Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Wodne szaleństwo w basenie Tygodniowy plan pracy dydaktyczno-wychowawczej Opracowanie merytoryczne i graficzne: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia peda-gogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny; Wojciech Uhlik, przedsiębiorca, z zamiłowania grafik i ilustrator, zwo-lennik pedagogiki zabawy Cele i działania: • rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej – wykonywanie drobnych ćwiczeń gimna-stycznych zgodnie z poleceniami nauczyciela, • kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała, • kształtowanie orientacji na kartce papieru, • rozwijanie motoryki małej, • wypełnianie rysunkowego dyktanda zgodnie z poleceniami nauczyciela, • udział w eksperymencie – sprawdzanie, co pływa, a co tonie, • tworzenie piany w wodzie, • malowanie pędzlami, • malowanie palcami, • tworzenie pracy plastycznej z użyciem butelki. Materiały dydaktyczne: • kredki, baseny dla dzieci, kamienie, monety, nakrętki, piórka, gąbki, piłeczki do tenisa stołowego, nadmuchane balony, plastikowe łyżeczki, płyn do kąpieli, pędzle, papie-rowe obrusy, wiaderka, konewki, butelki plastikowe, korki, papier kolorowy samo-przylepny, flamastry, muszelki. ZADANIA DO WYKONANIA 1. Basenowy szał Nauczyciel prezentuje dzieciom kartę pracy związaną z wodnym szaleństwem na basenie. Następnie zaprasza przedszkolaków do rysunkowego dyktanda. Wychowankowie wypełniają rysunek zgodnie z usłyszanymi poleceniami. Karta główna Lato w pełni. Czas na troszkę wodnego relaksu. W basenie pływają piłeczki. W lewym górnym rogu kartki narysuj tyle kresek, ile jest piłek. Pomiędzy złotą rybką i gwiazdką narysuj liść, który spadł do basenu z pobliskiego drzewa. Następnie otocz pętelką zieloną rybkę. Trzeba będzie wyciągnąć ją z wody i osuszyć, ponieważ wykonana jest z materiału, który szybko nasiąka wodą. Rybka może w ten sposób ulec zniszczeniu. Z przodu basenu, na jego różowej krawędzi, narysuj tyle kropelek wody, ile masz lat. Wszystko gotowe, można się bawić. Ale hola! Gdzie są uczestnicy tej przygody? Po prawej stronie basenu narysuj chłopca, a po lewej dziewczynkę. Teraz tylko skok do basenu i czas na wspaniałą zabawę! Następnie prowadzący zajęcia zaprasza dzieci do przedszkolnego ogródka. Czeka tam na przedszkolaków kilka wodnych wyzwań. Nauczyciel szykuje wcześniej w ogrodzie kilka ba-senów napełnionych wodą. Obok nich umieszcza różne przedmioty. Zadaniem wychowanków jest sprawdzenie, które z nich utrzymają się na powierzchni, a które utoną. Proponowane przedmioty: kamień, moneta, nakrętki, piórko, gąbka, piłeczka do tenisa stołowego, nadmu-chany balon, plastikowa łyżeczka. Po wykonaniu eksperymentów następuje omówienie i pod-sumowanie wyników badań. 2. Robimy pianę Przedszkolaki pozostają w ustalonych wcześniej zespołach. Do basenów zostaje dodany płyn do kąpieli. Zadaniem przedszkolaków jest wytworzenie wspólnymi siłami, poprzez machanie rękami, jak największej ilości piany. Drużyna, której się to uda, nagrodzona zostaje brawami. 3. Ćwiczenia w wodzie Dzieci siadają wokół basenu i wkładają stopy do wody. Nauczyciel zaprasza w ten sposób milusińskich do zażycia odrobiny gimnastyki. Następnie wychowawca podaje różne polecenia, a maluszki chlapią wodą zgodnie z jego zaleceniami. Przykład: W wodzie macha tylko prawa noga. Stop. Lewa noga również ma ochotę potań-czyć. Stop. Obie nogi machają na zmianę. Stop. Obie nogi machają równo góra – dół. Stop. Teraz harcują tylko paluszki itd. 4. Malowanie wodą Prowadzący rozdaje dzieciom wiaderka z wodą oraz pędzle malarskie. Następnie przedszko-laki dostają za zadanie odświeżenie budynku, płotu lub innych elementów znajdujących się na zewnątrz placówki. Dzieci malują pędzlami świat wokół nich. Ćwiczą w ten sposób swoje rę-ce, dobrze się przy tym bawiąc. 5. Podlewamy rośliny Przedszkolaki otrzymują od nauczyciela konewki napełnione wodą. Prowadzący opowiada przedszkolakom, jak istotną rolę w przyrodzie odgrywa woda. Uczestnicy zadania otrzymują ważną misję – muszą podlać na zewnątrz te elementy przyrody, które potrzebują wody. Na-stępuje ogrodowe podlewanie. 6. Rysowanie wodą Wychowawca dzieli przedszkolaki na cztery zespoły. Każda drużyna otrzymuje duży koloro-wy papierowy obrus. Nakrycia stołu zostają rozłożone na betonie lub w sali na stoliczkach. Zadaniem przedszkolaków jest wykonanie rysunku za pomocą wody. Dzieci moczą paluszki w wodzie i rysują po obrusie. Papier dość dobrze absorbuje wodę, więc na obrusie widoczne będą rozmaite szlaczki i kształty. 7. Wodny świat w butelce Każdy przedszkolak otrzymuje pustą plastikową litrową butelkę. Za chwilę stanie się ona wodnym światem. Butelki zostają napełnione wodą. Do środka można wrzucić elementy, któ-re pływają, np. korek. Można też dodać kilka muszelek, które dzieci przyniosły ze swoich let-nich eskapad. Następnie prowadzący rozdaje dzieciom kolorowy papier samoprzylepny. Wy-chowankowie tworzą z niego różnokolorowe rybki, które następnie przyklejają na butelkę. Stworzone w ten sposób prace przywołają wiele przyjemnych letnich wspomnień.