia do prowadzenia zajęć specjalistycznych lub zwiększenia wymiaru godzin dla nauczycieli zatrudnionych w szkole.