Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
doskonalących technikę czytania
(przeznaczony dla klas I–III)
„Burza”
Cele główne:
• doskonalenie techniki czytania,
• doskonalenie słuchu fonemowego,
• ćwiczenie syntezy głoskowej,
• rozwijanie motoryki dużej (w zakresie obręczy barkowej) i małej,
• rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
• zapamiętywanie i naśladowanie sekwencji ruchowych.
Cele operacyjne
Dziecko:
• prawidłowo syntetyzuje wyrazy podzielone na głoski przez nauczyciela,
• czyta proste wyrazy, „ślizgając się” po literach,
• naśladuje i zapamiętuje sekwencje ruchowe.
Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały
1. Wprowadzenie Nauczyciel prezentuje dzieciom temat zajęć. Zadaje pytania, np. „Kto lubi burzę?”, „Gdzie się należy schronić przed burzą?”. Uczniowie mogą opowiedzieć krótkie historie związane z burzą • Zaciekawienie uczniów tematyką zajęć,
• zakotwiczenie zdobywanych umiejętności z własnymi emocjami w celu lepszego zapamiętania ---
2. Gimnastyka z kolorowymi taśmami Każdy uczeń otrzymuje patyk z kolorową taśmą. Nauczyciel pokazuje ruchy naśladujące niebo, słońce, chmury, deszcz i burzę. Dzieci naśladują obserwowane ruchy.
Następnie prowadzący mówi sekwencję (np. słońce, deszcz, chmury), a uczniowie z pamięci odtwarzają poznane gesty • Zwiększanie zakresu ruchów obręczy barkowej,
• zwiększenie ruchomości nadgarstka,
• doskonalenie umiejętności naśladowania ruchów,
• poprawa koordynacji wzrokowo-
-ruchowej,
• zapamiętywanie sekwencji wzrokowych Patyki z dowiązanymi wstążkami dla każdego dziecka
3. Złapmy burzę Dzieci siadają/stają w kręgu. Nauczyciel dzieli proste wyrazy na głoski (analiza), rzuca piłkę do jednego z dzieci. Dziecko, które złapie piłkę, podaje wyraz (synteza) i odrzuca piłkę do nauczyciela • Doskonalenie słuchu fonemowego i umiejętności syntezy głoskowej Granatowa piłka z przyklejonymi piorunami z pianek, pomponów lub folii aluminiowej
4. Łowcy piorunów Nauczyciel rozkłada na podłodze niebieski materiał imitujący niebo. Rozrzuca na nim pioruny z literami. Po drugiej stronie sali rozkłada chmury z wyrazami. Każdy uczeń otrzymuje wędkę. Nauczyciel głoskuje wybrane z chmury słowo. Zadaniem ucznia jest złapanie na wędkę odpowiednich liter i odnalezienie właściwej chmury.
Uczniowie odczytują swoje wyrazy, „ślizgając się” po literach (przedłużając głoski zgodnie z glottodydaktyką) • Doskonalenie techniki czytania,
• doskonalenie syntezy i analizy słuchowej,
• rozwijanie koordynacji wzrokowo-
-ruchowej • Załącznik nr 1,
• „wędki”, czyli np. patyczki z żyłką i magnesem przyczepionym do korka
5. Burza w butelce Na zakończenie zajęć dzieci samodzielnie wykonują butelkę sensoryczną przedstawiającą burzę. Wkładają po kolei watę, pompony, z drucików kreatywnych formują błyskawice, wsypują brokat, zalewają wodą. Na koniec dodają niebieski barwnik. Mocno kręcą butelkami, aby wszystko dobrze się wymieszało. Butelki mogą służyć jako ciężarki do ćwiczeń na innych zajęciach • Wzmacnianie ruchomości nadgarstków,
• wzmacnianie opozycji kciuka i palca wskazującego,
• zwiększanie zakresu ruchów obręczy barkowej • Puste butelki,
• woda,
• niebieski barwnik,
• wata, żółte lub złote druciki kreatywne (ew. pianka do wycięcia piorunów),
• niebieski brokat
6. Podsumowanie Uczniowie dzielą się refleksją na temat zajęć. Mówią o tym, co im się najbardziej podobało, co było dla nich trudne itp. • Kształtowanie umiejętności samooceny i wnioskowania,
• kształtowanie uważnego słuchania innych ---
Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeuta pedagogiczny, polonistka, terapeuta ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie”