Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
W czereśniowym sadzie
Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych lub grupowych, doskonalących umiejętność przeliczania zbioru, szeregowania elementów, rozwiązywania prostych zadań z treścią, przeznaczony dla cztero-, pięcio- i sześciolatków
Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie”
Cele główne:
• doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania, odejmowania na konkretach,
• doskonalenie umiejętności szeregowania i kategoryzowania,
• stymulacja zmysłów: dotyku, smaku oraz węchu,
• zapamiętywanie sekwencji ruchowych,
• rozwijanie słuchu fonemowego,
• doskonalenie motoryki dużej i małej.
Cele operacyjne:
Dziecko:
• przelicza elementy od 1 do 10,
• szereguje według wielkości i kategoryzuje,
• dodaje i odejmuje na konkretach w zakresie 10,
• naśladuje i zapamiętuje sekwencje ruchowe,
• lepi z masy solnej kształt kuli, wałka, miseczki,
• uważnie słucha wypowiedzi innych,
• opowiada o swoich emocjach, mocnych stronach i trudnościach.
Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały
1. Wprowadzenie Dzieci siadają w kręgu. Zamykają oczy. Nauczyciel daje każdemu do powąchania olejek czereśniowy (może być sok z czereśni). Dzieci zgadują, co to za zapach. Dzielą się swoimi spostrzeżeniami. Nauczyciel informuje o temacie zajęć, jakim będą czereśnie • zainteresowanie dzieci tematem,
• przywołanie pozytywnych emocji i wspomnień • olejek eteryczny o zapachu czereśniowym
2. Gimnastyka –
wierszyk-pokazywanka Nauczyciel odczytuje dzieciom wierszyk-pokazywankę. Dzieci naśladują gesty i próbują powtarzać treść wierszyka • zapamiętywanie sekwencji ruchowych,
• rozwijanie słuchu fonemowego,
• trening pamięci słuchowej i ruchowej,
• rozgrzewka całego ciała • załącznik 1 – wierszyk-pokazywanka
3. Zabawy matematyczne z liśćmi czereśni Nauczyciel rozdaje dzieciom liście czereśni. Dzieci przeliczają swoje zbiory liści. Układają je od najmniejszego do największego.
Proponowane zabawy z liśćmi czereśni:
1. Jak można podzielić wszystkie wasze liście? (Według wielkości: małe do małych itp.).
2. Ile liści jest w każdym zbiorze?
3. Ułóżcie z liści trójkąt, płotek, cyfry itp.
4. Ułóżcie z liści np. uśmiechniętą/smutną/złą buzię. Kiedy najczęściej tak się czujecie? • doskonalenie umiejętności przeliczania elementów w zbiorze,
• kategoryzowanie,
• odtwarzanie figur i wzorów,
• utrwalanie wyglądu cyfr,
• określanie wielkości,
• doskonalenie umiejętności nazywania uczuć • zestaw 10 liści dla każdego dziecka (od najmniejszego do największego liścia)
4. Czereśniowe drzewo Nauczyciel wiesza dość wysoko na ścianie kontury drzewa. Dzieci przyklejają klejem wszystkie swoje liście do drzewa • kształtowanie współpracy w grupie,
• wspieranie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• zwiększanie zakresu ruchów obręczy barkowej • arkusz szarego papieru z narysowanymi konturami drzewa
4. Czereśnie – spotkanie z pacynką Nauczyciel zaprasza na zajęcia pacynkę, która uwielbia czereśnie. Rozdaje każdemu dziecku po 10 sztuk. Dzieci określają kształt, kolor, zapach owoców. Przeliczają je. Pacynka opowiada historię o czereśniach, dzieci rozwiązują zadania • doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania, liczenie na konkretach,
• stymulacja zmysłu dotyku, węchu i smaku,
• rozwijanie koncentracji i uwagi słuchowej • załącznik 2 – czereśniowa historia pacynki
5. Masa solna – zabawa plastyczna Każde dziecko otrzymuje zestaw składników do masy solnej. Dzieci dotykają, smakują, wąchają. Wsypują składniki do miski, mieszają. Następnie wyciskają do środka sok z czereśni. Dodają odrobinę wody i dokładnie mieszają, aż do uzyskania nieklejącej się masy. Dzieci lepią z niej czereśnie, wykorzystując do tego ogonki od prawdziwych owoców.
Nauczyciel przygotowuje masę solną zabarwioną sokiem ze szpinaku. Dzieci lepią z niej liście czereśni • doskonalenie motoryki małej,
• stymulowanie zmysłu dotyku, smaku i węchu • zestaw składników do wykonania masy solnej dla każdego dziecka (1/2 kubeczka mąki, 1/2 kubeczka soli), woda
5. Podsumowanie Dzieci opisują swoje dzieła, mogą przeliczyć czereśnie, które ulepili. Dzielą się wrażeniami dotyczącymi tego, co im się najbardziej podobało, co było dla nich nowe, a co sprawiło trudność • kształtowanie umiejętności samooceny i wnioskowania,
• kształtowanie uważnego słuchania innych