Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 22 LIPCA 2021
Udzielanie dziecku pomocy psychologiczno-
-pedagogicznej
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa oświatowego
Dziecko zostało zdiagnozowane przez neurologa, który stwierdził padaczkę oraz przepi-sał leki w formie syropu przyjmowanego przez dziecko w domu trzy razy dziennie. Chłopiec nie posiada orzeczenia ani opinii o potrzebie kształcenia specjalnego, gdyż ro-dzice odmówili skorzystania z wizyty w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Wymaga on jednak terapii specjalistycznych, które mogą być udzielone dziecku na terenie przed-szkola na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinii. W związku z powyższym dziecko nie bierze udziału w zajęciach specjalistycznych. Zostały wyko-rzystane wszelkie możliwości zmiany tej sytuacji i rodzice nadal nie wykazują chęci współpracy z przedszkolem w zakresie pomocy dziecku. Co w niniejszym przypadku może zrobić placówka?
Podstawa prawna:
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1280),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych po-radniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1743).
Przedszkole nie ma dalszych prawnych możliwości działania w tym zakresie. Należy zauwa-żyć, że zgodnie z § 4 Rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzie-lania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne. Z kolei w myśl § 5 ust. 1 Rozporządzenia MEN z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych zespoły działające w poradniach psychologiczno-pedagogicznych wydają orzeczenia i opinie na pisemny wniosek rodzica dziecka.
Dobrowolne korzystanie przez rodziców z pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wy-dawanie przez poradnie opinii i orzeczeń wyłącznie na wniosek rodziców powodują, że przedszkole może stosować jedynie perswazję, wskazywać na konieczność udzielenia pomocy, natomiast nie ma prawnych instrumentów dających możliwość bardziej kategorycznego działania.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM