Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 26 LIPCA
Zajęcia wspomagające – praktyczne wskazówki i nowelizacja przepisów
Opracował: Marcin Majchrzak, prawnik, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie, świadczy pomoc prawną w ramach własnej kancelarii, autor licznych opracowań i artykułów z zakresu tematyki kadrowo-płacowej, prawa związkowego oraz prawa oświatowego.
Podstawa prawna:
• Rozporządzenie MEN z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 493 ze zm.),
• Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.),
• Rozporządzenie MEN z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2019 r. poz. 639 ze zm.).
Od 2 września 2021 r. rozpocznie się drugi etap prowadzenia tzw. zajęć wspomagających. Jaka liczba godzin tych zajęć przysługuje szkole? W jakich grupach powinny być organizowane zajęcia? Ile godzin zajęć można przeprowadzić tygodniowo? W jaki sposób wykorzystać przysługujące godziny i rozliczać zajęcia wspomagające?
Zajęcia wspomagające mają pomóc uczniom w nadrobieniu zaległości programowych spowodowanych długotrwałym pobieraniem nauki w formie zdalnej. Możliwość ich prowadzenia będzie istniała do 22 grudnia 2021 r. Należy również zaznaczyć, że 21 lipca 2021 r. zakończono prace nad zmianą przepisów dotyczących organizowania zajęć wspomagających, dzięki czemu m.in. możliwe będzie zwiększenie dotychczasowej liczby godzin zajęć wspomagających, a ich prowadzenie będzie możliwe z uwzględnieniem większego niż dotychczas tygodniowego limitu. Nowelizacja przepisów w chwili przygotowania niniejszego opracowania nie została jeszcze opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ponieważ jednak nastąpi to niebawem, a zmiana przepisów ma wejść w życie z dniem następującym po ogłoszeniu rozporządzenia zmieniającego – niniejsze opracowanie uwzględnia już najnowsze zmiany. Poniżej znalazło się również przypomnienie najważniejszych informacji związanych z prowadzeniem tej formy zajęć.
Jakie szkoły i na jakiej podstawie prawnej mogą organizować zajęcia wspomagające?
Podstawę prawną organizowania zajęć stanowią § 10f–10n Rozporządzenia MEN z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Wskazują one na możliwość organizowania zajęć wspomagających uczniów w opanowaniu i utrwalaniu wiadomości i umiejętności z wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego oraz zajęć z języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej i języka regionalnego.
Ważne!
Prowadzenie zajęć na zasadach określonych w ww. przepisach w okresie od 2 września do 22 grudnia 2021 r. jest możliwe w przypadku tych szkół, które w terminie do 25 czerwca 2021 r. złożyły odpowiednio informację o zajęciach wspomagających zaplanowanych do realizacji w tym okresie (szkoły publiczne) lub wniosek o udzielenie dotacji celowej na dofinansowanie prowadzenia zajęć wspomagających zaplanowanych do realizacji w tym okresie (szkoły prowadzone przez osoby fizyczne i osoby prawne niebędące JST). Ostatnia nowelizacja przepisów wprowadziła również możliwość złożenia odpowiednio informacji lub wniosku przez szkoły, które dotychczas tego nie zrobiły – w terminie do 30 lipca 2021.
Możliwość organizowania zajęć została przewidziana w:
• szkołach podstawowych, w tym szkołach podstawowych specjalnych funkcjonujących w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych – dla uczniów uczęszczających do klas IV–VIII tych szkół,
• szkołach ponadpodstawowych, w tym szkołach ponadpodstawowych specjalnych funkcjonujących w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych – dla uczniów uczęszczających do wszystkich klas tych szkół,
• szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego – dla uczniów uczęszczających do klas szkół artystycznych odpowiadających klasom IV–VIII szkoły podstawowej i wszystkim klasom liceum ogólnokształcącego.
Z kolei przepisy nie dopuszczają możliwości prowadzenia zajęć wspomagających w:
• szkołach podstawowych dla dorosłych,
• liceach ogólnokształcących dla dorosłych,
• branżowych szkołach II stopnia,
• szkołach policealnych,
• szkołach podstawowych specjalnych i szkołach ponadpodstawowych specjalnych, funkcjonujących w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii,
• oddziałach specjalnych, szkołach podstawowych specjalnych i szkołach ponadpodstawowych specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej.
Co istotne, zajęć nie można również organizować dla:
• uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych (co obejmuje też szkoły podstawowe integracyjne i specjalne),
• uczniów szkół specjalnych przysposabiających do pracy – realizujących podstawę programową kształcenia ogólnego, o której mowa w załącznikach nr 3 i 5 Rozporządzenia MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.
Jaka liczba godzin zajęć przysługuje szkole?
Przysługująca szkole liczba godzin zajęć wspomagających dotyczy całego okresu ich organizowania, a więc od 31 maja 2021 r. do 24 czerwca 2021 r., a także od 2 września 2021 r. do 22 grudnia 2021 r. Fakt ten należy uwzględnić przy organizowaniu zajęć w okresie od 2 września (szkoła mogła bowiem część przysługujących jej godzin przeznaczyć już na organizację zajęć w okresie od maja do czerwca). Przysługująca szkole liczba godzin zajęć wspomagających nie może przekroczyć iloczynu liczby oddziałów szkolnych, wynikającej z danych systemu informacji oświatowej, według stanu na 31 marca 2021 r., i 15 godzin zajęć wspomagających (z tym że w przypadku szkoły podstawowej oraz szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej do liczby oddziałów nie wlicza się oddziałów klas I–III szkoły podstawowej lub klas szkoły artystycznej odpowiadających klasom I–III szkoły podstawowej). Warto zaznaczyć, że dotychczas limit ten był niższy i wynosił 10 godzin zajęć na oddział i został zwiększony w wyniku wejścia w życie ostatniej nowelizacji przepisów.
O liczbie godzin decydować będzie więc liczba oddziałów klas, w których realizowane są podstawa programowa kształcenia ogólnego lub podstawa programowa kształcenia w zawodach. Natomiast na sposób ustalania ich liczby nie będą mieć wpływu fakt organizowania nauczania w klasach łączonych w szkole podstawowej czy liczba uczniów w poszczególnych oddziałach klasowych.
Liczba godzin zajęć wspomagających ustalana jest według stanu oddziałów szkolnych na 31 marca 2021 r., co oznacza, że zwiększenie lub zmniejszenie ich liczby po tym dniu pozostanie bez wpływu na maksymalna liczbę godzin zajęć wspomagających, którą dana szkoła może zrealizować.
Ważne!
Przysługujące szkole godziny zajęć obliczane są dla całej szkoły, a o ich rozdysponowaniu powinien zadecydować dyrektor. Oznacza to, że przykładowo przy małym zainteresowaniu zajęciami ze strony rodziców dzieci w młodszych klasach, cały limit lub jego większość mogą zostać przeznaczone na organizację zajęć dla uczniów w starszych klasach.
W jakich grupach powinny być organizowane zajęcia?
Co do zasady zajęcia wspomagające z danego przedmiotu powinny być prowadzone w grupach oddziałowych, lecz jedynie wówczas, gdy zgłosi się na nie co najmniej 10 uczniów z tego oddziału. Jeżeli tak się nie stanie, zajęcia powinny być organizowane:
• w przypadku klasy IV szkoły podstawowej lub klasy szkoły artystycznej odpowiadającej klasie IV szkoły podstawowej – w grupie międzyoddziałowej liczącej co najmniej 10 uczniów,
• w przypadku klas V–VIII szkoły podstawowej lub klas szkoły artystycznej odpowiadających klasom V–VIII szkoły podstawowej w:
o grupie międzyoddziałowej,
o grupie międzyklasowej obejmującej uczniów klas V i VI lub klas szkoły artystycznej odpowiadających klasom V i VI szkoły podstawowej,
o grupie międzyklasowej obejmującej uczniów klas VII i VIII lub klas szkoły artystycznej odpowiadających klasom VII i VIII szkoły podstawowej – liczącej co najmniej 10 uczniów;
• w przypadku szkoły ponadpodstawowej lub szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie liceum ogólnokształcącego – w grupie międzyoddziałowej lub grupie międzyklasowej, liczącej co najmniej 10 uczniów.
Mniej restrykcyjne wymogi stawiane są mniejszym szkołom. W rezultacie w przypadku:
• szkoły podstawowej, w której liczba uczniów klas IV–VIII jest mniejsza niż 60 uczniów,
• szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej, w której liczba uczniów klas szkoły artystycznej odpowiadających klasom IV–VIII szkoły podstawowej jest mniejsza niż 60 uczniów,
• szkoły ponadpodstawowej, w której liczba uczniów jest mniejsza niż 60 uczniów,
• szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie klas IV–VIII szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego, w której liczba uczniów klas szkoły artystycznej odpowiadających klasom IV–VIII szkoły podstawowej i wszystkim klasom liceum ogólnokształcącego jest mniejsza niż 60 uczniów,
• szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie klas VII i VIII szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego, w której liczba uczniów klas szkoły artystycznej odpowiadających klasom VII i VIII szkoły podstawowej i wszystkim klasom liceum ogólnokształcącego jest mniejsza niż 60 uczniów,
• szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie liceum ogólnokształcącego, w której liczba uczniów klas odpowiadających wszystkim klasom liceum ogólnokształcącego jest mniejsza niż 60 uczniów,
• oddziału w szkole specjalnej i oddziału specjalnego w szkole ogólnodostępnej, z wyjątkiem oddziału dla uczniów z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, oraz dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
– minimalna liczba uczniów w grupie oddziałowej, grupie międzyoddziałowej lub grupie międzyklasowej, o których mowa powyżej, wynosi co najmniej 5 uczniów.
Wyjątkowo jednak, w przypadku najmniejszych szkół podstawowych, w których liczba uczniów klas IV–VIII jest mniejsza niż 60 uczniów i w której nauczanie jest organizowane w klasach łączonych – zajęcia wspomagające z danego przedmiotu mogą być organizowane również w grupie liczącej mniej niż 5 uczniów.
Ważne!
Ostatnia nowelizacja przepisów dotyczących zajęć wspomagających wprowadziła zasadę, zgodnie z którą w przypadku szkoły podstawowej, w której liczba uczniów klas IV–VIII jest większa niż 59 uczniów, a liczba uczniów klas IV jest mniejsza niż 10 uczniów, zajęcia wspomagające z danego przedmiotu będą mogły być organizowane w grupie liczącej co najmniej 5 uczniów. Rozwiązanie to ma pozwolić na uelastycznienie w zakresie organizacji zajęć wspomagających dla uczniów klas IV.
Ile godzin zajęć można przeprowadzić tygodniowo?
W tym zakresie ostatnia nowelizacja przepisów wprowadziła pewne zmiany. Dotychczas przepisy określały, że tygodniowo w szkole można było przeprowadzić nie więcej godzin zajęć wspomagających, niż wynosi liczba oddziałów szkolnych (zgodnie z danymi SIO według stanu na 31 marca 2021 r.). W przypadku szkoły podstawowej oraz szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej do liczby oddziałów nie wlicza się oddziałów klas I–III szkoły podstawowej lub klas szkoły artystycznej odpowiadających klasom I–III szkoły podstawowej.
Natomiast wspomniana nowelizacja przepisów spowodowała, że w przypadku zajęć wspomagających zaplanowanych do realizacji w okresie od 2 września 2021 r. do 22 grudnia 2021 r. – tygodniowa liczba godzin tych zajęć nie będzie mogła być wyższa niż iloczyn 2 godzin i liczby oddziałów szkolnych w szkole, wynikającej z danych systemu informacji oświatowej, według stanu na 31 marca 2021 r., z uwzględnieniem zasady, że do liczby oddziałów nie wlicza się oddziałów klas I–III szkoły podstawowej lub klas szkoły artystycznej odpowiadających klasom I–III szkoły podstawowej. Zmienione przepisy pozwalają zatem na zrealizowanie dwukrotnie większej liczby godzin zajęć wspomagających w tygodniu, niż to miało miejsce w okresie od 31 maja do 24 czerwca. Jedna godzina zajęć wspomagających powinna trwać 45 minut.
W jaki sposób wykorzystać przysługujące godziny?
O wykorzystaniu przysługujących szkole godzin zajęć wspomagających decyduje dyrektor. Powinien ustalić, w porozumieniu z radą pedagogiczną, jaki przedmiot lub przedmioty będą realizowane w trakcie zajęć wspomagających. Podejmując decyzję, powinien jednak wziąć pod uwagę istniejące w tym zakresie potrzeby uczniów wszystkich oddziałów, a także możliwości organizacyjne szkoły. Również dyrektor, jako osoba wykonująca czynności pracodawcy, powinien powierzyć realizację zajęć wybranym nauczycielom.
Ważne!
Choć stawka wypłacana organom prowadzącym za godzinę zajęć wynosi 70 zł, wynagrodzenie nauczyciela za godzinę zajęć powinno być wypłacane według stawki zgodnie z jego osobistym zaszeregowaniem, zależnie od stopnia awansu zawodowego i wykształcenia. Z udzielanych przez MEiN informacji wynika również, że nie ma potrzeby podpisywania z nauczycielami dodatkowych umów na realizację zajęć wspomagających czy ujmowania ich w arkuszu organizacyjnym szkoły.
Warto pamiętać, że zajęć wspomagających nie mogą prowadzić nauczyciele dodatkowo zatrudnieni, o których mowa odpowiednio w:
• § 7 ust. 1, ust. 2 pkt 1 i ust. 3 pkt 1 Rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
• § 7 ust. 1, ust. 2 pkt 1 i ust. 3 pkt 1 Rozporządzenia MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Przepisy nie precyzują, na jakie przedmioty mogą zostać przeznaczone godziny zajęć wspomagających. Mowa jest jedynie o wybranych (przez dyrektora, z uwzględnieniem potrzeb uczniów i możliwości organizacyjnych szkoły) obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego oraz zajęciach z języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej i języka regionalnego. O wyborze powinien zatem zadecydować dyrektor, kierując się zakresem obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonym w Rozporządzeniu MEN z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół.
O organizowanych w szkole zajęciach wspomagających dyrektor powinien powiadomić rodziców uczniów lub pełnoletnich uczniów. Może tego dokonać w sposób zwyczajowo przyjęty w szkole, ponieważ przepisy nie precyzują w tym zakresie żadnej konkretnej formy. Trzeba jednak pamiętać o wskazaniu, że istnieje możliwość uczestniczenia w takich zajęciach, a także o określeniu, z jakiego przedmiotu lub przedmiotów planowane jest ich prowadzenie (określając planowane terminy zajęć). W piśmie należy również powiadomić o obowiązku złożenia w ustalonym przez dyrektora terminie pisemnych deklaracji uczestnictwa ucznia w zajęciach wspomagających z danego przedmiotu lub przedmiotów. Deklaracje mogą być też składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 Ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną lub za pomocą innych środków łączności.
Ważne!
Stosowna informacja powinna zostać skierowana także do rodziców dzieci, które od 1 września 2021 r. zaczną naukę w klasie IV szkoły podstawowej – a więc formalnie będzie możliwość objęcia tej grupy uczniów zajęciami wspomagającymi. Należy też powiadomić rodziców uczniów rozpoczynających od roku szkolnego 2021/2022 naukę w klasie I szkoły ponadpodstawowej.
Co istotne, zajęcia wspomagające nie mogą być prowadzone w formie zdalnej. Przepisy wskazują wprost, że muszą one być prowadzone w bezpośrednim kontakcie z uczniami i nie mogą być realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Dokumentowanie zajęć
Prowadzenie zajęć wspomagających powinno być dokumentowane. Obowiązek ten powinien być realizowany odpowiednio na podstawie:
• § 11 Rozporządzenia MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji,
• § 13 Rozporządzenia MEN z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne gimnazja dla dorosłych i szkoły ponadgimnazjalne dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji,
• § 4 Rozporządzenia MKiDN z dnia 21 grudnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne szkoły i placówki artystyczne dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji,
• § 4 Rozporządzenia MKiDN z dnia 26 sierpnia 2016 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne szkoły i placówki artystyczne dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.
Możliwość zgłoszenia informacji o planowanych zajęciach w późniejszym terminie
Przepisy przewidywały, że w przypadku szkół publicznych informacja o zaplanowanych w okresie od 2 września do 22 grudnia zajęciach wspomagających powinna była zostać złożona do organu prowadzącego w terminie do 25 czerwca. Najnowsza nowelizacja przepisów pozwala jednak, by w przypadku szkół, które dotychczas nie złożyły tej informacji, została ona złożona w terminie do 30 lipca 2021 r. Zgodnie ze zmienionymi przepisami informacja ta powinna zawierać:
1) nazwę szkoły, adres jej siedziby i numer w Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 29 Ustawy o systemie informacji oświatowej,
2) odpowiednio nazwę jednostki samorządu terytorialnego będącej organem prowadzącym szkołę lub wskazanie właściwego ministra,
3) liczbę godzin zajęć wspomagających zaplanowanych do realizacji w okresie, o którym mowa odpowiednio w ust. 1 lub 2,
4) listę przedmiotów zaplanowanych do realizacji w ramach tych zajęć, uwzględniającą możliwości organizacyjne szkoły i informacje zawarte w deklaracjach, o których mowa w § 10g ust. 4,
5) listę przedmiotów zaplanowanych do realizacji w ramach tych zajęć, uwzględniającą możliwości organizacyjne szkoły (w przypadku informacji składanych w terminie do 30 lipca, nie będzie konieczności uwzględniania informacji zawartych w deklaracjach składanych przez rodziców),
6) miejscowość i datę sporządzenia informacji,
7) podpis dyrektora szkoły.
W przypadku szkół, które złożyły już informacje w zakresie organizowania zajęć w okresie od 2 września do 22 grudnia, możliwe będzie złożenie korekty, odpowiednio do:
• organu wykonawczego JST będącej organem prowadzącym szkoły – w przypadku szkół prowadzonych przez JST,
• ministra będącego organem prowadzącym szkoły – w przypadku szkół prowadzonych przez ministrów.
Ważne!
Korektę trzeba będzie złożyć do 30 lipca, ze wskazaniem zmiany w zakresie liczby godzin lub listy przedmiotów zaplanowanych do realizacji, z tym że dokonując zmiany w zakresie listy przedmiotów, nie trzeba już będzie uwzględniać informacji zawartych w deklaracjach składanych przez rodziców uczniów.
Co istotne, ponieważ termin składania informacji o planowanych zajęciach przez szkoły, które dotychczas tego nie zrobiły, a także korekt informacji przez pozostałe szkoły przypada w okresie ferii letnich, zmienione przepisy zakładają rezygnację z realizacji przez dyrektora obowiązków polegających na:
• ustaleniu w uzgodnieniu z radą pedagogiczną przedmiotów, które będą realizowane w ramach zajęć wspomagających,
• informowaniu rodziców uczniów o ofercie zajęć wspomagających oraz zebraniu deklaracji uczestnictwa uczniów w zajęciach wspomagających.
Obowiązki te mogą zostać zrealizowane z początkiem roku szkolnego 2021/2022.
Możliwość złożenia wniosku o dotację celową w późniejszym terminie
W przypadku szkół prowadzonych przez osoby fizyczne oraz osoby prawne niebędące JST, w wyniku ostatniej zmiany w przepisach pojawi się możliwość złożenia wniosku o udzielenie dotacji celowej na dofinansowanie prowadzenia zajęć wspomagających zaplanowanych do realizacji w okresie od 2 września 2021 r. do 22 grudnia 2021 r. w późniejszym terminie – do 30 lipca 2021 r. (w przypadku szkół, które nie złożyły dotychczas wniosku).
Natomiast szkoły, które już złożyły wniosek o dotację, będą miały możliwość złożenia do 30 lipca korekty wniosku, uwzględniającej zmianę w zakresie wnioskowanej kwoty dotacji, liczby godzin lub listy przedmiotów zaplanowanych do realizacji w ramach zajęć wspomagających. Podobnie jak w przypadku dyrektorów szkół publicznych, również tu nie będzie konieczności, z uwagi na termin przypadający w okresie ferii:
• ustalenia w uzgodnieniu z radą pedagogiczną przedmiotów, które będą realizowane w ramach zajęć wspomagających,
• informowania rodziców uczniów o ofercie zajęć wspomagających oraz zebraniu deklaracji uczestnictwa uczniów w zajęciach wspomagających.
Środki z dotacji dotyczące nowych wniosków składanych do 30 lipca, bądź korekt złożonych wcześniej wniosków, powinny zostać przekazane na rachunek bankowy szkoły w terminie do 20 września 2021 r. (po pozytywnym rozpatrzeniu).
Ostatnia zmiana przepisów dotyczących zajęć wspomagających wprowadziła również zasadę, zgodnie z którą w przypadku zmiany siedziby szkoły prowadzonej przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą JST, dotacji celowej udzielać będzie JST będąca dla szkoły w momencie złożenia wniosku o dotację celową organem rejestrującym. Również ten organ będzie odpowiedzialny za późniejsze rozliczenie dotacji.
Rozliczanie zajęć wspomagających
Zwrot niewykorzystanych środków otrzymanych na prowadzenie zajęć wspomagających pojawia się wyłącznie w przypadku szkół prowadzonych przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące JST. Z udzielonych przez MEiN informacji wynika, że środki przekazane organom prowadzącym będącym JST, jako pochodzące z subwencji, nie będą podlegały zwrotowi, i będą mogły zostać wykorzystane na inne zadania – w razie gdyby nie zostały w całości przeznaczone na organizację zajęć wspomagających.
W przypadku szkół prowadzonych przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące JST rozliczenie dotacji powinno nastąpić do 31 stycznia 2022 r. Do tego dnia należy rozliczyć dotację przeznaczoną na prowadzenie zajęć w okresie od 31 maja do 22 grudnia 2021 r. Do tego dnia powinien również nastąpić zwrot niewykorzystanej kwoty dotacji (w przypadku zmiany siedziby szkoły – zwrot powinien nastąpić do JST, która udzieliła dotacji). Złożenie rozliczenia oraz zwrot niewykorzystanej dotacji powinny nastąpić odpowiednio do organu rejestrującego lub do ministra właściwego ds. kultury i ochrony dziedzictwa narodowego (w zależności od tego, gdzie szkoła zobowiązana była złożyć wniosek o udzielenie dotacji celowej). Rozliczenie dotacji powinno zostać dokonane na formularzu, według wzoru ustalonego przez ministra właściwego ds. oświaty i wychowania. Do rozliczenia należy dołączyć zestawienie (którego wzór także został ustalony przez ministra ds. oświaty i wychowania), zawierające:
• imiona i nazwiska osób, które prowadziły zajęcia wspomagające,
• numery PESEL tych osób, a w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość,
• liczbę godzin zajęć wspomagających przeprowadzonych przez poszczególne osoby,
• własnoręczne podpisy tych osób potwierdzające przeprowadzenie tych zajęć w liczbie wykazanej w zestawieniu oraz
• sumę godzin zajęć wspomagających przeprowadzonych przez wszystkie te osoby.