Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam
Przykładowa pozytywna ocena dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2019 poz. 2215 ze zm.), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2200). 1. Imię i nazwisko nauczyciela: ……………………………………………………………. 2. Data urodzenia: …………………………………………………………………………… 3. Stopień awansu zawodowego: nauczyciel kontraktowy 4. Okres i podstawa prawna odbywania stażu: od 1 września ……….. r. do 31 maja …….…….. r. na podstawie: art. 9b i 9c ust. 1 pkt 2 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela 5. Miejsce, stanowisko i wymiar zatrudnienia w okresie odbywania stażu: … 6. Kwalifikacje na zajmowanym stanowisku w okresie odbywania stażu: … 7. Terminarz: Lp. Opis Data 1. Data rozpoczęcia stażu 2. Termin zatwierdzenia planu rozwoju zawodowego 3. Data zakończenia stażu 4. Data przedstawienia sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego 5. Data dokonania oceny dorobku zawodowego Ustalam: pozytywną ocenę dorobku zawodowego Uzasadnienie: Pan/Pani …………..…………………………… pracuje w …………………………………. od ………… r. na stanowisku nauczyciela …………………….……………. . Staż na awans zawodowy nauczyciela mianowanego odbywał/a od 1 września ……… r. do 31 maja ….... r. …………… r. przedłożył/a dyrektorowi szkoły sprawozdanie za okres stażu z uwzględnieniem realizacji planu rozwoju zawodowego. Plan został zrealizowany, a podjęte działania pozwoliły ocenić dorobek zawodowy pozytywnie. W czasie odbywanego stażu wykonywał/a zadania objęte wymaganiami zawartymi w Rozporządzeniu MEN w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Wymagania zawarte w Rozporządzeniu spełnił/a, jednocześnie zrealizował/a zadania zawarte w przedstawionym planie rozwoju zawodowego. § 7 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia: uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły Pan/Pani ……………………….. uzyskał/a pozytywne efekty w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej po wdrożeniu działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły. Uczestniczył/a w różnych kursach, szkoleniach, warsztatach, systematycznie rozwijając umiejętności metodyczno-merytoryczne. Były to m.in. szkolenia i warsztaty: a) warsztaty edukacyjne: nowoczesne metody nauczania, b) pierwsza pomoc przedmedyczna, c) kurs BHP, d) wykorzystanie wyników egzaminów zewnętrznych w planowaniu pracy szkoły, e) wykorzystanie środków multimedialnych w nauczaniu – tablice interaktywne, wizualizer, f) ochrona danych osobowych, g) „Myśleć w szkole” – wprowadzenie modelu minimum kompetencji myślowych w praktyce szkolnej, h) „Lekcja ucząca myślenia”, i) nauczanie zdalne na lekcjach…………………………………………………………..., j) wykorzystanie platformy i aplikacji w kształceniu na odległość. Pan/Pani ……………………… wspólnie z zespołem przedmiotowym nauczycieli systematycznie przeprowadzał/a analizę wyników egzaminów zewnętrznych i opracowywał/a wnioski do dalszej pracy. Diagnozował/a i analizował/a umiejętności uczniów w klasie ………… oraz badał/a umiejętność czytania ze zrozumieniem. Wnioski przedstawiał/a na posiedzeniach rady pedagogicznej. Od kilku lat pełni funkcję opiekuna rady samorządu uczniowskiego. Członkowie rady uczą się odpowiedzialności za swoje plany, racjonalnego wydatkowania funduszy, prowadzenia dokumentacji, przygotowania ordynacji wyborczej, planowania przebiegu uroczystości i imprez szkolnych. Pan/Pani …………………………….. prowadzi stronę internetową szkoły: dba o jej aktualizacje, wykonuje korekty artykułów pisanych przez uczniów. Przeprowadził/a ankietę dotyczącą systemu oceniania na lekcjach ………………………., wnioski uwzględnił/a w swoim systemie oceniania. Systematycznie bierze udział w różnych konkursach, współorganizuje je i motywuje uczniów do pogłębiania swojej wiedzy i uczestniczenia w konkursach przedmiotowych. Jego/jej uczniowie brali udział w konkursach, w których zajmowali wysokie lokaty: ………………………………………………………………………………………………...…………….……………………………………………………………………………………….. W czasie nauczania zdalnego Pan/Pani wykazał/a się kreatywnością i pomysłowością w tworzeniu pomocy dydaktycznych i przeprowadzaniu zajęć z wykorzystaniem technologii informacyjnej. Ze szczególną troską realizował/a w miarę możliwości podstawę programową. Współpracował/a z rodzicami, organizował/a konsultacje on-line. § 7 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia: umiejętność rozpoznawania potrzeb rozwojowych uczniów i uwzględniania ich w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Pan/Pani ………………………….. pełnił/a w czasie odbywanego stażu funkcję wychowawcy klasowego. Diagnozował/a środowisko uczniowskie i rodzinne, opracowując ankiety dla uczniów i rodziców, które pozwoliły poznać potrzeby wychowanków. Systematycznie współpracował/a z pedagogiem i psychologiem szkolnym w celu określenia przyczyn problemów wychowawczych i edukacyjnych uczniów. Na bieżąco rozwiązywał/a sytuacje konfliktowe między uczniami. Realizował/a zadania zawarte w planie wychowawczym, szczególną uwagę przywiązywał/a do integracji zespołu klasowego. Podczas zajęć wychowawczych podejmował/a tematy dotyczące profilaktyki zdrowia, propagował/a wartości rodzinne, kultywowanie polskich tradycji. Zapoznawał/a uczniów z podstawową dokumentacją prawną szkoły, tj. statutem, programem wychowawczo-profilaktycznym. Nauczyciel/ka nawiązywał/a współpracę z rodzicami nie tylko podczas zebrań klasowych, ale też podczas spotkań indywidualnych. Dzięki bardzo dobrej współpracy z rodzicami miał/a możliwość rozpoznania potrzeb rozwojowych uczniów i podejmowania działań zaspokajających te potrzeby. W pracy z uczniami uwzględniał/a ich indywidualne potrzeby. Szczególnie dbał/a o rozwój pasji i zainteresowań. Pod jego/jej kierunkiem uczniowie przygotowywali okolicznościowe albumy, prezentacje multimedialne, wystawki prac z zakresu ……………….……... . Uczniowie brali również udział w konkursach, m.in.: ……………………………………………………………………….………………………… . Pan/Pani …………..…………………. był/a współorganizatorem/ką szkolnych uroczystości i imprez, m.in. takich jak: Dzień Edukacji, Święto Patrona Szkoły, Dzień Matki i Ojca. Jako wychowawca organizował/a klasowe uroczystości i imprezy m.in.: Dzień Chłopca, Wigilia Klasowa, Dzień Kobiet. Organizował/a również wyjazdy do kina, wycieczki klasowe, wyjazdy do teatru i do muzeum. Był/a opiekunem podczas szkolnych rajdów pieszych i szkolnych dyskotek. § 7 ust. 2 pkt 3 Rozporządzenia: umiejętność wykorzystania w pracy metod aktywizujących ucznia Pan/Pani ………………………………………. wykorzystuje w swojej pracy nowoczesne metody nauczania, dzięki którym stara się uatrakcyjnić zajęcia z uczniami. Przeprowadził/a lekcję otwartą, podczas której zaprezentował/a pracę metodą „rybiego szkieletu” oraz mapy mentalnej. Uczniowie w czasie zajęć korzystają z tych metod, chętnie dzielą się zadaniami, szukają własnych rozwiązań problemów, potrafią dokonywać prezentacji własnych osiągnięć. Nauczyciel/ka przeprowadził/a również zajęcia otwarte, które miały na celu zachęcić nauczycieli do próby wprowadzenia w swojej pracy modelu MKM (minimum kompetencji myślowych), innowacyjnego narzędzia umożliwiającego zmianę procesu dydaktycznego na taki, który sprzyja rozwojowi uczniów. Rozmaitość podejmowanych działań przez Pana/Panią ………………………………..………… świadczy o twórczej inwencji i pomysłowości nauczyciela/ki. Na co dzień pracuje, wykorzystując metody aktywizujące, jest otwarty/a na nowe rozwiązania metodyczne, motywuje i angażuje uczniów do wysiłku intelektualnego. W trosce o młodzież mającą problemy w nauce Pan/Pani …………….……………………….. organizuje pomoc koleżeńską, poświęca też dużo własnego czasu na dodatkowe zajęcia wyrównawcze dla uczniów. Systematycznie współpracuje z rodzicami swoich wychowanków, dba o edukację rodziców w zakresie wychowania i opieki. Korzystał/a z programów i aplikacji m.in.: Classroom, Microsoft Teams, Google Dysk, Meet i innych, celem skutecznego i efektywnego nauczania zdalnego. Opracował/a wiele prezentacji multimedialnych i innych pomocy dydaktycznych np. map myśli, które wspierały uczniów w zdalnej nauce. § 7 ust. 2 pkt 4 Rozporządzenia: umiejętność dokonywania ewaluacji własnej pracy i wykorzystywania jej wyników do doskonalenia warsztatu pracy Pan/Pani ……………………………………………. Wykazał/a się umiejętnością dokonywania ewaluacji własnej pracy, wykorzystując jej wyniki do doskonalenia warsztatu w pracy. Przeprowadził/a badanie wyników nauczania z ……………..…. w klasach ……….… . Badanie pozwoliło wskazać mocne i słabe strony uczniów oraz ocenić pracę nauczyciela/ki. W trakcie przeprowadzonych zajęć obserwujący je dyrektor i opiekun stażu wskazali elementy lekcji, które należą do mocnych stron oraz te, które będą wymagały dopracowania. Podczas kolejnych obserwowanych zajęć nauczyciel/ka zastosował/a się do udzielonych wskazówek i porad, wykorzystując tym samym wnioski z poprzednich zajęć. Nauczyciel/ka poddawał/a ewaluacji inne zajęcia, poza tym uczniowie i rodzice mieli okazję ocenić jego/jej pracę w formie ankiet i wywiadów. Wyciągał/a wnioski z ewaluacji i modyfikował/a własne działania w oparciu o uzyskiwane informacje. Udoskonalał/a warsztat pracy, przygotowując samodzielnie pomoce dydaktyczne, m.in.: plansze, foldery, plakaty, krzyżówki, karty pracy, rebusy. Gromadził/a publikacje, czasopisma, programy multimedialne. Tworzył/a narzędzia diagnozy, foliogramy, testy, prezentacje multimedialne. § 7 ust. 2 pkt 5 Rozporządzenia: umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego Pan/Pani ……………………………………… potrafił/a dzielić się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, prowadził/a zajęcia otwarte w ramach wewnątrzszkolnego systemu doskonalenia zawodowego oraz dla nauczycieli stażystów i kontraktowych: a) prowadził/a radę szkoleniową dla nauczycieli z zakresu nowoczesnych technologii informatycznych, w tym obsługi tablicy interaktywnej, b) uczestniczył/a w radach szkoleniowych prowadzonych przez innych nauczycieli, c) udostępnił/a innym nauczycielom własne materiały, pomoce naukowe, d) prowadził/a lekcje otwarte dla nauczycieli stażystów i kontraktowych, e) opracował/a scenariusze lekcji, testy, sprawdziany, które przekazał/a do szkolnej biblioteki, f) pracował/a aktywnie w zespole samokształceniowym nauczycieli wychowawców i nauczycieli przedmiotów……………………………………………………………..., g) publikował/a artykuły na stronach internetowych szkoły, h) włączał/a się aktywnie w działania innych nauczycieli, i) udzielał/a się na forach internetowych, dzieląc się własną wiedzą i doświadczeniami, j) dzielił/a się autorskimi scenariuszami z nauczycielami z innych szkół. Aktywnie uczestniczył/a i samodzielnie przygotował/a spotkania zespołu nauczycieli, by opracować wspólne metody pracy zdalnej z uczniami oraz przygotować materiały metodyczne. § 7 ust. 2 pkt 6 Rozporządzenia: umiejętność uwzględniania w pracy problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych Pan/Pani ……………………………… doskonale poznał/a problematykę środowiska lokalnego podczas spotkań z rodzicami oraz dzięki współpracy z lokalnymi instytucjami i organizacjami. Wspólnie z ……………………….. zorganizował/a naukę obsługi poczty elektronicznej i internetu dla seniorów gminy ………….……… . Prowadził/a zajęcia pozaszkolne w Gminnym Domu Kultury w …………………. z zakresu ……………….., co w znacznym stopniu przyczyniło się do integracji młodzieży i stanowiło interesującą ofertę zajęć pozalekcyjnych. Nauczyciel/ka diagnozował/a środowisko uczniowskie i rodzinne, opracowując ankiety dla uczniów i rodziców, które pozwoliły poznać potrzeby wychowanków. Systematycznie współpracował/a z pedagogiem i psychologiem szkolnym, by określić przyczyny problemów wychowawczych i edukacyjnych uczniów. Na bieżąco rozwiązywał/a sytuacje konfliktowe między uczniami. Realizował/a zadania zawarte w planie wychowawczym, szczególną uwagę przywiązywał/a do integracji zespołu klasowego. Podczas zajęć wychowawczych podejmował/a tematy dotyczące profilaktyki zdrowotnej, propagował/a wartości rodzinne, kultywowanie polskich tradycji oraz dziedzictwa kulturowego. § 7 ust. 2 pkt 7 Rozporządzenia: umiejętność posługiwania się przepisami prawa dotyczącymi odpowiednio oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż Pan/Pani ……………………… wnikliwie zapoznał/a się z przepisami prawa oświatowego dotyczącego funkcjonowania szkoły, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich. Poznał/a również procedury awansu zawodowego nauczycieli. Jako członek zespołu zadaniowego uczestniczył/a w aktualizowaniu prawa wewnątrzszkolnego: statutu, programu wychowawczo-profilaktycznego. Dokonywał/a ewaluacji powyższych dokumentów prawnych szkoły. Uczestniczył/a również w szkoleniowych radach pedagogicznych dotyczących m.in. nowelizacji prawa oświatowego. Obserwowane zajęcia prowadzone przez Pana/Panią pozwoliły ocenić stopień przestrzegania zapisów Ustawy o systemie oświaty, Ustawy Prawo oświatowe oraz statutu szkoły, szczególnie w części dotyczącej oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów. Prowadzona przez Pana/Panią dokumentacja szkolna nie budzi zastrzeżeń, jest zgodna z obowiązującymi przepisami prawa. § 7 ust. 2 pkt 8 Rozporządzenia: umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych Pan/Pani ………………………….. korzysta z technologii informacyjnej i komunikacyjnej: opracowuje scenariusze zajęć, planuje pracę pedagogiczną i wychowawczą. Podczas zajęć korzysta z map, słowników, encyklopedii, czasopism. Z pomocą komputera przygotowuje sprawdziany, testy, materiały na gazetki ścienne, karty pracy, dyplomy i inne. Korzysta ze stron internetowych, takich jak np.: www.profesor.pl, www.men.gov.pl, www.operon.pl, www.literka.pl, www.wsip.com.pl. Pan/Pani ………………………………… jest nauczycielem/ką kreatywnym/ą i nowoczesnym/ą. Potrafi wykorzystywać na lekcji laptop, rzutnik, posługuje się programami multimedialnymi w procesie nauczania ……………..………... . Opracował/a wspólnie z uczniami prezentacje multimedialne dotyczące …………………………………………………………………………………………….…… . Nauczyciel/ka systematycznie współpracował/a ze szkolnym informatykiem, przekazywał/a materiały i artykuły na szkolną stronę internetową. Ponadto internet służył mu/jej jako źródło uzyskiwania informacji i dzielenia się wiedzą z innymi nauczycielami. W opinii opiekuna stażu Pan/Pani …………….………………………. spełnił/a wymagania i sumiennie wykonywał/a zadania zawarte w planie rozwoju zawodowego. Wzorowo przygotowywał/a się do zajęć, wykazywał/a się odpowiedzialnością i obowiązkowością. Na podstawie Rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli opiekun stażu w projekcie oceny dorobku zawodowego uznał/a, że Pan/Pani ……………………. starał/a się spełnić wszystkie wymagania i wykonywać zadania zawarte w planie rozwoju zawodowego. Projekt oceny dorobku zawodowego zawiera propozycję pozytywnej oceny. W związku z powyższymi stwierdzeniami ustalam dla Pana/Pani …………………….. pozytywną ocenę dorobku zawodowego*. (miejscowość, data) (podpis nauczyciela) (miejscowość, data) (podpis dyrektora) * Od oceny dorobku zawodowego przysługuje Panu/Pani odwołanie do Kuratorium Oświaty w ………………………………………………… w terminie 14 dni od daty otrzymania oceny.