Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Aktualności prawne 10.07–10.08.2021 r.
Weszły w życie/zostały zmienione/zostały opublikowane
Akt prawny Opis zmian Grupa objęta aktem prawnym
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 20 lipca 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
(Dz.U. z 2021 r. poz. 1343) Rozporządzenie wprowadziło m.in. możliwość realizowania zajęć wspomagających w okresie od 2 września do 22 grudnia w większym wymiarze godzin Szkoły publiczne i niepubliczne
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 4 sierpnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego (Dz.U. z 2021 r. poz. 1427) Zmiana dotyczy przepisów odnoszących się do absolwentów szkół starego ustroju szkolnego obowiązującego przed dniem 1 września 2017 r., ponieważ od roku szkolnego 2021/2022 umożliwiono zwolnienie zdającego egzamin maturalny z obowiązku przystąpienia do części pisemnej z co najmniej jednego przedmiotu dodatkowego w przypadku posiadania określonych kwalifikacji zawodowych, zmiana Rozporządzenia polega na poszerzeniu informacji podawanych przez zdającego w deklaracji przystąpienia do egzaminu maturalnego Szkoły publiczne i niepubliczne
Projekty
Akt prawny Opis zmian Grupa objęta aktem prawnym
Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży Rozporządzenie przewiduje przedłużenie na kolejny rok szkolny, tj. rok szkolny 2021/2022 możliwości prowadzenia zajęć indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania bez konieczności bezpośredniego kontaktu dziecka lub ucznia z nauczycielem lub nauczycielami, o ile z wnioskiem w tej sprawie wystąpią do dyrektora przedszkola lub szkoły rodzice dziecka lub ucznia albo pełnoletni uczeń. Takie rozwiązanie już obowiązuje w obecnie trwającym roku szkolnym 2020/2021 Szkoły publiczne i niepubliczne
Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania Nowelizacja Rozporządzenia wynika z konieczności rozróżnienia w przepisach specyfiki pracy specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych i specjalnych ośrodków wychowawczych. Proponowane rozwiązania dotyczą przede wszystkim specjalnych ośrodków wychowawczych, usprawniają funkcjonowanie tych ośrodków oraz uwzględniają postulaty zgłaszane przez podmioty działające na rzecz dzieci i młodzieży, w tym z niepełnosprawnościami i zagrożonych niedostosowaniem społecznym Szkoły publiczne
Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach Projektowane Rozporządzenie zakłada wprowadzenie zmian w realizacji programu "Aktywna tablica". Zmiany miałyby dotyczyć:
1) możliwości uzyskania wsparcia na zakup laptopów do nauki zdalnej,
2) zakupu sprzętu dla nauczycieli do realizacji zajęć w trybie zdalnym,
3) trybu składania wniosków oraz zawartych w nich informacjach Szkoły publiczne i niepubliczne
Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021–2025” W projektowanym Rozporządzeniu określa się m.in. zakres i formę finansowego wspierania organów prowadzących placówki wychowania przedszkolnego, szkoły oraz biblioteki pedagogiczne w obszarze rozwijania zainteresowań uczniów przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, realizowanego w ramach Priorytetu 3 „Rozwijanie zainteresowań uczniów przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych” „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0.”, ustanowionego uchwałą nr 69/2021 Rady Ministrów z dnia 21 maja 2021 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021–2025” Szkoły publiczne i niepubliczne
Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą Przedmiotowy Projekt rozporządzenia przewiduje zmiany w wykazach lektur z zakresu edukacji polonistycznej na I etapie edukacyjnym (klasy I–III szkoły podstawowej – edukacja wczesnoszkolna) oraz z języka polskiego na II etapie edukacyjnym (klas IV–VIII szkoły podstawowej) i III etapie edukacyjnym (klasy I–IV liceum ogólnokształcącego) określonych w załączniku 1 „Ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkół polskich” do zmienianego Rozporządzenia Szkoły publiczne