Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Miś w przedszkolu Tygodniowy plan pracy dydaktyczno-wychowawczej Opracowanie merytoryczne i graficzne: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia peda-gogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny; Wojciech Uhlik, przedsiębiorca, z zamiłowania grafik i ilustrator, zwo-lennik pedagogiki zabawy Cele: • adaptacja do przedszkola, • integracja grupy, • kształtowanie orientacji w przestrzeni przedszkolnej – spacerowanie po przedszkolu, • nauka przez zmysł dotyku, • zabawy słowotwórcze. Materiały dydaktyczne: • farby, kredki, foto-plakaty z ukochanymi pluszakami, karton, grzechotki, wykrawacz do ciastek (miś), gazetka ścienna i dodatkowe elementy, pieczątka z misiem, tusz, sa-moprzylepne odznaki, karty pracy, klej na gorąco, wata, kocyk, piórka, gąbki, futerko, ołówki. Wrzesień to czas powrotu do przedszkola. Dla niektórych dzieci miesiąc ten zwiastuje wielką zmianę. Maluszki po raz pierwszy pojawią się w miejscu, o którym słyszały tylko z opowieści rodziców lub starszego rodzeństwa. Aby ułatwić naszym odkrywcom ich pobyt w nowej rze-czywistości, warto przynieść do placówki znajome im elementy. Nic tak nie ukoi niepokoju jak znany wcześniej dzieciom przyjaciel – ich własny miś. Z powodu panującej pandemii możliwość zabrania przez maluszki czegokolwiek z domu może być utrudniona. Żaden wła-ściciel misia nie wytrzyma zbyt długo bez swojego ukochanego towarzysza. W tej sytuacji zamiennikiem dla prawdziwych przytulanek może stać się ich fotografia, wydrukowana w formie plakatu, przyklejona na gruby karton i wycięta. ZADANIA DO WYKONANIA Nauczyciel prezentuje kartę główną – przedstawia ona misia do pokolorowania według zasto-sowanego kodu – i nawiązuje do dalszych zabaw z pluszakami. W przypadku maluszków wykorzystujemy kartę z naniesionymi kołami. Dzieci maczają paluszek w jednym z czterech kolorów i dotykają środek każdego pola oznaczonego tą samą barwą. Starszaki zaś kolorują kartę kredkami według kodu geometrycznego. Karta główna nr 1a Karta główna nr 1b Tak wspaniale wykonany miś nagle ożywa i opowiada przedszkolakom niesamowitą historię: Auuuu (ziewanie), ale mi się pospało... Kto by pomyślał, że niedźwiadki mogą zapadać w sen zimowy także latem. Ha, ha! przecież to niemożliwe. Ojej, przede mną tyle ciekawych twarzy! Witajcie! Jest mi bardzo miło. Jestem miś Stefek. Widzę przed sobą nowych przedszkolaków (prawdziwych przedszkolaków). Świetnie być tam, gdzie można wspólnie pobawić się z kolegami oraz nauczyć się wielu ciekawych rzeczy. Wasze zabawki, gdy dowiedziały się, że macie (ponownie) odwiedzić miejsce, w którym odkrycia są na pierwszym planie, od razu poprosiły mnie o to, by i one mogły je ujrzeć. Nic prostszego, wasze misie są dzisiaj z nami. Miś Stefek rozdaje wychowankom duże foto-plakaty ich własnych zabawek umieszczone na sztywnym kartonie. Zatem powitamy przedszkole wszyscy razem! Następnie nauczyciel rozpoczyna z podopiecznymi zabawy adaptacyjne. 1. Oto mój miś, oto ja Dzieci stają w dużym kole i kolejno przedstawiają się. Wymieniają swoje imię, ulubioną za-bawę, kolor, posiłek itp. Następnie wychowawca, chcąc pokazać, co łączy przedszkolaków, jakie mają wspólne cechy, zadaje im różne pytania. Wychowankowie, których dane stwier-dzenie dotyczy, unoszą ręce lub wykonują wskazane ćwiczenie fizyczne. Przykładowe wyra-żenia: 1. Wszyscy, którzy mają niebieskie oczy, podnoszą ręce. 2. Wszyscy, którzy byli podczas wakacji nad morzem, dotykają palcem czubka nosa. 3. Każdy, kto lubi zupę pomidorową, podskakuje. 4. Każdy, kto ubrał dziś białe skarpetki, macha nogą itd. Po tym krótkim zapoznaniu przychodzi kolej na dziecięcych pluszowych przyjaciół. Uczest-nicy zabawy ponownie stają w kole, tym razem zabierając do niego swoje foto-plakaty. Każdy wychowanek prezentuje rówieśnikom swojego ulubieńca, przedstawiając go z imienia. Dzieci dzielą się również opowieściami o okolicznościach, w których miś pojawił się w ich życiu. Być może był on pamiątką z podróży, prezentem od św. Mikołaja lub niezwykłym znaleziskiem podczas spaceru. Warto się tego dowiedzieć! 2. Spacer po przedszkolu Gdy już wszyscy zapoznali się ze sobą, czas na wspólne działanie! Wychowawca wraz z mi-siem Stefkiem zaprasza milusińskich na mały spacer po przedszkolu. W końcu misiom trzeba pokazać wszystkie ukryte w nim, tajemne miejsca. Jakie jest zdziwienie wychowanków, gdy w każdym z pomieszczeń czeka na nich małe wyzwanie. Podczas odwiedzania miejsc ukry-tych w przedszkolnych korytarzach milusińscy dowiadują się, jaka jest funkcja owych po-mieszczeń oraz poznają osoby w nich pracujące. Przykład: 1. Sala do zajęć rytmicznych. Przedszkolaki otrzymują kastaniety lub grzechotki. Ich za-daniem jest odtworzenie przedstawionego przez nauczyciela rytmu. 2. Sala innej grupy. Na gazetce ściennej umieszczona jest praca „Witaj w przedszkolu”. Zadaniem dzieci jest dołożenie do niej kolejnych elementów. 3. Kuchnia. Dzieci za pomocą foremek do ciastek w kształcie misia czy serduszka wy-krawają ciasteczka. W ten sposób dowiadują się, co będzie na podwieczorek. 4. Sekretariat. W tym miejscu czeka na dzieci pani sekretarka wraz z niezwykłą pieczątką z misiem. Każdy uczestnik zabawy odbija pieczątkę na kartce i zabiera ze sobą na pamiątkę. Po powrocie do sali nauczyciel wraz z dziećmi omawia szczegóły odbytej wyprawy. Czy najmłodszych coś zdziwiło, zaskoczyło? Co podobało się podczas wycieczki? A może misie mają coś do powiedzenia? 3. Odznaki „Przedszkolak” i „Dzielny Miś” Podsumowaniem przedszkolnego spaceru jest odznaczenie każdego dziecka odznaką „Przed-szkolaka”. Można to zrobić za pomocą wcześniej zamówionych naklejek. Dzieci nie uczestni-czyły jednak w tej przygodzie same, również misie zamieniły się w prawdziwych odkrywców. Im także należy się jakieś wyróżnienie. Nikt nie składa lepiej gratulacji niż ukochany przyjaciel. Pora więc na to, aby dzieci same stworzyły odznakę „Dzielnego Misia” dla swoich ukochanych pluszaków. Wychowankowie rysują medale, które następnie wychowawca przy-kleja za pomocą ciepłego kleju na papier samoprzylepny. Karta pracy nr 1 4. Miękko i cieplutko Prowadzący zaprasza dzieci do wspólnej rozmowy o zmyśle dotyku. Nauczyciel pyta naj-młodszych: „Jakie w dotyku są wasze misie? Czy lubicie je przytulać? Dlaczego?”. Informuje wychowanków, że przyniósł dziś do przedszkola mnóstwo miękkich materiałów. Najmłodsi będą mieli szansę dotknąć każdego z nich i określić towarzyszące im odczucia. Uczestnicy eksplorują za pomocą dotyku kawałek waty, futro, kocyk, piórko, gąbkę. Następnie starają się porównać swoje odczucie z tym, które znają, gdy dotykają inny znany im przedmiot, np. gąb-ka jest miękka jak… fotel/tapczan/kołderka. 5. Kropka w kropkę jak mój miś Nauczyciel rozdaje przedszkolakom kartę pracy, na której ujęty został prosty rysunek misia. Zadaniem dzieci jest narysowanie jego rodzeństwa, które będzie różnić się od wzoru tylko jednym szczegółem. W tym zadaniu wychowankowie trenują swoją spostrzegawczość oraz dokładność. Po wykonaniu zadania prowadzący sprawdza jego poprawność u każdego przed-szkolaka. Czy każdy miś posiada dokładnie jedną różnicę względem pierwowzoru? Karta pracy nr 2 6. Imię dla przyjaciela Wychowawca zaprasza dzieci do koła. Prezentuje najmłodszym fotografie różnych misiów. Zadaniem przedszkolaków jest wymyślenie imienia każdemu z nich. Mali odkrywcy podają swoje propozycje. Następnie dzieci za pomocą głosowania decydują, które z imion będzie najodpowiedniejsze dla danej zabawki.