Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Plan nadzoru pedagogicznego
Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej ……………………………………………………………
w roku szkolnym 2021/2022
(wzór)
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082),
• Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2215 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1551),
• Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1327),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (t.j. Dz.U z 2020 r. poz. 2198).
Plan nadzoru pedagogicznego został opracowany na podstawie:
• wniosków z nadzoru sprawowanego w ubiegłym roku szkolnym 2020/2021,
• kierunków polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022.
I. Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022 ogłoszone przez Ministra Edukacji i Nauki 8 lipca 2021 r.
1. Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych „wychowanie do życia w rodzinie” oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego.
2. Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.
3. Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych. Szersze i przemyślane wykorzystanie w tym względzie m.in. wycieczek edukacyjnych.
4. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.
5. Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych.
6. Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.
Zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty w zakresie kontroli:
1. W szkołach ponadpodstawowych: Zgodność z przepisami prawa funkcjonowania oddziałów międzynarodowych.
2. W niepublicznych szkołach policealnych prowadzących kształcenie w zawodach z branży opieki zdrowotnej: Zgodność z przepisami prawa organizacji kształcenia zawodowego w branży opieki zdrowotnej.
3. W szkołach i placówkach prowadzących kształcenie na kwalifikacyjnych kursach zawodowych i kursach umiejętności zawodowych: Zgodność z przepisami prawa kształcenia na kwalifikacyjnych kursach zawodowych i kursach umiejętności zawodowych.
4. W przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego: Organizacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
5. W szkołach specjalnych podstawowych i ponadpodstawowych, w tym zorganizowanych w placówkach wskazanych w art. 2 pkt 7 Ustawy Prawo oświatowe: Organizacja kształcenia i wsparcia dla uczniów objętych kształceniem specjalnym w szkołach specjalnych.
6. W publicznych szkołach podstawowych i ponadpodstawowych: Przyjmowanie do szkół i wspomaganie nauki osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi podlegającymi obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw.
7. W publicznych szkołach podstawowych, prowadzanych przez jednostki samorządu terytorialnego, w stosunku do których podjęto zamiar likwidacji w roku 2020, 2021 lub 2022: Zgodność z prawem procesu rekrutacji, przyjmowania i przenoszenia uczniów do innej szkoły w latach 2019–2021 oraz arkuszy organizacji pracy szkoły.
I. Cele ogólne nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2021/2022 z uwzględnieniem realizacji kierunków polityki oświatowej państwa:
1. Wspomaganie szkół w zakresie wychowawczej roli rodziny, przeprowadzanie diagnoz i analiz w ramach realizacji m.in. zadań programu wychowawczo-profilaktycznego.
2. Dbałość o zdrowie, szczególnie psychiczne uczniów, prowadzenie szeroko rozumianej profilaktyki zdrowia psychicznego, w szczególności w kontekście sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 oraz izolacji uczniów w czasie nauczania zdalnego.
3. Zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, opieki i pomocy, wzmacniających poczucie bezpieczeństwa uczniów i nauczycieli.
4. Wsparcie szkół w zakresie doradztwa zawodowego.
5. Wzmocnienie efektywności działań poradni poprzez szersze wsparcie nauczycieli szkół i przedszkoli w zakresie radzenia sobie z trudnościami wychowawczo-dydaktycznymi, podejmowanie działań systemowych na terenie placówek oświatowych.
II. Zawartość planu nadzoru na rok szkolny 2021/2022:
1. Zakres kontroli:
• zgodność z przepisami prawa orzeczeń i opinii wydawanych przez zespół orzekający,
• celowość i efektywność przeprowadzania diagnoz i badań w ramach kompetencji pracowników poradni,
• zgodność z obowiązującymi przepisami prawa organizowania i przeprowadzania zajęć terapeutycznych.
2. Monitorowanie działań poradni:
• sposoby i efekty prowadzenia przez nauczycieli poradni profilaktyki zdrowia psychicznego, w szczególności w kontekście sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 oraz izolacji uczniów w czasie nauczania zdalnego (kierunek polityki oświatowej państwa),
• współpraca z placówkami oświatowymi w zakresie wsparcia doradztwa zawodowego,
• uwzględnianie zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów w procesie kształcenia.
3. Wspomaganie:
• opracowanie planu doskonalenia zawodowego nauczycieli,
• ustalenie wewnętrznych szkoleń, warsztatów, konferencji i innych form doskonalenia zawodowego,
• wspomaganie w zakresie rozwoju zawodowego nauczycieli,
• oceny dorobku zawodowego nauczycieli ubiegających się o kolejne stopnie awansu oraz oceny pracy.
III. Działania wynikające z wniosków z poprzedniego roku szkolnego:
• Konieczność wsparcia szkół w zakresie profilaktyki zdrowia psychicznego uczniów i nauczycieli, opracowanie harmonogramu zajęć terapeutycznych.
• Doskonalenie współpracy ze szkołami w zakresie doradztwa zawodowego.
• Systematyczne przeprowadzanie diagnoz potrzeb edukacyjnych uczniów w procesie kształcenia, wskazywanie sposobów pracy z uczniami.
• Uczestnictwo w szkoleniach wspomagających pracę nauczycieli poradni, które służą efektywności podejmowanych zadań terapeutyczno-
-diagnozujących.
IV. Obserwacje zajęć – cele ogólne:
• Sposoby i metody pracy terapeutycznej z uczniami, atrakcyjność i efektywność zajęć.
• Realizacja zadań związanych z doradztwem zawodowym.
• Sposoby diagnozowania uczniów, celowość i funkcjonalność diagnoz.
V. Harmonogram kontroli przeprowadzonej przez dyrektora poradni:
Lp. Zakres kontroli Przedmiot kontroli Terminy przeprowadzenia kontroli
1. Zgodność z przepisami prawa orzeczeń i opinii wydawanych przez zespół orzekający
• analiza dokumentacji służącej wydawaniu opinii i orzeczeń,
• analiza opinii i orzeczeń pod kątem ich zgodności z aktualnymi przepisami prawa,
• jasność i przejrzystość wydawanych zaleceń, ich skuteczność w indywidualizowaniu pracy z uczniem Październik 2021 r.
Marzec 2022 r.
2. Celowość i efektywność przeprowadzania diagnoz i badań w ramach kompetencji pracowników poradni
• analiza harmonogramu przeprowadzanych badań i diagnoz, ich celowość i efektywność,
• współpraca zespołu pracowników poradni w zakresie przeprowadzanych badań i diagnoz,
• innowacyjność i metodologia badań i diagnoz Listopad 2021 r.
3. Zgodność z obowiązującymi przepisami prawa organizowania i przeprowadzania zajęć terapeutycznych
• obserwacja zajęć terapeutycznych, kontrola zgodności organizowania zajęć z aktualnymi przepisami prawa oświatowego,
• stosowanie metod pracy terapeutycznej dla skuteczności zaspokajania indywidualnych potrzeb ucznia Grudzień 2021 r.
Kwiecień 2022 r.
VI. Harmonogram monitorowania:
Obszar monitorowania Zakres/temat monitorowania Osoby odpowiedzialne Termin realizacji
Profilaktyka zdrowia psychicznego • zebranie informacji z placówek oświatowych na temat skutków sytuacji kryzysowej związanej z pandemią
COVID-19 pod kątem problemów i trudności wychowawczych w pracy z uczniami,
• współpraca z nauczycielami i rodzicami uczniów w zakresie dbałości o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, działania profilaktyczne Zespół pedagogów i psychologów poradni
Dyrektor poradni Od września 2021 r. do maja 2022 r.
Wrzesień–październik 2021 r.
Współpraca ze szkołami w zakresie doradztwa zawodowego • oferta poradni skierowana dla uczniów w zakresie doradztwa zawodowego,
• wspieranie doradców zawodowych w realizacji ich zadań, formy i metody współpracy Doradcy zawodowi, dyrektor poradni Styczeń–luty 2022 r.
Uwzględnianie zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów w procesie kształcenia • oferta poradni w zakresie diagnozy potrzeb edukacyjnych uczniów,
• narzędzia diagnozy i sposoby ich tworzenia,
• sposoby określania i definiowania zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych,
• sposoby dokonywania analizy diagnoz i ich przydatność w dalszej pracy z uczniami Zespół pedagogów i psychologów poradni
Dyrektor poradni Październik 2021 r.
Marzec 2022 r.
VII. Harmonogram wspomagania:
Lp. Tematyka form doskonalenia zawodowego Forma wspomagania Termin / prowadzący, trener
1. Nowelizacja prawa oświatowego w pracy poradni psychologiczno-pedagogicznej Rada szkoleniowa Sierpień–wrzesień 2021 r. / dyrektor poradni
2. Diagnoza dzieci i młodzieży – planowanie i organizowanie w świetle aktualnych przepisów prawa oświatowego, współpraca z placówkami oświatowymi Szkolenie, warsztaty Październik 2021 r. / trener zewnętrzny
(pani/pan ………………………,
firma szkoleniowa …………………)
3. Narzędzia do zajęć terapeutycznych Warsztat metodyczny Listopad 2021 r. / nauczyciel poradni
4. Zaburzenia zachowania, zagrożenie niedostosowaniem i niedostosowanie społeczne – rozpoznawanie potrzeb, prawidłowe opiniowanie i orzekanie, planowanie i organizacja pracy Szkolenie, kurs Luty–marzec 2022 r. / trener zewnętrzny
(pani/pan ………………………,
firma szkoleniowa …………………)
5. Zindywidualizowana ścieżka kształcenia, nauczanie indywidualne, indywidualny program nauki – formy wsparcia dzieci i młodzieży Konferencja metodyczna Maj 2022 r. / trenerzy zewnętrzni
(pani/pan ………………………,
firma szkoleniowa …………………)
Ocena dorobku zawodowego:
1. Nauczyciel ubiegający się o stopień awansu nauczyciela kontraktowego – dwie oceny dorobku zawodowego
2. Nauczyciel ubiegający się o stopień awansu nauczyciela mianowanego – jedna ocena dorobku zawodowego
Oceny pracy: planowanych troje nauczycieli
VIII. Harmonogram obserwacji:
Cele obserwacji:
• atrakcyjność metod pracy terapeutycznej, w tym realizacja profilaktyki zdrowia psychicznego,
• zgodność prowadzenia dokumentacji nauczyciela z aktualnymi przepisami prawa oświatowego,
• przestrzeganie procedur wydawania opinii i orzeczeń,
• skuteczność przeprowadzanych diagnoz, potrzeb edukacyjnych uczniów w procesie kształcenia, wskazywanie sposobów pracy z uczniami,
• motywacja i zaangażowanie nauczycieli w pracy z uczniami,
• wykorzystanie w pracy narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnej,
• wspieranie szkół w zakresie profilaktyki zdrowia psychicznego uczniów i nauczycieli,
• doskonalenie współpracy ze szkołami w zakresie doradztwa zawodowego,
• uczestnictwo w szkoleniach wspomagających pracę nauczycieli poradni służących efektywności podejmowanych zadań terapeutyczno-
-diagnozujących.
Lp.
Imię i nazwisko nauczyciela Zakres obserwacji, tematyka Termin obserwacji Przeprowadzający obserwację
1.
2.
3.
4.
5.
Plan nadzoru pedagogicznego został przedstawiony na posiedzeniu rady pedagogicznej w dniu ……………
………………………………… ……………………………………………
(data) (podpis dyrektora)