Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 8 CZERWCA 2022
Awans nauczyciela stażysty na stopień nauczyciela kontraktowego
Opracowała i zaktualizowała: Elżbieta Rzepecka-Roszak, dyrektor szkoły podstawowej, ekspert ds. awansu zawodowego oraz edukator ośrodka doskonalenia nauczycieli, laureatka Ogólnopolskiego Programu „Twórczy nauczyciel – Twórcza Edukacja”
Podstawa prawna:
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2200),
• Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1762 ze zm.).
W myśl § 6 ust. 1 pkt 1–4 Rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (dalej: Rozporządzenie) nauczyciel stażysta ubiegający się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego w okresie odbywania stażu powinien:
• poznać organizację, zadania i zasady funkcjonowania szkoły,
• uczestniczyć jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innego nauczyciela, w wymiarze co najmniej jednej godziny w miesiącu, oraz omawiać z prowadzącym obserwowane zajęcia,
• prowadzić zajęcia w obecności opiekuna stażu w wymiarze co najmniej jednej godziny w miesiącu oraz dyrektora szkoły w wymiarze co najmniej jednej godziny w okresie stażu oraz omawiać je z osobą, w której obecności zajęcia zostały przeprowadzone,
• uczestniczyć w doskonaleniu zawodowym, zwłaszcza w zakresie doskonalenia metod i form pracy.
Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego obejmują:
• znajomość przepisów prawa dotyczących organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż,
• umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w szczególności realizację podstawy programowej,
• umiejętność rozpoznawania potrzeb dzieci oraz indywidualizowania nauczania,
• umiejętność stosowania w pracy wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki,
• umiejętność wykorzystania w pracy wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie doskonalenia zawodowego,
• umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych,
• umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć,
• znajomość środowiska dzieci i ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem lokalnym.
Nauczyciel, który decyduje się na rozpoczęcie stażu, powinien przede wszystkim zapoznać się z przepisami prawa. Poza tym etyka zawodowa obliguje do uczciwości i sumienności w wykonywaniu powierzonych zadań.
Należy pamiętać, że wskazane byłoby potwierdzić wykonanie zaplanowanych działań odpowiednim dokumentem lub źródłem świadczącym o realizacji zadań wyznaczonych w planie zawodowym. Nauczyciel rozpoczyna staż z początkiem roku szkolnego, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć, na swój wniosek skierowany do dyrektora szkoły – za wyjątkiem nauczyciela stażysty, który rozpoczyna staż bez złożenia wniosku.
W przypadku nieobecności nauczyciela w pracy z powodu czasowej niezdolności do pracy wskutek choroby, zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy lub urlopu innego niż urlop wypoczynkowy i urlopy:
• macierzyński,
• na warunkach urlopu macierzyńskiego,
• dodatkowy urlop macierzyński,
• dodatkowy urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego,
• rodzicielski,
• ojcowski
– trwającej nieprzerwanie dłużej niż miesiąc, staż ulega przedłużeniu o czas trwania tej nieobecności. W przypadku nieobecności dłuższej niż rok nauczyciel jest zobowiązany do ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze.
Jednak jeśli przerwa w pracy jest spowodowana urlopem:
• macierzyńskim,
• na warunkach urlopu macierzyńskiego,
• dodatkowym urlopem macierzyńskim,
• dodatkowym urlopem na warunkach urlopu macierzyńskiego,
• rodzicielskim,
• ojcowskim
– wówczas staż ulega przedłużeniu o czas trwania tej nieobecności. Gdy łączny czas nieprzerwanej nieobecności w pracy z wyżej wymienionych przyczyn jest dłuższy niż rok i sześć miesięcy, nauczyciel jest zobowiązany do ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze.
Stażysta przedstawia dyrektorowi projekt planu rozwoju zawodowego, a dyrektor zatwierdza go w ciągu 30 dni od dnia rozpoczęcia zajęć albo zwraca nauczycielowi do poprawy, ze wskazaniem – w formie pisemnej – zakresu zmian. Konstruując plan rozwoju zawodowego, nauczyciel stażysta powinien mieć na uwadze specyfikę szkoły, w której realizuje staż, znać szkolną dokumentację, wewnątrzszkolne prawo, regulaminy, procedury, w tym dokumentację z zakresu BHP i ochrony przeciwpożarowej.
Po zatwierdzeniu przez dyrektora planu rozwoju zawodowego nauczyciel przystępuje do jego realizacji, współpracując z opiekunem stażu. Uczestniczy w zajęciach prowadzonych przez opiekuna, sporządza notatki, wspólnie z opiekunem dokonuje ewaluacji zajęć. Podobnie rzecz się ma, jeśli chodzi o zajęcia prowadzone przez stażystę. W tym przypadku omawiane przez opiekuna stażu zajęcia są doskonałą okazją do wymiany doświadczeń, zwrócenia uwagi na mocne i słabe strony lekcji i jej oceny. Nauczyciel stażysta dba również o własny rozwój zawodowy poprzez uczestnictwo w wewnętrznych i zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego. Współpracuje z innymi nauczycielami, z rodzicami, zbiera informacje o wychowankach i systematycznie wzbogaca własny warsztat pracy. Na koniec stażu sporządza sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego, składa wniosek do dyrektora o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego i wreszcie uczestniczy w posiedzeniu komisji kwalifikacyjnej.
Obowiązki dyrektora
Minister Edukacji Narodowej w drodze wspomnianego Rozporządzenia określa szczegółowo zasady uzyskiwania przez nauczycieli stopni awansu zawodowego. W § 4 ust. 1 zostały również zawarte obowiązki dyrektora dotyczące stworzenia odpowiednich warunków do odbywania stażu przez nauczycieli. Zgodnie z tą regulacją dyrektor szkoły zapewnia nauczycielowi odbywającemu staż warunki do:
• obserwacji zajęć dydaktycznych, wychowawczych oraz innych zajęć prowadzonych w szkole, w szczególności zajęć prowadzonych przez nauczyciela tego samego przedmiotu lub rodzaju zajęć, w tej samej lub innej placówce,
• udziału w formach doskonalenia zawodowego, określonych w zatwierdzonym planie rozwoju zawodowego,
• korzystania z pomocy merytorycznej i metodycznej biblioteki pedagogicznej, poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innych placówek oświatowych.
W czasie trwania stażu, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, dyrektor szkoły może pisemnie zobowiązać nauczyciela do zmiany planu rozwoju zawodowego lub zmienić mu opiekuna stażu (np. w sytuacji wydłużonego stażu, spowodowanego np. chorobą nauczyciela lub opiekuna). Wskazane byłoby, żeby dyrektor również poświęcił czas młodemu nauczycielowi, chociażby omawiając z nim najważniejsze zadania i specyfikę placówki. Dyrektor powinien także wziąć udział w obserwacji zajęć prowadzonych przez nauczyciela stażystę. Do zadań dyrektora w procedurze awansu zawodowego należy ponadto wystawienie oceny dorobku zawodowego, złożenie wniosku do rady rodziców w sprawie wydania opinii o pracy nauczyciela oraz zorganizowanie posiedzenia komisji kwalifikacyjnej i jej przewodniczenie. Poza tym dyrektor zobowiązany jest przechowywać dokumentację awansu zawodowego.
Harmonogram zadań nauczyciela i dyrektora – ważne terminy
W poniższej tabeli zawarte zostały ważne terminy w procedurze awansu zawodowego nauczycieli:
Zadania Odpowiedzialni Termin Uwagi
Rozpoczęcie stażu Nauczyciel stażysta 14 dni od rozpoczęcia zajęć Art. 9d ust. 1, 2 i 3 KN
Projekt planu rozwoju zawodowego składany do dyrektora szkoły Nauczyciel stażysta 20 dni od rozpoczęcia zajęć w szkole § 3 ust. 1 Rozporządzenia
Zatwierdzenie projektu planu rozwoju zawodowego Dyrektor szkoły 30 dni od rozpoczęcia zajęć w szkole § 3 ust. 3 Rozporządzenia
Zwrot nauczycielowi do poprawy projektu planu rozwoju zawodowego Dyrektor szkoły Dyrektor wskazuje jak najwcześniejszy termin poprawy projektu planu, nie krótszy niż 3 dni robocze § 3 ust. 3 Rozporządzenia
Dokonywanie zmian w planie rozwoju zawodowego Nauczyciel odbywający staż W trakcie trwania stażu § 4 ust. 4 Rozporządzenia
Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego Nauczyciel stażysta 7 dni od dnia zakończenia stażu § 4 ust. 5 Rozporządzenia
Złożenie wniosku o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego Nauczyciel stażysta do dyrektora szkoły Do 30 czerwca
Po 30 czerwca do 30 października Rozpatrzenie i posiedzenie komisji do 31 sierpnia, art. 9b ust. 3 KN
Rozpatrzenie i posiedzenie komisji do 31 grudnia, art. 9b ust. 3a KN
Poprawa wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego Dyrektor wzywa nauczyciela 14 dni po analizie formalnej § 11 ust. 2 Rozporządzenia
Powiadomienie o posiedzeniu komisji kwalifikacyjnej Dyrektor szkoły Co najmniej siedem dni przed dniem posiedzenia komisji Data, miejsce, godzina posiedzenia komisji,§ 11 ust. 3 Rozporządzenia
Wydanie decyzji o nadaniu lub odmowie nadania stopnia awansu zawodowego Dyrektor szkoły Wnioski o podjęcie postępowania egzaminacyjnego i złożone do 30 czerwca danego roku – termin nadania stopnia awansu do 31 sierpnia danego roku.
Wnioski o podjęcie postępowania egzaminacyjnego złożone do 30 października danego roku – termin nadania stopnia awansu do 31 grudnia danego roku Art. 9b ust. 3 KN
Art. 9b ust. 3a KN
Odwołanie od decyzji w sprawie nadania lub odmowy nadania stopnia awansu zawodowego Nauczyciel stażysta do organu wyższego stopnia, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję 14 dni od otrzymania decyzji Art. 9b ust. 7 KN w związku z art. 129 Kodeksu postępowania administracyjnego
Zmiana wysokości wynagrodzenia w związku z uzyskaniem stopnia awansu zawodowego Dyrektor szkoły Pierwszy dzień roku szkolnego następującego po roku szkolnym, w którym nauczyciel uzyskał wyższy stopień awansu (wnioski złożone do 30 czerwca); 1 stycznia danego roku następującego po roku
kalendarzowym, w którym nauczyciel uzyskał wyższy stopień (wnioski złożone do 31 października) Art. 39 ust. 1 i 1a KN
Przerwy w odbywaniu stażu na kolejne stopnie awansu zawodowego nauczycieli Nauczyciel odbywający staż, dyrektor szkoły W przypadku nieobecności nauczyciela w pracy z powodu czasowej niezdolności do pracy wskutek choroby, zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy lub urlopu innego niż urlop wypoczynkowy i urlopy:
• macierzyński,
• na warunkach urlopu macierzyńskiego,
• dodatkowy urlop macierzyński,
• dodatkowy urlop na warunkach urlopu macierzyńskiego,
• rodzicielski,
• ojcowski
– trwającej nieprzerwanie dłużej niż miesiąc staż ulega przedłużeniu o czas trwania tej nieobecności. Nieobecność dłuższa niż rok powoduje, że nauczyciel zobowiązany jest do ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze. W przypadku nieobecności nauczyciela w pracy z powodu urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu rodzicielskiego lub urlopu ojcowskiego, staż ulega przedłużeniu o czas trwania tej nieobecności. W przypadku, gdy łączny czas nieprzerwanej nieobecności w pracy z przyczyn, o których mowa w zdaniu pierwszym oraz w ust. 5 jest dłuższy niż rok i sześć miesięcy, nauczyciel jest zobowiązany do ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze Art. 9d ust. 5 i 5a KN
Rozporządzenie precyzuje, jaką dokumentację wraz z wnioskiem o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego należy złożyć. W myśl § 9 ust. 1 Rozporządzenia obejmuje ona:
• kopie dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje zawodowe, a w przypadku nauczyciela kontraktowego – także kopię aktu nadania tego stopnia, poświadczone przez dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem,
• zaświadczenie dyrektora szkoły o:
o wymiarze zatrudnienia nauczyciela oraz nauczanym przez niego przedmiocie lub rodzaju prowadzonych zajęć w dniu wydania zaświadczenia oraz w okresie odbywania stażu, ze wskazaniem wszystkich placówek, w których nauczyciel odbywał staż,
o dacie zatwierdzenia planu rozwoju zawodowego i dacie złożenia przez nauczyciela sprawozdania z realizacji tego planu,
o przyczynach wydłużenia okresu stażu oraz zaliczenia dotychczas odbytego stażu w przypadkach określonych w art. 9d ust. 5 i 5a oraz art. 9f ust. 2 i 4 KN, ze wskazaniem podstawy prawnej odpowiednio wydłużenia albo zaliczenia okresu stażu oraz okresu nieobecności w pracy lub niepozostawania w stosunku pracy;
• kopię sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego poświadczoną przez dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem,
• kopię oceny dorobku zawodowego dokonanego po zakończeniu stażu, poświadczoną przez dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem.