Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Dzień Kropki – 15 września
Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych doskonalących motorykę dużą i małą, przeznaczony dla dzieci pięcio- i sześcioletnich
Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie”
Cele główne:
• doskonalenie motoryki dużej i małej,
• wzmacnianie mięśni posturalnych i mięśni obręczy barkowej,
• usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• rozwijanie uwagi słuchowej i koncentracji,
• odkrywanie mocnych stron dzieci,
• wzmacnianie poczucia własnej wartości.
Cele operacyjne:
Dziecko:
• zna swoje mocne strony,
• potrafi naśladować ruch,
• rozróżnia prawą i lewą stronę,
• potrafi utrzymać równowagę na różnym podłożu,
• sprawnie przechodzi tor przeszkód,
• pracuje w skupieniu.
Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały
1. Wprowadzenie Na dywanie leżą rozłożone kropki. Na odwrocie każdej – rysunek z czynnością, która może być mocną stroną dziecka. Dzieci siadają przy wybranej kropce. Po kolei je odkrywają i nazywają czynność przedstawioną na rysunku. Nauczyciel pyta: „Kto uważa, że świetnie jeździ na rowerze? Kto sądzi, że świetnie rysuje? Kto lubi wymyślać zabawy?” itp. Dzieci podnoszą ręce, jeśli poczują, że ta informacja ich dotyczy. Nauczyciel wyjaśnia, że są to ich mocne strony i dlaczego są bardzo ważne • zapoznanie z tematem zajęć,
• odkrywanie mocnych stron dzieci,
• wzmacnianie poczucia własnej wartości • załącznik nr 1 – kropki z rysunkami czynności (kropki należy wyciąć, pod nimi znajdują się propozycje interpretacji rysunków)
2. Rób to, co ja Nauczyciel zbiera kropki. Przypomina, która to prawa, a która lewa strona. Każde dziecko losuje jedną i pokazuje pozostałym dzieciom. Reszta zgaduje, jaka to czynność i naśladuje ją • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz naśladowania,
• rozwijanie motoryki dużej,
• doskonalenie koncentracji,
• rozróżnianie prawej i lewej strony
3. Tor przeszkód Nauczyciel przygotowuje tor przeszkód. Mówi: „Żeby osiągnąć w czymś mistrzostwo, trzeba dużo ćwiczyć i pokonywać różne przeszkody! Zapraszam was do pokonania toru przeszkód!”
Na koniec zabawy dzieci siadają na dywanie jak w zabawie w pociąg. Nauczyciel inicjuje prosty masażyk na wyciszenie • doskonalenie koordynacji obustronnej i równowagi,
• wspieranie mięśni posturalnych,
• stymulacja układu przedsionkowego i zmysłu dotyku,
• wzmacnianie mięśni obręczy barkowej • załącznik nr 2 – schemat toru przeszkód,
• elementy toru przeszkód: kropki z poprzedniej aktywności, krążki sensoryczne, mały koc, duży koc lub tunel
4. Zabawa paluszkowa Dzieci siadają przy stoliku. Każde otrzymuje tackę z kaszą. Czas na swobodną zabawę, poznanie struktury kaszy, wykonanie dowolnych rysunków. Nauczyciel głośno mówi wierszyk, pokazując jednoczenie sposób rysowania. Dzieci powtarzają za nauczycielem • stymulacja zmysłu dotyku,
• doskonalenie uwagi słuchowej i koordynacji słuchowo-ruchowej,
• ćwiczenie planowania ruchu,
• doskonalenie motoryki małej • tace z kaszą manną,
• załącznik nr 3 – zabawa paluszkowa
5. Podsumowanie Nauczyciel inicjuje rozmowę o tym, kto w jakim zadaniu czuł się najlepiej, co sprawiło najmniej trudności, a co najwięcej. Dzieci na koniec mogą wymienić swoje mocne strony. Być może podczas zajęć odkryły jeszcze jakieś inne? Można przygotować wspólną gazetkę ścienną, prezentującą mocne strony dzieci • kształtowanie umiejętności samooceny i wnioskowania,
• kształtowanie uważnego słuchania innych,
• doskonalenie koncentracji,
• kształtowanie umiejętności formułowania wypowiedzi na zadany temat