Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 3 SIERPNIA 2021
Poprawa ocen
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa oświatowego
W statucie szkoły widnieje zapis: „Uczeń może poprawić każdą ocenę w takiej formie, za jaką ją otrzymał, w terminie siedmiu dni, a uzyskana wówczas przez niego ocena jest ostateczna”. Czy ten zapis jest zgodny z przepisami prawa oświatowego? Czy uczeń może poprawić ocenę wyłącznie negatywną, czy także stopnie wyższe? Czy istnieje zapis określający zakres, tego z czego uczeń może poprawić ocenę np. ze sprawdzianu, pracy domowej, kartkówki, wykonanego zadania? Czy możliwe jest ustalenie w statucie szkoły, że uczniowi, który poprawi ocenę na wyższą, w dzienniku elektronicznym ocena poprawiana (pierwotna) jest zmieniona na ocenę poprawioną z komentarzem, iż jest to ocena poprawiona np. z oceny niedostatecznej? Czy jednak obydwie oceny, tj. poprawiana i poprawiona, powinny znaleźć się w dzienniku i wówczas obydwie wliczałyby się do średniej ocen ucznia?
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1327 ze zm.).
Zgodnie z art. 44zd ust. 5b pkt 6 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych, a w artystycznej szkole policealnej – semestralnych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Obowiązujące przepisy milczą natomiast na temat poprawiania ocen bieżących, stąd uznać trzeba, że ustalenie zasad poprawiania tych ocen należy wyłącznie do regulacji statutu danej szkoły. Nie ma zatem przeszkód, aby statut przyjmował zasady opisane w pytaniu, w tym zakładał, że poprawienie może dotyczyć wyłącznie oceny negatywnej, natomiast nie poprawia się ocen od 2 wzwyż. Nie można wskazać w Ustawie o systemie oświaty czy też innych aktach zawierających przepisy oświatowe regulacji zabraniających przyjęcia takich zasad.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM.