Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

W czereśniowym sadzie Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych lub grupowych, doskonalących umiejętność przeliczania zbioru, szeregowania elementów, rozwiązywania prostych zadań z treścią, przeznaczony dla cztero-, pięcio- i sześciolatków Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie” Cele główne: • doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania, odejmowania na konkretach, • doskonalenie umiejętności szeregowania i kategoryzowania, • stymulacja zmysłów: dotyku, smaku oraz węchu, • zapamiętywanie sekwencji ruchowych, • rozwijanie słuchu fonemowego, • doskonalenie motoryki dużej i małej. Cele operacyjne: Dziecko: • przelicza elementy od 1 do 10, • szereguje według wielkości i kategoryzuje, • dodaje i odejmuje na konkretach w zakresie 10, • naśladuje i zapamiętuje sekwencje ruchowe, • lepi z masy solnej kształt kuli, wałka, miseczki, • uważnie słucha wypowiedzi innych, • opowiada o swoich emocjach, mocnych stronach i trudnościach. Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały 1. Wprowadzenie Dzieci siadają w kręgu. Zamykają oczy. Nauczyciel daje każdemu do powąchania olejek czereśniowy (może być sok z czereśni). Dzieci zgadują, co to za zapach. Dzielą się swoimi spostrzeżeniami. Nauczyciel informuje o temacie zajęć, jakim będą czereśnie • zainteresowanie dzieci tematem, • przywołanie pozytywnych emocji i wspomnień • olejek eteryczny o zapachu czereśniowym 2. Gimnastyka – wierszyk-pokazywanka Nauczyciel odczytuje dzieciom wierszyk-pokazywankę. Dzieci naśladują gesty i próbują powtarzać treść wierszyka • zapamiętywanie sekwencji ruchowych, • rozwijanie słuchu fonemowego, • trening pamięci słuchowej i ruchowej, • rozgrzewka całego ciała • załącznik 1 – wierszyk-pokazywanka 3. Zabawy matematyczne z liśćmi czereśni Nauczyciel rozdaje dzieciom liście czereśni. Dzieci przeliczają swoje zbiory liści. Układają je od najmniejszego do największego. Proponowane zabawy z liśćmi czereśni: 1. Jak można podzielić wszystkie wasze liście? (Według wielkości: małe do małych itp.). 2. Ile liści jest w każdym zbiorze? 3. Ułóżcie z liści trójkąt, płotek, cyfry itp. 4. Ułóżcie z liści np. uśmiechniętą/smutną/złą buzię. Kiedy najczęściej tak się czujecie? • doskonalenie umiejętności przeliczania elementów w zbiorze, • kategoryzowanie, • odtwarzanie figur i wzorów, • utrwalanie wyglądu cyfr, • określanie wielkości, • doskonalenie umiejętności nazywania uczuć • zestaw 10 liści dla każdego dziecka (od najmniejszego do największego liścia) 4. Czereśniowe drzewo Nauczyciel wiesza dość wysoko na ścianie kontury drzewa. Dzieci przyklejają klejem wszystkie swoje liście do drzewa • kształtowanie współpracy w grupie, • wspieranie koordynacji wzrokowo-ruchowej, • zwiększanie zakresu ruchów obręczy barkowej • arkusz szarego papieru z narysowanymi konturami drzewa 4. Czereśnie – spotkanie z pacynką Nauczyciel zaprasza na zajęcia pacynkę, która uwielbia czereśnie. Rozdaje każdemu dziecku po 10 sztuk. Dzieci określają kształt, kolor, zapach owoców. Przeliczają je. Pacynka opowiada historię o czereśniach, dzieci rozwiązują zadania • doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania, liczenie na konkretach, • stymulacja zmysłu dotyku, węchu i smaku, • rozwijanie koncentracji i uwagi słuchowej • załącznik 2 – czereśniowa historia pacynki 5. Masa solna – zabawa plastyczna Każde dziecko otrzymuje zestaw składników do masy solnej. Dzieci dotykają, smakują, wąchają. Wsypują składniki do miski, mieszają. Następnie wyciskają do środka sok z czereśni. Dodają odrobinę wody i dokładnie mieszają, aż do uzyskania nieklejącej się masy. Dzieci lepią z niej czereśnie, wykorzystując do tego ogonki od prawdziwych owoców. Nauczyciel przygotowuje masę solną zabarwioną sokiem ze szpinaku. Dzieci lepią z niej liście czereśni • doskonalenie motoryki małej, • stymulowanie zmysłu dotyku, smaku i węchu • zestaw składników do wykonania masy solnej dla każdego dziecka (1/2 kubeczka mąki, 1/2 kubeczka soli), woda 5. Podsumowanie Dzieci opisują swoje dzieła, mogą przeliczyć czereśnie, które ulepili. Dzielą się wrażeniami dotyczącymi tego, co im się najbardziej podobało, co było dla nich nowe, a co sprawiło trudność • kształtowanie umiejętności samooceny i wnioskowania, • kształtowanie uważnego słuchania innych