Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 17 SIERPNIA 2021 Organizacja spotkania z rodzicami na początku roku szkolnego Opracowała: Elżbieta Bukowiecka-Górny, dyrektor przedszkola, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli, społeczny kurator sądu rodzinnego i nieletnich, autorka wielu artykułów na temat praktycznych rozwiązań w pracy dyrektora i nauczyciela Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082). Z początkiem każdego roku szkolnego, podczas pierwszego ogólnego zebrania organizacyj-nego z rodzicami, dyrektor przekazuje wiele ważnych informacji, np. na temat funkcjonowa-nia przedszkola, organizacji zajęć z dziećmi oraz zaplanowanych zadań edukacyjnych. Zebra-nia to jest jednocześnie okazją do tego, aby zachęcić rodziców do współpracy z przedszkolem, do angażowania się w jego działalność np. poprzez aktywną pracę w radzie rodziców. Chcąc uzyskać oczekiwany rezultat, warto dobrze przemyśleć przebieg pierwszego zebrania organizacyjnego z rodzicami w nowym roku szkolnym. Przebieg spotkania Na początku należy przede wszystkim przedstawić się, powiedzieć zgromadzonym rodzicom kilka słów o sobie, przedszkolu, pracujących w nim nauczycielach i o ewentualnych dokona-niach placówki. Następnie można przejść do ważnych spraw organizacyjnych i przekazać rodzicom informacje pozwalające im zrozumieć, że przedszkole jest instytucją wspierającą całościowy rozwój dziecka w zorganizowanym procesie opieki, wychowania i nauczania, umożliwiającym dziecku odkrywanie własnych możliwości i sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna, a także przez realizację zadań określonych w Ustawie Prawo oświatowe, czyli: • organizowanie kompleksowego wspomagania rozwoju dziecka, zgodnie z jego wro-dzonym potencjałem, możliwościami rozwojowymi, w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym, • sprawowanie opieki nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości, • wspieranie rodziny w wychowaniu, • przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole. Wskazane jest również uświadomienie, że przedszkole wobec rodziców sprawuje funkcję wspomagającą oraz doradczą, a o przebiegu i rezultatach procesu wychowawczego decyduje dobra współpraca domu rodzinnego i przedszkola, czyli współdziałanie nauczycieli z rodzi-cami. Funkcja wspomagająca działania wychowawcze rodziców polega na informowaniu o zacho-waniu dziecka w przedszkolu, zbieraniu informacji o jego zachowaniu w domu oraz przeka-zywaniu fachowej wiedzy pedagogicznej uwrażliwiającej rodziców na dziecko, jego potrzeby i indywidualne możliwości, a także uświadamianie powinności rodziny wobec dziecka. Funkcja integrująca zabiegi wychowawcze zarówno w przedszkolu, jak i w domu rodzinnym polega na uzgadnianiu sposobów reagowania na zachowania dzieci, realizowaniu zadań i wymagań oraz uzgadnianiu zakresu wspólnie realizowanych działań wychowawczych. Ro-dzice włączani są w planowanie pracy z dziećmi. Funkcja doradcza polega na informowaniu rodziców o prawach i obowiązkach wynikających z prawa oświatowego, a także o sposobach tworzenia dobrych relacji między dziećmi i rodzi-cami, np. poprzez wskazywanie możliwości współdziałania z dziećmi, poszukiwanie przyczyn i rozwiązań nieakceptowanych społecznie zachowań dzieci oraz organizowanie doradztwa pedagogicznego i psychologicznego. Warto podkreślić, że przedszkole stwarza możliwość zasięgnięcia fachowej porady i opinii każdemu rodzicowi potrzebującemu pomocy w działaniach wychowawczych. Aby opiekunowie czuli się w nim współgospodarzami, po-winni być na bieżąco informowani o wszystkim, co dzieje się w placówce, za pośrednictwem ogłoszeń w postaci ulotek, informacji wywieszonych na tablicy w przedszkolu oraz zamiesz-czonych na jego stronie internetowej. Najważniejsze zagadnienia Pierwsze zebranie z rodzicami to najlepszy czas, by zapoznać z założeniami podstawy pro-gramowej wychowania przedszkolnego, przyjętą koncepcją pracy, planowanymi zadaniami pracy wychowawczo-dydaktycznej w nowym roku szkolnym oraz z dopuszczonym do użytku przedszkolnym zestawem programów. Warto omówić szczegółowo: • organizację pracy przedszkola, informując o: o godzinach pracy przedszkola i nauczycieli w poszczególnych grupach wiekowych, z uwzględnieniem obowiązkowych zajęć realizowanych w ramach podstawy pro-gramowej oraz godzin przyjęć dyrektora (należy zwrócić uwagę rodziców na nie-przekraczalne godziny pobytu dzieci w przedszkolu, po których przedszkole jest zamykane, oraz zasady zgłaszania nieobecności dzieci), o obowiązującym ramowym rozkładzie dnia w przedszkolu i grupowym rytmie dnia, o zasadach funkcjonowania kuchni przedszkolnej; • obowiązujące w przedszkolu procedury bezpieczeństwa, w których należy uwzględnić: o zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola oraz niezbędne infor-macje dotyczące odbioru dzieci z przedszkola przez osoby inne niż rodzice (tylko osoby pełnoletnie, posiadające pisemne upoważnienie i po okazaniu dowodu oso-bistego, życzenie dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez postanowienie sądowe), o zasady postępowania z dzieckiem, które nie zostało odebrane z przedszkola w terminie i gdy brak jest kontaktu z rodzicami (rodzice powinni wiedzieć, że np. nauczyciel oczekuje z dzieckiem przez godzinę, powiadamia dyrektora o fakcie pozostawania dziecka w przedszkolu, podejmuje próbę kontaktu telefonicznego z rodzicami, a po godzinie bezskutecznych prób powiadamia miejscową policję o niemożliwości skontaktowania się z rodzicami dziecka), o zebranie podpisów rodziców potwierdzających zapoznanie z regulaminem przy-prowadzania i odbierania dzieci z przedszkola, o zasady (procedury) bezpieczeństwa obowiązujące szczególnie w sytuacji kryzy-sowej wywołanej pandemią COVID-19, mające zapewnić dzieciom stosowną opiekę i pomoc również w czasie ograniczonego funkcjonowania przedszkola; • sposoby i formy współpracy z rodzicami – tu warto omówić: o sposób wyboru trójek grupowych i członków rady rodziców, o opłaty na radę rodziców oraz ich miesięczną wysokość, którą należy przegłosować ze wszystkimi zebranymi, o harmonogram rocznej współpracy przedszkola z rodzicami. Warto także umożliwić rodzicom przedstawienie własnych propozycji współpracy, wykorzystując np. an-kietę. Główny nacisk należy położyć na cele współdziałania nauczycieli i rodziców w przedszkolu, czyli na zapewnienie warunków do optymalnego rozwoju każdego dziecka. Warto podkreślić, że celem edukacji przedszkolnej jest osiągnięcie przez dziecko stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole i uświadomić rodzicom, że ich aktywne włączenie się w proces wychowawczo-dydaktyczny jest niezwykle ważne zarówno dla dzieci, jak i dla nich samych oraz dla nauczycieli, o harmonogram imprez okolicznościowych (np. Dzień Babci i Dziadka, bal karna-wałowy), a także obowiązujące zasady organizacji wycieczek poza budynek przedszkola (procedury postępowania podczas wycieczki przedszkolnej); • zasady postępowania w razie stwierdzenia, że dziecko przebywające w przed-szkolu wykazuje symptomy choroby: o należy uzmysłowić rodzicom, jak ważne jest jawne mówienie o problemach zdro-wotnych dziecka i nakłaniać ich do otwartych rozmów na ten temat z wychowaw-cami oraz do zgłaszania tych problemów na piśmie, o istotne ustalenia dotyczące wyżywienia dzieci uwzględniające szczególne potrze-by, np. alergie pokarmowe (wskazane, aby przedszkole posiadało procedurę w tej sprawie); • zasady odpłatności za przedszkole zgodne z uchwałą rady miasta (gminy) : o należy dokładnie wyjaśnić, co składa się na opłatę za przedszkole (pięć bezpłat-nych godzin pobytu w ramach realizacji podstawy programowej, płatność za ko-lejne godziny), o należy poinformować rodziców o przysługującym im zwrocie tzw. opłaty stałej (wynikającej z deklarowanych przez rodziców dziennych godzin pobytu dziecka w przedszkolu) oraz stawki żywieniowej za każdy dzień nieobecności dziecka w przedszkolu, o należy wskazać nieprzekraczalny termin wpłat za przedszkole oraz godziny i dni przyjmowania opłat; • zasady organizowania zajęć dodatkowych rozwijających uzdolnienia dzieci: o należy zapoznać rodziców z ofertą zajęć dodatkowych proponowanych przez przedszkole w bieżącym roku, przedstawić, kto i w jaki sposób będzie je organi-zował; • ogólne zasady organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej: o dyżury logopedy, psychologa oraz pedagoga przedszkolnego, podczas których ro-dzice mogą porozmawiać ze specjalistami. Warto tu wspomnieć o tym, kim są te osoby i na jakich zasadach zostały zatrudnione; • zasady i warunki ubezpieczenia dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków: o warto poinformować, że wyboru danej firmy ubezpieczeniowej dokonała rada ro-dziców jeszcze przed zakończeniem roku szkolnego, oraz podać wysokość wyli-czonej składki na ubezpieczenie dziecka i przedstawić ewentualne dodatkowe ko-rzyści wynikające z zakupu danego pakietu ubezpieczeniowego. Należy pamiętać o złożeniu przez rodziców upoważnień i deklaracji: • przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola – najczęściej upoważnienia te do-łączane są do informacji o zasadach odpłatności za przedszkole, • uczestnictwa dzieci w wybranych zajęciach dodatkowych – np. deklaracji uczestnic-twa w lekcjach religii organizowanych na terenie przedszkola, wycieczkach organi-zowanych przez przedszkole, zajęciach z logopedą i psychologiem, • zgody na przetwarzanie danych osobowych, • zgody na publikację zdjęć oraz prac dziecka, • zgody na podejmowanie działań w razie nagłego wypadku. Porządek zebrania z rodzicami na początku roku szkolnego 1. Ogólne cele funkcjonowania przedszkola – zapoznanie rodziców ze statutem. 2. Organizacja pracy przedszkola (godziny pracy, ramowy rozkład dnia). 3. Czas trwania zajęć z dziećmi. 4. Obowiązujące w przedszkolu procedury bezpieczeństwa. 5. Sposoby i formy współpracy z rodzicami, omówienie praw i obowiązków rodziców, zasady wyboru członków rady rodziców, harmonogram rocznej współpracy z rodzi-cami. 6. Zasady postępowania w razie stwierdzenia, że dziecko przebywające w przedszkolu wykazuje symptomy choroby. 7. Zasady odpłatności za przedszkole. 8. Zasady organizowania zajęć dodatkowych płatnych przez rodziców. 9. Ogólne zasady organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 10. Zasady i warunki ubezpieczenia dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków.