Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Plan rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela kontraktowego (przykład) Zgodnie z art. 9c ust. 3 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1762 ze zm.) plan rozwoju zawodowego uwzględnia wymagania określone Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2200). Dane osobowe nauczyciela: Imię i nazwisko: ………………………………………………………………………….…..... Wykształcenie: …………………………………………………………………………………. Nauczany przedmiot: ………………………………………………………………………...... Data rozpoczęcia stażu: ………………………………………………………………………... Przewidywana data zakończenia stażu: ……………………………………………………...... Opiekun stażu: ……………………………………………………………………………….…. § 6 ust. 1 pkt 1 w zw. z § 6 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia: Poznawanie specyfiki organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w tym: przepisów związanych z funkcjonowaniem szkoły, sposobu prowadzenia dokumentacji obowiązującej w szkole oraz przepisów dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy. Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji Poznanie procedury awansu zawodowego nauczycieli Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego: Rozporządzenie MEN z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Karta nauczyciela. Przygotowanie plan rozwoju zawodowego wrzesień 20 dni od rozpoczęcia zajęć Znajomość procedury awansu zawodowego, plan rozwoju zawodowego Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji szkoły Analiza dokumentów: statutu szkoły, programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły, oceniania wewnątrzszkolnego, regulaminu rady pedagogicznej, regulaminu rady rodziców, planu uroczystości I półrocze Notatki dotyczące poznanej dokumentacji Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją ich podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań Wdrażanie wymagań edukacyjnych; udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu nauczycieli, udział w posiedzeniach rady pedagogicznej, praca w zespole przedmiotowym nauczycieli na bieżąco Uwagi na temat oceniania wewnątrzszkolnego oraz wymagań edukacyjnych, notatki z posiedzeń rady pedagogicznej, notatki do planu pracy zespołu przedmiotowego nauczycieli Zapoznanie się ze sposobem prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji Analiza dokumentów: dziennika zajęć, księgi zarządzeń, protokołów z posiedzeń rady pedagogicznej i innych I półrocze Prawidłowo prowadzona dokumentacja Zapoznanie się z podstawowymi zasadami BHP w szkole oraz przepisami ochrony przeciwpożarowej Zapoznanie się z Rozporządzeniem MENiS z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach oraz z instrukcją przeciwpożarową I półrocze Notatki na temat poznanej dokumentacji Rozpoznanie problemów środowiska ucznia Zapoznanie z dokumentami zgromadzonymi w szkole: programem wychowawczo-profilaktycznym, opiniami i orzeczeniami z poradni psychologiczno-pedagogicznej, nawiązanie współpracy z pedagogiem, rozmowy z innymi nauczycielami, kontakty z rodzicami uczniów (indywidualne rozmowy, zebrania) na bieżąco Notatki na temat poznanej dokumentacji, dziennik spotkań z pedagogiem, opracowanie tematyki spotkań z rodzicami, protokoły spotkań z rodzicami, karty pracy dla rodziców Zapoznanie się z tygodniowym planem zajęć wszkole, dyżurami, zastępstwami, zasadami współpracy dyrektora z pracownikami Obserwacja, udział w radach pedagogicznych wrzesień Odpowiednia organizacja zajęć własnych Dokumentowanie realizacji planu rozwoju Przygotowanie zapisów na temat wykonywanych zadań, analiza własnych działań, ocena ich skuteczności, wprowadzenie korekt na bieżąco Gromadzenie dokumentów: świadectw, zaświadczeń, konspektów zajęć Przygotowanie projektu sprawozdania Formułowanie wniosków dotyczących realizacji planu rozwoju oraz zmian, które nastąpiły w wyniku jego wprowadzenia i osiągniętych celów 7 dni od dnia zakończenia stażu Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju Przygotowanie do wystąpienia przed komisją kwalifikacyjną Wyselekcjonowanie materiału do omówienia w trakcie wystąpienia przed komisją po zakończeniu stażu Notatki do wystąpienia, konspekt, prezentacja § 6 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia: Uczestniczenie (jako obserwator) w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli, w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu, oraz omawianie ich z prowadzącym obserwowane zajęcia. Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna lub innych nauczycieli Obserwacja lekcji według wcześniej opracowanych zasad, omówienie i zapisanie wyników obserwowanych zajęć raz w miesiącu według ustalonego harmonogramu Prowadzenie dziennika obserwowanych zajęć, wnioski z obserwacji Analiza obserwowanych zajęć Autorefleksja: formułowanie wniosków do dalszej pracy na bieżąco Zapisy w dzienniku obserwacji Obserwowanie zajęć pod kątem realizacji przedstawionych celów Autorefleksja: rozmowy z opiekunem stażu, próba wstępnej oceny własnych osiągnięć pedagogicznych na bieżąco Zapisy w dzienniku obserwacji § 6 ust. 1 pkt 3 oraz § 6 ust. 2 pkt 7 Rozporządzenia: Prowadzenie zajęć z uczniami w obecności opiekuna stażu (w wymiarze co najmniej jednej godziny w miesiącu) oraz omawianie ich z osobą, w obecności której zostały przeprowadzone. Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć. Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji Wstępna ocena własnych umiejętności Autorefleksja: rozmowa z dyrektorem szkoły, opiekunem stażu, współpracownikami na temat wymagań stawianych pracownikom rozpoczynającym staż I półrocze Określenie rzeczywistej długości stażu, adekwatnej do własnych potrzeb i możliwości Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu Bezpośrednia rozmowa, ustalenie form współpracy, zawarcie kontraktu wrzesień Znajomość zasad współpracy, prowadzenie dziennika spotkań z opiekunem stażu Opracowanie we współpracy z opiekunem stażu planu rozwoju zawodowego Rozmowa z opiekunem stażu na temat kierunku pracy dydaktycznej i wychowawczej w celu stworzenia planu rozwoju zawodowego wrzesień Zatwierdzony plan rozwoju zawodowego Prowadzenie lekcji w obecności opiekuna lub dyrektora Opracowanie scenariuszy lekcji, konsultacja, analiza, ewaluacja raz w miesiącu, według ustalonego harmonogramu Wnioski i uwagi do realizacji, scenariusze lekcji/zajęć Samoocena efektywności własnej pracy Analiza: określanie mocnych i słabych stron własnej działalności dydaktycznej i wychowawczej na bieżąco Autorefleksja: adnotacje po przeprowadzonych zajęciach i rozmowach, dziennik spotkań z opiekunem stażu Wyrabianie umiejętności omawiania i analizy zajęć wychowawczych Analiza zajęć pod kątem realizacji zamierzonych celów, wprowadzonych metod, doboru właściwych form pracy z uczniem, wprowadzonych materiałów dydaktycznych oraz sposobów ewaluacji zamierzonych celów na bieżąco Autorefleksja: adnotacje po przeprowadzonych zajęciach i rozmowach, dziennik spotkań z opiekunem stażu Zdobycie opinii uczniów o poziomie prowadzenia zajęć Przeprowadzenie ankiety wśród uczniów pod koniec obu semestrów Wyciągnięcie wniosków, ewentualna zmiana w koncepcji niektórych elementów prowadzenia lekcji § 6 ust. 1 pkt 4 oraz § 6 ust. 2 pkt 5 Rozporządzenia: Uczestniczenie w doskonaleniu zawodowym, zwłaszcza w zakresie doskonalenia metod i form pracy, umiejętność wykorzystania w pracy wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie doskonalenia zawodowego. Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji Poszerzanie wiedzy i umiejętności przez aktywny udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym Udział w formach doskonalenia adekwatnych do potrzeb nauczyciela i szkoły na bieżąco Karta dokumentowania szkolenia zawodowego, potwierdzenie ukończenia form doskonalenia zawodowego Poszerzanie wiedzy i umiejętności przez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego Zapoznanie się z ofertą szkoleniową placówek doskonalenia nauczycieli, udział w warsztatach, szkoleniach i konferencjach metodycznych dla nauczycieli na bieżąco Karta dokumentowania szkolenia zawodowego, potwierdzenie ukończenia form doskonalenia zawodowego Samodzielne studiowanie literatury, wymiana doświadczeń, szukanie nowych rozwiązań Autorefleksja i samoocena. Gromadzenie i analizowanie informacji zdobytych dzięki czytaniu fachowej literatury o tematyce pedagogicznej i psychologicznej (książki, czasopisma, itp.). Spotkanie warsztatowe z opiekunem stażu na bieżąco Prowadzenie zeszytu lektur Wykorzystanie wiedzy zdobytej w trakcie doskonalenia zawodowego podczas prowadzenia zajęć Przeprowadzenie zajęć na bieżąco Adnotacje po przeprowadzonych zajęciach § 6 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia: Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w szczególności realizację podstawy programowej. Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji Nabycie umiejętności przygotowania zajęć wychowawczych Przygotowanie zajęć pod kątem realizacji statutowych zadań szkoły oraz podstawy programowej na bieżąco Wpisy w dziennikach zajęć Przygotowanie scenariuszy zajęć, które pozwolą wspomagać pracę oraz weryfikować umiejętności metodyczne i merytoryczne Analiza materiałów metodycznych. Opracowanie tematów, zakresu i terminów zajęć na bieżąco Zgromadzone scenariusze zajęć, wnioski i uwagi do realizacji § 6 ust. 2 pkt 3 w związku z § 6 ust. 2 pkt 4 Rozporządzenia: Umiejętność rozpoznawania potrzeb uczniów oraz indywidualizowania nauczania, umiejętność stosowania w pracy wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki. Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji Obserwacja i analiza możliwości ucznia Obserwacja postępów uczniów, ich reakcji na wprowadzone metody nauczania. Przygotowanie testów, przeprowadzenie sprawdzianów na bieżąco Adnotacje po przeprowadzonych zajęciach i rozmowach, dziennik spotkań z opiekunem stażu Przygotowanie zajęć zindywidualizowanych pod kątem potrzeb uczniów Przeprowadzenie zajęć uwzględniających specyficzne potrzeby i umiejętności uczniów na bieżąco Adnotacje w dziennikach lekcyjnych, dziennik spotkań z opiekunem stażu Branie udziału w szkoleniowych radach pedagogicznych, których celem jest przybliżenie problematyki pracy z uczniem trudnym i jego rodzicem Udział w posiedzeniach rady pedagogicznej W czasie posiedzeń rady pedagogicznej Protokół rady pedagogicznej § 6 ust. 2 pkt 6 Rozporządzenia: Umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych. Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji Ocena własnych umiejętności informatycznych Autoanaliza: wstępna ocena własnych umiejętności informatycznych oraz szkolnej bazy informatycznej koniecznej do planowania pracy z uczniami i własnego rozwoju na bieżąco Dziennik spotkań z opiekunem stażu Doskonalenie umiejętności związanych z wykorzystywaniem w pracy szkoły technologii komputerowej i informacyjnej Wykorzystywanie zdobytych kompetencji cyfrowych: obsługa pakietu MS Office oraz korzystanie z zasobów Internetu na bieżąco Dziennik spotkań z opiekunem stażu Korzystanie z programów komputerowych i internetu w praktyce szkolnej Przygotowanie materiałów dydaktycznych, testów, kart pracy, sprawozdań oraz scenariuszy lekcji i uroczystości szkolnych z pomocą pakietu MS Office na bieżąco Przygotowane materiały § 6 ust. 2 pkt 8 Rozporządzenia: Znajomość środowiska uczniów i ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem lokalnym. Zadania Formy realizacji Termin Dowody realizacji Poszerzenie oferty szkoły o planowane/prowadzone zajęcia pozalekcyjne Organizowanie spotkań z uczniami i pogadanek na bieżąco Adnotacje po przeprowadzonych zajęciach i rozmowach Przyjęto do realizacji plan rozwoju Złożono projekt: zawodowego: ……………………………… ………………………………… (data) (data) ………………………….. ……...…...…………………….. (podpis dyrektora) (podpis nauczyciela)