Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Matematyczna lodziarnia
Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych doskonalących podstawowe umiejętności matematyczne, przeznaczony dla dzieci cztero-, pięcio- i sześcioletnich
Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie”
Cele główne:
• doskonalenie umiejętności przeliczania elementów,
• doskonalenie umiejętności kategoryzowania,
• doskonalenie umiejętności dodawania na konkretach w zakresie 10,
• wzmacnianie obręczy barkowej,
• doskonalenie motoryki małej, kształtowanie prawidłowego chwytu.
Cele operacyjne:
Dziecko:
• przelicza i dodaje elementy w zakresie 10,
• potrafi czekać na swoją kolej,
• przestrzega zasad zabawy,
• zapamiętuje sekwencję składającą się z trzech i czterech elementów,
• zna swoje mocne strony,
• wie, czego się nauczyło podczas zajęć.
Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały
1. Wprowadzenie Nauczyciel inicjuje rozmowę o ulubionych smakach i rodzajach lodów, o tym, z czego są zrobione. W sposób przystępny może poinformować o szkodliwości niektórych składników lodów oraz o tym, jak łatwo można przygotować samodzielnie pyszne, domowe lody • edukacja prozdrowotna,
• kształtowanie umiejętności wzajemnego słuchania,
• doskonalenie umiejętności wypowiadania się
2. Fabryka lodów Dzieci wraz z nauczycielem zostają pracownikami fabryki lodów. Każde dziecko rzuca kostką. Liczba oczek oznacza liczbę gałek do przygotowania. Dzieci wybierają odpowiednią liczbę arkuszy kolorowego papieru i zgniatają je mocno, tworząc gałki lodów. Kategoryzują je, wrzucając do pudełek odpowiedniego koloru. Na koniec można przeliczyć wszystkie gałki • doskonalenie umiejętności kategoryzacji i przeliczania elementów zbioru,
• usprawnianie motoryki małej • kostki do gry lub jedna duża kostka,
• kolorowe kartki,
• pudełka oznaczone takimi samymi kolorami jak kartki
3. Lodziarnia Nauczyciel zaprasza dzieci do lodziarni. Jedno dziecko zostaje sprzedawcą, pozostałe ustawiają się w kolejce. Każdy z klientów losuje sekwencję lodów, którą zapamiętuje i powtarza sprzedawcy. Zadaniem sprzedawcy jest zapamiętanie jej i umieszczenie, za pomocą szczypiec, kulek lodów w wafelku w odpowiedniej kolejności. Po każdej rundzie następuje zmiana w roli sprzedawcy, aby każde dziecko mogło nim być.
Zabawę można rozwinąć, wykorzystując działania matematyczne. Wtedy dziecko będące klientem podaje np. trzy kulki lodów malinowych i dwie czekoladowych, a sprzedawca podaje sumę • doskonalenie pamięci słuchowej i sekwencyjnej,
• doskonalenie umiejętności dodawania na konkretach,
• rozwijanie motoryki małej,
• doskonalenie umiejętności zabawy społecznej,
• wspieranie rozwoju emocjonalnego i społecznego • załącznik nr 1 – kartki z sekwencjami,
• załącznik nr 2 – kartki z dodawaniem,
• kulki kolorowego papieru z poprzedniego zadania,
• „rożki” z rolek po ręcznikach papierowych
• akcesoria do zabawy w sklep (fakultatywnie),
• szczypce
4. Największy lód na świecie Dzieci siadają na kocach z nogami pod pupą. Poruszają się, odpychając rękami od podłogi (pupa powinna cały czas znajdować się na nogach). Ich zadaniem jest przewiezienie odpowiedniej liczby lodowych kulek z jednego końca sali na drugi i przyklejenie ich do największego rożka na świecie. O liczbie przewożonych kulek decyduje rzut kostką • wzmacnianie obręczy barkowej,
• doskonalenie umiejętności przeliczania elementów,
• doskonalenie motoryki małej • arkusz szarego papieru przyklejony do ściany, z narysowanym rożkiem i górą pokrytą taśmą dwustronną,
• małe koce dla każdego dziecka,
• kostki do gry
5. Podsumowanie Dzieci opowiadają o swoich wrażeniach, o tym, co było dla nich łatwe, a co sprawiło im trudność. Nauczyciel nazywa mocne strony dzieci i umiejętności, które już opanowały • umiejętność wypowiadania się i czekania na swoją kolej,
• dostrzeganie swoich mocnych stron