Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Matematyczna lodziarnia Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych doskonalących podstawowe umiejętności matematyczne, przeznaczony dla dzieci cztero-, pięcio- i sześcioletnich Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie” Cele główne: • doskonalenie umiejętności przeliczania elementów, • doskonalenie umiejętności kategoryzowania, • doskonalenie umiejętności dodawania na konkretach w zakresie 10, • wzmacnianie obręczy barkowej, • doskonalenie motoryki małej, kształtowanie prawidłowego chwytu. Cele operacyjne: Dziecko: • przelicza i dodaje elementy w zakresie 10, • potrafi czekać na swoją kolej, • przestrzega zasad zabawy, • zapamiętuje sekwencję składającą się z trzech i czterech elementów, • zna swoje mocne strony, • wie, czego się nauczyło podczas zajęć. Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały 1. Wprowadzenie Nauczyciel inicjuje rozmowę o ulubionych smakach i rodzajach lodów, o tym, z czego są zrobione. W sposób przystępny może poinformować o szkodliwości niektórych składników lodów oraz o tym, jak łatwo można przygotować samodzielnie pyszne, domowe lody • edukacja prozdrowotna, • kształtowanie umiejętności wzajemnego słuchania, • doskonalenie umiejętności wypowiadania się 2. Fabryka lodów Dzieci wraz z nauczycielem zostają pracownikami fabryki lodów. Każde dziecko rzuca kostką. Liczba oczek oznacza liczbę gałek do przygotowania. Dzieci wybierają odpowiednią liczbę arkuszy kolorowego papieru i zgniatają je mocno, tworząc gałki lodów. Kategoryzują je, wrzucając do pudełek odpowiedniego koloru. Na koniec można przeliczyć wszystkie gałki • doskonalenie umiejętności kategoryzacji i przeliczania elementów zbioru, • usprawnianie motoryki małej • kostki do gry lub jedna duża kostka, • kolorowe kartki, • pudełka oznaczone takimi samymi kolorami jak kartki 3. Lodziarnia Nauczyciel zaprasza dzieci do lodziarni. Jedno dziecko zostaje sprzedawcą, pozostałe ustawiają się w kolejce. Każdy z klientów losuje sekwencję lodów, którą zapamiętuje i powtarza sprzedawcy. Zadaniem sprzedawcy jest zapamiętanie jej i umieszczenie, za pomocą szczypiec, kulek lodów w wafelku w odpowiedniej kolejności. Po każdej rundzie następuje zmiana w roli sprzedawcy, aby każde dziecko mogło nim być. Zabawę można rozwinąć, wykorzystując działania matematyczne. Wtedy dziecko będące klientem podaje np. trzy kulki lodów malinowych i dwie czekoladowych, a sprzedawca podaje sumę • doskonalenie pamięci słuchowej i sekwencyjnej, • doskonalenie umiejętności dodawania na konkretach, • rozwijanie motoryki małej, • doskonalenie umiejętności zabawy społecznej, • wspieranie rozwoju emocjonalnego i społecznego • załącznik nr 1 – kartki z sekwencjami, • załącznik nr 2 – kartki z dodawaniem, • kulki kolorowego papieru z poprzedniego zadania, • „rożki” z rolek po ręcznikach papierowych • akcesoria do zabawy w sklep (fakultatywnie), • szczypce 4. Największy lód na świecie Dzieci siadają na kocach z nogami pod pupą. Poruszają się, odpychając rękami od podłogi (pupa powinna cały czas znajdować się na nogach). Ich zadaniem jest przewiezienie odpowiedniej liczby lodowych kulek z jednego końca sali na drugi i przyklejenie ich do największego rożka na świecie. O liczbie przewożonych kulek decyduje rzut kostką • wzmacnianie obręczy barkowej, • doskonalenie umiejętności przeliczania elementów, • doskonalenie motoryki małej • arkusz szarego papieru przyklejony do ściany, z narysowanym rożkiem i górą pokrytą taśmą dwustronną, • małe koce dla każdego dziecka, • kostki do gry 5. Podsumowanie Dzieci opowiadają o swoich wrażeniach, o tym, co było dla nich łatwe, a co sprawiło im trudność. Nauczyciel nazywa mocne strony dzieci i umiejętności, które już opanowały • umiejętność wypowiadania się i czekania na swoją kolej, • dostrzeganie swoich mocnych stron