Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Przykładowa negatywna ocena dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu
1. Imię i nazwisko nauczyciela:
2. Data urodzenia:
3. Stopień awansu zawodowego: nauczyciel kontraktowy
4. Okres i podstawa prawna odbywania stażu: od 1 września …. r. do 31 maja …….r. na podstawie: art. 9b i 9c ust. 1 pkt 2 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2215 ze zm.).
5. Miejsce, stanowisko i wymiar zatrudnienia w okresie odbywania stażu:
6. Kwalifikacje na zajmowanym stanowisku w okresie odbywania stażu:
7. Terminarz:
Lp. Opis Data
1. Data rozpoczęcia stażu
2. Termin zatwierdzenia planu rozwoju zawodowego
3. Data zakończenia stażu
4. Data przedstawienia sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego
5. Data dokonania oceny dorobku zawodowego
Ustalam: negatywną ocenę dorobku zawodowego
Uzasadnienie:
Pan/Pani …………..…………………………… pracuje w …………………………………. im. ………………………………………. od ………… r. na stanowisku nauczyciela …………………….……………. . Staż na awans zawodowy nauczyciela mianowanego odbywał/odbywała od 1 września …… r. do 31 maja ….. r.
…………………. r. przedłożył/a dyrektorowi szkoły sprawozdanie za okres stażu z uwzględnieniem realizacji planu rozwoju zawodowego. Plan nie został zrealizowany, a podjęte przedsięwzięcia nie pozwoliły pozytywnie ocenić dorobku zawodowego.
W czasie odbywanego stażu nauczyciel/ka starał/a się wykonywać zadania objęte wymaganiami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2200). Nie spełnił/a wymagań zawartych w rozporządzeniu, jednocześnie nie zrealizował/a wszystkich zadań zawartych w przedstawionym planie rozwoju zawodowego.
§ 7 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia: uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły
Pan/Pani…………………….. nie uzyskał/a pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły:
Uczestniczył/a tylko w szkoleniach i warsztatach organizowanych w szkole m.in.:
– pierwsza pomoc przedmedyczna
– kurs BHP
– wykorzystanie wyników egzaminów zewnętrznych w planowaniu pracy szkoły
– ochrona danych osobowych
Pan/Pani……………………… nie współpracował/a z zespołem przedmiotowym nauczycieli. Nie uczestniczył/a w spotkaniach a jedyne wspólne działanie dotyczyło ewaluacji
systemu oceniania na lekcjach ………. Wnioski z przeprowadzonych badań próbował/a wdrożyć w swój system oceniania, jednak nie przyniosło to wymiernych efektów. Nauczyciel/ka nie starał/a się udoskonalić własnej pracy a podjęte działania np. wprowadzenie niektórych metod aktywizujących nie przyczyniło się do uatrakcyjnienia zajęć i motywacji uczniów.
§ 7 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia- umiejętność rozpoznawania potrzeb rozwojowych uczniów i uwzględniania ich w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej
Pan/Pani ………………………….. pełnił/a w czasie odbywanego stażu funkcję wychowawcy klasowego. Nie potrafił/a zdiagnozować potrzeb uczniów, a opracowane ankiety nie zostały przeanalizowane, po to, by poznać środowisko uczniowskie i rodzinne. Sporadycznie współpracował/a z pedagogiem i psychologiem szkolnym, w celu określenia przyczyn problemów wychowawczych i edukacyjnych uczniów. Nie potrafił/a rozwiązywać sytuacji konfliktowych między uczniami.
Realizował/a zadania zawarte w planie wychowawczym, starając się zintegrować zespół klasowy. Podczas zajęć wychowawczych podejmował/a tematy dotyczące zdrowia, ekologii i kultywowania polskich tradycji. Zapoznawał/a również uczniów z podstawową dokumentacją prawną szkoły tj. statutem, programem wychowawczo-profilaktycznym.
Nauczyciel/ka nawiązywał/a współpracę z rodzicami tylko podczas zebrań klasowych, rzadko podczas spotkań indywidualnych. W pracy z uczniami starał/a się uwzględniać ich indywidualne potrzeby. Szczególnie dbał/a o rozwój pasji i zainteresowań. Pod jego/jej kierunkiem uczniowie przygotowywali okolicznościowe gazetki, prezentacje multimedialne, wystawki prac z zakresu………...
Pan/Pani……………………. wspólnie z innymi nauczycielami był/a współorganizatorem szkolnych uroczystości i imprez m.in. Dzień Edukacji, Święto Patrona Szkoły, Dzień Matki i Ojca.
Jako wychowawca organizował/a klasowe uroczystości i imprezy m.in.: Dzień Chłopca, andrzejki, Wigilia Klasowa, Dzień Kobiet.
§ 7 ust. 2 pkt 3 Rozporządzenia- umiejętność wykorzystania w pracy metod aktywizujących ucznia
Pan/Pani ……………………………………….rzadko w swojej pracy wprowadzał/a nowoczesne metody nauczania, najczęściej stosował/a tradycyjne metody podające. Przeprowadził/a lekcję otwartą podczas której przedstawił/a prezentację multimedialną. Uczniowie Pana/Pani……………………………potrafią pracować w grupach, jednak najczęściej zadania wykonują liderzy grup, pozostali uczniowie są bierni i niechętni do współpracy. Nauczyciel/ka jest zbyt mało konsekwentny/a w swoich działaniach, nie potrafi obiektywnie ocenić pracy w grupach. Pana/Pani…………… nie potrafi rozwijać twórczej inwencji uczniów oraz ich własnej pomysłowości.
§ 7 ust. 2 pkt 4 Rozporządzenia- umiejętność dokonywania ewaluacji własnej pracy i wykorzystywania jej wyników do doskonalenia warsztatu pracy
Pan/Pani……………………………………………. wykazał/a się umiejętnością dokonywania ewaluacji własnej pracy, ale nie wykorzystuje jej wyników do doskonalenia warsztatu pracy. Przeprowadził/a badanie wyników nauczania z ………..w klasach ……… Badanie miało na celu wskazać mocne i słabe strony uczniów i jednocześnie ocenić pracę nauczyciela. Niestety celu nie osiągnięto, ponieważ przeprowadzono tylko badanie, sprawdzono prace uczniów, nie została dokonana analiza i nie wyciągnięto wniosków do dalszej pracy. W trakcie przeprowadzonych zajęć, obserwujący dyrektor i opiekun stażu wskazali elementy lekcji, które należy dopracować, niestety nauczyciel/ka nie uwzględnił/a ich w scenariuszach następnych lekcji. Nauczyciel/ka poddawał/a ewaluacji inne zajęcia, w formie ankiet, jednak nie wyciągnął/ęła wniosków z ewaluacji i nie modyfikował/a własnych działań. Starał/a się wzbogacać własny warsztat pracy, przygotowując samodzielnie pomoce dydaktyczne m.in.: plansze, karty pracy, rebusy i inne. Gromadził/a publikacje, czasopisma, programy multimedialne.
§ 7 ust. 2 pkt 5 Rozporządzenia: umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego
Pan/Pani………………………………………………………………….. starał/a się dzielić wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, jednak nie zdarzało się to często. Raz przeprowadził/a zajęcia otwarte w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz dla nauczycieli stażystów:
uczestniczyła w radzie szkoleniowej dla nauczycieli z zakresu nowoczesnych technologii informatycznych, w tym obsługi tablicy interaktywnej,
uczestniczył/a w radach szkoleniowych prowadzonych przez innych nauczycieli,
przeprowadził/a lekcję otwartą dla nauczycieli stażystów
uczestniczył/a w zespole samokształceniowym nauczycieli wychowawców i nauczycieli przedmiotów…………………
Nauczyciel/ka niechętnie dzielił/a się wiedzą i umiejętnościami, rzadko współpracował/a z innymi nauczycielami, wykonywał/a tylko zadania, które wynikały z harmonogramu imprez i uroczystości, nie wykazywał/a inicjatywy w organizacji działań wynikających z własnego pomysłu.
§ 7 ust. 2 pkt 6 Rozporządzenia: umiejętność uwzględniania w pracy problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych
Pan/Pani ……………………………… nie poznał/a zbyt wnikliwie problematyki środowiska lokalnego, co nie ułatwiło jemu/jej analizy problemów cywilizacyjnych i społecznych. Podczas spotkań z rodzicami ograniczał/a się wyłącznie do informowania rodziców o postępach uczniów, niestety nie dokonywał/a diagnozy środowiska uczniowskiego i rodzinnego, by móc wspierać proces wychowawczy. Podczas lekcji wychowawczych propagował/a wartości rodzinne w formie organizowania np. wigilii klasowej, Dnia Matki, niestety nie zostały zaproszone na tę klasową uroczystość mamy uczniów.
Nauczyciel/ka realizował/a zadania zawarte w planie wychowawczym, dużą wagę przywiązywała do integracji zespołu klasowego. Podczas zajęć wychowawczych podejmowała również tematy dotyczące profilaktyki zdrowia.
§ 7 ust. 2 pkt 7 Rozporządzenia: umiejętność posługiwania się przepisami prawa dotyczącymi odpowiednio oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż
Pan/Pani……………………… zapoznał/a się z przepisami prawa oświatowego dotyczącego pracy nauczyciela. Nie było to jednak systemowe poznawanie prawa, w określonym celu, ograniczał/a się wyłącznie do poznania procedury awansu zawodowego nauczycieli oraz zapoznał/a się ze statutem szkoły i programem wychowawczo-profilaktycznym. Jako członek zespołu zadaniowego uczestniczył/a w aktualizowaniu prawa wewnątrzszkolnego: Statut, Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły.
Uczestniczył/a również w szkoleniowych radach pedagogicznych dotyczących m.in. aktualizacji prawa oświatowego. Starał/a się przestrzegać przepisów prawa oświatowego, w tym prawa wewnątrzszkolnego, jednak nie do końca znał/a i rozumiał/a te przepisy.
Obserwacja zajęć pozwoliła zauważyć, że nauczyciel/ka przestrzega zapisy statutu szkoły, szczególnie w części dotyczącej oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
Prowadzona przez Pana/Panią dokumentacja szkolna niestety budzi zastrzeżenia, jest niekompletna i nie była prowadzona systematycznie.
§ 7 ust. 2 pkt 8 Rozporządzenia: umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych.
Pan/Pani………………………….. korzysta z technologii informacyjnej i komunikacyjnej, opracowuje scenariusze zajęć, planuje pracę pedagogiczną i wychowawczą. Jednak podczas zajęć rzadko korzysta z projektora, ekranu czy tablicy multimedialnej. Korzysta ze stron internetowych np. www.profesor.pl; www.men.gov.pl; www.operon.pl; www.literka.pl; www.wsip.com.pl; Niestety nie zawsze znajduje to odzwierciedlenie w pracy z uczniami.
Pan/Pani opracował/a wspólnie z uczniami prezentacje multimedialne tj. ……………………………………………………………………………..………...…………..
Nauczyciel/ka współpracował/a ze szkolnym informatykiem, przekazywał/a materiały, na szkolną stronę internetową. Ponadto internet służył jako źródło pozyskiwania informacji z różnych dziedzin, rzadko w bezpośredniej pracy z uczniami.
W opinii opiekuna stażu Pan/Pani…………………………. nie spełniał/a wymagań i zadań zawartych w planie rozwoju zawodowego. Nie zrealizował/a wszystkich zadań, co uzasadniał/a brakiem czasu.
W związku z powyższymi stwierdzeniami ustalam dla Pana/Pani negatywną ocenę dorobku zawodowego*.
(miejscowość, data) (podpis nauczyciela)
(miejscowość, data) (podpis dyrektora)
* Od oceny dorobku zawodowego przysługuje Panu/Pani odwołanie do Kuratorium Oświaty w ………………………………………………… w terminie 14 dni od daty otrzymania oceny.