Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
UZASADNIENIE
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 30c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082).
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 wychodzi naprzeciw oczekiwaniom zgłaszanym przez niektóre szkoły, uprawnione do prowadzenia zajęć wspomagających, ich organy prowadzące, w tym jednostki samorządu terytorialnego. Projektowane rozwiązania pozwolą między innymi na objęcie zajęciami wspomagającymi większej liczby uczniów, gwarantując przy tym pozyskanie przez jednostki samorządu terytorialnego środków z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej w wysokości adekwatnej do zwiększonej liczby godzin zajęć wspomagających, które będą realizowane w okresie wrzesień – grudzień 2021 r.
Projekt zakłada możliwość przeprowadzenia większej liczby zajęć wspomagających. Dotychczas maksymalny wymiar tych zajęć był równy iloczynowi liczby oddziałów i 10 godzin. W rozporządzeniu planuję się zwiększenie liczby godzin z 10 do 15. Ponadto podwojono limit tygodniowej liczby godzin zajęć wspomagających, co daje szkołom jeszcze większą elastyczność ich organizacji oraz uelastyczniono przepisy dotyczące organizacji zajęć w klasie IV szkoły podstawowej.
W związku z powyższym projekt rozporządzenia zakłada możliwość dokonania korekty, złożonych do dnia 25 czerwca 2021 r.:
1) informacji o planowanych zajęciach wspomagających, które będą realizowane w okresie wrzesień-grudzień 2021 r., w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego i ministrów,
2) wniosków o udzielnie dotacji na dofinansowanie zajęć wspomagających w szkołach dotowanych przez jednostki samorządu terytorialnego lub ministra do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
Korekty tej będzie można dokonać w terminie do dnia 30 lipca 2021 r.
Jednocześnie, w przypadku gdy szkoła nie złożyła odpowiednio ww. informacji lub wniosku o udzielenie dotacji celowej na dofinansowanie zajęć wspomagających, w terminie do dnia 25 czerwca 2021 r., projektowane rozporządzenie umożliwia, w terminie do dnia 30 lipca 2021 r., złożenie informacji (w przypadku szkoły prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego lub ministra) albo wniosku o dotację celową (w przypadku szkół prowadzonych przez osoby fizyczne lub osoby prawne nie będące jednostką samorządu terytorialnego lub ministrem), w związku z planowaną organizacją zajęć wspomagających w okresie wrzesień – grudzień 2021 r.
Wskazany wyżej termin do dnia 30 lipca 2021 r. przypada w okresie ferii letnich. W związku z tym, w przypadku korekty, złożonych do dnia 25 czerwca 2021 r., informacji i wniosków albo składania nowych informacji i wniosków, proponuje się rezygnację z realizacji obowiązków wynikających z § 10g ust. 1 i 3 ww. rozporządzenia. Opisane w tych przepisach czynności dyrektora szkoły, polegające na ustaleniu w uzgodnieniu z radą pedagogiczną przedmiotów, które będą realizowane w ramach zajęć wspomagających, informowanie rodziców uczniów o ofercie zajęć wspomagających, tak jak i zebranie deklaracji uczestnictwa uczniów w zajęciach wspomagających w okresie od dnia 2 września 2021 r. do dnia 22 grudnia 2021 r., mogą zostać zrealizowane z początkiem roku szkolnego 2021/2022. Tym samym, do korekty informacji złożonej do 25 czerwca 2021 r. oraz nowych informacji składanych do dnia 30 lipca 2021 r. nie będzie miał zastosowania przepis § 10j ust. 3 pkt 4, w zakresie uwzględniania informacji zawartych w deklaracjach, o których mowa w § 10g ust. 4 zmienianego rozporządzenia.
W wyniku analizy napływających sygnałów ze szkół podstawowych w projekcie rozporządzenia zaproponowano również zmianę dotyczącą organizacji zajęć wspomagających dla uczniów klasy IV. Zgodnie z projektem rozporządzenia, w przypadku szkoły podstawowej, w której ogólna liczba uczniów klas IV–VIII wynosi 60 lub więcej a w klasie IV jest mniej niż 10 uczniów, zajęcia wspomagające z danego przedmiotu mogły być organizowane w grupie liczącej co najmniej 5 uczniów.
Ponadto wskazano, że organ rejestrujący, o którym mowa w art. 2 pkt 16 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2029, z późn. zm.), do którego wpłynął wniosek o udzielenie dotacji celowej na dofinansowanie zajęć wspomagających, udzieli tej dotacji a następnie przyjmie rozliczenie tej dotacji w przypadku, gdy szkoła zmieni siedzibę a organ ten przestanie być organem rejestrującym dla tej szkoły, w rozumieniu art. 2 pkt 16 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych. Zgodnie z projektowanymi przepisami szkoła, która np. od dnia 1 września 2021 r. zmieniając siedzibę zmieni także organ rejestrujący, o którym mowa w art. 2 pkt 16 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, otrzyma dotację celową przeznaczoną na dofinansowanie zajęć wspomagających i rozliczy ją z jednostką samorządu terytorialnego, która tej dotacji udzieliła.
Rozporządzenie wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Przewidywany termin wejścia w życie rozporządzenia nie narusza zasad demokratycznego państwa prawnego.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. poz. 2039 oraz z 2004 r. poz. 597), w związku z tym nie podlega notyfikacji.
Projekt rozporządzenia nie ma wpływu na działalność mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r. poz. 162).
Przedmiot regulacji nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Rozporządzenie nie wymaga przedstawienia właściwym organom i instytucjom Unii Europejskiej, w tym Europejskiemu Bankowi Centralnemu, w celu uzyskania opinii, dokonania powiadomienia, konsultacji albo uzgodnienia.
Odnosząc się do § 12 pkt 1 załącznika do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. z 2016 r. poz. 283), należy stwierdzić, że rozporządzenie uwzględnia regulacje, w stosunku do których nie ma możliwości, aby mogły być podjęte za pomocą alternatywnych środków.